برای اولیا؛ گفت‌وگو با اولیای رتبه‌ی 3 تجربی

دیاکو پشتکار خوبی داشت و با توصیه‌هایی که می‌کردیم، همراهی می‌کرد. از شروع دوران متوسطه اول سعی کردیم برای دیاکو یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم

برای اولیا؛ گفت‌وگو با اولیای رتبه‌ی 3 تجربی


گفت‌وگو با اولیای دیاکو فاروقی رتبه‌ی 3 تجربی منطقه‌ی 2 از سنندج

با دیاکو همراه بودیم


شغل و تحصیلات پدر: دکتری مهندسی صنایع و استاد دانشگاه 

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی و دبیر ریاضی

سابقه عضویت در کانون: 4 سال، 80 آزمون

 

آقای فاروقی فکر می‌کردید که دیاکو چنین رتبه‌ای را کسب کند؟

دیاکو پشتکار خوبی داشت و با توصیه‌هایی که می کردیم، همراهی می کرد. از شروع دوران متوسطه اول سعی کردیم برای دیاکو یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم. این برنامه‌ریزی باعث شد که از پایه دهم به بعد وضع درسی او نسبت به قبل هم بهتر شود. در مورد سوال شما باید بگویم این که بتوانیم پیش‌بینی کنیم که به چه رتبه ای خواهد رسید، واقع بینانه نبود ولی فکر می کردم اگر بتواند از تمام توان خودش استفاده کند، می تواند رتبه‌ی زیر 20 را در کنکور کسب کند. 


آقای فاروقی شما مهندسی خوانده‌اید، چه‌طور شد دیاکو رشته تجربی را انتخاب کرد؟ 

واقعیت تصمیم نهایی بر عهده خودش بود اما من یک دیدگاه کلی هم به دیاکو از نظر امکانات شغلی در رشته های دیگر دادم و این که به علاقه دیاکو هم به این رشته توجه داشتیم.


نقش آموزشی همسرتان را برای موفقیت دیاکو در چه حد می بینید؟

همسر من دبیر ریاضی است ولی برخلاف باور دیگران سعی کردیم تداخلی در کار معلم و دبیران دیاکو ایجاد نکنیم و از کلاس سوم به بعد تاکید و خواهش من از همسرم این بود رویه را طوری جلو ببریم که وابستگی درسی به هیچ کدام از ما نداشته باشد و مستقل عمل کند. ما بیشتر در زمینه‌های همراهی، رفع ابهام و این که بتوانیم نیازهای او را تشخیص بدهیم، در کنار دیاکو بودیم. همسر من فردی با پشتکار زیاد و حوصله‌ی بالا است. این خصوصیت همسرم باعث شد به تدریج اعتماد به نفس دیاکو بالا برود.


کارنامه‌های آزمون دیاکو را می دیدید؟ اگر افت داشت چه رویکردی داشتید؟

بله، کارنامه‌ی آزمون‌های کانون در سریع‌ترین زمان با بازخوردهای فراوانی بود که می‌توانستیم نقاط قوت و ضعف دیاکو را شناسایی کنیم. معمولا افت و خیز زیادی نداشت اما در آخرین آزمون جامع کانون، یک هفته قبل کنکور، دیاکو افت زیادی داشت و رتبه‌ای حدود 1500 کشور را کسب کرد. کمی استرس داشت و نگران این بود که نتواند جایگاه خودش را در کنکور به‌دست آورد. همیشه به دیاکو می‌گفتم که شما اگر در آزمون‌ها 1 بشوید یا 10هزار، مهم این است که سطح آموزشی و عملکرد خودش را بسنجی و خروجی مناسبی بابت هر آزمون داشته باشی. بعد این آزمون به وی گفتم که تو با هر رتبه‌ای جایگاه خودت را پیش ما داری، نتیجه این آزمون را فراموش کن و در جلسه کنکور با همان آمادگی که داری، شرکت کن. 


برای اولیا؛ گفت‌وگو با اولیای رتبه‌ی 3 تجربی


خانم فاروقی رابطه همسرتان با دیاکو را چگونه تعریف می کنید؟

پدر دیاکو علاوه بر این که پدر دیاکو بودند، بهترین دوست و مشاور ایشان هم بودند و هم هستند و با تمام تصمیماتی که ایشان می‌گرفتند، موافق بودم. 


فکر می کنید چه خودویژگی هایی باعث موفقیت دیاکو شدند؟

دیاکو هم پیگیر و هم پر تلاش بود. مستقل بار آمده بود و این باعث می شد که رشد بیشتری داشته باشد.


خانم فاروقی دیاکو از چه سالی موبایل داشت؟

از متوسطه اول، یکی از ویژگی‌های دیگر دیاکو این بود که می‌توانست خودش را مدیریت کند و داشتن گوشی باعث نگرانی ما برای این که درگیر فضای مجازی شود، نبود. برخی از والدین برای استقاده از گوشی زمانی را برای فرزندشان مشخص می‌کنند ولی ما بابت این موضوع نگرانی نداشتیم و محدودیتی برای او در نظر نمی‌گرفتیم. 


در زمان های استراحت چه کارهایی می کرد؟

بیشتر فیلم‌های تاریخی و جنگی می دید. البته در سال دوازدهم دیدن فیلم کم‌تر شده بود.

 

دیاکو می گفت که هم فیلم می دیدم، هم سریال و هم بازی کامپیوتری می کردم. خانم فاروقی این موارد شما را نگران نمی‌کرد؟

محدودیت ممکن است نتایج منفی هم به بار بیاورد. حتما دیده‌اید که برخی دانش‌آموزان به ظاهر مشغول درس‌خواندن هستند اما حواس‌شان جای دیگر است و تمرکز ندارند. دیاکو وقتی خسته از درس می‌شد، و در زمان استراحت و تفریح به سراغ این موارد می‌رفت و ما مطمئن بودیم که بین مطالعه و این موارد تعادل‌ها را رعایت می‌کند.



دیاکو در کودکی بیشتر به چه بازی‌هایی علاقه داشت؟

پازل را خیلی دوست داشت، کارهای تعمیری را هم دوست داشت،...علاقه وی را شناخته بودیم و هنگام خرید بیشتر از این بازی‌ها  برای وی تهیه می‌کردیم.


آقای فاروقی مهم‌ترین ویژگی دیاکو چه بود؟

مهم‌ترین ویژگی که دیاکو  داشت و ما هم توانستیم در ایجاد آن نقش داشته باشیم، مدیریت و نظم در برنامه زندگی او بود. خود دیاکو می توانست تشخیص بدهد که چه زمانی را برای هر کاری اختصاص دهد. مورد مثبت و تاثیرگذار بعدی انتخاب دوستان توسط دیاکو بود.


دوستانش را می‌شناختید؟

بله، یک تیم 8 نفره از هم کلاسی‌هایش بودند. تفریح این بچه‌ها هم این بود که هر دو هفته یک بار بعد از آزمون بیرون می‌رفتند یا به رستوران می‌رفتند. از متوسطه اول این بچه ها با هم بودند.

 

Menu