گفتگو بامهدی امیدی ؛قبولی علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی

در این مقاله گفتگو بامهدی امیدی ؛قبولی علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی

گفتگو بامهدی امیدی ؛قبولی علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی

نام و نام خانوادگی: مهدي اميدي اتي کندي

رشته: انسانی 

نام شهر و استان: کلیبر،آذربایجان شرقی

میانگین تراز: 6900

از چه سالی عضو کانون بودید : سال دوازدهم 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار،چهارم ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر:  کارگر،پنجم ابتدایی

 

مصاحبه‌گر :  تازه گل آقچه لی

 



شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

از طریق فضای مجازی و کسانی که در کانون ثبت نام کرده بودند و در کنکور رتبه خوبی را کسب کرده بودند. بیشتر علاقه خودم بود ولی معلمان و خانواده و به خصوص خواهرم  توصیه کردند.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟

یک سال ، سال دوازدهم.


چه رتبه در کنکور کسب کردید و چه رشته ی قبول شدید؟

رتبه 112منطقه 3 را کسب کردم و کارشناسي ارشد علوم قضايي دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري دادگستري قبول شدم.

 گفتگو بامهدی امیدی ؛قبولی علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

در۲۶آزمون اصلی و ۵ آزمون هدیه شرکت کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

بدون شرکت کردن در آزمون های کانون رتبه برتر شدن و حتی قبولی در کنکور خیلی برایم سخت می شد و این آزمون ها خیلی به من کمک کردند و در موفقیت من بسیار مؤثر بودند.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

- من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

د) منابع من کانونی بود. 

من همیشه سعی می کردم که در آزمون های اصلی غیبت نداشته باشم و همین استمرار نقطه قوت من بود و از منابع کانونی هم استفاده می کردم.

هر کدام از این آزمون ها پله ای بود که مرا به موفقیت نزدیک تر می کرد و نقاط ضعفم را کاهش و نقاط قوتم را افزایش می داد و نه تنها خسته نمی شدم بلکه به من انگیزه می داد.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، هر کدام از این آزمون ها پله ای بود که مرا به موفقیت نزدیک تر می کرد و نقاط ضعفم را کاهش و نقاط قوتم را افزایش می داد و نه تنها خسته نمی شدم بلکه به من انگیزه می داد.غیبت نداشتم چون بسیار به آن ها اهمیت می دادم و می دانستم که چقدر برای من مفید است.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من با شرکت در هر آزمون تجربیات جدید و مفیدی را کسب می کردم و در واقع جلسه کنکور را شبیه سازی می کردم و این بهترین و مهم ترین چیزی بود که به دست می آوردم و در پیشرفت من بسیار موثر بود.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از دوکارنامه، کارنامه اصلی وکارنامه اشتباهات.

درکارنامه اصلی درصدهایم را بررسی می کردم و میزان افزایش یا کاهش آن را نسبت به آزمون قبل می سنجیدم و در اولویت دوم ترازم را مقایسه می کردم.

در کارنامه اشتباهات هم اشتباهاتم را شناسایی می کردم و با تمرین و استمرار و پشتکار سعی می کردم که این اشتباهات را برای آزمون های بعدی به صفر برسانم و از آنها درس بگیرم و این واقعاً مؤثر و مفید بود و برای من بسیار نتیجه بخش بود.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

من برای برنامه ریزی از برنامه کانون استفاده می کردم و آن را با برنامه مدرسه هماهنگ می کردم و برای آزمون ها آماده می شدم .

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

اکثراً سعی می کردم همه سوالات را تحلیل کنم چون واقعاً نکات زیادی را یاد می گرفتم و این کار را اغلب در روز آزمون و گاهی هم در طول هفته انجام می دادم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

 خوشبختانه دچار افت نشدم و تراز هایم حدوداً ثابت بود.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

واقعیتش همه اعضای خانواده نسبت به درس من حساس بودند.پدر و مادرم مرا تشویق می کردند،خواهرو برادرم هم برخی از درس ها را  با من کار می کردند و کتاب های کمک درسی را برایم تهیه کردند.


شغل خواهر و برادرتان چه بود؟ و در چه دروسی به شما کمک می کردند؟

خواهر دبیر عربی می باشد و در دروس عربی و فلسفه و منطق و برادرم معلم پایه دبستان می باشد و در درس ریاضی کمک می کردند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

سعی می کردم در همه دروس پیشرفت کنم و سطحم را بالا ببرم ولی در دروسی مانند جامعه شناسی و روانشناسی و عربی و تاریخ و جغرافیا سطحم بالاتر از بقیه بود.

در درس عربی بیشتر تست کار می کردم و روزانه حدود ۵۰ تا تست می زدم و بقیه درسها را بیشتر مرور می کردم ودر آزمون ها به نتیجه مطلوب می رسیدم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

من اوایل که شروع به درس خواندن کردم در درس عربی ضعیف بودم امّا وقت زیادی را برای این درس گذاشتم و هم درسنامه را زیاد خواندم و هم تست زیادی را کار کردم ضمن اینکه خواهرم هم دبیر عربی بودند و خیلی با من کار کرد و باعث پیشرفت من شد.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

اوایل که شروع به درس خواندن کردم بیشتر متن کتاب را می خواندم و تست خیلی کمی می زدم ولی از نیم سال دوم یعنی بعد از کنکور دی بیشتر وقتم را برای تست می گذاشتم و روزانه حدود ۳ساعت تست می زدم و در کنار آن مطالب را مرور  می کردم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

واقعیت ش من همیشه زمان را غنیمت می شمردم و از روزی که شروع به درس خواندن کردم تا روز کنکور تمام تلاش خود را کردم امّا به نظرم دوران طلایی نوروز و دوران جمع بندی بهترین زمان بود چون همه دروس را مرور کردم و مسلط شدم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

به نظرم نقش سنجشی،زیرا مرا آماده تر و پخته تر می کرد و استرسم را برای کنکور خیلی کم می کرد و در واقع کنکور را شبیه سازی می کرد.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

اوایل خیلی سخت بود ولی بعد ها که تجربه کسب کردم و با سطح سوالات آشنا شدم می توانستم تشخیص بدهم و در واقع در طول سال بهبود یافت.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله اکثر سوالات ساده را تشخیص دادم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

۱۰تا۱۵سوال


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

اولویت اولم بررسی اشتباهات بود، زیرا از آنها درس می گرفتم و در آزمون های بعدی مرتکب این اشتباهات نمی شدم.


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله شرکت می کردم.مدرسه نقش زیادی در موفقیت من داشت چون هم از تدریس های فوق العاده معلمانم استفاده می کردم و هم تفریحاتم(بازی فوتبال و والیبال)را در مدرسه انجام می دادم .


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

به سراغ درس هایی که در آزمون های قبلی در آنها ضعیف عمل کرده بودم  و می خواستم میزان پیشرفتم را ببینم.و سعی می کردم با درس گرفتن از اشتباهات و تمرین و تکرار ایرادات را رفع کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله اعضای خانواده پیگیر بودند و اگر افت داشتم علت را پرس و جو می کردند و مرا به تلاش و تمرین بیشتر تشویق می کردند و توصیه می کردند که باید ترازم را بهبود ببخشم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب آبی ریاضی که واقعاً تست های آن خیلی سطح بالا و خوب بود و کتاب آبی تاریخ و جغرافیا و اقتصاد و کتاب زرد برای دوران جمع بندی استفاده کردم.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت

قهرمان پیوستگی

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

روانشناسی و جامعه شناسی،من ابتدا این درس را با کتاب درسی روخوانی می کردم و یک دریافت کلی به دست می آوردم و سپس با کتاب های کمک درسی به صورت عمیق می خواندم و اگر مطلبی را متوجه نمی شدم آنهارا یاد داشت می کردم و از معلمانم می پرسیدم و بعد که به یک آمادگی نسبتاً خوبی می رسیدم شروع به تست زدن می کردم و سپس همه ی تست هارا به خوبی تحلیل می کردم و در آزمون های کانون هم اکثراً درس جامعه شناسی را بالای ۹۰ درصد می زدم.


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

بله پیشرفت من نسبت به آزمون دی خیلی محسوس بود و دلیل اصلی آن این بود که بعد از اینکه با سبک سوالات آشنا شدم در شیوه خواندن برخی از دروس تغییر ایجاد کردم و زمان مطالعه روزانه را بیشتر کردم و تست زیادی را کار کردم و نتیجه اش را هم گرفتم.

 

امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

 سوالات ریاضی که خیلی خیلی سخت بود و واقعیت ش من نتیجه مطلوب را نگرفتم و نتوانستم نتیجه آن وقتی را که برای این درس گذاشتم را بگیرم .

در دفترچه اول زمان را به خوبی مدیریت کردم ولی در دفترچه دوم کمی  زمان از دستم در رفت و به خاطر همین برای درس اقتصاد کلاً ۵ دقیقه زمان داشتم.به اکثر سوال های ساده جواب دادم ،ولی بقیه را بدون پاسخ گذاشتم .


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

من بیشتر از روش ضربدر منها استفاده می کردم ،هم در آزمون های کانون و هم در کنکور و به نظرم بهترین روشی بود که استفاده کردم و در جلسه ی کنکور هم خیلی به من کمک کرد و در مدیریت جلسه و زمان نقش موثری داشت.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

واقعیتش درس ریاضی چون واقعاً سخت بود و مرا غافلگیر کرد ومن زمان آن را برای دروس دیگر گذاشتم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

واقعیتش همیشه با خودم می گفتم که من تمام تلاشم را می کنم و هر چی خدا بخواهد.خانواده ام همیشه از من حمایت می کردند و می گفتند که شما تلاشت را بکنید و هر رتبه ای بیارید برای ما ارزشمند است.

من از همان اول که شروع به درس خواندن کردم تصمیم گرفتم که اصولی درس بخوانم و تنبلی نکنم و تلاش و پشتکار داشته باشم چون نمی خواستم بعد از کنکور اگر رتبه خوبی را کسب نمی کردم با خودم بگویم ای کاش تلاش می کردم و درس می خواندم و زیاد به رتبه فکر نمی کردم و به خاطر همین موضوع بود که استرس زیادی نداشتم و خداراشکر به نتیجه هم رسیدم.

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

به نظر من الان به هدفی که قبل از کنکور داشتم رسیده ام و اگر به گذشته برگردم دوباره همین کارها را می کنم.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

بیشتر در زمینه درسی بود و گاهی هم اخبار ورزشی و روز را دنبال می کردم و سعی می کردم که استفاده روزانه از آن بیشتر از ۲ساعت نباشد.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

بیشتر برای مرور دروس دهم و یازدهم و رفع استرس و آمادگی بیشتربود.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

من دروس دهم و یازدهم را در تابستان ۱۴۰۱تمام کردم و در دوران مدرسه هم بیشتر این دروس را مرور می کردم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

بعد از کنکور دی وقتی با سبک سوالات آشنا شدم در برخی دروس سبک درس خواندنم را تغییر دادم و به خاطر همین در کنکور تیر نتیجه مثبتی گرفتم و البته که ساعات درس خواندنم را افزایش دادم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

صبر و حوصله 

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بدون تفریح واقعاً نمی شود درس خواند و من سعی می کردم روزانه ۲ ساعت به تفریح اختصاص بدهم.بیشتر با دوستانم بازی فوتبال و والیبال انجام می دادیم.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

چون مدرک تحصیلی پدر و مادرم ابتدایی است برایم کتاب نمی خواندند و خواهر و برادرم بیشتر کتاب داستان برایم می خواندند.الان سعی می کنم علاوه بر کتب درسی کتاب های علمی و ورزشی و داستانی بخوانم.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله با چند تا از دوستانم که از لحاظ علمی در سطح خوبی هستند معاشرت می کردم و از آنها هم کمک می گرفتم و اگر از من کمک می خواستند کمک شان می کردم و حتی یکی از دوستان صمیمی من که عضو کانون هم بودند مهدی پورشفیع رتبه 66منطقه 3را کسب کردند. دبیری عربی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی شهر تبریز قبول شدند.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

همه ی معلمان من فوق العاده بودند و واقعاً نمی توانم بین آنها فرق بگذارم چون همگی برای من و برای همه ی همکلاسی هایم زحمت کشیدند و به ما انگیزه دادند و با تدریس های عالی شان مرا برای کنکور آماده کردند و من از همه آنها کمال تشکر را دارم.

Menu