گفت‌و‌گو با پویان زارع؛با رتبه3029منطقه و پزشکی دانشگاه گناباد

گفت‌و‌گو با پویان زارع؛با رتبه3029منطقه و پزشکی دانشگاه گناباد -

گفت‌و‌گو با پویان زارع؛با رتبه3029منطقه و پزشکی دانشگاه گناباد


نام و نام خانوادگی : پویان زارع

رتبه کنکور : رتبه 3029 منطقه ۲ و 6662 کشوری کنکور تجربی 1402

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نام شهر و استان : گرگان ، گلستان

سال های حضور در کانون : 4 سال (از نهم تا دوازدهم) 

تعداد کل آزمون ها : 89آزمون

شغل و تحصیلات مادر : بازنشسته فرهنگی ، لیسانس شیمی

شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی ، فوق لیسانس صنایع چوب

درصدهای کنکور 1402  

زیست : 54%     فیزیک : 53%    شیمی : 42%    ریاضی : 28%    زمین : 62%

تراز کنکور : 10001

تراز سوابق تحصیلی : 8358


مصاحبه‌گر : ابراهيم صالحی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق همکلاسی‌هایم در پایه نهم آشنا شدم و هم اینکه برادرم کانونی بودند و مادرم هم در این آشنایی نقش داشتند. برادرم مهندس صنایع غذایی هستند و بقیه دوستان هم در رشته‌های پزشکی و در همین شاخه‌ها قبول شدند.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

دینی  16.25،  عربی  18.5،  فارسی  17.75،  انگلیسی  18.5،  شیمی  19.5،  سلامت و بهداشت   17،  علوم اجتماعی  15.75

زیست  17،  ریاضی  19.25،  فیزیک  19.5 و تراز سوابقم 8358 شد.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟   

زمان بندی، آشنایی با جو جلسه به صورت متناوب و دست نکشیدن از ادامه دادن مسیر با وجود بالا پایین‌ها و بهترین دستاوردم آرامش زیادم سرجلسه هر دو کنکورم بود که به قول پشتیبانم که می‌گفتند: « کنکور باید یک آزمون قلم‌چی دیگر براتون باشد» که چون همان دوستان کانونی در جلسه کنکور کنارم بودند این هم تاثیر داشت.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

باور دارم همه ویژگی‌های لازم از قبیل عدم غیبت، هماهنگی با برنامه، شرکت در آزمون‌های مکمل و استفاده از منابع کانونی را دارم و همیشه در آزمون‌ها بدون غیبت بودم و در صورت حضوری برگزار شدن آزمون‌ها حتما حضوری شرکت می‌کردم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

به پویان سر جلسه کنکور و زمان اعلام نتایج فکر می‌کردم، یک جاهایی و زمان‌هایی خسته شدم ولی خسته نماندم و راه‌های متفاوتی را برای برگشتن به مسیر پیدا می‌کردم، با دانشجوهای سال‌های قبل صحبت می‌کردم یا مصاحبه‌های رتبه‌های برتر را می‌دیدم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟

خیر، سعی می‌کردم خودم را پایبند به هدفم بکنم، البته خانواده و پشتیبانم هم با صحبت‌های خودشان مجال این طرز فکر را به من نمی‌دادند.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

باعث شد تکنیک‌های زمان بندی خاص خودم را بسازم و حالت‌ها و ترتیب بندی‌های مختلف آزمون دادن را امتحان کنم تا بهترین خودم را سر جلسه کنکور به نمایش بگذارم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ انگیزه‌تان چه بود؟

بله، شرکت کردم تا یک دید کلی از آزمون هفته بعدی به من بدهد و باعث شد در طول هفته بدانم کجاها باید با کدام استراتژی پیش بروم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ انگیزه‌تان چه بود؟

بله، دادن آزمون بیشتر و رقابت بیشتر و آشنایی با تیپ تست‌های جدید که به این اهداف من را رساند. البته دادن آزمون مشابه پارسال باعث آمادگی برای سرجلسه می‌شد و با سوال‌های هر درس چطور رفتار باید کنم را بهم نشان می‌داد.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

از کارنامه اصلی برای کلیت آشنایی با وضعیتم و کارنامه پنج نوع درس برای اینکه با نقاط قوت و ضعفم طی ماه‌های گذشته آشنا بشوم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله، اول بعد از آمدن از سرجلسه بازه مطالب هر درس را می‌نوشتم که در منابع آن درس، چه تعداد تست دارم و قرار است آموزش ببینم. بعد بسته به شرایط و زمان که برای هر روز درس خواندن تعیین می‌کردم، زمان هر بازه مطالعاتی را می‌دانستم و تا یکشنبه هفته دوم برنامه مطالعه را پخش می‌کردم تا اگر به جایی از برنامه نرسیدم در روزهای آتی موضوع را حل کنم و برای روز 5شنبه هم آزمون مشابه پارسال می‌دادم.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، از طریق مقاله‌های سایت کانون یاد گرفتم.


روش مطالعه‌ شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

اگر قرار به مرور بود تست‌هایی که علامت دار کرده بودم را می‌زدم. به همراه این تست‌ها، تست‌هایی که ظاهر ترسناکی هم داشت می‌زدم. اگر نیاز به یادآوری بود از کتاب و منابعم جاهایی را که به نظرم در آن قسمت کند بودم یا مشکل داشتم رفع می‌کردم.

علاوه بر این به پیشنهاد یکی از دانشجوهایی که با ایشان صحبت می‌کردم برای خلاصه نویسی زیست سه سال به صورت نمودار درختی نکات و کلید واژه‌های هر گفتار را می‌نوشتم و تمام یک فصل را در یک صفحه برای خودم معنا می‌کردم، البته این‌ها بعد از چند دور آزمون کردن و خواندن فصل و آشنایی با نکات انجام می‌شد که این کار در بازه جمع بندی آخر تابستان و دی و مخصوصا تیر گره گشایی می‌کرد.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ 

زیست و فیزیک که باعث افزایش عملکردم در این درس‌ها شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

من روشی را ساخته بودم که از مصاحبه‌هایی که دیدم برای خودم ساختم. به این صورت که سرجلسه آزمون سوال‌های شک‌دار یا نکته‌ای که تا به حال ندیده بودم را با علامت نشانه گذاری می‌کردم و همراه سوال‌های غلط و نزده با پاسخنامه آزمون و ویدیوهای تحلیل آزمون، تحلیل می‌کردم و نکته‌اش را در کتابم می‌نوشتم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، در طول تابستان ترازهای بالای 6300 می‌آوردم اما با شروع مدارس یکبار بازه مطالبی که برای آزمون باید می‌خواندم را اشتباه نوشتم و سر جلسه ضربه بدی خوردم از ناتوانی در پاسخ دادن به سوال‌ها و با شروع مدارس افرادی در نفرات برتر آزمون می‌آمدند که اصلا در تابستان تراز بالای 6000 نداشتند و من تراز 5600 آورده بودم و این ترس تا دی با من بود. با اینکه کم شده بود اما وجود داشت تا اینکه معلم‌ها امتحانات مدرسه‌ای و دی را گرفتند و دیدم نه مثل اینکه زیادی هم بد نیستم و به تلاشم ایمان داشتم (چون در پایه ششم وقتی تیزهوشان قبول نشدم فکر می‌کردم دیگر تمام است، بعد یکباره نمونه قبول شدم و به چشم دیدم که ظرفیتش را دارم تا به وسیله درس نتیجه بگیرم و در پایه نهم زمانی که خیلی‌ها کلاس‌های متفاوت می‌رفتند من فقط با اکتفا به کتاب‌هایم که الزاما معروف‌ترین هم نبودند بلکه مناسب‌ترین برای شخص من بودند بی اضطراب تر از همه نمونه قبول شدم) و چون می‌دانستم با توجه به هزینه هایی که کردم، دارم نتیجه‌هایی را می‌گیرم، روش درس خواندم را مدام به روز و بهینه کردم و از خانواده که بهترین را برای من می‌خواستند هم ممنونم چون مجبور به افزایش ناگهانی تراز نمی‌کردنم، البته صحبت‌های جلسات دوازدهمی‌ها را یکبار با مادرم دیدم. آقای قلم‌چی گفتند خانواده‌ها خواهشا به تراز نگاه نکنند و به درصد و چند از ده بچه‌ها توجه کنند که خیلی کمک کننده بود.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟

مهم‌ترین هم صحبتم مادرم بودند که آخر شب‌ها فکر‌ها و کارهایم را به ایشان گزارش می دادم و پدرم و به خصوص برادر بزرگترم سعی در آرام نگه داشتن اوضاع آرامش خانه و روحی من و تشویق به ادامه دادنم می‌کردند و از اهمیت ادامه دادن و پر قدرت خواندن به قول خودش برایم خیلی می‌گفتند چون بهش باور داشتند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

در زیست و فیزیک و زمین درصدها و نمرات خوبی می‌آوردم، برای همگی با محوریت کتاب درسی و تست زنی و زمان دار کار کردن و یادداشت برداری نکات پیش می‌رفتم

نمره‌ام در مدرسه معمولا 20 یا 19 بود و در آزمون‌های کانون قلم‌چی زیست را حدود 50%، فیزیک 60% و زمین 70 % می‌زدم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

هفته اول که مخصوص یادگیری بود 60 درصد زمان برای یادگیری با ویدیو یا درسنامه یا برای زیست همراه با تست خوانی بود و 40درصد باقی هم تست زنی و در هفته دوم تست زمان دار و مروری کار کردن شروع می‌شد تا روز 5شنبه که به مرور سریع کتاب و درسنامه می‌پرداختم. 

بازه‌های مطالعه بسته به میزان علاقه بیشتر می‌شد و حتی به 3.5 ساعت در درسی مثل زیست راحت می‌رسید. اما اجازه نمی‌دادم اگر حوصله یک درس را نداشتم کمتر از بازه 1ساعت برسد و به طور میانگین بازه‌های درس‌های تخصصی‌ام به جز زیست 2ساعت و زیست 3ساعت بود. دلیل ساعت بالای زیست هم این بود که چون من تحلیل زیست را بسیار با ریزه کاری انجام می‌دادم و از نکاتی که تا به حال ندیده بودم راحت نمی‌گذشتم و اوایل افت ترازم بهم ریخت و ساعت مطالعه‌ام پایین آمد اما به روند قبلی خودم برگشتم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ 

قطعا تابستان؛ چون هم تراز بالایی داشتم و می‌دانستم تحت یک سری شرایطی من تراز بالا را می‌توانم کسب کنم و به غیبت نکردنم در آزمون‌ها ختم شد و اینکه جمع بندی کل پایه را خیلی خوب انجام دادم و به صورت مستمر برای آنها تست مروری داشتم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟

نقش برنامه‌ای، چون من را به مسیر پایبند کرد و باعث می‌شد به 7-6ماه آینده و کنکور زیاد فکر نکنم و آزمونی که پیش رو دارم را ببینم و همین شد که باور دارم کنکور هم برایم یک آزمون کانون دیگر شده بود.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

قطعا بررسی اشتباهاتم در آزمون برایم خیلی مهم بود.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کردید؟

زیست و فیزیک چون زحمت بیشتری برایشان داشتم. برای درس‌های مختلف دانشجوهایی که تدریس داشتند را پیدا کردم و سوالاتی را که بعد دیدن تحلیل آزمون‌ها برایم سوال شده بود می‌پرسیدم که مخصوصا در درس زیست کمکم کرد و گاها با همکلاسی‌هایم جاهایی را که برایم سوال می‌شد، در مدرسه رفع می‌کردیم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله، دفتر برنامه ریزی را در سه سال دبیرستان داشتم و هر شب اوضاع خودم را چک می‌کردم تا جایی عقب ماندگی نداشته باشم و یا بتوانم جبران بکنم و باعث شد بتوانم یکنواخت و درست درس‌های هفته دوم را پخش کنم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای زیست و فیزیک آبی کانون داشتم و تمام سه سطحی‌های سه سال را هم داشتم.

کتاب‌های آبی درسنامه‌های خیلی مفید و خلاصه‌ای دارند و کتا‌ب‌های سه سطحی هم سوالات با ارزش بالایی دارند.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟

زمین با 62درصد هم دی و هم تیر بالاترین درصدم بود. من به دلیل علاقه به درس زمین و مباحثی مثل بیماری‌‌های زمین زاد در همان پایه یازدهم به خوبی کتاب را خواندم و در طول کنکور بارها و بارها مرور کردم.


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

بیشترین پیشرفتم در درس شیمی بود. در فیزیک هم برای اینکه زمان کم نیاورم در آزمون‌های کانون بارها و بارها تمرین کردم هم از نظر سوادی وقت بیشتری روی مرور حفظیات کتاب گذاشتم و هم نکته‌برداری‌های بیشتری در این درس از منابع و آزمون‌ها جمع کردم.


هوش هیجانی 

امسال سؤال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

بله، با اضافه شدن مقوله 2سوال ساده در آزمون‌های قلم‌چی باعث شد در هر بار چشم من عادت به پیدا کردن سوال‌های ساده نه به صورت تصادفی و از ظاهر سوال بلکه با خواندن سریع سوالات کند. من در درس ریاضی با توجه به سال1401 و بررسی دفترچه ریاضی گروه ریاضی که روز قبل منتشر شد فهمیدم به اندازه 10 تا12 سوال جواب دادن برای کنکور کافی هست و بقیه وقتم را به زمین دادم و برای تمام دروس توانستم با آرامشی که از آزمون‌ها کسب کرده بودم به راحتی امتحان را مدیریت بکنم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

از ضربدر و منها در تابستان و بهار و کنکور استفاده کردم از زمان نقصانی و استراتژی بازگشت در پاییز و کنکور دی و تیر استفاده کردم باعث حفظ ثبات روحی‌ام سر جلسه آزمون شد.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟

زیاد اما مدیریت شده؛ خانواده از من انتظار داشتن تا بهترین خودم را به اجرا در بیاورم و به خدا توکل می‌کردم و می‌گفتم: «هرچی خیره!»


اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

منابعی که به ظاهر خوب هستند را با دقت بیشتری بررسی می‌کردم و به زمانی که برای این منابع باید خرج می‌کردم بیشتر توجه می‌کردم.

زمان کمتری رو در گوشی می‌گذراندم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

به خاطر اینکه من رفع اشکالاتم در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گرفت گاها زمان از دستم در می‌رفت ولی نه آنقدر که از درس بیافتم و همان تابستان کنکورم اینستاگرام را کاملا حذف کردم و تمام پیام‌های گوشی‌ام را بی‌صدا کردم و گاها گوشی‌ام را خاموش کرده و در طرف دیگری از خانه می‌گذاشتم.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

برای پیشرفت خودم و برنامه ریزی دست و اصولی پیش رفتن تصمیم گرفتم در آزمون‌های تابستان هم باشم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

تا جای ممکن بار کنکور را در سال‌های مختلف پخش کردم و درس‌ها و ایردات را به سال بالاتر واگذار نکنم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟

بله، بعد از آزمون جمعه به دیدن اقوام یا پیاده روی و گشت زنی می‌پرداختم و ذهنم را برای چند ساعتی هم که شده از کنکور سعی می‌کردم دور کنم.


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟

مادرم به من خواندن و نوشتن را یاد داده بودند، همچنین در دوران کودکی کتاب داستان نظیر کلیله و دمنه و... می‌خوانند و الان هم در زمینه‌های تکنولوژی مطالعه دارم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟

از عموی خودم، آقای حسن زارع که دبیر ریاضی‌ام بودند و رفع اشکال و تدریس دوره دبیرستان و گاها راهنماییم هم به دوش ایشان می‌افتاد کمال تشکر و سپاس را دارم.


فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

با توجه به اطلاعات کانون فکر می‌کردم رتبه بین 2500-2000 بیاورم اما سابقه تحصیلی رتبه‌ام را بالاتر آورد.

شب قبلش تا 2شب بیدار بودم، 9صبح بود من خواب بودم، گوشی‌ام زنگ خورد و عمویم تماس گرفته بودند که فهمیدم نتایج اعلام شده است، وقتی نتیجه را در سایت دیدم خیالم راحت شد و کلی از فامیل‌ها هم تبریک گفتند. خیلی خوب بود.


دلیل انتخاب رشته‌تان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟

از اول کودکی به این زمینه‌ها علاقه داشتم و وقتی اولین بار کتاب پزشکی اطفال و مراقب از آنها را خواندم فهمیدم به این رشته علاقه دارم. این رشته انتخاب 17 من بود.


نقش پشتیبان در موفقیت‌تان چقدر بود؟

بسیار زیاد، تماس‌های آرامش دهنده و آینده نگرانه و دلسوزی‌هایی که می‌کردند و رفع اشکال‌هایی که با هم داشتیم خیلی در این مسیر به من و خانواده‌ام یاری رساند. همین جا باز هم از آقای صالحی عزیز تشکر می‌کنم.

 

Menu