گفت‌و‌گو با نیما اسماعیلی گللو؛ قهرمان پیوستگی یازدهم‌تجربی

گفت‌و‌گو با نیما اسماعیلی گللو؛ قهرمان پیوستگی یازدهم‌تجربی - اردبیل

گفت‌و‌گو با نیما اسماعیلی گللو؛ قهرمان پیوستگی یازدهم‌تجربی


نام و نام خانوادگی : نیما اسماعیلی گللو

مقطع و رشته : یازدهم تجربی

نام شهر و استان : اردبیل

میانگین تراز: 7358

سال‌های حضور در کانون : 7 سال (از سال پنجم ابتدایی تا یازدهم)

تعداد کل آزمون‌ها : 116 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه‌دار ، لیسانس ادبیات

شغل و تحصیلات پدر : مهندس برق ، کارشناس ارشد برق


مصاحبه‌گر : مرتضی قهرمانی 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

اولیای بنده از همان دوران ابتدایی به فکر مهیا کردن تمام امکانات لازم برای پیشرفت بنده بودند و با توجه به هدف گذاری برای قبولی تیزهوشان و مشورت با دبیران و افراد متخصص تصمیم بر شرکت در آزمون‌های کانون گرفتیم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

از سال پنجم دبستان وارد آزمون‌های کانون شدم و در پایه‌های پنجم، ششم ،هفتم ،هشتم، نهم ،دهم و امسال هم در پایه ی یازدهم شرکت می‌کنم؛ هفت سال. 


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

در پایه پنجم و ششم هدف اصلی من قبولی در آزمون تیزهوشان بود که به این هدف رسیدم، در پایه‌های هفتم و هشتم و نهم، همیشه آماده بودن در کلاس و در سال‌های دوره ی دوم آماده شدن برای کنکور مهم‌ترین دستاورد کانون برای من می‌باشد.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

در آزمون‌های اصلی سعی می‌کنم غیبت نداشته باشم، در عین حال تا حد ممکن در آزمون‌های هدیه و هدفگذاری هم شرکت می‌کنم و از این آزمون‌ها برای ارزیابی بیشتر خودم و تشخیص هرچه بیشتر ایرادات استفاده می‌کنم، همیشه تلاشم بر این بوده که برنامه ی خود را بر محوریت برنامه راهبردی کانون تنظیم کنم و کتاب‌های سه سطحی همیشه جزو منابع اصلی بنده بوده است.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟

دلیل اصلی من این بود که با برنامه جلو بروم و در همه پایه‌ها سطح بالایی را در درس‌هایم کسب کنم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

به نظر بنده آزمون‌ها مثل چرخ­‌دنده‌هایی هستند که پشت سر هم برای انجام کار در کنار هم قرار گرفته‌اند و خرابی یک چرخ­‌دنده یا از دست دادن یک آزمون، باعث عقب ماندگی و افت در کل کار می‌­شود.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

در هر آزمون بر روی یک ایرادم هدف گذاری می‌کردم و در آزمون بعدی آن ایراد یا چالش را برطرف می‌کردم، این فرآیند باعث پیشرفت من می‌­شد.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌تان چه بود؟

بله، آزمون‌های هدف گذاری سوالات جدید و تازه طرح شده‌ای دارند و برای هدف گذاری تست زنی و مطالعه هفته دوم خیلی مفید هستند. 


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

آزمون مشابه را در روزهای پایانی هفته دوم می‌زنم و براساس نتیجه آن ایراداتم را تشخیص و دوباره روی آن‌ها متمرکز می‌شوم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

کارنامه اصلی و کارنامه پروژه ای 

از کارنامه اصلی در روز آزمون برای تحلیل آزمون و تشخیص ایراداتم و مقایسه خود با دانش آموز برتر و هدف گذاری هفته آینده استفاده می‌کنم. در پایان هر پروژه برای ارزیابی پیشرفت و عملکرد خود از کارنامه پروژه‌ای استفاده می‌کنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

من برنامه درسی‌ام را با برنامه راهبردی آزمون‌ها تنظیم می‌کنم و تقریبا با برنامه مدرسه هماهنگ هست البته در بعضی موارد که دبیران مدرسه مباحث بیشتری  را تدریس می‌کنند سعی می‌کنم اندکی تلاشم را بیشتر کنم و به برنامه آن‌ها برسم.


آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

در تابستان از این روش برای مرور دروس و جمع بندی استفاده کردم، این روش را از روش‌های مطالعه رتبه‌های برتر یاد گرفتم.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

در بعضی درس‌ها مثل فیزیک ، شیمی و ریاضی به روش بازیابی و برای بقیه ی درس‌ها به روش بازخوانی.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در بعضی درس‌ها مثل فیزیک ، شیمی و ریاضی به روش بازیابی عمل می‌کنم و این عمل باعث صرفه جویی در زمان و یادگیری بهتر و موثرتر می‌شود.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

ابتدا سوال‌های غلط و نزده را بررسی و تحلیل می‌کنم، در واقع دلیل غلط زدن یا نزدن را از خودم می‌پرسم بعد می‌روم سراغ سایر سوالاتی که درست زده‌ام.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در تابستان دچار افت اندکی افت تراز شدم که به بررسی علت افت خود پرداختم و با مطالعه مصاحبه‌ها و روش‌های نفرات برتر سایت کانون و مشورت با پشتیبان خود توانستم از این حالت خارج شوم.

در هنگام افت تراز سعی خانواده در روحیه دادن و امید دادن به من هست و  این مطلب را گوشزد می­‌کنند که آزمون‌های بسیاری تا کنکور باقی مانده است و هدف از آزمون دادن تشخیص ایرادات و برطرف کردن آن‌ها برای عدم تکرار در کنکور است.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

خانواده‌ام با فراهم کردن امکانات مورد نیاز و همچنین ایجاد محیط با آرامش و بدون حاشیه، تاثیر بسزایی در پیشرفت من دارند. تاکید خانواده‌ام بیشتر در بحث و تحلیل درصدهای دروس مختلف است که در مرحله ی بعد از  تراز بررسی می‌شود . پدر و مادر بنده هر دو در مسیر تحصیل پشتیبان و همراه بنده هستند و از هیچ تلاشی برای پیشرفت بنده دریغ نمی‌کنند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ 

درس فیزیک، اگر دبیر مدرسه همگام با برنامه راهبردی باشد با ایشان جلو می‌­روم و علاوه بر آن درسنامه را می­‌خوانم، اگر هم از برنامه راهبردی عقب باشند خودم درسنامه‌ها را می‌خوانم و بعد از فهم مطلب شروع به تست زنی می‌­کنم و در زمان‌های تعیین شده به مرور و دوباره خوانی تست‌های علامت زده می­‌پردازم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس زیست شناسی با مشورت و کمک پشتیبانم آقای قهرمانی توانستم روش مطالعه ی اصولی را در این زمینه پیدا کنم و درصدهای خوبی را در آزمون‌ها کسب کنم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

تابستان و نوروز، زیرا در این ایام می توانم مطالب و نکات کار شده در طول سال را جمع بندی کرده و سطح تسلط خود را افزایش دهم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

نقش سنجشی و آموزشی، از طریق آزمون دادن خود را سنجش می‌کردم و با تحلیل آزمون یادگیری اتفاق می‌افتاد.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله، بنده با توجه به منابع طبقه بندی شده‌ای که در تست زنی خود داشتم می‌توانستم تا حد زیادی این سوالات را تشخیص دهم.  با حل تست‌های بیشتر و شرکت در آزمون‌های بیشتر قدرت تشخیص آدم بالاتر می‌رود.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟

من در آزمون‌ها معمولا 2 الی 3 سوال غلط داشتم و اولویت بنده در تحلیل آزمون‌ها بررسی اشتباهات خودم هست.


نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

مطالبی که در مدرسه تدریس می‌شود در سطح خوبی هستند و تا حد زیادی نیاز به مطالعه درسنامه را کاهش داده و زمان بیشتری برای  تست زنی در اختیار ما قرار می‌دهد.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟

ابتدا نقاط قوت خود را بررسی می‌کنم و سپس سراغ نقاط ضعف خودم رفته و آن‌ها را بررسی می‌کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

خانواده‌ام با فراهم کردن امکانات مورد نیاز و همچنین ایجاد محیط با آرامش و بدون حاشیه، تاثیر بسزایی در پیشرفت من دارند. تاکید خانواده‌ام بیشتر در بحث و تحلیل درصدهای دروس مختلف است که در مرحله بعد از مشاهده ی  تراز بررسی می­‌شود . 

در هنگام افت تراز سعی خانواده در در روحیه دادن و امید دادن به من هستند و  این مطلب را گوشزد می­‌کنند که آزمون‌های بسیاری تا کنکور باقی مانده است.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بلافاصه بعد از مطالعه دفتر برنامه ریزی را پر می­‌کنم، دفتر برنامه ریزی در نظم پیدا کردن ساعت مطالعه‌ام و همچنین افزایش ساعات مطالعه کمک شایانی می‌کند.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب‌های سه سطحی استفاده می‌­کنم، سطح بندی درست و  درصد پاسخگویی در کنار هر سوال از نقاط قوت این کتاب‌ها می‌باشند، که بنده سطح دشوار این سوالات را می‌پسندیدم.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

من خودم را قهرمان پیوستگی و قهرمان پیشرفت می‌دانم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ 

از روش ضربدر منفی و زمان های نقصانی به صورت همزمان در سر جلسه آزمون استفاده می‌کنم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

سعی من بر این است که هر عاملی که عامل حواس پرتی است را تا جایی که ممکن است از خود دور کنم.


بهترین تراز و رتبه تان در سال دهم چند بود؟

بهترین رتبه‌ام در سال دهم رتبه 1 و تراز 8208 و کم ترین ترازم 7546 بود.


بزرگ‌ترین چالشی که در تابستان داشتید چه بود و چگونه بر این چالش غلبه نمودید؟

بزرگ ترین چالشم خلاصه نویسی در دروس اختصاصی بود که با خواندن مصاحبه های رتبه های برتر توانستم روش درست خلاصه نویسی را پیدا کنم.


مشاوره‌ها و راهنمایی‌های پشتیبان‌تان را در روند پیشرفت‌تان تا چه حد تاثیر گذار بود؟ 

ایشان با جلساتی که می­‌گذاشتند تجربه‌های ارزشمندشان را که حاصل سال­‌ها کار و مشاوره در این حیطه است را در اختیار من می‌گذاشتند، که واقعا کاربردی بود.

 

Menu