این مصاحبه در تاریخ 1402/06/30 در سایت کانون منتشر شد و اکنون با اعلام نتایج کنکور سراسری 1403 بازنشر میشود.
نام و نام خانوادگی : امیررضا رشیدی
مقطع و رشته: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: کرمانشاه
میانگین تراز: 7120
سالهای حضور در کانون: 2 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: قاضی، فوق لیسانس
مدرسه: مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی
مصاحبهگر : فائزه رشیدی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق تبلیغات کانون و تماسی که نیروی جذب نمایندگی با من داشتند تصمیم به ثبت نام در کانون کردم.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
از پایه یازدهم ، به مدت دو سال در یازدهم و دوازدهم دانشآموز کانون بودم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
در 26 آزمون اصلی و 3 آزمون هدیه شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
پیشرفت در تست زدن و رتبه و درصد بهتر در درسها دستاوردم بوده است.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
بسیار زیاد
معیارها این موارد است:
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
منابع من کانونی بود.
چون سعی کرده ام اصلا غیبت نکنم. بله همیشه در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم و می کنم. برنامه خودم را با برنامه کانون هماهنگ کرده ام و اما منابع کانونی هم در درسهای ریاضی و فنون دارم .
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر، چون باتوجه به برنامه آزمون در هر پروژه پیشرفت زیادی داشتم و همین باعث می شد احساس خستگی و ناامیدی نداشته باشم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر سعی میکنم غیبت نداشته باشم پیوستگی آزمونها به من برای رسیدن به هدفم به من انگیزه می دهد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
هر آزمون به من کمک میکند تا متوجه شوم طی دو هفته آیا به صورت مطلوب درس خواندهام و نتیجه تلاش خود را میبینم و این خیلی خوب است.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
آزمون هدفگذاری مشخص می کند که در هفته اول کجای کار هستم و مشکل خود را به روش بازیابی حل میکنم و طی هفته آتی مشکل خود را رفع کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
باعث میشود درسهایی را که مشکل دارم بتوانم برای آزمون برطرف کنم و در آزمون وقت خود را بیشتر کنم و در تثبیت کردن مطالب کمک میکند.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بعضی از مباحث را طبق برنامه راهبردی پیش میبرم برنامه خودم با برنامه کانون به صورت موازی پیش میبرم.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله در زمان جمع بندی دروس دهم و یازدهم بیشتر از آن استفاده میکنم و به طور کلی بعد از تست زدن، تستهای علامت دار را مشخص کرده و بطور کلی و به صورت اجمالی دروس را مطالعه می کنم.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
از روش بازیابی مخصوصا در درسهایی که کامل مطالعه کردهام، استفاده میکنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس روانشناسی و جامعه شناسی بیشتر از روش بازیابی استفاده میکنم این روش خیلی خوب است.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
همه سوالات را تحلیل میکنم و به ازای تست های غلط علاوه بر مطالعهی مجدد پاسخنامه را کامل بررسی میکنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله سعی کردم مشکل را پیدا کنم و در آزمون بعد جبران کنم، همیشه خانواده همراه من هستند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدر و مادرم، در تحلیل کارنامه و کاهش استرس من بسیار به من کمک کردند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟
فنون و عربی هرروز لغت و قواعد عربی را میخوانم و تست میزنم و به صورت روزانه فنون را زیاد تست میزنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟
فنون که الان به نقطه قوت من تبدیل شده است.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
من به صورت کلی روزانه در تابستان 10 ساعت سعی میکنم درس بخوانم و تست می زنم اگر روی درسی به تسلط برسم بیشتر تست می زنم.
معمولا 100 تا 150 تست روزانه در برنامهام دارم، البته ن من 60 درصد تست می زنم و 40 درصد از صرف زمانم مطالعه است.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان چون زمان بیشتری برای مطالعه داشتم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟
نقش سنجشی برای من بیشتر مهم است.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله می توانستم.
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله الان بیشتر به سطح سوال دقت می کنم و در زمان کمتر به سوالات ساده جواب می دهم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
معمولا 12 – 16 سوال غلط دارم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهات برای من اهمیت بیشتری دارد و در تحلیل آزمون سعی میکنم تمرکز خود را روی سوالات غلطم بگذارم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
درسهایی که نمره کمتر گرفتهام برای رفع مشکل سعی میکنم دوباره آن درس را مطالعه کنم و تست بزنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله سعی میکنیم در مورد درصدهای هر درس صحبت کنیم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله دارم در زمانبندی و اینکه هر هفته چقدر مطالعه دارم و تست میزنم نقش مهمی دارد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
آبی فنون و ریاضی را دارم ، تستهای سخت و متنوع دارد.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
قهرمان پیوستگی هستم، تمام آزمونها را شرکت کرده و بدون غیبت هستم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
زمان نقصانی و استراتژی بازگشت در همه آزمونها از سال قبل از این روشها استفاده میکنم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟
خیلی زیاد نیست.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
تا به مرور پایه های دهم و یازدهم بپردازم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
پیوستگی، هدفمندی و سخت کوشی مهمترین ویژگی من است.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله البته امسال حتما اولویت من درسهای مدرسه برای معدل و کنکور است.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟
بله پدر و مادرم کتاب داستانی میخواندند.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله دوستان من هم درسخوان هستند و حتی در آزمونها حضور دارند درمورد درصد و رتبه خود در آزمونها صحبت میکنم.
