نام و نام خانوادگی : حمیدرضا عبدی
رتبه کنکور : رتبه 38 منطقه 3 کنکور انسانی
رشته و دانشگاه قبولی : در حال حاضر دعوت شده به مصاحبه دانشگاه علوم قضایی تهران هستم.
نام شهر و استان : استان زنجان - شهرستان خدابنده – شهر سهرورد
سال های حضور در کانون : 3 سال (بورسیه)
تعداد کل آزمون ها : 93
شغل و تحصیلات مادر : خانهدار - پنجم ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر : گچکار - سوم دبیرستان نظام قدیم انسانی
مصاحبه کننده : لعیا بیگدلی
درصدهای کنکور:
دی ماه 1400:
ریاضی ۴۰ درصد / علوم فنون ۶۳.۳ درصد / جامعه شناسی ۸۴.۴ / روانشناسی ۸۰ درصد / عربی ۵۰ درصد / تاریخ و جغرافیا ۵۲.۲ درصد / فلسفه و منطق 5 درصد / اقتصاد ۵۷ درصد
کنکور تیر ماه ۱۴۰۲:
ریاضی ۱۵ درصد / علوم فنون ۶۰ درصد / جامعه شناسی 100 درصد / روانشناسی ۴۸ درصد / عربی ۵۰ درصد / تاریخ و جغرافیا ۸۸ درصد / فلسفه و منطق ۲۰ درصد / اقتصاد ۵۳ درصد
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
آزمونهای کانون باعث نظم در برنامه مطالعاتی من شد و از طریق این آزمونها راهبردهای مطالعه هر یک از دروس را کشف کردم و توانستم برنامهریزی تحصیلی موثری داشته باشم.
دلیل پیوستگی شما با آزمون های کانون چه بود؟
پیوستگی و هماهنگی با آزمونهای کانون همیشه یک نیروی محرک برای پیمودن یک مسیر مطالعاتی صحیح و هموار است و موجب ثبات در درس خواندن میشود.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟
پشتیبان تحصیلی من در کانون که نکات آزمونها و تحلیلشان و همچنین روشهای مطالعه را به من توضیح میداد خانواده من نیز در نحوه مطالعه و برنامهریزی درسی و همچنین بررسی و تحلیل آزمونها به من کمک میکردند.
مطابق برنامه ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه ریزی می کردید؟
من همواره طبق برنامه راهبردی کانون مطالعه میکردم که باعث نظم و ثبات در فرایند درس خواندن من میشد و یک برنامهریزی فردی و منسجم و هماهنگ با برنامه مدرسه و همچنین برنامه راهبردی کانون داشتم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
درسهای ریاضی علوم فنون جامعه شناسی و تاریخ جغرافیا نقاط قوت من هستند برای درس ریاضی ابتدا توضیحات معلم را به دقت گوش میدادم و نکات مهم و کاربردی را در دفتر یادداشت میکردم و سپس درسنامههای آموزشی قوی منابع درسی را به همراه مثالهای آموزشیشان مطالعه میکردم از آن مرحله اصلی و مهمتر آن تمرین مکرر و حل سوالات فراوان امتحانی و تستهای تالیفی و کنکور بود که برای درس محاسباتی و مفهومی ریاضی اصلیترین کار محسوب میشود پاسخهای تشریحی را نیز پس از محاسبات خودم با طریقه حل خودم مقایسه میکردم تا سریعترین و درستترین راه حل مسائل را پیدا کنم در درس علوم و فنون نیز که مباحث مستقل و جداگانهای دارد ابتدا کتاب درسی و درسنامههای منابع آموزشی را به دقت مطالعه میکردم سوالات و تستهای آنها را جواب میدادم برای تاریخ ادبیات و سبک شناسی ابتدا متن کتاب را به دقت حفظ میکردم میکردم سبکهای ادبی را از طریق مشخصهها و ویژگیهای خاص آنها تفکیک و دستهبندی ذهنی کنم و از آنجایی که مطلبی فرار بود و جمعبندی مشخص را در دورههای مختلف برای آن در نظر میگرفتم عروض را نیز به صورت سمایی یاد گرفتم و سوالات ترکیبی و کاربردی آن را کار میکردند آرایههای ادبی را نیز تا حد امکان مفهومی میخواندم و روی ابیات متعدد سعی میکردم آرایههایشان را بررسی کنم و برای قرابت معنایی و قافیه هم بیشتر تستهای تالیفی و کنکوری را به همراه بیتهایشان بررسی میکردم درس جامعه شناسی ابتدا من کتاب درسی را میخواندم و زیر جملات مهم و کلید واژه های آن خط میکشیدم و سعی میکردم درک کلی از مطالب هر درسی پیدا کنم سپس تستهای ترکیبی متعددی از کنکورهای سالهای اخیر و همچنین منابع تالیفی کار میکردم در درس تاریخ و جغرافیا ابتدا متن کتابهای درسی ۳ سال را خط به خط و کلمه به کلمه میخواندم و در ذهنم حک میکردم و همواره مباحث مختلف را دستهبندی ذهنی میکردند سپس سوالات کاربردی و جدید و متعددی را بررسی میکردم در درس تاریخ و جغرافیا به شدت به مرور متناوب نیاز دارند چون فرارند در مدرسه همیشه در این دروس نمره بالای ۱۹ میگرفتم و در آزمونها نیز اکثراً درصدهای این درسها بالای ۷۰ درصد بود.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در سال دهم و اوایل یازدهم در ریاضی و علوم فنون ضعیف بودم ولی با تغییر روش مطالعه در آنها و پیدا کردن روش درست خواندنشان و حل تستهای بیشتر آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل نمودم.
از کلاس چندم در آزمون های برنامه ای کانون شرکت کردید؟
از کلاس دهم انسانی به صورت بورسیه کانون در آزمون ها ثبت نام نمودم.
آیا در این سال ها در آزمون های کانون غیبت کرده اید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟
خیر در هیچ آزمونی غیبت نکردم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
تحلیل آزمون را در روز جمعه انجام میدادم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده بودم و همچنین سوالات نزده را با دقت و با کمک پاسخهای تشریحی نوشته و بررسی میکردم تا برای آزمونهای بعدی اشکالاتم را رفع کنم سوالاتی را که درست پاسخ داده بودم را هم بررسی میکردم.
آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می کردید؟
بله سوالات آزمون را به همراه پاسخها و نکاتشان در کتاب خودآموزی مینوشتم و در دوران جمعبندی و امتحانات آنها را مطالعه میکردم.
آیا برنامه ی مدرسه با برنامه ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می کردید؟
برنامه مدرسه هماهنگی زیادی با برنامه راهبردی کانون داشت و در صورتی که بعضی مواقع برنامه مدرسه یا قانون از یکدیگر جلو یا عقب بودند برنامهای را که جلوتر بود مد نظر قرار میدادم.
اگر به بودجه بندی برنامه ی آزمون نمی رسیدید چگونه جبران می کردید؟
سعی میکردم در دورههای بعدی در آزمونهای پوششی و جمعبندی مطالبی را که به آن ها نرسیده بودم جبران کنم.
برنامه شما برای دوران جمع بندی چگونه بود؟
در دوران جمعبندی مطالبی را که در طول سال به خاطر سپرده بودم مجدداً از ابتدا مرور میکردم و در مباحث مختلف دروس حفظی به خلاصه نویسیها و نکات یادداشتی رجوع میکردم به همراه با آن سوالات منابع دوران جمعبندی را کار میکردم.
در هفته تورق سریع چه کارهایی انجام دادید؟
در هفته تورق سریع نیز آموختههایم را بار دیگر و به صورت اجمالی از منابع درسی بازخوانی میکردم و در ذهنم تثبیت میشد.
آیا در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
در آزمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال نیز شرکت میکردند چون به ماندگاری آموختهها در ذهنم بسیار کمک میکرد و میتوانستم بیشتر تیپهای متعدد سوالات را کار کنم.
روش مطالعه درس هایی که نقطه قوت شما بودند، چگونه بود؟
در ماههای آخر برای دروسی که جز نقاط ضعفم بودند بیشتر درسنامههایشان را خلاصه وار مرور میکردند و سوالات احتمالی و کنکوری را پاسخ میدادم.
در ماه آخر برای درس هایی که نقطه ضعف تان بودند، چکار کردید؟
در ماههای آخر برای دروسی که جز نقاط ضعفم بودند بیشتر درسنامههایشان را خلاصه وار مرور میکردند و سوالات احتمالی و کنکوری را پاسخ میدادم.
از جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید؟
بله جعبه ابزار کارنامه که در صفحه شخصی من بود دارای چند نوع کارنامه بود که از آنها همواره استفاده میکردند برای مثال از کارنامه اشتباهات و کارنامه ۵ نوع درس در کنار کارنامه اصلی آزمونها زیاد استفاده میکردند.
روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
هر روز حدود ۹ الی ۱۰ ساعت درس میخواندم و حدود ۶۰ درصد زمان خود را به تست زدن اختصاص میدادم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
در روز جمعه اشتباهاتم را بررسی و تحلیل می کردم – در تحلیل آزمون سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده بودند و همچنین سوالات نزده را با دقت و با کمک پاسخهای تشریحی نوشته و بررسی میکردم تا برای آزمونهای بعدی اشکالاتم را رفع کنم و سوالاتی را که درست پاسخ داده بودم را هم بررسی میکردم.
از کتاب های کانون چه زمانی استفاده می کردید؟
از کتابهای کانون که متناسب با دورههای مختلف طول تحصیل تنظیم شده بودند استفاده میکردند و همراه با آن کتابهای سه سطحی نیز که سطح بالایی داشتند برای تسلط بیشتر بهره میبردم کتابهای نوروز تابستان و جمعبندی را هم در بازههای خودشان مطالعه و کار میکردم.
برنامه شما برای دوره امتحانات چه بود؟
در دوران امتحانات از منابع آموزشی که سوالات تشریحی و امتحانی مناسب داشتند به همراه آزمونهایی تشریحی و تستی کانون کمک میگرفتم.
جلسه کنکور چگونه بود؟
در جلسه کنکور هیچ استرسی نداشتم و با توکل به خدا خونسردی خود را حفظ کردم و با دقت به سوالات پاسخ دادم فقط سطح دشواری سوالات ریاضی کنکور تیر ماه در ابتدا غافلگیر کننده بود که در آن هم آرامش خود را حفظ کردم.
به نظرتان چه دلایلی باعث پیشرفت تراز شما شد؟
پیوستگی و هماهنگی با آزمونها و تلاش مداوم و برنامهریزی صحیح باعث پیشرفت من در ترازم شد.
از نقش اولیای خود بگویید .
پدر و مادرم در طول سال تحصیلی همیشه از من حمایت میکردند و زمانی که دچار افت میشدم به من امیدواری میدادند و تشویقم میکردند تا در دورههای بعدی افتم را جبران کنم و همیشه محیط خانه را آرام نگه میداشتند تا بتوانم به خوبی درس بخوانم و تا کنکور پشتیبانم بودند و به من در تحلیل آزمونها و نحوه مطالعهام کمک میکردند.
یک تجربه که در مسیر قبولی در کنکور به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید. پدر و مادرم در طول سال تحصیلی همیشه از من حمایت میکردند و زمانی که دچار افت میشدم به من امیدواری میدادند و تشویقم میکردند تا در دورههای بعدی افتم را جبران کنم و همیشه محیط خانه را آرام نگه میداشتند تا بتوانم به خوبی درس بخوانم و تا کنکور پشتیبانم بودند و به من در تحلیل آزمونها و نحوه مطالعهام کمک میکردند.
جمله آخر
بهترین هر آنچه هستی باش.
