نام و نام خانوادگی: مهشید خزائی
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: همدان
میانگین تراز: ۶۸۰۰
چند سال کانونی بودید و از چه سالی در آزمون ها شرکت کردید: 3سال ،از سال دهم
شغل و تحصیلات مادر: کارمند ، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: استاد دانشگاه ، دکتری
مصاحبه گر: مهدی شئونات
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
من سال ششم، از طریق یکی از دوستانم با کانون آشنا شدم.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
3سال، سال های دهم ، یازدهم و دوازدهم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمون ها، سبک درس خواندنم را منسجم و هدفمند کرد.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
با شرکت در هر آزمون، متوجه اشتباهاتم می شوم و این موضوع باعث می شود از شرکت در آزمون ها خسته نشوم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، زیرا با غیبت در یک آزمون نمی توانم بازخوردی از مطالعه دو هفته قبل داشته باشم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمون ها به من کمک می کند، تا به صورت منظم و هماهنگ با برنامه راهبردی مطالعه کنم و متوجه نقاط ضعف و قوت در هر درس بشوم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله ،زیرا شبیه سازی یک آزمون پیش از آزمون اصلی به من کمک می کند، تا اگر در مبحث خاصی مشکل دارم، چند روز آخر از آن مبحث تست های بیشتری بزنم و هنگام مرور بیشتر به آن توجه کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، سعی می کنم همیشه مطابق برنامه راهبردی و کمی جلو تر از آن مطالعه کنم تا اگر درسی نیاز به زمانی بیشتر از بازه داده شده در برنامه راهبردی داشت از برنامه آزمون ها عقب نمانم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
ابتدا سوالات غلط و نزده را تحلیل می کنم. سپاس سوالات صحیح را بررسی می کنم و اگر روش پاسخنامه بهتر از روشی باشد که در آزمون استفاده کرده ام، آن را یاد می گیرم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله،سعی می کردم آزمون را با دقت بیشتری تحلیل کنم و اشتباهات مطالعاتی دو هفته قبل را تکرار نکنم . خانواده هم در این مواقع از من حمایت می کردند و اجازه نمی دادند پیوستگی خود را از دست بدهم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدرم به من کمک می کند تا عادت های اشتباهم در مطالعه و آزمون دادن را رفع کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس شیمی نقطه قوت من است. من برای این درس از خلاصه نویسی و برای بخش مسائل از دسته بندی تست ها استفاده می کنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، من در ابتدا در درس زیست ضعیف بودم که با افزایش تعداد تست و تغییر برخی منابع این مشکل برطرف شد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
معمولاً در بازه هایی که آزمون ها جنبه مرور پیدا می کنند، تعداد تست هایم افزایش پیدا می کند. در چند روز ابتدای هفته اول بیشتر مطالعه می کنم و بعد از آن بیشتر زمان درس خواندنم به تست زدن اختصاص پیدا می کند.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان، زیرا زمان بیشتری برای مطالعه دارم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش برنامه ای و سنجشی آن،زیرا باعث می شود تا درس ها را به صورت منظم بخوانم و سپس مطالعه خود را با آزمون ارزیابی کنم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله و به مرور این کار راحت تر شد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
ابتدا تعداد غلط هایم زیاد و حدود ۲۰ تا بود، امّا به مرور این تعداد کمتر شد و به ۱۰ تا و کمتر از آن رسیده است.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
شیمی و زیست، با تحلیل آزمون و بیشتر تست زدن از مباحثی که اشکال داشتهام .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله، مرا حمایت می کنند تا مجدداً تلاش کنم و ضعف ها را برطرف کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله ،باعث می شود به صورت دقیق بدانم که هر ساعتی باید مشغول چه کاری باشم و این از هدر رفتن زمان جلوگیری می کند.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
از روش ضربدر و منها و استراتژی بازگشت، از مهر سال گذشته به صورت جدی تر از این دو روش استفاده می کنم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
به صورت محدود و در بازه های مشخص از آن استفاده می کنم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
می خواستم درس های دهم و یازدهم را به صورت منظم در تابستان جمع بندی کنم به همین خاطر از آزمون های تابستان استفاده کردم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
از آنجایی که سال یازدهم را به خوبی مطالعه کرده بودم، تمرکز بیشتری بر درس های دهم داشتم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
پیوستگی و استمرار در آزمون دادن بود.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله، سنتور می زنم ورزش می کنم و کتاب می خوانم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله،مادرم
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله، بیشتر برایم شاهنامه و مثنوی می خواندند . مطالعه غیر درسی ام اخیراً به خاطر افزایش ساعت مطالعه کمتر شده امّا روزی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دیوان شمس یا بوستان سعدی می خوانم .
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
از معلم شیمی ام تشکر می کنم. زیرا تابستان سال گذشته خیلی در افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست ها به من کمک کردند.
