گفت‌و‌گو با حنانه حیدری؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان

گفت‌و‌گو با حنانه حیدری؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان - تهران

گفت‌و‌گو با حنانه حیدری؛ از ششم تا قبولی تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : حنانه حیدری

مقطع : هفتم

نام شهر و استان : تهران

میانگین تراز : 6200

از چه سالی عضو کانون بوده اید ؟ 2 سال

شغل و تحصیلات مادر : کارمند دادگستری لیسانس حقوق

شغل و تحصیلات پدر : وکالت ارشد حقوق

نام مدرسه قبول شده : فرزانگان حضرت زینب (س)


مصاحبه‌گر : آیدا قنادی

 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

چون به نظر من آزمون های قلم چی باعث می‌شود که درس‌ها را بهتر یاد بگیرم و از نظر من سوالات کانون از سطح مدرسه بالاتر هست.

 

آیا در این سال‌ها در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟

خیر تاکنون در هیچ آزمونی غیبت نداشتم ، چون غیبت در آزمون باعث عقب افتادن از دوستان می شود.

 

آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون‌های هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

بله چون باعث می‌شد که تا حدی با سوالات آزمون بعدی آشنا شوم و برای آزمون اصلی آماده شوم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

روز بعد آزمون حتما تحلیل را انجام می دادم و نکات را یادداشت می‌کردم.

ابتدا به سراغ سوالات هوش ریاضی می رفتم و بعد از آن هوش کلامی و بعد درس ریاضی و علوم و فارسی.

 

آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟

بله ابتدا سوالات نادرست و بعد سوالات شک دار را تحلیل می‌کردم و در خودآموز یادداشت می کردم.

 

آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟

بعضی اوقات آزمون های کانون جلوتر بود. با برنامه ریزی و پیش خوانی سعی خودم را می کردم و به آزمون می رسیدم.

 

در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ 

در روزهایی که به مدرسه می رفتم ۳ تا ۴ ساعت مطالعه داشتم.

 

آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

بله - تقریبا ۱ تا ۲ ساعت بیشتر از روزهای دیگر مطالعه می کردم.

 

تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟

به نظرم تا حد بسیاری ، چون تمام موفقیت از تلاش و سخت کوشی و تمرین مداوم می‌آید.

 

یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.

 بعضی اوقات فکر می‌کردم که دانشآموزان بهتر از من هم هستند و شانس آنها بیشتر است که قبول شوند اما وقتی با پدر و مادرم و دوستانم صحبت می کردم به من انگیزه می‌دادند و از نظر من همه ی ما باید دوستان خوبی داشته باشیم که ما را راهنمایی کنند.

 

از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟

هوش کلامی و غیر کلامی کتاب سه سطحی و آبی استفاده می‌کردم.

 

درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟ 

یک تعداد تست مشخص را در زمان معین می‌زدم و سپس با استفاده از پاسخنامه تحلیل می‌کردم و اگر سوالی را متوجه نمی‌شدم از پدرم کمک می گرفتم.

 

هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟

تقریبا ۵٠٪ از زمان درس خواندنم را صرف استعداد تحلیلی می‌کردم و در طول سال تحصیلی هر روز بین ۵٠ تا ۱٠٠ تست و در خرداد و تیر بین ۱۵٠ تا ۲٠٠ تست می‌زدم.

 

چگونه بین مطالعه‌ی درس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید؟

با برنامه ریزی درست و اصولی که نه به درس های مدرسه لطمه وارد شود و نه به درس های استعداد تحلیلی

 

کدام درس‌ها جزو نقاط قوت شما هستند؟

علوم و فارسی ششم و استعداد تحلیلی هوش منطق و ریاضی را اوایل منفی می زدم و حتی یک بار تا ۱۳٪- هم زدم اما با تلاش و تمرین به نقطه قوتم تبدیل شد و به ۶٠٪ رسید.

 

روش مطالعه‌ی شما در این درس‌ها چگونه بود؟

ابتدا خودم درس را می‌خوانم و سپس به صورت تدریس برای خودم توضیح می‌دهم و تست می‌زنم .

 

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردید؟ دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله، باعث ثبات در برنامه ریزی ام می‌شد و از هدر رفتن زمان هم جلو گیری می‌کرد.

 

آیا از دوستان یا آشناهای شما قبلا کانونی بودند؟

دختر خاله هایم و دختر دایی‌ام عضو کانون بودند و با راهنمایی آنها من هم عضو کامون شدم. پریا و پرسا عزیزی و نیلوفر اذرگشب.

 

پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک می‌کردند؟

هر وقت ناامید و خسته می‌شدم به من انرژی می‌دادند و باعث می‌شدند ادامه بدم.


هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟

من پدرم همیشه یک جمله را به من یادآوری می کردند که باعث می‌شد من انگیزه بگیرم «همه ی ما ۱٠ سال طلایی عمرمون رو بستگی دارد که چطور بگذرانیم (۱٠ تا ۲٠ سالگی) بعضی درس می خوانند و تلاش می کنند اما بعضی دیگر که از ۱٠ سال طلایی استفاده نمی کنند در جامعه شغل خوبی نخواهند داشت» این جمله به من انگیزه می داد تا ادامه بدهم و از ۱٠ سال طلایی عمرم استفاده کنم.

 

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

بله در کلاس پنجم در مسابقات هنری فردا در منطقه دوم شدم و در سال ششم در منطقه مقام اول والیبال و مقام دوم شطرنج را کسب کردم.

 

با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستان‌تان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟

هم با خودم و هم با دوستانم.  با خودم این طور رقابت می کردم که اگر دیروز ۵٠ تست زدم امروز ۶٠ تست بزنم و تحلیل کنم و پیشرفت خودم را بسنجم.

 

Menu