نام و نام خانوادگی: اشکان حاتمی
مقطع و رشته: هفتم
نام شهر و استان : تنکابن، مازندران
میانگین تراز: 6395
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: 1401 ، 11آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: کارمند تامین اجتماعی، فوق لیسانس
مصاحبهگر : مریم کدیور
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
تبلیغات کانون را در سطح شهر می دیدم و آشنا بودم، اما به توصیه ی سرکار خانم قاضی، معلم بزرگوارم به کانون آمدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
سطح علمی خودم را به ویژه در تیزهوشان بررسی کردم و با رقبا آشنا شدم و حتی از تراز و سطح علمی رقبا نیز اطلاع کسب کردم و با نقاط ضعف و قوت خودم آشنا شدم.
دلیل پیوستگی شما با آزمونهای کانون چه بود؟
تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف و بالا بردن سطح تراز.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟
پدر و مادرم و به طور ویژه مادرم، که هرروز زمان بسیار زیادی را صرف بررسی تست ها و آزمون های من می کردند و به بنده آموزش می دادند و نقاط ضعف را بررسی می کردند و تصحیح می کردند و نکات مفیدی در رابطه با تست زدن بهتر به من آموزش می دادند.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله به خاطر آشنایی با نمونه سوالات سال های قبل، شرکت می کردم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
تاکنون در درس خاصی، نقطه ضعفی نداشتم، اما بیشتر در ریاضی و فارسی و علوم قوی بودم و با توجه به نکاتی که دریافت می کردم و به طور روزانه درس می خواندم.و نمره ام در تمام درس های مدرسه خیلی خوب بود و در آزمون ها هم خوب عمل می کردم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
یک مقدار، دو بخش نگارش و دستور فارسی را ضعف داشتم که از تابستان سال گذشته نکات و مطالب مربوط به آن، با توجه به آموزش های مادرم و مطالب کتاب را با روش درست پیگیری کردم و اندک نقاط ضعفی که بود را جبران نمودم.
از کلاس چندم در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کردید؟
از کلاس ششم دبستان در آزمون های کانون شرکت کردم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
به جهت حفظ آمادگی و بالا بردن توان علمی خود به آزمون ها ادامه دادم.
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟
خیر، غیبت نداشتم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
در عصر همان روز جمعه، که آزمون برگزار می شد و جواب ها اعلام می شد، آزمون را تحلیل و بررسی می کردم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
با توجه به پاسخ نامه، اگر جوابی اشتباه بود، مجدد با راهنمایی مادرم حل می کردم و اگر به نتیجه نمی رسیدم، از طریق پاسخ نامه تشریحی، به جواب می رسیدم اما در کل تمام سوالات را بررسی می کردم.
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
با توجه به تعطیلی پنج شنبه ها، وقت آزاد بیشتری داشتم، باعث می شد در آزمون های جمعه ای که آزمون برگزار می شد راحت تر به آزمون می رسیدم.
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
سعی می کردم حداقل بخش تیز هوشان را بهتر عمل کنم تا سطح ترازم افت نکند وهمین طور، قطعا اگر یکبار به بودجه بندی نمی رسیدم و از ترازم راضی نبودم حتما هفته بعد جبران می کردم.
در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
کمترین استفاده و وقت گذراندن با موبایل را داشتم. از برنامه ریزی و راهنمایی استادانم و مادرم استفاده کردم. از برنامه های تفریحی اضافه، دوری کردم و بیشتر روی درسم تمرکز کردم.
در سال ششم روزی چند ساعت درس میخواندید؟
با توجه به درس های مدرسه و کلاس زبان، در روز هایی که برنامه کلاسی ام سنگین بود و یا کلاس زبان داشتم، با توجه به این که تا ظهر مدرسه بودم تقریبا از شنبه تا چهارشنبه روزانه 3 ساعت، در روز های پنج شنبه و جمعه حداقل 5 تا 6 ساعت درس می خواندم.
آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس میخواندید؟ چقدر؟
بله، حداقل دو برابر روزهای دیگر که به مدرسه می رفتم یا کلاس زبان داشتم، درس می خواندم. حداقل 4 تا 5 ساعت بیشتر از روز های دیگر مطالعه می کردم.
تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟
بسیار نقش داشت. چون فقط با تلاش و تمرین و برنامه ریزی و تمرکز، توانستم به موفقیت برسم و راهی جز این وجود ندارد.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
اگر تصمیم جدی برای تیز هوشان دارند، حداقل از تابستان کلاس پنجم برای تیزهوشان برنامه ریزی و تلاش کنند چون 3 ماه تابستان، با توجه به تعطیلی مدارس بسیار وقت خوبی است.
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
از کتاب های هوش کلامی و غیر کلامی کانون استفاده کردم.
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
هرروز طبق برنامه، تعدای تست ازبخش های مختلف این کتاب ها را اجرا می کردم و بعد به کمک مادرم اقدام به تحلیل و بررسی آن ها می کردم و جاهایی که اشکال داشتم را به کمک و راهنمایی معلم و مادرم مجدد حل می کردم.
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
در ابتدا از روزی 200 تست شروع کردم، که در پایان سال تقریبا به بالای 500 تست هم می رسید. چون مرور می کردم، خیلی از سوال ها تکراری بود و حدودا 3 تا 4 ساعت وقت می گذاشتم.
چگونه بین مطالعهی درسهای مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ میکردید؟
سعی می کردم درس های مدرسه را در همان کلاس درس، به طور کامل یادبگیرم و اشکالاتم را رفع کنم، تا عصر ها وقت بیشتری برای درس های استعداد تحلیلی داشته باشم.
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
با توجه به اینکه از قسمت های مختلف استعداد تحلیلی هر روز تست می زدم تقریبا معلوم بود که روز بعد تست ها را از کجا ادامه بدهم، اما در کل یک برنامه ریزی روزانه داشتم، فشردگی امکان برنامه بلند مدت را نمی داد.
آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟
پدر و مادرم هردو با کانون آشنا بودند و از طرق بنر های موفقیت کانونی ها و از طریق دوستان ، با کانون آشنا شده بودند.
پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک میکردند؟
به من امید و دلگرمی می دادند تا با تلاش بیشتر به راهم ادامه دهم و زمانی که در یک آزمون، نمره مدنظرم را کسب نمی کردم، حمایت و انگیزه بیشتری می دادند و محیط خانه را برای درس خواندنم مهیا می کردند.
آیا پدر و مادرتان در برنامهریزی درسی به شما کمک میکنند؟ چگونه؟
بسیار زیاد، مادرم نقش اصلی در برنامه ریزی درسی برایم داشت، با توجه به نقاط ضعف و قوتم و نمره آزمونم، در کنار راهنمایی معلم ها، برایم برنامه ریزی می کردند.
اگر در درسی نمرهی کامل نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
طبیعتا با توجه به تلاشی که همه ما می کردیم ناراحت می شدند، اما به من امید و انگیزه می دادند و با رفع نقاط ضعفم، برای آزمون بعدی من را راهنمایی می کردند.
آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامهی مشخصی داشتید؟
بله، یکی از بهترین دوران برای مرور و رفع اشکال و ضعف ها، ایام طلایی نوروز است من هم از این فرصت استفاده کردم و بسیار زیاد سوالات سخت کتاب های استعداد تحلیلی را در همین دوران مجدد تمرین کردم تا به مهارت برسم.
بعد از عید چه برنامهای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟
با توجه به امتحان نهایی که در پیش داشتم، همان برنامه ی قبلی را بسیار جدی دنبال کردم، و برنامه ام درست بود، فقط سعی کردم اتلاف وقتم را کمتر از قبل کنم تا به نتیجه برسم.
در ماه آخر روزانه چند تست میزدید و چگونه تستها را تحلیل میکردید؟
حداقل 500 تست را می زدم و مراحل تحلیل تست، مثل قبل به کمک مادرم انجام می شد، یعنی از بخش پاسخ نامه جواب هارا بررسی می کردیم و اگر جوابی اشتباه بود، با توجه به نکاتی که یاد گرفته بودم مجدد حل می کردم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
چون به درس خواندن علاقه داشتم، دوست داشتم درس خواندنم در کنار رقبای قوی و در کنار آموزش اساتید، با کیفیت تر و در سطحی بالاتر از معمول اتفاق بیافتد.
چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
استخر، بازی و سفر کوتاه با خانواده، گاهی هم بازی های موبایلی را انجام می دادم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، هم در شنا مهارت دارم و هم درشطرنج، در سال ششم به همراه تیم شطرنج مان در شهرستان رتبه دوم را کسب کردیم.
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
بیشتر به یاد آن برنامه ریزی و آینده ای که برای خودم ترسیم کرده بودم می افتادم و در کنار صحبت های پدر و مادرم، باعث ایجاد تقویت و انگیزه در من می شدند.
با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمرهتان در آزمون؟
بیشنر ترجیح می دادم خودم را قوی تر کنم چون این گونه، از خیلی از رقیبانم جلوتر می افتادم، من هم از طریق افزایش نمره در آزمون، و هم از طریق افزایش زمان مفید، برای مطالعه و یادگرفتن نکات مهم، سعی کردم خودم را قوی تر کنم.
از کدامیک از معلمهای خودتان میخواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟
سرکار خانم قاضی، که با ایشان کلاس خصوصی داشتم و بسیار راضی هستم از ایشان، چون انسان متعهد و توانمندی هستند و آقای توکلی معلم پایه ی نهم، با اینکه کلاس ایشان تا اسفند 1401 آنلاین بود، کلاس با کیفیت و عالی ای داشتند و من خیلی نکات اخلاقی و درسی از ایشان یادگرفتم و همین طور تشکر ویژه دارم از پدر و مادرم که اگر حمایت و تلاش های این دو بزرگوار نبود من قطعا اکنون در این شرایط قرار نداشتم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
خیلی زیاد برایم کتاب می خواندند، به ویژه مادرم که از نوزادی این کار را برایم انجام دادند و بسیار به مطالعه ی کتاب درسی علاقه دارم و تقریبا هر روز می خوانم و بیشتر، کتاب های ادبیات کلاسیک و رمان و تاریخی علاقه دارم.
از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟
از پائیز 1401 برای قبولی در تیزهوشان جدی شدم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
بخش مصاحبه ی کانونی های موفق، چون دلم می خواست اگر نکته ای را فراموش کرده امف در مسیر تلاشم برای تیزهوشان از آن بهره بگیرم.
جلسه آزمون ورودی تیزهوشان چگونه گذشت؟
با توجه به این که من، نمونه سوالات تیزهوشان سال های قبل راحل کرده بودم، آزمون امسال در سطح بالاتری برگزار شد و سوالات سخت تر بود. البته برای همه سخت بود. چون من از 60 سوال دفترچه اول، نمونه سوالات سال های قبل همیشه تا حدود 55 یا 60 عدد از سوال هارا حل می کردم اما آزمون امسال که خودم در جلسه تیزهوشان بودم یک تعداد کمتر از حد تمریناتم از سوالات دفترچه اول را زدم اما سعی کردم نمره منفی دریافت نکنم و در دفترچه دوم هم به طور کامل به سوالات پاسخ دادم.
در پایان آزمون، یک مقدار استرس داشتم چون همه رقبا معتقدبودند که سوالات سخت بوده اما تلاش و برنامه ریزی و تکرار و تمرین و حمایت های خانواده ام و انگیزه ای که به من می دادند برای من راه گشا و موثر بود و من را به نتیجه رساند.
