گفتگوی کاظم قلم‌چی با امیرمهدی طهماسبی رتبه 8منطقه 2ریاضی 1402

گفتگوی کاظم قلم‌چی با امیرمهدی طهماسبی رتبه 8منطقه 2 ریاضی سال1402

گفتگوی کاظم قلم‌چی با امیرمهدی طهماسبی رتبه 8منطقه 2ریاضی 1402


نام و نام خانوادگی : امیرمهدی طهماسبی

رتبه کنکور 1402 : رتبه 8 منطقه2 رشته ریاضی

نام شهر ،‌ استان : شهرری ، تهران

سال‌های حضور در کانون : 3 سال (دهم، یازدهم و دوازدهم)

تعداد کل آزمون‌ها :‌ 73 آزمون

میانگین تراز : 7829


خودتان را معرفی کنید.

امیرمهدی طهماسبی هستم، رتبه ۲ منطقه ۸ ریاضی و سه سال در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم عضو کانون بودم. از شهرری هستم.


شما گفتید از سال دهم در آزمون‌ها شرکت می‌کنید. پیوستگی شما در آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا در سال دوازدهم غیبت داشتید؟

در این سال‌ها سعی می‌کردم تمام آزمون‌ها را شرکت کنم. البته در سال دوازدهم جدی تر شرکت می‌کردم و بدون غیبت بودم. تمرکز زیادی روی زمان بندی داشتم و مدیریت زمان را بهتر کار می‌کردم. در کل تلاشم بر این بود پیوستگی خودم را در هر سه سال حفظ کنم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه شرکت می‌کردی؟ انگیزه‌تان چه بود؟

در بعضی از آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم چون به شبیه سازی آزمون اصلی کمک می‌کرد و باعث آشنایی من با نقاط ضعف و قوتم می‌شد.


شما برنامه خودتان برای مطالعه‌تان را چگونه تنظیم می‌کردید؟ برنامه راهبردی آزمون، برنامه مدرسه، نیازهای خودتات، بلد بودید اینها را تلفیق کنید؟ یکی از مشکلات بچه‌ها این است گاهی اوقات عقب می‌افتند. شما این مشکل را چگونه حل می‌کردید؟

من قبل از عید کاملا مطابق برنامه راهبردی پیش می‌رفتم و به کمک آن برنامه مدرسه را هم پوشش می‌دادم. به وی‍ژه برنامه نیم سال دوم یعنی قسمت اختیاری برنامه راهبردی که برای آمادگی کنکور دی بود و زودتر درس‌های نیم سال دوم را در نیم سال اول مطالعه می‌کردیم، را هم می‌خواندم. 


اگر درسی را در مدرسه نخوانده بودی، دهم، یازدهم یا دوازدهم و در برنامه آزمون بود، چه کار می‌کردی؟

اگر مدرسه عقب بود پیشخوانی می‌کردم. در سال دوازدهم این پیشخوانی را بیشتر داشتم.


نگران نبودی که معلم درس نداده خودت با پیشخوانی کردن مطالب را می‌خوانی، درس را خوب یاد نگیری؟

خوب این احساس را کمی داشتم ولی چون برای پیشخوانی کردن هم تست می‌زدم خیلی نگران نمی‌شدم و درست می‌شد.


پس خوداتکا بودی؛ این خوداتکا بودنت از کجا بدست آمده بود؟

من در دوران مدرسه هم همین برنامه را داشتم و دوست داشتم قبل از تدریس معلم پیشخوانی داشته باشم و معلم‌ها هم می‌دانستند و مخالفتی نمی‌کردند.


امسال تغییراتی در کنکور اعمال شد. می‌خواهم در مورد این تغییرات بپرسم، با این دوگانه‌ها چه کار کردی.

برای کنکور دی و کنکور تیر ماه چگونه مطالعه کردی؟ آشفتگی نداشتی؟

من تمام درس‌ها را قبل از کنکور دی با پیشخوانی خوانده بودم و برای کنکور دی کامل آماده بودم، ولی به لحاظ تعداد آزمون و مدیریت زمان چون در کنکور دی تسلط کامل نداشتم نتیجه‌ام در کنکور تیر بهتر از کنکور دی ماه شد.


آیا در مدرسه هم کسانی بودند که درس‌ها را پیشخوانی کنند؟ با هم دوست بودید یا رقیب بودید؟ به همدیگر کمک می‌کردید؟

بله، ولی خوب با پیشخوانی نتوانستید کل کتاب را تمام کنند. ما در مدرسه همگی سطح بالایی داشتیم و هر موقع سوالی به ویژه در پیشخوانی‌ها بوجود می‌آمد به همدیگر کمک می‌کردیم. بیشتر از رقیب با هم دوست بودیم.


برنامه مطالعه‌ خود را برای کنکور و امتحان نهایی (تستی و تشریحی) چگونه تلفیق می‌کردی؟

درس‌هایم که تا کنکور دی تمام شد، بعد از کنکور دی برنامه من به سمت آزمون جامع و مرور رفت. بعد از دوران نوروز هم برای امتحان نهایی می‌خواندم و بیشتر حجم برنامه‌ام مرور و حل نمونه سوال بود.


تراز امتحان نهایی (معدل) و تراز آزمون اختصاصی شما چند شد؟

تراز امتحانم 11032 و تراز کنکورم 12200 شد.


در مورد درس‌های عمومی و اختصاصی چه کاری کردی؟ چون امسال در کنکور عمومی نبود، بر چه اساسی مطالعه کردید؟

درس های عمومی سال دهم و یازدهم را همان سال‌ها خوانده و تست زده بودم ولی در سال دوازدهم فقط به صورت تشریحی مطالعه کردم. درس‌های اختصاصی را هم با تست زنی مطالعه می‌کردم.


در این ۳سال که در کانون بودی اگر در آزمونی افت می‌کردی واکنش خانواده و خودت چگونه بود؟

یک مقدار ناراحتی طبیعی است ولی ادامه دار نبود و درگیر این موضوع نمی‌شدم. همان روز برای آزمون بعدی هدفگذاری می‌کردم. پدر و مادرم هم می‌گفتند برای آزمون بعدی خودم را آماده کنم.

اگر هم افت داشتم، سعی می‌کردم سوالات غلط و نزده را بررسی کنم. برای بررسی سوالات هم درس به درس جلو می‌رفتم.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟ چند نزده داشتی؟ آیا تعداد غلط‌ها کمتر شد؟

معمولا در هر آزمون به طور میانگین 15 سوال نزده و 6 سوال غلط داشتم. البته اگر در جلسه آزمون سوالی شک داشتم را حتی اگر شک بین دو گزینه بود، هم پاسخ نمی‌دادم.


این اراده را از کجا بدست آورده بودی؟

از معلم‌هایم در این مورد شنیده بودم و خودم هم احساس می‌کردم اگر به این سوالات پاسخ ندهم، ترازم بهتر خواهد بود.


بهترین و بدترین تراز و رتبه‌ات در آزمون‌های کانون چند بود؟ انتظار کسب چه رتبه و ترازی را در کنکور داشتی؟

بهترین رتبه‌ام 1 و بدترین رتبه‌ام 130 بود.

با توجه به اینکه در 6-5 آزمون آخر کانون رتبه 30-20 کشوری شدم، انتظار این رتبه را داشتم که در کنکور هم رتبه‌ام در منطقه، 8 و در کشور 28 شد.


به نظرت چه آموزه‌هایی از کانون یاد گرفته‌ای که در دانشگاه و زندگی به تو کمک خواهد کرد و از آن استفاده خواهی کرد؟

تلاش و پشتکار، هدفگذاری کردن و برنامه ریزی


چگونه هدفگذاری می‌کردی؟

من خیلی روی درصدها هدفگذاری نمی‌کردم که بگویم به درصد و تراز خاصی برسم، سعی می‌کردم تمام کارهایی که می‌توانم در آن درس بهتر شوم را انجام دهم. به خاطر همین روی تعداد تست‌هایم هدفگذاری می‌کردم. مثلا اگر برای ریاضی درصدم پایین می‌شد، سعی می‌کردم هفته بعد تعداد تستی که برای ریاضی باید کار می‌شد را بیشتر کنم.


درسی بوده که با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشی؟

درس شیمی بود.

در ابتدای سال فکر می‌کردم این درس نقطه ضعف من است و در طول سال سعی کردم ساعت مطالعه‌ تشریحی را در این درس پایین بیاورم و تست زنی و تعداد تست را بیشتر کنم و بعد از عید قسمت ثابت برنامه روزانه من 200تست شیمی بود که با این راه کار در روز کنکور بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نقطه قوت من شیمی بود.


هوش هیجانی

امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا توانستی در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودت را مدیریت کنی؟ زمان را مدیریت کنی؛ سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنی و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهی؟

من براساس تجربه آزمون‌های کانون و کنکور دی انتظار داشتم ریاضی کنکور تیرماه سخت تر باشد و وقتی در جلسه کنکور به سوال پنجم رسیدم متوجه این موضوع شدم و البته خوشحال شدم.

وقتی درسی سخت بود، من سعی می‌کردم طی چند دوره به سوالات پاسخ دهم. در کنکور هم برای ریاضی بار اول سوالات خیلی ساده که در نگاه اول توانستم حل کنم را جواب دادم که تقریبا 40% سوالات می‌شد. بار دوم سوالات هندسه و گسسته را تکمیل کردم و تعدادی سوال حسابان پاسخ دادم و در دور سوم حسابان را کامل کردم.


آیا این روش را در آزمون‌های کانون هم تمرین کرده بودی؟

بله، چندباری تمرین کرده بودم ولی خیلی اتفاق نیافتاده بود.


روش مطالعه درس شیمی چه تغییری کرد که توانستی پیشرفت کنی؟
قبلا کمتر تست می زدم و بعد از آن تصمیم گرفتم کمتر تشریحی بخوانم و بیشتر تست بزنم و در این تست‌زنی اگر سوالی را بلد نبودم، به سراغ پاسخنامه می‌رفتم و پاسخ تشریحی هر سوال را می‌خواندم.


بهترین درس شما کدام است؟ روش‌های مطالعه‌تان در این درس به چه صورت است؟
وضعیت درس ریاضی من همیشه خوب بود. یعنی از همان دوران ابتدایی خوب بود.
قبل دبستان اعداد را بلد بودم. تا حدود ۱۰۰ بلد بودم که بشمارم. خواندن و نوشتن را تا حدودی بلد بودم ولی جمع و تفریق یک رقمی را بلد بودم و در کل پایه قوی در ریاضی داشتم.
قبل از دوره متوسطه هم به خاطر علاقه‌ام به ریاضی همیشه آن را پیشخوانی می کردم و سر کلاس بهترین پاسخگو بودم و بیشترین مشارکت را داشتم. در مدرسه و کلاس هم به دوستانم کمک می‌کردم.


نکته‌ای هست بخواهی اضافه کنی؟
اگر زمانی افت تراز داشتند یا یک درس در آزمونی سخت باشد و درصد درسی پایین‌تر بیاید طبیعی است و به جای ایجاد خستگی، بایستی که ایجاد انگیزه کنند.


می‌توانی بگویی پدر و مادرت و خواهرت در این سال چه کمکی به تو کردند؟

به نظرم نقش خانواده خیلی مهم بود. هم از نظر کمک‌ و حمایت مالی که می‌کردند، هم کمک‌هایی که می‌کردند تا محیط خانه و خانواده برای درس خواندن من مناسب باشد. و هم از نظر دادن روحیه و انگیزه به من وقتی که نیاز داشتم.


قصد داری چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنی؟
رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب خواهم کرد.


الان بیشتر رتبه‌های برتر کامپیوتر را انتخاب می‌کنند، انگیزه‌ شما چیست؟
اتفاقا من تحت تاثیر این جریان نیستم. من قبل از اینکه بدانم این رشته بین رتبه‌های برتر هم پرمتقاضی است آن را انتخاب کرده بودم و این انتخاب هم به دلیل فعالیت مختصری بود که قبلا در این زمینه داشتم.
برنامه نویسی را از وقتی کلاس هشتم و نهم بودم، انجام داده بودم و از همان موقع به رشته کامپیوتر علاقه‌مند شدم و رشته ریاضی را هم به همین دلیل انتخاب کردم.
و تمام این مدتی که درس می‌خواندم هدفم این رشته و رسیدن به سکوی اول بود که انگیزه خوبی هم به حساب می‌آمد.


گفتگوی کاظم قلم‌چی با امیرمهدی طهماسبی رتبه 8منطقه 2ریاضی 1402


گفتگو با پدر امیرمهدی طهماسبی
لطفا خودتان را معرفی کنید.
حمیدرضا طهماسبی هستم پدر امیرمهدی، رشته تحصیلی من مهندسی برق است ولی ۲۰سال است در زمینه کامپیوتر و برنامه نویسی فعالیت دارم. که همین موضوع زمینه علاقه امیرمهدی بوده است.


در زمینه آموزش تفکر و علاقه مند بودن امیرمهدی به ریاضی چه کاری انجام داده‌اید؟
بچه‌ها شاید در آن سن از ریاضی فراری باشند ولی من به خاطر علاقه خودم به ریاضی برایم اهمیت داشت فرزندانم در این زمینه فعالیت کنند.
به نظر من اینکه چند صفحه حل می‌کنی و در آخر به یک عدد و نتیجه می‌رسی لذت دارد ولی گفتن این موضوع برای بچه‌ها سخت است، به همین دلیل من می‌آمدم و با طرح سوال با استفاده از ابزار و اسباب بازی شور و ایجاد انگیزه می‌کردم و الان خدا را شکر هر دو آنها زمینه قوی در ریاضی دارند.
موضوع امتحان‌های مدرسه هم جالب است. شاید بقیه برای ریاضی چالش زیادی داشته باشند ولی فرزندان من به پشتوانه پایه قوی که دارند نیازی به خواندن شب امتحانی ندارند.



شادی، خواهر امیرمهدی، امسال کلاس پجم می‌رود و از سال دوم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند. استدلال شما برای پیوستگی شادی چیست؟
در مورد پسرم از سال دهم که موضوع آمادگی برای کنکور مطرح بود، با آزمون‌ها آشنا شدیم. تراز اولین آزمون او ۷۲۰۰ بود. به مراتب که بالا می‌آمد ترازش هم پیشرفت می‌کرد و من متوجه بودم که این آزمون اثر خود را روی درس خواندن امیرمهدی گذاشته است.
برنامه کانون برای هر آزمون سرفصل‌هایی را مشخص کرده و او برای هر آزمون حتی کمی هم بیشتر از آن سر فصل می‌خواند. مثلا اگر در آزمون مبحث مشتق بود، فقط مشتق را بخواند بلکه کار خودش را انجام می‌داد و این تکرار باعث می‌شد مطالب در طول آزمون‌ها برایش مرور شود و آمادگی بالایی در مطالب داشت و من می‌دیدم در طول آزمون‌ها ترازهایش پیشرفت می‌کند حتی این اواخر به بالای ۸۰۰۰ رسیده بود، برای همین تصمیم گرفتم برای دخترم از دبستان اقدام کنم. البته یک عده می‌گفتند چون دبستان توصیفی است از الان شرکت در آزمون‌ها و آشنایی با تست و نحوه مدیریت زمان زود است، ولی واقعیت این است می‌بینم از این سن دخترم با این موضوعات آشنا می‌شود و تاثیر آن را روی درس خواندن او متوجه می‌شوم. این وضعیت را در استعداد تحلیلی به وضوح می‌بینم که تاثیر مستقیم آزمون‌ها است. به همین دلایل حضور در آزمون‌های روز جمعه برای من اهمیت زیادی دارد. البته اجبار نیست و تمام این‌ها چه برای پسرم و چه برای دخترم اجبار و سخت گیری نبوده، هیچ وقت مقایسه نکرده‌ام. من حتی تراز دوستان امیرمهدی را نمی‌دانم و همیشه خودش را با گذشته خودش مقایسه کرده‌ام. هدف من یادگیری مفهومی دروس بود مانند همین امتحان‌های نهایی امسال که سوالات کاملا مفهومی بودند. در کنکور امسال بودند کسانی که تراز کنکور بالایی داشتند ولی به خاطر تراز معدل رتبه دلخواه و ایده‌آل نگرفتند و به نظر من این موضوع به همین مطالعه مفهومی مرتبط است.


گفتگو با شادی؛ خواهر امیرمهدی طهماسبی

آیا حضور تو در آزمون‌ها اجباری است و برایت سخت و خسته کننده است؟ یا دوست داری؟

من اوایل برایم کمی سخت بود صبح زود بیدار شوم و در آزمون‌ها شرکت کنم ولی بعدا عادت کردم و به خاطر اینکه بتوانم در آزمون ورودی تیزهوشان قبول شوم این آزمون‌ها را شرکت می‌کنم. 


نظر دوستان و اطرافیانت در مورد شرکت در آزمون‌ها از کلاس دوم چیست؟

بعضی‌ها می‌گویند از الان زود است ولی من شرکت می‌کنم چون می‌دانم این آزمون‌ها در درس‌های من و در قبولی من در تیزهوشان تاثیر مثبت دارد.


اگر تیزهوشان قبول نشوی، بازهم در آزمون‌ها شرکت می‌کنی؟

بله، اگر هم قبول نشوم به نظرم ایرادی ندارد، بازهم تلاش خودم را بیشتر می‌کنم تا در آزمون‌های دیگر موفق شوم.


آیا شده برای یک آزمون خیلی درس بخوانی ولی نتیجه نگیری؛ چه واکنشی داشتی؟

این موضوع برایم پیش آمده ولی ناراحت نشده‌ام و سعی کرده‌ام برای آزمون بعدی وضعیتم بهتر شود. اگر برعکس این موضوع هم اتفاق بیافتد مغرور نمی‌شوم بلکه بیشتر تلاش می‌کنم تا بهتر از این هم بشود.


در بررسی کارنامه ابتدا به سوالات درست می‌روی یا سوالات غلط و نزده؟

به سراغ سوالات غلط و نزده می‌روم تا آنها را بخوانم. البته کمی ناراحت می‌شوم ولی بعدا همه آنها را می‌خوانم تا یاد بگیرم و اگر در آزمون بعد تکرار شد بتوانم درست پاسخ بدهم.


فکر می‌کردی امیرمهدی این نتیجه را بگیرد؟

بله، فکر می‌کردم نتیجه‌اش خوب می‌شود چون می‌دیدم که واقعا تلاش می‌کند و زمان‌هایی هم که خسته می‌شد من کمکش می‌کردم تا انگیزه بگیرد. اگر از اتاقش بیرون می‌آمد متوجه می‌شدم خسته شده است. مثلا در مورد موضوعاتی که دوست دارد با او صحبت می‌کردم یا بعضی وقت‌ها خوراکی‌هایی که دوست دارد را برایش می‌آوردم تا بخورد. 


گفتگو با مادر امیرمهدی طهماسبی

ارزیابی شما از وضعیت امیرمهدی و شادی چیست؟ آیا زندگی‌شان یکنواخت نیست که همیشه در حال درس خواندن هستند؟

البته اینگونه نیست که همیشه در حال درس خواندن باشند، امیرمهدی و شادی باهم صمیمی هستند. امیرمهدی در کنار اینکه در قبال خانواده احساسی است ولی در تصمیم‌گیری خیلی منطقی است. درس خواندن برای رسیدن به هدفش برای امیرمهدی یک انگیزه بود و از سال‌ها قبل هدف خودش را مشخص کرده بود و از این درس خواندن به خاطر رسیدن به هدفش لذت می‌برد.


بعضی‌ افراد معتقدند بچه‌هایی که خیلی درس می‌خوانند، تک بعدی هستند. مثلا شاد نیستند یا هیجان ندارند. نظر شما چیست؟

خیر، به نظرم درست نیست. چون امیرمهدی به فعالیت‌های دیگرش هم می‌رسید. البته درست است که در این سه سال کمتر شده بود و بیشتر تمرکزش روی درس بود ولی کلاس‌های خارج از مدرسه می‌رفت. در زمینه ورزشی فعالیت داشت. 

فضای مدرسه‌شان هم به نحوی بود که همه با هم تلاش می‌کردند و به همدیگر کمک می‌کردند و در عید هم مدرسه باز بود و برای درس خواندن کنار هم در آن دوره درس خواندند.


نظر خانواده در مورد انتخاب رشته امیرمهدی چیست؟

ما هم کاملا موافق هستیم، چون از ابتدا علاقه امیرمهدی به همین رشته بود. می‌توانم بگویم از دوره متوسطه اول که می‌خواست انتخاب رشته کند، به خاطر علاقه به رشته کامپیوتر بود که ریاضی را انتخاب کرد.


شما اجباری نداشتید که همه تجربی انتخاب می‌کنند، تو هم برای رشته پزشکی باید تجربی انتخاب کنی؟

چون آن موقع در مدرسه تیزهوشان درس زیست، فیزیک و شیمی هم داشتند و همیشه هم نمره 20 می‌گرفت. من با یک مشاور در مدرسه‌شان گفتگو کردم و پرسیدم امیرمهدی در همه این درس‌ها استعداد دارد، به نظر شما بهتر است چه رشته ای را انتخاب کند که ایشان در پاسخ از من پرسیدند :«امیرمهدی در اوقات فراغت خود سراغ مطالعه چه کتاب‌هایی می‌رود؟»

و من هم گفتم برنامه نویسی و کامپیوتر را دنبال می‌کند که ایشان هم همان رشته ریاضی را پیشنهاد کردند.


امیرمهدی مطالعه غیردرسی هم دارد؟

بله، مطالعه غیردرسی هم زیاد دارد. اول از همه قرآن می‌خواند تا متوجه زبان عربی شود و بعد کتاب‌های ادبی و شعر هم می‌خواند و به مولانا و حافظ علاقه زیادی دارد. بعد از این دو کتاب‌های مرتبط با کامپیوتر هم مطالعه می‌کند.


شما خودتان هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردید؟

بله، من سال 1377 زمانی که سوم دبیرستان بودم و برای ورود به سال پیش دانشگاهی در آزمون‌های قلم‌چی شرکت می‌کردم. یادم می‌آید برای ثبت نام به دفتر سیدخندان مراجعه کرده بودم و آزمون‌های ما در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌شد.


به نظر شما در طول این 25سال خدمات کانون چه فرقی کرده است؟

خوب آن موقع من دبیرستانی بودم ولی الان که برنامه را می‌بینم، سطح خدمات خیلی بهتر شده است. همین موضوع هم در ثبت نام امیرمهدی موثر بود و تشویق‌شان کردم که من خودم هم کانونی بودم و آزمون‌ها خیلی می‌تواند کمک کننده باشد.


امیرمهدی، چطور شد که پیشنهاد مادر را قبول کردی و به شرکت کردن در آزمون‌ها ادامه دادی؟

من سال دهم که ثبت نام کردم و در آزمون‌ها شرکت کردم راضی بودم و به همین دلیل ادامه دادم.

سال دوازدهم قبل ثبت نام برنامه راهبردی را بررسی کردم و بعد تصمیم قطعی گرفتم. در این برنامه من از قسمت دروس اختیاری نیم‌سال اول خیلی خوشم آمد که باعث می‌شد با پیشروی آن برای کنکور دی آماده شوم و بعد از کنکور دی هم مرور داشتیم.


برای مشاهده سایر مصاحبه های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu