نام و نام خانوادگی: امیرعلی شاکری
میانگین تراز کانون: 5589
مقطع و پایه: پایه دهم متوسطه دوم
نام و نوع مدرسه: استعداد های درخشان شهید بهشتی
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی ، فوق لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی ، لیسانس
مصاحبه کننده : پریسا شمس
چه عاملی موجب این شد تا در آزمون ها ی کانون عضو شوید ؟
در نیمسال دوم کلاس نهم از طریق خانواده و دوستان که من علاقه مند به شرکت در آزمون های کانون شدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
رسیدن به هدف هایی که برای آنها تلاش میکردم و آشنایی با سوالات متنوع و بسیار جذاب!
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟
در اغلب مواقع سعی میکردم بدون کمک گرفتن از بقیه پیش بروم و پشتیبان خودم باشم ولی در بعضی مواقع که دچار از هم گسیختگی در برنامه ام می شدم از خانواده و به خصوص خواهرم کمک می گرفتم .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟
اولین و مهم ترین کارنامه ، کارنامه اصلی است که بیشتر وقت تحلیل و بررسی درصد ها و تراز را روی آن انجام می دادم و بعد از آن کارنامه اشتباهات بود که باعث میشد بتوانم در شناختن نقطه ضعف هایم از آن استفاده کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامهریزی می کنید؟
در اغلب مواقع مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم و گاهی هم میشد که به سرفصل ها نرسیده بودم و مجبور بودم خودم از طریق مطالعه کتاب درسی و درسنامه های کتاب هاب کمک آموزشی و تست کار کردن خودم را به آزمون برسانم و از برنامه عقب نمانم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
دروس علوم و ریاضی و فارسی و بیشتر درس های عمومی، برای این دروس ابتدا به خوبی سعی می کردم در مدرسه از تدریس معلم استفاده کنم و بعد آن با مطالعه ی دقیق کتاب درسی و کتاب های کمک درسی که درسنامه ی خوبی داشتند و تست زدن زیاد توانستم این دروس را به نقطه قوت تبدیل کنم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در اوایل در درس علوم کمی مشکل داشتم ، اما با تلاش های خودم و کمک های معلم خود توانستم کم کم نقاط ضعفم را بشناسم و با تمرین و استمرار بر آن نقاط ضعف توانستم ، درس علوم را به یکی از نقطه های قوتم تبدیل کنم.
روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
در روز هایی که به مدرسه می رفتم میانگین مطالعه در حدود 5 الی 6 ساعت مفید بود و نزدیک به نصف آن صرف تست می شد و در روز های تعطیل به خصوص درآخر هفته میانگین مطالعه بین 8 تا 10 ساعت بود و زمان بیشتری را برای تست زدن صرف میکردم.
نحوه مطالعه شما برای مباحث تیزهوشان و استعداد تحلیلی به چه صورت بود؟
ابتدا درس نامه ی کتاب های مربوط به هر بخش را به دقت مطالعه می کردم و بعضی مواقع مجبور بودم چندین و چند بار این مطالعه را انجام بدهم تا حدودا بر مبحث مسلط بشوم و در تست زنی بتوانم بر بخش باقی مانده آن مبحث تا حدودی مسلط شوم و تست های متنوع و جدید کانون قلم چی که مطابق با آزمون های پیشین تیزهوشان بود را به دقت تحلیل می کردم و به علاوه ی آن تست های مربوط به آزمون های تیزهوشان چندسال اخیر را چندین بار حل کردم تا با سبک سوالات آشنا شوم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟
طبیعتا اول به سراغ درس هایی می رفتم که درصد کمی در آنان کسب کرده بودم و سعی میکردم برای آزمون بعدی بتوانم درصدم را نسبت به آزمون قبلی خودم بالا ببرم و سعی میکردم با تست زنی بیشتر و وقت گذاشتن بیشتر در باره ی آن مبحث و کمک گرفتن از اطرافیان بتوانم ایرادات را برطرف کنم و ساده از کنار آنان گذر نکنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
از دفتر برنامه ریزی در طول سال استفاده میکردم که باعث میشد نظم به برنامه های تحصیلی من بدهد و من بتوانم خودم را با خودم مقایسه کنم و نرخ رشد یا پسرفت خودم را ببینم و در صدد رفع موانع باشم.
کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتاب های کانون و به ویژه کتاب 1500 تست تیزهوشان کانون استفاده کردم که فوق العاده بود و مباحث سال هشتم و نهم را به زیبایی گرد هم آورده بود. از کتاب های آبی هم تا حدودی استفاده میکردم مثل کتاب های آبی ریاضی و علوم آن که تست های خوب و با بار آموزشی زیادی در آنان وجود داشت و در بعضی از اوقات شروع کننده ی برنامه ی درسی من بودند.
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟
خیر تا به حال در آزمون ها غیبتی نداشته ام و پیوسته در آنان حضور پیدا کرده ام و دوست نداشتم غیبت من در آزمون سبب شود که لحظه ای از رقابت با دیگران عقب بمانم و جو حاکم بر آزمون را از دست بدهم.
آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
بله در همه ی آزمون های مرتبط شرکت میکردم و هیچکدام از آزمون های هدف گزاری و به خصوص آزمون مشابه پارسال را از دست ندادم.
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
در اغلب مواقع برنامه ی آزمون های کانون با سرفصل های تدریس شده در مدرسه برابر بود و برخی مواقع هم که از سر فصل عقب بودم سعی میکردم با مطالعه ی کتاب درسی و درسنامه های کتاب های کمک آموزشی و تست زدن در غالب ها متنوع خودم را به سر فصل برسانم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
بیشتر اوقات تحلیل را در روز جمعه انجام میدادم ولی برخی مواقع به خاطر امتحانات و مشکلات، تحلیل را در روز های شنبه و یکشنبه انجام میدادم.
آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل میکردید؟
بله، سعی می کردم در صفحه های مرتبط حدالامکان بتوانم سوال و پاسخ های سوالاتی را که درست زده بودم ولی نکته جدید در آن نصیب من میشد و تست هایی که غلط زده ام و برای رفع ضعفم در آنان و از همه مهم تر سوالاتی را که شک داشتم و یا آنان را به صورت نزده رها کرده بودم را در صفحات مخصوص مینوشتم تا بتوانم در روز هایی که وقت کمی داشتم یا میخواستم مروری انجام بدهم از آن نکات و تست ها استفاده کنم.
فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟
در هنگام در خواندن سعی میکنم با آن کنار بیایم و به جای اینکه خودم را سرزنش کنم از این مسیر درس خواندن لذت ببرم و نمی گذارم که شرایط محیطی بتواند بر من غلبه کند و از لحاظ روحی مرا تحت فشار بگذارد و سعی کنم در آینده به عنوان عضو کوچکی از جامعه برای کشورم مفید واقع شوم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
به طور طبیعی در حد فاصل درس خواندن نیاز به استراحت و کمی آسایش فکری نیاز داریم و سعی میکردم زمانی را برای خواب بعد از ظهر و پیاده روی اختصاص بدهم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله- سعی می کنیم همدیگر را در رفع نقاط ضعف یاری کنیم و رقابت سالمی بین ما برقرار باشد که باعث ترقی و پیشرفت هم بشویم و وضعیت درسی دوستان من در حد بالایی است و این باعث پیشرفت من شد.
آیا آزمون های کانون موجب پیشرفت در درس های مدرسه هم می شد؟
صد در صد ، شرکت در آزمون های کانون باعث شد همیشه در کلاس های درس آماده حاضر شوم و با برنامه های مشخص بتوانم زمان هایی را به طور منظم برای درس های مدرسه اختصاص بدهم و بتوانم از نکات آزمون ها در کلاس درسی استفاده کنم و این باعث پیشرفت در دروس مدرسه شد.
در زمان امتحانات پایان ترم نحوه مطالعه شما به چه شکل بود؟ آیا تست هم کار می کردید؟
بله من در زمان امتحانات پایان ترم هم بیشتر مشغول تست زنی بودم ولی این باعث نشد از زمان مطالعه ی دروس کم کنم و نسبت به آنان بی اهمیت باشم چون امتحانات پایان ترم در حدی می تواند دروس را به صورت جامع مرور کند.
در زمان امتحانات پایان ترم از کتاب های کانون استفاده میکردید؟
بله در این بازه ی زمانی از کتاب های آبی کانون و سوال های پرتکرار آن استفاده می کردم و از نمونه سوالات فراوان موجود در سایت نیز استفاده میکردم.
