نام و نام خانوادگی : محمدامین شاکری نسب
پایه : دوازدهم تجربی
نام شهر و استان : یاسوج ، کهگیلویه و بویراحمد
میانگین تراز : ۷۵۷۳
سالهای حضور در کانون : 3 سال
تعداد کل آزمونها : 120 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : مشاور مدرسه ، لیسانس روانشناسی
شغل و تحصیلات پدر : کارمند بانک ، لیسانس حسابداری
مصاحبهگر : زهرا رفیق شیرزن
برنامه شما برای هفته تورق سریع چیست؟
هفته آخر یکی از مهمترین هفتههای سال کنکور ما از دیدگاه مرور و بازیابی مطالب خوانده شده میباشد.
قطعا ما دانش آموزان تا هفته آخر کنکور یک سری مطالب را خواندهایم و یک سری از مطالب را هم که نخوانده گذاشتیم
به نظر من هفته آخر مانده به کنکور ما میتواند شامل دو بخش باشد:
بخش اول که حدود ۳ ساعت از شنبه و یکشنبه و دوشنبه هفته اول را تشکیل میدهد میتوان صرف خواندن یک سری فصلهای مهم و حیاتی و پر سوال در کنکور کرد، مثل فصل ۵ زیست دوازدهم یا یک سری فصلهایی که آساون و پر سوال هستند مثل فصل ۴ فیزیک دوازدهم. به این ترتیب در هفته آخر میتوان حدود ۹ ساعت ((۳ تا سه ساعت )) زمان بگذاریم و مباحث مهم و حیاتی و آسان و پرسوال را به اولویت بندی خودمان برنامه ریزی کنیم و بخوانیم.
مهمترین نکتهای که در این موضوع مطرح هست این است که ما نباید در زمان گذاشتن در این کار زیادهروی کنیم.
زمانی که من گفتم زمان میانگین هست و شماهایی که دارید این مطلب را میخوانید قطعا بسته به سطح علمی و درسیتان شرایط و پیرو آن مدت زمان متفاوتی را نیاز دارید.
مثلا شاید بعضی از شماها به این حدود ۹ ساعت اصلا نیازی نداشته باشید و در برنامهتان هم خواندن مطالب جدید اصلا قرار ندهید چون همه مطالب را قبلا حداقل یک بار مطالعه کردید، ولی خب بعضی از دانشآموزان هم هستند که مطالب خوانده نشده دارند که اگر در هفته آخر برای آنها زمان بگذارند و با مشورت یک فرد مطمئن یک اولویت بندی (بسته به مهم بودن و پرسوال بودن و حتی آسان بودن) از درسهایی که نخواندهاند، داشته باشند، میتوانند پر بازدهترین برنامه را در این مدت داشته باشند.
ولی بخش دوم که حجم بیشتری و حدود ۹۰ درصد از هفته دوم ما را تشکیل میدهد به طور کلی شامل مرور و بازیابی مطالب خوانده شده به اولویت مطالب فرارتر و حفظیتر است. و اما جزئیات بخش دوم؛ بخش دوم که معمولا با تورق سریع صورت میگیرد را به تفکیک هر درس برایتان توضیح میدهم.
زیست شناسی
در این درس میتوان زمان اختصاص یافته را به دو بخش تقسیم کرد:
بخش اول: صرفا مطالعه کتاب درسی با نکاتی که در طول سال در کتاب یا دفتر یادداشت شده، با عدم زیادهروی در دقیق خواندن و مطالعه وسواسگونه. ( مثلاً میتوان برای خواندن هر فصل کتاب درسی همراه با نکات آن نهایتا حدود ۴۵ دقیقه زمان گذاشت.)
بهتر است در این بخش از خواندن نکات حاشیهای دوری کرد و تمرکز اصلی روی متنها و شکلهای کتاب و نهایتا نکات مهم و پرتکرار آزمونها یا کتابهای تست که در طول سال نشاندار شدهاند، باشد.
به نظر من همین بخش اول حیاتیترین و مهمترین قسمت برای بازیابی درس زیست شناسی است، و بهتر است از زدن آزمون جدید زیست در هفته آخر خودداری کنیم. و اما بخش دوم زیست شناسی: این بخش که زمان خیلی خیلی کمتری نسبت به بخش اول از ما میگیرد، شامل حل دوباره یا مرور سوالات نشاندار شده از منابع مختلف به ویژه آزمونهای ما و مرور دسته بندیها، نمودارها و خلاصه نویسیهایی است که در طول سال نوشتهایم. (اگر کسی این کار را در طول سال انجام نداده از سایر منابع کمک آموزشی هم میتواند استفاده کند)
شیمی
به نظر من برای بازیابی، شیمی را سه بخش کنیم.
بخش اول: حفظیات
برای این بخش بهتر است کتاب درسی را به صورت روتین و به صورت خواندن فقط و فقط حفظیات کتاب درسی پیش برد، در این قسمت هم میتوان از سایر کتابهای کمک آموزشی برای شناسایی بهتر قسمت حفظیات کمک گرفت.
بخش دوم: مفاهیم
برای مفاهیم، منبعی که در طول سال از آن برای یادگیری مفاهیم شیمی استفاده شده را به صورت تورق سریع مطالعه کنیم و از منبع جدید استفاده نکنیم چون خیلی زمان میبرد. تستهای نشاندار شده مفاهیم شیمی که در طول سال از کتابهای تست و آزمونهای مختلف مشخص شده را مجددا حل یا مرور کنیم.
بخش سوم: مسائل شیمی
برای بازیابی این بخش در مباحثی که ضعف بیشتری هست، درسنامه مسائل و تستهای نشاندار خوانده و حل شود و برای مباحث قویتر صرفا حل تستهای نشاندار کافی است.
فیزیک
برای بازیابی و مرور فیزیک نیاز است کل فرمولهای فیزیک به صورت روتین همراه با حل یا مرور تستهای نشاندار کتاب درسی برای قسمت حفظیات فیزیک در هفته آخر در برنامه قرار داده شود.
ریاضی
برای ریاضی هم اول از یک درسنامه خلاصه استفاده کنیم، که این درسنامه میتواند خلاصه نویسی ما یا درسنامه یک کتاب کمک درسی خلاصه و جمع بندی باشد. بعد از اینکه درسنامه یک فصل مثل تابع خوانده شد، سوالات نشاندار منابع کمک درسی یا سوالات نشاندار آزمونها یا دفتر اشتباهات خود را مرور کنیم. استفاده از درسنامهای که خلاصه باشد، خیلی مهم است.
برنامه شما برای مدیریت زمان چیست؟
در مدیریت آزمون باید حتما اولویتبندی باشد. مثلا من اولویت بندی مدیریت آزمون دفترچه زیست شناسی را برایتان توضیح میدهم. من در دفترچه زیست شناسی در آزمون برای خودم ۴ دور قرار دادهام.
دور اول شامل حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه از ۴۵ دقیقه زمان کل دفترچه هست، در دور اول سوالات ساده و متوسط دفترچه را جواب میدهم یا به طور خلاصه سوالاتی را در دور اول جواب میدهم که میتوانم در حدود 1 دقیقه حلشان کنم.
پیشنهاد میکنم سوالات شمارشی و ۳ جاخالی را در دور اول جواب ندهیم و با یک علامت ستاره از کنارشان رد شویم. در دور اول باید همه سوالات را نشانهگذاری یا حل کنیم. یعنی در دور اول یا یک سوال را حل میکنیم یا آن را رد کرده و با نمادهای مختلف نشانهگذاریاش میکنیم.
و اما نشانه گذاریهای من:
ستاره : سوالاتی که اصلا سمت حل کردنشان نمیروم که شامل سوالات شمارشی و بیش از سه جاخالی و سوالات مباحثی که نخواندهام و... میباشد.
ضربدر : سوالاتی که خواستهام حلشان کنم ولی نتوانستم یا هیچ ایدهای برای حلشان نداشتهام.
دایره : سوالاتی حلشان کردهام و جواب را هم مشخص کردهام ولی روی جوابشان شک دارم و دوست دارم بعدا کمی بیشتر روی آنها فکر کنم.
دایره پلاس یعنی دایره و یک علامت جمع بالای آن : سوالاتی که حلشان کردم ولی بین دوتا گزینه شک دارم و نمیدانم کدام را انتخاب کنم و دوست دارم بعدا دوباره روی آن فکر کنم و یک گزینه را انتخاب کنم.
وقتی اینها را در دور اول مشخص کردم، دورهای بعدیام به شرح زیر است،
دور دوم سوالات دایره پلاس، دور سوم سوالات ستارهدار، دور چهارم سوالات دایره و دور پنجم سوالات ضربدر
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
از طریق معرفی آشنایان و معلمهایم با کانون آشنا شدم و ثبت نام کردم و برنامه ریزی خوب کانون و همچنین قرار گرفتن در جو درسی سبب تداوم شرکت من در آزمونها شد.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
قرار گرفتن مستمر در جو درس خواندن، دور بودن از حاشیه، کسب توانایی مدیریت آزمون در طول سالهای شرکت در کانون، آشنایی خیلی عالی و حرفهای با تست زدن و مهارت تست زنی و تقویت پایه درسی و علمی خودم
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر ، هدف من از شرکت در آزمونها کسب مهارت تست زنی و مدیریت آزمون و همچنین تقویت پایه علمی و درسیام بود و این هدف من را به ادامه دادن این مسیر ترغیب میکرد.

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدر و مادر هردو پشتیبان درسی من هستند و مداوم در جریان وضعیت تحصیلی و درس خواندن من قرار میگیرند و نظارت همیشگی آن دو سبب آرامش و همچنین ثبات من در این مسیر شده است.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکنید؟ دلیل آن چیست؟
بله، شرکت در آزمون هدفگذاری و به خصوص مشابه پارسال یک دید عالی از معایب و نواقص درسی و همچنین نقاط قوت به من میدهد. شرکت در آزمون مشابه پارسال و تحلیل دقیق آن به من کمک میکند تا با بیدقتیهای روز آزمون مقابله کرده و بیدقتیهای شخصی را بشناسم و سعی کنم آنها را به مرور زمان دیگر تکرار نکنم.
همچنین شرکت در آزمون مشابه پارسال و تحلیل دقیق آن کمک میکند تا ضعفهای علمی شناخته شود و با کار کردن، آنها را برطرف کرد و همچنین نقاط قوت را با مرور مداوم و اصولی حفظ کرد.
آزمون هدفگذاری هم برای برنامه ریزی هفته دوم دانش آموز یک دیدی کلی و بسیار عالی در مورد نحوه چینش درسها و اولویت آنها به من میدهد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات کانون استفاده میکنم.
کارنامه اصلی به من نشان میدهد که نسبت به رقیبانم در کدام درسها خوب و در کدام درسها ضعیف عمل کردهام و این موضوع در طول مسیر به من کمک کرد تا بتوانم ضعفهایم را برطرف کنم و آنها را بهبود ببخشم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه برنامهریزی میکنید؟
بله، از همان ابتدا که در آزمونهای کانون شرکت میکردم طبق برنامه راهبردی پیش میرفتم ولی این اوضاع را همین جا بگویم که بچهها کمالگرا نباشید همیشه همه چیز کامل و تکمیل و مطابق میل شما نیست. من در این مسیر کم و کاستیها، کاهلیها، عقب افتادگیهای زیادی داشتم. چه روزهایی بود که از برنامه راهبردی دوهفته یا حتی سه هفته عقب میافتادم، ولی خب خودم را حفظ کردم به تلاشم ادامه دادم تا کم و کاستی ها را جبران کردم.
خلاصه در مسیر پیروی از برنامه راهبردی ممکن است کم و کاستیها و عقب افتادگیهایی پیش بیاد ولی قابل جبران است و به نظر من این عقب افتادگیها حتی جزوی از مسیر ما هست، پس با تلاش جدیتر و محکمتر جبرانشان کنید و هیچ وقت دست از جنگیدن و تلاش برندارید و اما در مورد برنامه ریزی؛ من مطابق با برنامه راهبردی آزمون که ۲ هفته ۲ هفته بود برنامه ریزی میکردم. به طوری که این ۲هفته را به یک ۷ روز و یک ۶ روز تقسیم بندی میکردم. اول برنامه ۷ روز اول را مینوشتم و اما چطوری؟
اگر از آزمون قبلی کم و کاستی و یا عقب ماندگی بود سعی میکردم تا شنبه یا نهایتا یک شنبه نصف زمان روزم را به آن اختصاص بدهم، نصف دیگر زمان روزم در شنبه و یکشنبه هم صرف پیشروی جدید آزمون میشد. کل دوشنبه و سه شنبه و چهار شنبه و پنج شنبه را صرف آموزش و افزایش تسلط روی پیشروی آزمون میکردم. بعد جمعه یک آزمون از کل مباحث آزمون پیشرو میزدم، بعد همان روز یعنی جمعه آزمون را کامل کامل تحلیل میکردم تا بدانم کجاها ضعف و عدم تسلط دارم و بعد مطابق با نتیجه و تحلیل این آزمون برای ۶ روز دوم برنامه ریزی میکردم و اما چطوری؟
در ۶ روز دوم کل زمان روز من به دو بخش تقسیم میشد. بخش اول : کار روی نقاط ضعف بدست آمده از تحلیل آزمونی که خودم گرفتم. بخش دوم: مرور و تثبیت نقاط قوتم در آزمونی که خودم گرفتم.
منظورم از نقاط ضعف و قوت یک درس نیست بلکه یک ریز مبحث است، مثلا در ریاضی این تیپ تست از تابع قوتم است ولی مثلا فلان تیپ تست دیگر از تابع نقطه ضعفم است. این روند ادامه داشت تا بسته به سنگینی مباحث تا روز چهارشنبه یا پنجشنبه. در این زمان باقی مانده هم آزمون مشابه پارسال را میزدم و کامل تحلیل میکردم تا ریز ضعفها و ریز بیدقتیهایم را هم شناسایی و یادداشت کنم و سعی کنم برطرفشان کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
بله، درس ریاضی نقطه قوت من هست و معمولا درصدم در آزمونها بالای ۹۰ درصد هست.
روش مطالعه ریاضی: من مطالعه این درس را ۳ بخش میکنم، آموزش ، افزایش تسلط ، تثبیت و افزایش سرعت
آموزش: ما باید منبع آموزشی خودمان را بسته به شرایطمان انتخاب کنیم که این منابع میتواند شامل معلم با جزوه، درسنامه کمک درسی با تست آموزشی یا حتی کتاب درسی با تمرینات و... باشد. تازه میتوانیم منبع آموزشیمان را ترکیبی منطقی و معقولانه از موارد بالا انتخاب کنیم. خب گام اول و مهمترین گام آموزش هست، ما باید سعی کنیم در این مرحله آموزشمان را کامل کنیم. برای گذر از مرحله آموزش نباید عجله کرد. به نظرم اگر دانش آموز دوازدهمی هستید پیشنهاد میکنم در ریاضی مخصوصا در بحث آموزش زیاد جزئی و حساس نشوید و اصلا وقت خودتان را درگیر سوالات خیلی خیلی سخت و المپیادی نکنید.
مرحله آموزش که تمام شد باید برویم سراغ مرحله افزایش تسلط، در همین مرحله تست زنی زماندار لازم است.
افزایش سرعت و تثبیت که شامل حل آزمون با تحلیل و رفع اشکال از آن مبحث میشود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
من در درس شیمی ضعف داشتم و سعی کردم با تفکیک این درس به بخشهای مختلف و کار کردن روی این بخشها به صورت مجزا آنها را بهبود ببخشم.
مثلا من متوجه شدم ضعف من در شیمی به دلیل کند بودن در حفظیات و مفاهیم میباشد، برای همین با کار کردن تخصصی این دو موضوع سعی کردم آنها بهبود ببخشم.
روزی چند ساعت درس میخوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدهید؟
در زمانهای مختلف سال متفاوت بوده، ولی حدود ۸ تا ۹ ساعت ساعت مطالعه من در روزهای تعطیل بود. البته در دوره جمع بندی معمولا ۱۰ ساعت و اینکه بسته به اینکه در چه بخشی از سال هستیم میزان تست زدن متفاوت بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
حقیقتا اولین چیزی که در کارنامه به چشم من میآید تراز و رتبه است. ولی خب ما باید تمرکزمان را روی درصد و نمره هر درس بگذاریم و آن را با کارهایی که در دو هفته برای آن درس انجام دادیم، تطابق بدهیم تا اگر نیاز هست مسیرمان را در آن درس اصلاح کنیم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله، خانواده من به محض آمدن کارنامه آن را نگاه میکنند ولی در صورت پیشرفت تشویق و درصورت افت نگاه واقع بینانه داشته و در اصلاح نقاط ضعفم من را راهنمایی و به من کمک میکنند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله، قطعا اصولی برنامه ریزی کردن لازمه پیشرفت میباشد.
از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده میکنید؟
مصاحبه رتبههای برتر و کارنامههای آزمون و بازدید نفرات برتر آزمونها
انتظار چه رتبهای دارید؟و چه رشتهای در دانشگاه را میخواهید دنبال کنید؟
رتبهای در حدود دو رقمی یا تک رقمی منطقه و پزشکی علوم پزشکی تهران
با توجه به سوالهایی که از شما پرسیدم، متوجه شدم فراشناخت خیلی قوی دارد. به نظرم مشاور خوبی خواهید شد، تا به حال به دوستان مشاوره دادهاید؟
بله، خدا را شکر در همین سال کنکور هم در زمینه مشاوره و کمک به دوستان و اطرافیان حضور پررنگ و قابل توجهی داشتهام.
