«آزمون دادن یک هنر است پس باید هنر آزمون دادن خود را تقویت کنید»
نام و نام خانوادگی : شیدا داوری دولتآبادی
شهر و استان : اصفهان
رتبه منطقه و کشور : رتبه 1030منطقه 1 و 3350 کشوری کنکور تجربی
سالهای حضور در کانون : 5 سال
تعداد آزمون : 123 آزمون
رشته قبولی : پزشکی
تحصیلات و شغل مادر : لیسانس و خانه دار
تحصیلات و شغل پدر : لیسانس و آزاد
مصاحبهگر : سارا سادات تقوی
سالهای قبل برنامه شما در دوران طلایی چه بود؟
در دوران طلایی سعی کردم جمع بندی درستی از پایه و نیم سال اول را داشته باشم تا آزمون های جامع فروردین را به بهترین شکل بدهم.از کتاب نوروز استفاده کردم و توانستم نقاط ضعف خود را برطرف کنم.
آیا در دوران طلایی عید تفریح هم داشتید؟
بله، من حتما در هفته یک روز را برای تفریح و وقت گذراندن با دوستان و خانواده ام اختصاص میدادم.
شرایط خانه برای مطالعه شما در نوروز چگونه بود؟
من در این دوران به خاطر رفت و آمدهای زیادی که در خانه ایجاد شده بود مجبور شدم کتابخانه درس بخوانم.
چرا کانون را انتخاب کردید؟ به نظر شما مهمترین ویژگی آزمونهای کانون چیست؟
آزمون های کانون سوالات نو و بسیار خوبی دارد و همچینین برنامه خوبی که برای پیش بردن آزمونهایش دارد. اینکه جامع آماری بالایی دارد و اینکه هر بار با سوالاتی نو و استاندارد در آزمونها رو به رو میشوی.
مهمترین چیزی که در این سالها از کانون و آزمونها یاد گرفتهاید چیست؟
داشتن نظم و برنامه دقیق و استفاده لحظه به لحظه از زمانم چیزی بود که از کانون یاد گرفتم.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکردید؟
همیشه سعی بر این داشتم که طبق برنامه راهبردی پیش بروم و عقب نمانم تا برای هر آزمون تمام بودجه بندی را تمام کنم و این اتفاق هم میافتاد. هر جمعه بعد آزمون برای دو هفته بعد خود برنامه ریزی میکردم، تمام روزهای هفته به همراه ساعتها و درس هایی که باید در هر ساعت بخوانم را مشخص میکردم و بعد از هر درسی تست آن درس را هم میزدم و تحلیل میکردم.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
در آن روزها که برای من سخت میگذشت پدر و مادرم بسیار موجب دلگرمی من بودند آنها همیشه به من امیدوار بودند حتی اگر آزمونی برای من نتیجه خوبی نداشت باز هم مشوق من بودند.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
سعی میکردم در روز جمعه بعد هر آزمون تحلیل را انجام دهم در غیر این صورت زمانی در روز شنبه را به این کار اختصاص میدادم و تحلیل آزمون همیشه برای من مهم بود چون یادگیریهای ناقص من را تکمیل میکرد. تمامی سوالات اعم از درست، اشتباه و نزده را با پاسخشان بررسی میکردم تا هم آموخته های قبلی خود را مرور کنم هم نکات جدیدی یاد بگیرم.
- ساعت مطالعه شما در طول سال به چه صورت بود؟
- در ابتدا که شروع کرده بودم روزی 10 ساعت مطالعه داشتم. رفته رفته ساعت مطالعهام به ۱۲ ساعت تغییر کرد. اما در سه ماه آخر ۱۴ ساعت در روز مطالعه داشتم.
- اولین ترازی که گرفتید چند بود؟ روند ترازهای شما چگونه بود؟ زمانی که افت میکردید چه کار میکردید؟
- اولین ترازی که در آزمون قلم چی داشتم 5900 بود، اما در سال دوازدهم از اسفند ماه ترازم به بالای6500 رسید. زمانی که افت تراز داشتم ناراحت میشدم اما ناامید نه. در این مواقع آزمونم را خیلی دقیق بررسی میکردم و قسمت هایی از درس را که مشکل داشتم یادداشت میکردم و دوباره آنها در برنامه ی هفته بعدم جا میدادم تا دوباره مطالعه کنم.
- شما از چه منابع کانون استفاده میکردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟
- بیشتر از کتاب های آبی قلم چی استفاده میکردم زیرا این کتاب ها پیمانه بندی داشتند که هم نمونه سوالات آزمون های کانون در آن بود هم کنکورهای سالهای گذشته.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کانون استفاده میکردید؟ به چه علت؟
از کارنامه بازیابی استفاده میکردم زیرا به خوبی سوالات مختلف در زمینه هر مبحث درسی را دسته بندی کرده و به راحتی میتوانستم سوالاتی که در طول سال از یک مبحث اشتباه پاسخ دادم را رفع اشکال کنم و به خصوص اینکه برای جمع بندی دوران عید بسیار کمک کننده بود.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکرد؟
همیشه از دفتر برنامه ریزی استفاده میکردم زیرا نظم و برنامه مشخصی به درس خواندنم داده بود و در طول هفته احساس سردرگمی نداشتم زیرا مسیری که باید میرفتم از قبل مشخص بود و اینکه باعث میشد که با خودم رقابت کنم مثلا اگر دیروز برای زیست 50 تست زدم امروز 55 تست بزنم و این که با خودم رقابت میکردم خیلی به من کمک کرد.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکردید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
سعی میکردم از مجله هایی که بین دانش آموزان پخش میکردند استفاده کنم. سعی میکردم بیشتر بخش مصاحبه با رتبه برترها را بخوانم و از نکات و تجربه هایشان استفاده کنم و همچنین قسمت هایی که استادان در مورد روش درست مطالعه و تمرین یک درس خاص توضیح میدادند.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکردید؟
برای مدیریت زمان از روش ضربدر منفی استفاده میکردم. این روش خیلی کمک کننده بود و نگرانی که برای مدیریت زمان داشتم را بسیار کاهش داد. و همچینین موقع تمرین در خانه معمولا زمانی کمتر از زمان استاندارد از خودم آزمونک میگرفتم و تمرین میکردم.
به نظرتان مهمترین خود ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟
به نظر خودم اراده قوی و پشتکاری که داشتم بسیار به من کمک کرد زیرا همین اراده بود که باعث میشد در هنگام خستگی همچنان ادامه بدهم و ناامید نشوم و اینکه هیچ وقت شکست را قبول نمیکردم حتی اگر آزمون را خیلی خراب میکردم که من حتی در سال کنکور و نزدیک به کنکور این اتفاق برایم افتاد با این چشم نگاه میکردم که خوب این یک تجربه خوب شد که مثلا با دقتتر پاسخبرگم را پر کنم ( به خاطر اینکه در یکی از آزمون ها من پاسخبرگم را سر یک سوال بالا و پایین شدن و اشتباه رنگ کردن آزمونم را خراب کردم )
توصیهای برای دانش آموزان دارید؟
از دانش آموزان میخواهم که لحظه به لحظه خود را جدی بگیرند و هر ثانیه برایشان با ارزش باشد زیرا انسان میتواند در هر لحظه چیز جدیدی بیاموزد. و توصیه دیگر اینکه حتما با برنامه مشخصی پیش بروید، عمل بدون آگاهی جز اشتباه کردن برای شما چیزی ندارد. و اینکه این دوران نزدیک به کنکور را خیلی جدی بگیرید و سعی کنید با آزمون گرفتنهای مکرر از خودتان مطالبی را که خواندید را مرور کنید. یادتان باشد که آزمون دادن یک هنر است پس باید هنر آزمون دادن خود را تقویت کنید.
با آرزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان سرزمینم.
