محمد عبدالکریمی: باید یک برنامه باشد و برای آن تلاش کرد

من از طریق خانواده و برادرم با کانون آشنا شدم و از سال ششم در آزمون‌ها شرکت کردم. برادرم قهرمان پیوستگی بودند و توانستند در رشته پزشکی دانشگاه مازندران پذیرفته شوند.

محمد عبدالکریمی: باید یک برنامه باشد و برای آن تلاش کرد

«اگر نکته جالب یا راه حل جدید در پاسخنامه دیدم آن را در گوشه کتاب درسی می‌نویسم»


نام و نام خانوادگی : محمد عبدالکریمی

پایه : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : رامسر ، ‌مازندران

سال‌های حضور در کانون : 4 سال

تعداد کل آزمون‌ : 131 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه‌دار ، فوق دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : ‌آزاد ، دیپلم

 مصاحبه گر :  صفا شیدایی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

من از طریق خانواده و برادرم با کانون آشنا شدم و از سال ششم در آزمون‌ها شرکت کردم. برادرم قهرمان پیوستگی بودند و توانستند در رشته پزشکی دانشگاه مازندران پذیرفته شوند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

من از کلاس دوم دبستان که برادرم در آزمون‌ها شرکت می‌کردند همراه‌شان در جلسات 5نفره شرکت می‌کردم و آشنایی نسبی با تراز و کارنامه و روش‌ها داشتم. از کلاس ششم که من هم در آزمون‌ها ثبت نام کردم چون آشنا بودم کاملا اشراف داشتم ، مثلا من دفتر برنامه ریزی را شخصی سازی کرده‌ام، قرمز : ساعات تست، آبی: ساعات مطالعه ، مداد تعداد تست، قسمت معلم و کلاس را تبدیل به تعداد تست کرده‌ام و مجموع هفتگی تست‌ها را جمع می‌کنم و مقایسه می‌کنم.

روش ضربدر و منها را شخصی سازی کرده‌ام ، علاوه بر ضربدر و منها ، برای سوالات سخت که می‌دانم بلد هستم دایره می‌کشم و اگر زمان‌بر هم باشد داخل دایره نقطه قرار می‌دهم.

به نظر من آزمون‌های قلم چی باعث می‌شود با یک نظم درس بخوانیم، خوبی اش این است که هر دانش آموزی در هر پایه ای با پیشروی برنامه و شرکت در آزمون بیشتر مجاب می‌شود منظم و کامل درس بخواند.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

آدم در درس خواندن باید جدی باشد، بازی نیست. برای هدف باید تلاش کرد. من در دفتر برنامه ریزی خوانده‌ام که نوشته بو‌د کنکور یک هدف است. برای هر هدفی باید خستگی را تحمل کرد. 

موفقیت اتفاقی نیست، با تلاش ، استمرار و پیوستگی حاصل می‌شود.

آدم با استمرار و پیوستگی می‌تواند اشکالاتش را در آزمون‌ها شناسایی و رفع کند تا در کنکور تکرار نکند و بعد از سال‌ها که به گذشته فکر می‌کند حسرت نخورد که ای‌کاش بیشتر تلاش می‌کردم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پشتیبان تحصیلی من برادرم بودند و از پایه نهم برایم برنامه می‌نوشتند و بعد از آن به خودم یاد دادند تا خودم برنامه بنویسم و ایشان نظارت داشتند و تا الان که به تسلط رسیده‌ام.

روحیه دادن در زمانی که خسته هستم و روحیه‌ام را از دست می‌دهم و حمایت روحی خانواده عالی است. نقش پشتیبان را هم نباید نادیده گرفت، ایشان به ویژه در دوران بعد از کنکور دی ماه که روحیه ام را از دست داده بودم خیلی کمکم کردند و حرف‌های‌شان تاثیر گذاشت.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟

آزمون هدف گذاری را دانلود می‌کنم و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه حل می‌کنم و مشابه پارسال را در شرایط کاملا شبیه سازی شده، راس ساعت 8 صبح آزمون می‌دهم. به جای تحلیل کلی در عصر همان روز هنگام مطالعه هر درس سوالات را مرور می کنم تا اگر مشکلی در همان بازه درسی رفع کنم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از همه کارنامه ها استفاده می‌کنم ولی در زمان‌های متفاوت

برای جمع بندی از کارنامه بازیابی سوال محور استفاده می‌کنم. بقیه کارنامه‌ها را بیشتر در 3-2روز اول بعد از آزمون برای نوشتن برنامه آینده و مقایسه خودم با خودم استفاده می‌کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

کلا من معتقد هستم باید یک برنامه باشد و برای آن تلاش کرد.

یادم هست در یکی از جلسات تابستان آقای قلم‌چی مثال خرگوش را زدند و می‌گفتند، اگر شما 2 خرگوش داشته باشید و بخواهید هر دو را بگیرید نمی‌شود ولی اگر یکی را دنبال کنید حتما به آن می رسید. پس برنامه هم باید یکی باشد.

برنامه راهبردی آزمون‌ها نظم و آرامش ذهنی و کاری برای من دارد و مطمئن هستم من را به هدفم می‌رساند.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟

در سال‌های دهم و یازدهم درس ریاضی نقطه قوت من بود. برای این درس زمان بیشتری داشتم و سوالات استاندارد هر کتاب را به هر روشی که به ذهنم می‌رسید حل می‌کردم و این باعث افزایش خلاقیت من می‌شد و همین کار باعث شد هندسه هم به نقطه قوت من تبدیل شود.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس زیست و فیزیک من روش خواندن را کاملا متوجه شدم و باعث شد الان این دو درس نقطه قوت من باشند.

روش مطالعه فیزیک : اول کتاب درسی را می خوانم و از کتاب کمک آموزشی درسنامه می‌خوانم و تست‌های درسنامه را حل می کنم. حل سوالات نشان دار کتاب را انجام می‌دهم و سپس تست های کنکور را به صورت آموزشی کار می‌کنم. با این روش تا دوشنبه هفته دوم تمام مباحث را کامل می کنم و سه شنبه تا پنجشنبه زمان افزایش درصد فیزیک به بالاترین حد ممکن است که برای این مورد هم سوالات کنکور ، سوالات نشان دار و تست های خودم را به صورت زمان دار حل می‌کنم و دوباره مرور می کنم تا یاد بگیرم.

این روش باعث افزایش اعتماد به نفس من شده است تا جایی که دو بار فیزیک را 90% پاسخ داده‌ام و آن 10% هم به دلیل اشتباه در وارد کردن گزینه بوده است.

روش مطالعه زیست : یکی از دوستانم که زیست را بالای 80% در کنکور زده، به منزل ما آمده بودند و از ایشان روش مطالعه زیست پرسیدم، گفتند: «اگر چیزی را یاد نگرفتی فکر کن یک دانش آموز کم سن یا یک کودک مقابل شما است و تو مجبور هستی آن مبحث را به او یاد بدهی.»

من سوالات کنکور سراسری سال‌های اخیر را قبل از مطالعه حل می‌کنم و این یک دید کلی به من می‌دهد و براساس آن طبقه بندی می‌کنم و در نهایت تست زمان‌دار کار می‌کنم.


محمد عبدالکریمی: باید یک برنامه باشد و برای آن تلاش کرد

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید؟ دلیل شما چه بود؟

تابستان نقطه قوتی بود تا با استمرار بالا و تلاش بتوانم درصدهایم را افزایش دهم و روحیه‌ام بیشتر شود. در تابستان من درس‌های دهم و یازدهم را جمع بندی کردم.

 

فکر می‌کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من فقط به هدفم فکر می کنم و برای هدفی که دارم تمام سختی‌ها را تحمل می کنم مانند زمان مطالعه زیاد و...

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، من به ازای هر 1.5مطالعه در حد 15دقیقه استراحت در نظر می‌گیرم. هر روز ظهر یک خواب خیلی کوتاه دارم و دو هفته یکبار 5-4ساعت استراحت می‌کنم، البته قبلا این برنامه هفتگی بود ولی از نیم سال دوم دو هفته یکبار در برنامه ام قرار می‌دهم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

من همان روز تحلیل آزمون را انجام می‌دهم و جمع بندی می‌کنم. البته خیلی محدود پیش می‌آید همه درس ها را تمام نکنم که در این شرایط صبح شنبه آن را انجام می‌دهم و تمام می‌کنم.

 

روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟

تحلیل را از درس زیست شروع می‌کنم و به صورت درس محور جلو می‌روم. به ترتیب سوالات اشتباه را می‌بینم، بعد سوالاتی که شکدار پاسخ دادم ولی درست بوده و سپس نزده ها و در آخر سوالاتی که پاسخ صحیح داده‌ام را بررسی می کنم.

برای اشتباهات ابتدا پاسخنامه را بررسی می‌کنم اگر متوجه نشدم از فیلم های تحلیل سایت کانون کمک می‌گیرم.

همچنین اگر نکته جالب یا راه حل جدید در پاسخنامه دیدم آن را در گوشه کتاب درسی می‌نویسم.

 

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

من از 6سالگی موسیقی کار می‌کنم. از کلاس دوم دبستان به مدت 5-4 سال فوتبال بازی می‌کردم و تا سال دهم در مسابقات فوتبال شرکت می‌کردم. فعلا به خاطر کنکور از فوتبال فاصله گرفته‌ام ولی بعد از ورود به دانشگاه می‌خواهم ادامه بدهم.

 

برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟

برای من کسب نمره بالا در مدرسه کار راحت‌تری از افزایش درصد در آزمون است. در این دو هفته درس‌های عمومی را در برنامه ام پررنگ کرده ام و از سایت کانون نمونه سوال شبه نهایی با اولویت استان مازندران و استان های مجاور حل خواهم کرد.

با این برنامه‌ها قطعا هیچ استرس برای امتحان‌ها نخواهم داشت.

 

نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟

به نظر من نقطه قوت برنامه راهبردی این است که هر کسی در هر سطحی باشد و در هر مقطع تحصیلی باشد با پیشروی با آن به نظم و ترتیب در درس خواندن می‌رسد و این نظم باعث پیشرفت و عدم آشفتگی ذهنی می‌شود.

 

کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟

به سایت کانون هر روز در زمان استراحتم مراجعه می‌کنم و مصاحبه با پیشرفت ترازها را می‌خوانم.

در مجله آزمون هم گفتگو با برترها و مقاله مدیران آزمون و مقاله های آقای قلم چی را مطالعه می‌کنم.

 

توصیه ای برای دوستان خود دارید؟

من پیشنهادم به دانش آموزان سال پایینی است که سعی کنند به هدف خود مبتلا شوند چون مهم است. به هیچ چیزی فکر نکنند و فقط رسیدن به ثبات و هدف اصلی مدنظرشان باشد.

 

حرف آخر...

از پدر و مادرم و برادرم که چند سال مشاورم بوده اند، از اساتید خودم آقایان موسویان، دکتر شیرخانی، استاد صنوبری، استاد زمان زاده(که از طراحان آزمون هم بودند) و همگی افرادی که در این مسیر مرا یاری کردند تشکر می کنم.


Menu