کیانوش نجفی
نام شهر و استان : کازرون ، فارس
رتبه کنکور : ۲۳ منطقه 3
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
میانگین تراز : 7208
سال های حضور در کانون : 4 سال
تعداد آزمون : 98 آزمون
تحصیلات و شغل پدر : فوقلیسانس ، کارمند شبکه بهداشت و درمان
تحصیلات و شغل مادر : لیسانس ، فرهنگی
مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان
آیا در دوران تحصیل خود در آزمون های کانون غیبت داشتید ؟ در این ارتباط و تاثیر غیبت بفرمایید .
از اولین آزمونی که در تابستان قبل از نهم شرکت کردم تا قبل از ۳ آزمون جامع آخر دوازدهم، هیچ غیبتی نداشتم.چون به نظرم بودجهبندی آزمون مثل یک دومینو بود و هر غیبت، میتوانست باعث توقف کل این دومینو شود.هیچ وقت غیبت در آزمون، جزء گزینههای پیش رویم نبود و تمام برنامههایم طبق بودجهبندی آزمون چیده شده بود.
اولین ترازتان و آخرین ترازتان چند بود ؟
اولین تراز حدود ۵۵۰۰ در تابستان قبل از نهم ،آخرین ترازها هم فکر می کنم بین ۷۶۰۰ تا ۸۳۰۰ بودند.
نقش خانواده در روند تحصیل شما به چه صورت بود؟
بسیار بسیار نقش پررنگی داشتند. پدرم همواره پشتیبانم بودند و از هیچ کمکی دریغ نمیکردند. مادرم هم در خانه، هرچیزی که نیازم بود برایم فراهم میکردند و تاثیر خیلی زیادی در روند کنکور من داشتند. برادرم هم چون این راه را رفته بود، ازنظر درسی و مشاورهای همواره پشتیبانم بود. خواهرم هم از نظر روحی ، روانی خیلی حمایتم میکرد و همیشه با هم شوخی و خنده داشتیم.
مطمئنم هرکدام از اعضای خانوادهام اگر نبودند، این نتیجه حاصل نمیشد و تا ابد قدردان کمکهای آنها هستم.
در سال کنکور برنامه ریزی و تکمیل دفتر برنامه ریزی برای شما چقدر اهمیت داشت ؟
برنامهریزی خیلی برایم مهم بود. یک برنامه کلی ۲ هفتهای در ذهن داشتم. طبق آن، هرروز را مشخص میکردم که چهکاری باید انجام دهم و چه مباحثی را بخوانم. سعی میکردم برنامهام بسیار منعطف باشد و با مشکلات کوچک، خیلی برنامهام آسیبی نبیند. تلاش میکردم بودجهبندی آزمون را همان ۳،۴ روز اول هفته اول با تستهای منابع، اول تمام کنم تا فرصت برای حل کتاب تستهای متعدد و آزمونهای آزمایشی سالهای گذشته داشته باشم و همچنین اعتماد به نفس برای تداوم مطالعه در ۲هفته را داشته باشم. البته اینکه بودجهبندی را ۳،۴ روزه تمام کنم، اوایل به نظرم غیر ممکن بود، ولی با تجاربی که از بعضی از رتبه برترها از جمله آقای علی چیتساز، رتبه ۸ کنکور ۹۹ داشتم، سعی کردم که خودم هم بتوانم بودجهبندی را بهسرعت تمام کنم.
در کدام دروس تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید ؟
در همه درسها تغییرات زیادی را تجربه کردم تا به روشمطالعه ایدهآل برسم ، ولی مشهودتر از همه، عربی و شیمی بود. در درس عربی در کلاس دهم، آزمون به آزمون ضعیفتر میشدم ، که در آزمون اوایل فروردین، فکر میکنم عربی را حدود ۳۰ درصد زدم که خیلی برایم نا امیدکننده بود. تصمیم گرفتم روش مطالعه، منابع و زمانی که برای عربی خواندن صرف میکنم را کاملا تغییر بدهم که این تغییرات جواب داد. به طوری که در تابستان، چند آزمون پشت سر هم عربی را ۱۰۰ زدم و عربی تا روز کنکور نقطه قوتم ماند.
در درس شیمی هم اواخر کلاس یازدهم متوجه شدم ضعف زیادی دارم و با تغییر منابع، شرکت در یک کلاس حل تست و انجام ندادن برخی اشتباهات (مثلا عادت داشتم شیمی را شب با عنوان آخرین درس بخوانم و معمولا چون آخرین درس بود، انگیزه خاصی برای خواندنش نداشتم ، ولی تصمیم گرفتم زمان مطالعه آن را به قبل از ظهر تغییر دهم) توانستم شیمی را هم به نقطه قوتم تبدیل کنم.
در دوران نزدیک به کنکور از درس خواندن خسته میشدید ؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام میدادید ؟
بیشتر از خستگی، ترسِ پوچ شدن آن همه تلاشم را داشتم، ولی سعی میکردم با خانواده صحبت کنم، یا کمی به خودم استراحت بدهم تا به روال قبل برگردم.
مطمئن بودم که همه گه گاهی خسته میشوند و این مشکل فقط مخصوص من نیست.
چرا کانون را در سال کنکور انتخاب کردید ؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون های کانون چیست ؟
بهدلیل جامعه آماری بالا برای مقایسه خودم با بقیه، برنامه بسیار خوب، و امکانات متعددی که کانون در اختیارمان قرار میداد.خوبی دیگر آزمون هم این بود که طراحان متنوعی داشت و با ایدهها و طرز فکرهای متفاوت آشنا میشدیم.
درباره ی اهمیت تحلیل آزمون و روش خود برای انجام تحلیل آزمون را برایمان توضیح دهید .
به نظرم همان جمله "تحلیل آزمون اندازه خود آزمون مهم است" کاملا درست میباشد و بهترین و سریعترین راه برای افزایش درصد و تراز، تحلیل دقیق آزمون است.
برای تحلیل آزمون هم من یک دفتر داشتم سوالاتی که غلط یا نزده گذاشته بودم را با روش حل خودم در آن مینوشتم.بعد با خودکار قرمز، دلیل غلطزدن یا نزدهگذاشتن آن سوال را هم مینوشتم و بعد از اتمام تحلیل هر آزمون، دوباره دلیل تکتک غلطها و نزدهها را کامل بررسی میکردم تا بفهمم اشکال کارم کجا بوده و تمام تلاشم را میکردم که در آزمونهای بعدی، هر اشتباهی کردم، حداقل اشتباهات قبلیم تکرار نشود. یک دفتر بیدقتی نامه هم ساخته بودم که در آن تمام بیدقتیهایم را با جزئیات مینوشتم تا دیگر تکرار نکنم.
ساعت مطالعه ی شما در طول ماه های اخیر چگونه بوده است ؟
ساعت مطالعهام تا قبل از دوران جمعبندی بین ۸ تا ۱۱،۱۲ متغیر بود.ولی در دوران جمع بندی از اول صبح تا آخر شب، کارم درسخواندن بود و خیلیوقتها اصلا حساب نمی کردم چقدر خواندهام، ولی میدانستم حداقل ۱۱ ساعت را خواندهام.
شما در دوران جمع بندی از کدام منابع کانون استفاده می کردید ؟ این منابع چه ویژگی هایی دارند ؟
کتابهای ۳سطحی ، چون تعداد تست خیلی زیادی ندارد اما کیفیت سوالات مخصوصا در قسمت سوالات دشوارتر، بسیار مناسب بود.همچنین سوالات شناسنامهدار بودند و کنار هر سوال، وضعیت پاسخگویی به این سوالات را میتوانستم متوجه شوم و به یک دید کلی درباره خودم و میزان تسلطم برسم.
به نظرتان مهم ترین ویژگی مثبت شما چه بوده که باعث شد به اینجا برسید ؟
استمرار خیلی زیاد و اینکه همواره به فکر پیشرفت بودم ، چه یک تراز، چه هزار تراز فقط وجود این پیشرفت بسیار برایم حائز اهمیت بود.
همچنین کنکور را به دید یک بازی نگاه میکردم و سعی میکردم تاحدامکان از فراز و فرودهای مسیرش لذت ببرم و به نظرم کنکور، مثل نمودار سینوس است ، بعد از هر قله، یک دره و بعد از هر دره، درصورت تداوم، به قله میرسیم.
در مورد ارتباط خودتان با پشتیبان و پشتیبان ویژه خودتان بفرمایید و اینکه وجود پشتیبان و مشاور چقدر میتواند موثر باشد ؟
سعی میکردم از تجربههای رتبهبرترها استفاده کنم و به نظرم وجود یک مشاور و همراه، هم برای کمکهای درسی، و هم برای پشتیبانی روحی ، روانی میتواند در پیمودن این مسیر کمککننده باشد.
اقداماتی که در دوران جمع بندی انجام شد و موجب افزایش و تثبیت میانگین تراز شما شد چه بود ؟
کاری که برای دوران جمع بندی انجام دادم این بود که طبق بودجهبندی آزمون، اول مباحث اولین آزمون(۲۳ مهر فکر میکنم)، تستهای نشاندار، حاشیهنویسی، متن کتابدرسی و... را کامل مرور کردم.بعد با استفاده از کتابهای آزمونی و آزمونهای برگزار شده در همان حدود ۲۳ مهر، تسلطم به این مباحث را بهحد بالایی برسانم. بعد که خیالم راحت شد، سراغ مباحث آزمون دوم میرفتم و همه این کارها را برای مباحث آزمون دوم هم انجام میدادم.خوبی این کار این بود که همه مباحث، چه سخت ، چه آسان،چه مباحثی که نقطه قوتم بود و چه مباحثی که نقطه ضعفم بود، همگی برایم بارها و بارها مرور میشدند و به حس تسلطی که میخواستم، میرسیدم.
در نیمسال دوم چطور برنامه ریزی میکردید که هم برای کنکور آماده شوید و هم امتحانات نهایی ؟
زمان ما چون دروس عمومی را هم برای کنکور میخواندیم، سعی میکردم همه دروس را طوری بخوانم که برای امتحان نهایی به مشکل خاصی برخورد نکنم.
اما پیشنهادم به بچههای امسال این است که از اوایل اردیبهشت شروع کنند و قسمتی از زمان مطالعهشان را به خواندن مباحثی که احتمال فراموشیش زیاد است، بپردازند.
مثلا لغات آخر کتاب ادبیات، المعجم عربی، بعضی از دروس دین و زندگی و لغات مهم هر درس زبان ، برای دروس تخصصی هم اگر طول سال برای کنکور خوب خوانده باشند، فکر میکنم یکی دو روز قبل از امتحان میتوانند با حل نمونه سوالات نهایی سالهای قبل و حل همه تمرینات کتابدرسی به تسلط خوبی برسند.دروس هویت و سلامت هم از الان هر ۴،۵ روز یک درس بتوانند بخوانند کارشان برای خرداد خیلی راحت میشود. فراموش نکنید که ۴۰٪ موفقیتتان، به امتحانات نهایی بستگی دارد، پس ارزش وقت گذاشتن دارد.
با توجه به تاثیر قطعی ۴۰٪ امتحانات نهایی در کنکور امسال ، پیشنهاد شما برای روش مطالعه ی دانش آموزان در این ایام برای کسب نمرات عالی چه می باشد ؟
همانطور که گفتم از اوایل اردیبهشت شروع به خواندن برای نهاییها کنند و بهدلیل تاکید طراحان امتحان نهایی روی کتابدرسی، سعی کنید تسلطتان روی متن و تمرینهای کتاب بسیار بالا باشد.همچنین نمونهسوالات ۴ سال اخیر را هم کامل بررسی کنید. این را هم بدانید حتی اگر امتحان نهایی نسبت به سالهای قبل سختتر شود، کل کشور همین مشکل را خواهند داشت و رِنج نمرات همه پایین میآید و تفاوت خیلی زیادی ندارد.
و در نهایت توصیه ی شما برای دانش آموزان در این ۲ ماه پایانی چیست ؟
توصیهام این است که روی دروس دوازدهم تمرکز بیشتری داشته باشید. چون ۴۰٪ نهایی که کامل از دوازدهم است.از ۶۰٪ کنکور هم تقریبا نصف سوالات مربوط به دوازدهم است یعنی ۳۰٪ ، با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که بین ۶۰ تا ۷۰٪ نتیجهتان به دوازدهم وابسته است. یعنی بیشتر از مجموع دهم و یازدهم!
دروس دوازدهم را هم اکثر بچهها تسلط کمتری دارند و نیاز به تلاش بیشتری برای رسیدن به تسلط کامل دارند.توصیه بعدی هم این است که بههیچعنوان به پیشبینیهایی که از کنکور میشود اعتماد نکنید.هیچ کس نمیتواند کنکور را پیشبینی کند و دنبال کردن اینها صرفا باعث از بین رفتن آرامش و تمرکز میشود.
در نهایت از همهکسانی که به من در این مسیر کمک کردند، از جمله خانواده، دوستان، معلمان و کادر مدرسه تشکر و قدردانی میکنم و امیدوارم شما دانشآموزان، به میزان تلاشتان پاداش بگیرید نه بیشتر و نه کمتر.
