گفت‌وگو با زهرا رئیسی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

گفت‌وگو با زهرا رئیسی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی 2 سال دانش‌آموز کانون است

گفت‌وگو با زهرا رئیسی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

از تابستان به بهترین شکل استفاده کنید

چون سردرگمی شما در مهر به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند

 

 نام و نام خانوادگی : زهرا رئیسی

استان- نام شهر : یزد- خاتم

پایه : دوازدهم انسانی

سال‌های حضور در کانون : 2سال

میانگین تراز : 7079


مصاحبه‌گر : الهام یافته

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

کانون قلم‌چی سابقه بیشتری دارد و معروف است و شرکت اعضای خانواده و اطرافیان در کانون، باعث آشنایی من با کانون شد.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون‌ها باعث شد مهارت تست زنی من افزایش پیدا کند و تکنیک‌های مدیریت زمان را یاد بگیرم و برنامه‌های منظم و منسجمی که دارد سبب شد تا شیوه‌های درست برنامه‌ریزی را یاد بگیرم.

 

به چه دلیل تصمیم گرفتید در رشته انسانی  تحصیل کنید و در کنکور شرکت کنید؟

خوشبختانه خیلی به موقع علایق و ویژگی‌های بارز شخصیتی خود را شناختم و از طرف دیگر رشته انسانی من را خیلی زودتر به مسیر اصلی زندگی‌ام می‌رساند. اگر هزار بار هم برگردم باز هم همین رشته را انتخاب می‌کنم. هدفم رسیدن به دانشگاه فرهنگیان است اما اگر نشد روان شناسی.

 

چرا فرهنگیان را انتخاب می‌کنید؟

قطعا همه آدم‌ها برای یک رسالت خاصی به این دنیا آمده‌اند، با توجه به ویژگی‌ها و توانایی که در خودم دیده‌ام، تمایلم به فرهنگیان است تا بقیه رشته‌ها.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟برای هر دو هفته ی بین آزمون‌ها چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، جمعه‌ها بعد از آزمون طبق چشم انداز دو هفته آینده و اینکه در دو هفته قرار است چه اتفاق‌هایی بیافتد در هفته اول چکار باید انجام دهم و هفته دوم را چگونه شروع کنم به شکل کلی مشخص می‌کنم. به این توجه می‌کنم که هر کدام از درس‌ها چه نیازهایی برای مطالعه دارند و اینکه کدام درس نقطه قوتم است و در کدام درس ضعف دارم و هر درس چه مدت زمانی برای مطالعه و تست زنی نیاز دارد. آنها را در یک برنامه ریزی می‌گنجانم و بعضا ممکن است برای 3روز برنامه ریزی کنم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟

میانگین مطالعه من روزی 6 ساعت است. بعضی مواقع برنامه مطالعاتی من نوسان داشته است زمانی ممکن است کمتر از 6ساعت و یا روزهای تعطیل بیشتر از 10 ساعت بشود.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن درنیم‌سال دوم گرفتید؟

از تابستان که شروع به درس خواندن کردم بالطبع نیم‌سال اول برای من حکم آزمون و خطا داشت. خیلی از روش‌های مطالعه را در تحلیل‌ آزمون‌های نیم‌سال اول به دست آوردم. مثلا درس عربی را بعد از آزمون فهمیدم شیوه مطالعه من اشتباه و غلط است. نیم‌سال اول دید خوبی به من داد تا ویژگی‌های هر درس را پیدا کنم و مشکلاتم را در هر مورد  مشخص کنم و برایم بازده شناخت خودم را به همراه داشت تا بتوانم با شناخت کامل عمل کنم و در نیم‌سال دوم بهترین روش را پیاده کنم. باز در نیم‌سال دوم توانستم تست زنی خود را ارتقا دهم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

احساس می‌کنم هر کسی با هدف درس بخواند و آن هدف مهم باشد هیچ وقت خستگی‌ها باعث نمی‌شود جا بزند. هدفم مهم است و هیچ اجباری بر درس خواندنم نبود اغلب بچه‌های کنکوری که از اول شروع کرده‌اند و اکنون احساس خستگی دارند فقط هدف عامل محرک ادامه مسیر و انگیزه دهنده آنها خواهد بود.

 

چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود؟

تحلیل آزمون هر کدام از درس‌ها یک سبک و سیاق خاص خود را دارد، بعضی از درس‌ها به شدت متن محور هستند و باید بر کتاب درسی مسلط باشیم و مسلما تست کمتری نیاز دارد اما درس‌هایی مانند عربی و علوم و فنون و ریاضی نیاز به مهارت تکنیک‌های مختلف تست زنی دارند حتما تست متنوع تری را می‌زنم.

 

چگونه تحلیل آزمون‌ها را انجام می‌دهید؟

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ویژگی آزمون‌ها تحلیل آن است که من عصر روز آزمون انجام می‌دهم. درس علوم فنون و عربی و ریاضی و فلسفه منطق که نکته محور است همه سوالات را با پاسخنامه چک می‌کنم و تمرکزم بر سوالات نزده است. از تحلیل‌های کانونی‌ها استفاده می‌کنم. وقتی تحلیل می‌کنم می‌فهمم که در درس روان‌شناسی اگر آزمون قبل کم شدم مشکل در شیوه مطالعه من یا از کم‌کاری تستی و یا بی دقتی جلسه آزمون بوده است. این دیدی که تحلیل به من می‌دهد و برطرف کردن‌شان افزایش تراز خواهد داشت.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

کارنامه اصلی و تک درس و پرژوه ای

 

شیوه مطالعه بر اساس یکی از ابزارهای کارنامه را توضیح دهید؟

کارنامه تک درس وضعیت هر درس را نشان می‌دهد، بعد تحلیل آزمون‌ها متوجه می‌شوم مثلا در درس ریاضی   باید زمان بیشتری اختصاص دهم و مشکل من در کدام مبحث نیاز به تمرین و تکرار دارد و مشکل کم کاری تستی بوده است. مجموع این‌ها برنامه هفته بعد من را تعیین می‌کند. قبلا بیشتر درسنامه می‌خواندم نتیجه نگرفتم الان می‌دانم که باید تست کار کنم. 

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

بله، من درسنامه و نکات را زیاد می‌خواندم و همین باعث می‌شد همه مطالبی که خوانده بودم در ذهنم   قاطی شود و عملکرد خوبی نداشتم. آزمون بعد استراتژی خودم را عوض کردم هدفم را بر این گذاشتم حتی اگر نرسیدم همه مطالب را بخوانم درسنامه را قسمت به قسمت پیش می‌بردم و تست آن را می‌زدم، این شیوه جواب داد و در درس عربی رشد چشمگیری داشتم.  

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های آبی و سه سطحی طبقه بندی عالی دارند و تنوع تست‌ها زیاد است.

 

چه بخش‌هایی از سایت کانون برای شما جالب و مورد استفاده بود؟

مصاحبه‌های برترها را مفید می‌دانم و استفاده می‌کنم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ 

بله، با دوستان درباره سطح سوالات صحبت می‌کنیم.

 

در آخر چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزانی که امسال کنکوری هستند، دارید؟

از تک تک لحظه‌ها در این مسیر باقی مانده استفاده کنند، مسیر کنکور فرایندی است که باید قبل از اینکه وارد شویم به خودمان یادآوری کنیم که فقط قرار است یک بار اتفاق بیافتد. خیلی از اتفاق‌ها و کارهای دیگر را می‌شود به زمان دیگر موکول کرد اما بهترین زمان برای نتیجه گرفتن در کنکور اکنون  است. همه زندگی معطوف به کنکور نمی‌شود چون ما انسان هستیم با ابعاد مختلف. در این بازه زمانی مهم‌ترین کار من نتیجه گرفتن از تلاش‌های 12 سال درس خواندن است. توصیه من به دانش آموزان کنکوری سال بعد  این است که از بازه تابستان به بهترین شکل استفاده کنند چون سردرگمی در مهر به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

Menu