امیررضا ملایی: با این روش، درس زیست را حتی به 100٪ رساندم‌

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ وقتی کلاس پنجم بودم مدرسه ام را تغییر دادم و تعداد دانش آموزان مدرسه خیلی بالا ب

امیررضا ملایی: با این روش، درس زیست را حتی به 100٪ رساندم‌

مدیریت زمان و آزمون را یاد گرفته بودم و تمرکزم فقط روی مدیریت سال کنکورم بود


نام و نام خانوادگی : امیررضا ملایی

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان ( روزانه )

رتبه و منطقه کنکور : رتبه 916 منطقه 3 و 3890 کشوری کنکور تجربی

نام شهر و استان : کوهدشت  ، لرستان

میانگین تراز : 6100

سال های حضور در کانون : 8 سال ( از کلاس پنجم تا دوازدهم )

تعداد آزمون ها : 147 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : دبیر ، لیسانس الهیات

شغل و تحصیلات پدر : کارمند ، فوق لیسانس مدیریت


مصاحبه گر : محمدرضا خسروی


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟
  2. وقتی کلاس پنجم بودم مدرسه ام را تغییر دادم و تعداد دانش آموزان مدرسه خیلی بالا بود و اکثرا داوطلب کانون بودند من هم به توصیه دوستانم در کانون ثبت نام کردم . خودم فرزند اول خانواده هستم و در حال حاضر خواهر کوچکترم داوطلب کانون هستند که ایشان هم از کلاس دوم به کانون آمدند.


  3. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟
  4.  وقتی این همه سال داوطلب کانون بودم، پیوستگی شرکت در آزمون‌ها باعث شد وقتی به دبیرستان رسیدم دغدغه آشنایی با تست زدن نداشته باشم چون با همه نوع تیپ تست آشنا بودم و مدیریت زمان و آزمون را یاد گرفته بودم و تمرکزم فقط روی مدیریت سال کنکورم بود و چالشی نداشتم این مهم‌ترین دستاوردم از شرکت پیوسته در آزمون‌های کانون بود .


  5. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می‌کردند؟ 
  6. هم پدر و هم مادرم هردو بهترین مشوق‌های من بودند. در دوران دبیرستان چون دوره حساس تری بود مادرم از لحاظ روحی خیلی کمکم می‌کردند، مخصوصا وقت‌هایی که افت داشتم و به لحاظ آموزشی هر آنچه از کتاب و کلاس و آزمون لازم بود برایم فراهم می‌کردند که باعث شد من در آرامش کامل درس بخوانم.


  7. آیا در آزمون مشابه پارسال یا هدیه هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چه بود؟ 
  8. من بیشتر در آزمون‌های هدیه به دلیل اینکه با دوستانم در رقابت بودیم و سعی می‌کردیم خودمان را به چالش بکشیم و اینکه از نظر من فقط دوهفته یکبار آزمون دادن کافی نبود شرکت می‌کردم و همچنین در آزمون‌های تک درس هم شرکت می‌کردم، چون مباحث طولانی بود و می‌توانستم با شرکت در این آزمون‌ها خودم را محک بزنم و ایراداتم در آن درس را بهتر برطرف کنم.


  9. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
  10.  از کارنامه اصلی مثل همه برای دیدن عملکرد کلی و تراز و رتبه و درصدهایم استفاده می‌کردم و از کارنامه 5 نوع درس هم به این دلیل که می‌خواستم ببینم روند دروس آزمون به آزمون و هر 5 آزمون چه تغییری کرده استفاده می‌کردم.


  11. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟ 
  12. بله، همیشه مطابق برنامه کانون درس می‌خواندم و از مقطع هشتم به بعد حتی از کلاس مدرسه هم همیشه جلوتر بودم و برای مدرسه از قبل آماده بودم روش برنامه ریزی‌ام به این شکل بود که جمعه بعد آزمون حتما آزمون را تحلیل می‌کردم و بعد از نتیجه گیری طبق همان برای دوهفته بعدم برنامه ریزی می‌کردم و هر سه روز یکبار برنامه را براساس میزان مطالعه‌ام و رسیدن یا نرسیدن کامل به برنامه‌ام ویرایش می‌کردم و به روزرسانی می‌کردم.


  13. روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟ 
  14. اوایل سال دوازدهم روزانه 5 تا 6 ساعت درس می‌خواندم و در نیم‌سال دوم به 15 تا 16 ساعت و تقریبا 80 درصد زمانم به تست زدن اختصاص داشت. در نیم‌سال دوم من روزانه 500 تا 600 تست می‌زدم و بدین صورت درس می‌خواندم که آموزش اصلی‌ام هنگام تست زدن بود یعنی مطالعه و تست زدنم همزمان بود .


  15. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کردید؟ 
  16. ابتدا با توجه به حساسیت دروس زیست و شیمی به خاطر ضریب بالای این دروس در کنکور برایم مهم بود که بدانم چه عملکردی داشتم بعد از دیدن درصدهایم و تحلیل بر اساس پاسخنامه تشریحی اگر اشتباهم به دلیل حواس پرتی نبود و مشکل یادگیری داشتم، ۳-۲ روز بعد آزمون را فقط آن دروس را می‌خواندم تا دوباره یاد بگیرم و اگر بی دقتی بود، عامل بی‌دقتی را پیدا می‌کردم و برای آزمون بعد جبران می‌کردم و سعی می‌کردم محیط آزمون را برای خودم بازسازی کنم و اشکالاتم را اصلاح و برای آزمون بعد مدیریت کنم.

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

 بله، حتما همیشه از دفتر برنامه ریزی استفاده می‌کردم و مثلا اگر بعد آزمون می‌دیدم در درس ریاضی افت کردم، می‌رفتم دفترم را بررسی می‌کردم و می‌فهمیدم مثلا ساعت مطالعه و تست زدنم کافی نبوده و برنامه ام را اصلاح می‌کردم و آخر هفته‌ها روند کلی مطالعه ام را از طریق دفتر برنامه ریزی بررسی می‌کردم و همین باعث نظم دادن به مطالعه و کارهایم می‌شد.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 از کتاب آبی فیزیک، چون هم تست‌های تالیفی دارد که خیلی روی یادگیری و تمرکزم تاثیر داشت و به نظرم از بهترین کتاب‌های کنکور کتاب‌های آبی هستند و همچنین کتاب‌های سه سطحی چون تست‌های سطح بالا دارد و سوالات خود کانون است باعث می‌شد نزدیک آزمون با زدن تست های این کتاب برای آزمون آماده شوم و اگر ایرادی داشتم قبل آزمون برطرف کنم.


اقداماتی که در دوران طلایی نوروز انجام دادید که موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود ؟ 

در دوران طلایی نوروز از تابلو نوروزی کانون استفاده کردم و با توجه به افتی که در نیم‌سال اول داشتم روز اول عید را فقط به استراحت و بودن در کنار خانواده اختصاص دادم و از روز دوم فروردین با جدیت و منظم تر شروع کردم چون می دانستم با توجه به تعطیلات عید ممکن است بقیه بچه‌ها لغزش داشته باشند، من از تک تک ثانیه‌ها استفاده کردم و ساعت مطالعه‌ام را بالا بردم و توانستم طی 10 روز ساعت مطالعه‌ام را روزانه 5 ساعت بالاتر ببرم.


برای نیم سال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد ؟ 

با توجه به اینکه دو مشکل اساسی در نیم 

‌سال اول داشتم سعی کردم آن ها را برطرف کنم اول اینکه ساعت مطالعه ام کم بود دوم اینکه تست کم می‌زدم، پس با بالا بردن ساعت مطالعه و تست زیاد زدن خصوصا تنوع در تست زدن از جاهای مختلف و یادگیری تیپ بندی تست‌ها که خیلی مفید بود و به من آرامش داد توانستم رشد تراز داشته باشم.


در چه درس‌هایی تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟ 

در کلاس دهم در درس زیست به شدت مشکل داشتم و میانگین درصدم بین 40 تا 50٪ بود، با توجه به اینکه سال دهمم همزمان با تعطیلی و آنلاین شدن مدارس به خاطر کرونا شد و زمان آزادم بیشتر بود توانستم در آن زمان روش‌های مختلف مطالعه در این درس را امتحان کنم و روشم بدین صورت بود که در هفته اول روزها را به دو نیم روز تقسیم می‌کردم، مثلا شنبه و یکشنبه فقط کتاب درسی را مطالعه می‌کردم و بعد از تسلط  کامل به مطالب کتاب بقیه روزها را فقط تست آموزشی می‌زدم نکات آموزشی را در می‌آوردم و آخر هفته دوباره کتاب درسی را مرور می‌کردم که به این روش مطالعه آگاهانه می گویند با این روش مناطق سوال خیز کتاب را پیدا می‌کردم و هفته دوم سراغ تست‌های سخت تر و چالشی‌تر از منابع مختلف می‌رفتم و اگر ایرادی داشتم همان جا با مراجعه به کتاب درسی آن را برطرف می‌کردم و با هیمن روش توانستم نیم‌سال دوم همان سال دهم درس زیست را حتی به 100٪ برسانم‌.


برای دانش آموزانی که همانند شما در نیم‌سال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید؟ 

خیلی ساده می‌توانند در نیم‌سال دوم به مسیر درست برگردند و با تلاش درست نتیجه بگیرند. سعی کنند عادت‌های غلطی که در نیم سال اول داشتند را پیدا کنند و با برطرف کردن آن ها در نیم سال دوم جبران کنند و به نظرم اگر با جدیت نیم سال دوم را جلو ببرند بهترین نتیجه را می گیرند .


چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟

دو مسئله مهم همان‌طور که قبلا هم توضیح  دادم ترک عادت‌های غلط و حذف آنها و مدیریت روی خود مثل مدیریت ساعت خواب و اوقات فراغت و همچنین غافل نشدن از خانواده، چون در سال کنکور پشتیبانی احساسی خانواده مانند برگ برنده در داشتن آرامش و تمرکز روی درس خواندن خیلی تاثیر دارد .

 


Menu