محمدرضا صفری
رامسر
شغل و تحصیلات پدر : بازار میوه تره بار-دیپلم
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم
مدرسه: نمونه لاریجانی
رتبه در منطقه و کشور : 463منطقه 2، 1100 کشور
رشته و دانشگاه قبولی:پزشکی ، علوم پزشکی ایران
سالهای حضور در کانون: 7 سال
میانگین تراز: 5752
تعداد آزمون:109 آزمون
مصاحبه گر: آرش فتحعلی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
در سال ششم به توصیه معلمم آقای فریدونی در آزمون های کانون ثبت نام کردم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
آزمون دادن موجب نظم ذهنی در من شد در کنار این نظم سرعت عمل من در تست زنی بالا رفت و توانستم به برنامه ریزی های خود پایبند باشم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامهریزی می کنید؟
بله دقیقا منطبق بر برنامه راهبردی می خواندم ، برنامه ریزی من به این صورت بود که هفته ی اول را بیشتر برای دروس پایه اختصاص می دادم و هفته ی دوم را روی مباحث دوازدهم تمرکز می کردم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
درس ریاضی نقطهی قوت من بود و در کنکور 80% زدم.
در درس ریاضی به صورت پایه ای قوی بودم آن هم به واسطه ی تمرین هایی که از ابتدا در مدرسه برای این درس حل می کردم ، اما به صورت کلی روش درس خواندن من در این درس به این صورت بود که ابتدا جزوه معلم را می خواندم و روزانه بین 30 تا 50 تست به صورت آموزشی تمرین حل می کردم و در روزهای منتهی به آزمون از خودم آزمون سنجشی میگرفتم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟
درس فارسی را حدودا 5% می زدم که در کنکور توانستم به 76% برسانم در این درس قبلا اصلا سراغ تست نمی رفتم و بیشتر به صورت تشریحی کار می کردم اما بعد از مدتی که وضعیت درس ها را بررسی می کردم متوجه شدم در این درس باید روش درس خواندم را تغییر بدهم و بیشتر تست کار کنم.
روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
میانگین حدود 12 ساعت مطالعه داشتم که 70% به تست زدن اختصاص می دادم.
وقتی نتایج آزمون می آمد ابتدا درصد چه درس هایی را می دیدید و آزمون را چطور بررسی می کردید؟
من به همان ترتیب کارنامه درس ها را می دیدم البته درس ریاضی برایم اهمیت بیشتر داشت تا ببینم چه درصدی به دست آوردم. برای بررسی آزمون ابتدا سوالات غلط را بررسی می کردم، بعد سراغ نزده ها می رفتم و در انتها سوالاتی که در جلسهی آزمون درست زده بودم اما شک داشتم را مجدد بررسی می کردم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
در نیم سال اول از عمل کرد خودم راضی نبودم و ترازم حدودا 5400 تا 5500 بود بنابراین تصمیم گرفتم عمل کرد خودم را به طور دقیق و درس به درس بررسی کنم و متوجه شدم در درس زیست روش درس خواندم اشتباه بوده است و تصمیم گرفتم اول از همه روش درس خواندن زیستم را تغییر بدهم به این صورت که بعد از بررسی هر آزمون نکات و قسمت های مهم را در کتاب درسی ام یادداشت می کردم، دومین تصمیمی که گرفتم این بود که ساعت مطالعه ام را افزایش بدهم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
من در نیم سال اول تفریحاتم زیاد بود، بیشتر با دوستانم بیرون می رفتم اما در نیم سال دوم استراحت و تفریحاتم را تعدیل کردم.
اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود ؟
در دوران عید روزهای اول و دوم عید را درس نخواندم و در کنار خانواده بودم اما بعد از آن طبق برنامه ای که از آغاز نیم سال دوم برای خودم تهیه کرده بودم پیش رفتم و به روش بازیابی درس های نیم سال اول پایه را در دوهفته و درس های سال دوازدهم نیم سال اول را در دو هفته ی بعد خواندم و تمرکز اصلی ام در این ایام فقط بالا بردن تعداد تست هایم بود.
چه راه کارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟
اول از همه هدفم را دائما برای خودم یادآوری می کردم، این موضوع به من انگیزه ی دو چندان می داد بعد از آن تصمیم گرفتم روزی 1 ساعت به ساعت مطالعه ام اضافه کنم که همین افزایش تدریجی موجب شد بدون اینکه خسته شوم ساعت مطالعه ام بالا برود.
برای دانش آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید ؟
همانطور که گفتم من تقریبا تا قبل از عید تراز خوبی نداشتم و بیشترین رشد و تحول در من از بعد از دوران عید اتفاق افتاد به همه ی دانش آموزان پیشنهاد می کنم هدفشان را به خودشان یادآوری کنند و مطمئن باشند با افزایش ساعت مطالعه و تست زدن در همین ایام باقیمانده می توانند نتیجه ی خوبی بگیرند.
