فرزام فرزین: استعداد تحلیلی، روتین روزانه شما باشد

تحصیل می‌کردیم بعد از عید خیلی از بچه به سراغ آزمون دادن رفتند ولی من به سراغ اینکه در آزمونی شرکت کنم نرفتم و اکثر بچه هایی که در

فرزام فرزین: استعداد تحلیلی، روتین روزانه شما باشد

فرزام فرزین

پایه:دهم ریاضی 

شهر:کرج 

شغل و تحصیلات مادر:بازنشسته فرهنگی لیسانس دبیری علوم اجتماعی 

  • شغل و تحصیلات پدر:کارمند بازنشسته لیسانس ریاضی 
  • میانگین تراز:۵۹۴۱

سال‌های حضور در کانون:2 سال

تعداد آزمون: ۳۶ آزمون 

 

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ 
  2. از سال ششم که در دبستان فرهنگ تحصیل می‌کردیم، بعد از عید خیلی از بچه‌ها به سراغ آزمون دادن رفتند، ولی من نرفتم و اکثر بچه هایی که در آزمون شرکت کردند موفق شدند در ششم قبول شوند و اینجا ضربه خوردم.

 

  1. برای متوسطه دوم چه رشته ای انتخاب کردید؟ دلیل انتخاب این رشته چه بود؟
  2.  من از بچگی به جمع و تفریق حساب و کتاب علاقه ای شدید داشتم و تقریبا در درس ریاضی هم بالاترین درصد هاراکسب می کردم و به شیمی و فیزیک هم علاقه ای شدید داشتم، همین باعث شد که به سراغ ریاضی فیزیک بروم و این را هم مطمئن هستم که  پشیمان نخواهم شد.

 

  1. آیا در سال ششم دبستان هم برای قبولی در تیزهوشان تلاش کردید؟ 
  2.  بله،در سال ششم خودم در خانه مطالعه می کردم و منتظر بودم که تیزهوشان به صورت درسی برگزار شود ولی نشد و آن موقع هم کتاب های کمی در رابطه با آزمون های هوش بودند و بیشتر در رابطه با هوش های روانشناسی بودند و به درد آزمون هوش مدارس تیزهوشان نمی‌خوردند و در آن سال خیلی هم تلاشی نکردم .

 

  1. واکنش شما زمانی که در سال ششم دبستان قبول نشدید چه بود؟ پدر و مادرتان چه واکنشی داشتند؟ 
  2. خوب خودم انتظار قبول نشدن را داشتم ولی برای پدرم چندان اهمیتی نداشت، ولی مادرم زمانی که دید افراد پایین تر از من قبول شدند ناراحت شد و سرزنشم کردم، ولی چندان ناراحت نبودم، چون که زحمتی نکشیده بودم و دلیل اصلی که نتوانستم در سال ششم موفق بشوم این بود محل درس خواندنم عوض شد و تمرکز چندانی در درس خواندن نداشتم.


بعد از اینکه قبول نشدید آیا در آزمون‌های سال هفتم شرکت کردید؟ 

خیر، چون‌که به دلیل شکستی که در سال ششم خوردم، خیلی امیدوار نبودم که بتوانم در این مسیر موفق بشوم، ولی با این حال مطالعه فراتر از کتاب های درسی را انجام می دادم و بیشتر روی درس ریاضی تمرکز کرده بودم و تست های زیادی از این درس کار می کردم  .

 

  1. از کلاس چندم در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کردید؟ 
  2. از بهمن ماه سال نهم شروع به شرکت در آزمون های برنامه ای کردم، بدلیل اینکه از مهر ماه شروع نکردم این بود می خواستم مطمئن شوم مسیرم به مقصد خوبی می رسد یا خیر؟ من تا تابستانی که وارد سال نهم می شدم قصد شرکت در آزمون تیزهوشان رانداشتم چون‌که فکر می کردم که ظرفیت مدارس کم هست و من نمی توانم موفق بشوم ولی با تصورات ذهنی خودم را بعد از قبولی فرض می کردم و این همان چیزی بود که بهم انرژی می داد که ادامه دهم.

 

  1. چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟
  2.  خوب از آنجایی که به آزمون‌های قلم چی علاقه پیدا کرده بودم و به دنبال این بودم که بتوانم در طول سال تحصیلی خودم را با خود سال قبلم مقایسه کنم و چونکه با بچه های مدرسه آشنا نبودم به دنبال یک سنجشی بودم که بتوانم خودم را در حالت کلی با آن‌ها مقایسه کنم.

 

آیا در این سال‌ها در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟

خیر، تمایلی به غیبت کردن حتی در طول سال تحصیلی ندارم، حتی در زمان هایی که مریض بودم یا مسافرت بودم یا امتحان داشتم تمام سعیم  را داشتم تا بتوانم به بهترین صورت آزمون خودم را بدهم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟ 

سعی می کردم که دوباره مبحث را مطالعه کنم و  آزمون مربوط به همان مطلب و درس را دوباره بزنم و تحلیل آزمون را در روز های مختلف هفته پخش می کردم  .

 

روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

غلط هایم را از کارنامه در می آوردم و دوباره حلشان می کردم یا اینکه اگر درصد آن درس خیلی پایین بود، سعی می کردم که خودم را برسانم که دوباره مطالعه اش کنم. 


 آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ 

بعد از ترم اول که شروع به شرکت در آزمون های کانون کردم، به دلیل وجود آزمون های نهایی مدارس معمولا خیلی سریع پیش می روند که تا اواسط اردیبهشت درس ها تمام شوند و به حل نمونه سوالات می پرداختند و مدرسه ما هم متفاوت از این قضیه نبود.

 

 اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید، چگونه جبران می‌کردید؟

 سعی می کردم خیلی روی آن مبحث وقت نگذارم و با یک روخوانی سریع مبحث بفهمم چیه و بیشتر وقتم را روی  چیزهای می گذاشتم که تقریبا روی آن‌ها مسلط بودم و سعی می کردم آن را به طور کامل و درست پاسخ بدهم.

 

 در سال نهم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟ 

خوب همان طور که می دانید آزمون سال نهم از دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده و از آنجایی که استعداد تحلیلی از ۳ بخش عمده هوش کلامی هوش تصویری و هوش محاسباتی تشکیل شده همیشه حل ۴۰ تا ۵۰ تا سوال از کلیه این مجموعه روتین روزانه ام بود و استعداد تحصیلی هم از درس های قرآن اجتماعی ادبیات دینی علوم و ریاضی تشکیل شده که قرآن و دینی بیشتر به توانایی ترجمه عربی بستگی داره و برای اجتماعی هم باید بتوانید خیلی عمقی یادبگیرید و نکته ریز را با دقت فراوان  بخوانید و برای درس علوم و ریاضی هم بعد از حل تمرین و تست های آسان به سراغ تست‌های نسبتا سخت بروید، بیشتر یادگیری شما در آن زمان اتفاق می افتد.

 


آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

 من تا قبل از اینکه کرونا تمام شود، چهارشنبه ها برای علوم و ریاضی تیزهوشان که در یک شب می توانستم از ۲ کتاب یک فصل علوم را تمام کنم،  فردا  تمی توانستم یک خط هم بخوانم،  بخاطر همین خیلی به خودتان فشار وارد نکنید، وقتی دیدید که نمی توانید بخونید به سراغ درس های آسان تر بروید (پیشنهاد من اینستکه که به سراغ استعداد تحلیلی بروید)

 

تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟

 تلاش و تمرین را موافقم، ولی  سخت‌کوشی ممکنه  باعث شود، بعد از یک مدت از انگیزتون کم شود یا اگر در طول آن سال هم باعث نشود، در سال های آینده از آن تلاشی که باید بکنید جا بمونید و در طول سال نهم اگر برای تیزهوشان تلاش می کنید همیشه به آن لحظه ای فکر کنید که برای ثبت نام می روید و این انگیزه باعث می‌شود که همیشه به یک اندازه تلاش کنید و دیگر در یک بازه زمانی زیاد نخوانید و در یک بازه زمانی کمتر.

 

یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خودبگویید:

سه عامل که خیلی در این مسیر به من کمک کرد:

1-  مکان درس خواندن باید در ۹۰ درصد مواقع همان‌جا باشد وگرنه تمرکز از بین می‌رود .

2- به حرف های دوستانتان که می گویند تیزهوشان سخته و در سال نهم نمی‌شود، توجی نکنید.

3- شرکت در هر آزمونی که باهاش راحت تر هستید .


از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ 

از آزمون ها بیشترین استفاده را می‌کردم، چون‌که خودم را با خود قبلی‌ام مقایسه می کردم و همچنین خودم را با یک جامعه آماری نسبتا زیادی مقایسه می‌کردم.

 

درس استعدادتحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟

اولش که شروع کردم با تست های تصویری که آسان ترین بخش بودند، شروع کردم و بعد هوش کلامی و در آخر هوش محاسباتی را می‌خواندم، هوش محاسباتی را برای این در آخر قرار دادم که هر کدام از آن سوال ها،  روش‌های خاص خودشان را داشتند و با تمرین زیاد به آن‌ها مسلط می شدیم،  به همین دلیل در آخر قرار دادم و وقت زیادی هم روی آن‌ها گذاشتم.

 

هرروز معمولاًچقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدرتست تمرین می‌کردید؟

 زمانی تعیین نمی کردم چونکه می‌خواستم کتاب ها حتما تا آن موقع تمام شوند، کل تست های کتاب ها را جمع زدم و تقسیم بر زمانی کردم که برایم مانده بود و در آخرای خرداد ماه شمار تست های هوش به ۲۰۰ عدد هم می‌رسید .

 

چگونه بین مطالعه‌یدرس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید؟ 

همان‌طور که قبلا هم گفتم استعداد تحلیلی برای سال نهم باید  روتین روزانه شما باشد و در غیر این صورت از سایر دانش آموزان جا خواهید ماند. 

 

کدام درس‌ها جزو نقاط قوت شما هستند؟روش مطالعه‌ی شما در این درس‌ها چگونه بود؟

برای دینی و قرآن با توجه به آزمون‌های سال قبل به ترجمه های کتاب سال نهم خیلی باید دقت می کردید، چه بسا اگر که ترجمه عربی خوب باشد، تقریبا نیازی به مطالعه کتاب قرآن ندارید و برای ادبیات من خیلی مشکل داشتم: یک نمی توانستم چیزی حفظ کنم دوم هم اینکه خیلی درک قویی از قرابت معنایی ها که اصلی ترین بخش امتحان ادبیات بودند نداشتم،  علوم هم پس از مطالعه کتاب درسی شروع به تست زدن از آن فصل می کردم، مطالعات اجتماعی هم همین گونه تمرین می کردم ریاضی را هم بیشتر در کلاس یاد می گرفتم و درخانه فقط تست و تمرین حل می کردم؛ اول تست های آسون و سپس تست های سخت 

 

در چه درس‌هایی توانستید پیشرفت کنید؟ 

 در درس ادبیات خیلی مشکل داشتم تا جایی که درصد امتحانم به منفی هم می رسید، ولی با مشورت گرفتن از استاد ادبیات توانستم که به درصد های بالای ۵۰ هم برسم .

  

آیا پدر و مادرتان در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند؟ چگونه؟

بله پدر و مادرم دلیل اصلی قبولی من بودند،  معمولا پدرم با من ریاضی و استعداد تحلیلی را کار می کرد و مادرم هم درس های عمومی و علوم را که یکی از تفریحات من شده بود با مادرم بنشینم و تست کار کنیم .

 

اگر در درسی نمره‌ی 20 نمی‌گرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ 

در سال‌های قبل از نهم برای پدر و مادرم خیلی اهمیت داشت، ولی در سال نهم چونکه راه من با راه تشریحی خواندن فرق داشت، خیلی با نمرات پایین تر از 20مشکلی نداشتند ولی انتظار داشتند که بتوانم در همه درس ها نمره ۲۰ را کسب کنم.

 

آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟

برای تعطیلات نوروز بیشتر بر سر استعداد تحلیلی وقت گذاشتم و شروع به مطالعه دینی و مطالعات اجتماعی و ادبیات سال هشتم کردم و تست های درس های نوبت اول را دوباره شروع کردم.

  

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟ 

مطالعه من از اواسط اردیبهشت شروع شد تا روز آخری که وقت داشتم مطالعه داشتم، هر روز بعد از امتحان یکی از امتحان های سال قبل تیزهوشان را حل می کردم، با رعایت زمان بندی و در آخرین روز هم یک نمونه سوال از سوالات نمونه دولتی شهر های مختلف که این روتین هر روز در ماه آخر بود و بقیه روز را هم مطالعه درس برای امتحان می‌پرداختم و در مجموع تعداد تست هایم به ۲۰۰ الی ۲۵۰ تا می رسید .

 

چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟

 تفریحاتم به چند دسته تقسیم می شد و بیشتر وقت استراحتم را به حرف زدن با دوستام می پرداختم و شبی هم یک قسمت از یک سریال را با خانواده تماشا می کردیم و  پیاده روی هم می‌رفتیم.

  

Menu