تارا آزرم
پایه: دهم انسانی
شهر:اردبیل
شغل و تحصیلات مادر: کاردانی زبان انگلیسی (لیسانس)، خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: دیپلم ، شغل آزاد
سالهای حضور در کانون: 3 سال
میانگین تراز: ۵۵۹۰
تعداد آزمون: ۵۹ آزمون
مصاحبهگر: پردیس زمانی فرد
اقداماتی که در دوران طلایی نوروز انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود؟
با مسلط شدن بر خود کتاب و زدن کتاب کارهای مناسب توانستم با سوالات متنوعی آشنا بشوم که این باعث شد بتوانم تراز خوبی را نسبت به بقیه روزها کسب کنم، البته علاوه بر این عمل در تلاش بودم تا جای ممکن از آزمونهای متنوعی استفاده کنم، به همین جهت در تمامی آزمون های اصلی و هدیه کانون شرکت کردم .
برای نیم سال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟
تصمیم گرفتم لیستی از نقاط ضعف و قوتم تهیه کنم تا در آن علاوه بر ثابت نگه داشتن نقاط قوت، نقاط ضعف خودم را از بابت مطالب نیم سال اول رفع کنم.
در چه درس هایی تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟
بله در درس علوم ابتدا کتاب را دقیق کامل و جز به جز با تمام نکاتش مطالعه می کردم، این مطالعه به این صورت بود که هر نکته را برای خودم تکرار می کردم. حتی گاهی اوقات بخش هایی از متن را با صدای بلند میخواندم تا در ذهنم ثبت شود.
بعد در فضای خالی کتاب، نکات را به شکل روابط علی و معلولی یا به صورت نمودار و جدول برای خودم یاداشت می کردم که البته همچنین سعی میکردم خلاصه کوتاه و مفیدی تهیه کنم تا در زمان جمع بندی و قبل از آزمون مرور خوبی داشته باشم .
کلمات کلیدی و نکات محور را برای خودم می نوشتم و بلافاصله سراغ تست زنی می رفتم.
برای دانش آموزانی که همانند شما در نیمسال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید؟
توصیه میکنم که بیشتر از هر زمانی به تست زدن و تعداد تست شان اهمیت بدهند، سعی کنند که اگر مطالب کمی هم یاد گرفتند به همان میزان کم هم تسلط کاملی داشته باشند، افسوس زمان های از دست رفته نیمسال اول را نداشته باشند و اگر قصدشان حضور در مدرسه تیزهوشان است تلاششان را چندین برابر کنند، البته با یک برنامه ریزی مناسب و افزایش ساعت مطالعه داشته باشند، میتوانند به خواسته هایشان برسند.

چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟
ابتدا سعی کردم کیفیت و کمیت مطالعه خودم را افزایش دهم، با بررسی و تحلیل هر آزمون و نکته برداری و فرا گرفتن آن نکات نوشته شده وهمچنین کار کردن در روی تست های کانون توانستم ترازم را افزایش دهم و برای افزایش ساعت مطالعه ام ابتدا در طول روز ساعت مطالعه ام سه ساعت بود که به مرور زمان این مدت زمان را افزایش دادم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
من در درس های هدیه، فارسی، علوم، مطالعات، ریاضی نقاط قوت من بودند، اول سعی میکردم تسلطم را در کتاب های درسی مدرسه افزایش دهم، سپس وقتی میدیدم نسبت به یاد گیری این کتاب ها تسلط کامل پیدا کردم شروع به تست زنی کتابهای کانون و دیدن جزوه های این کتاب ها میکردم، نمره من دراین درس ها بیست بود.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید، اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
من همیشه از روش بازیابی استفاده میکردم و به جای اینکه زمان زیادی را صرف انجام کارهای تکراری و مطالعه تشریحی کنم یا از نظر تست زنی اگر لازم نبود، برای مبحثی از روی چند منبع تست کار کنم، به سراغ درسی میرفتم که برایم دشوارتر بود و به حل تست بیشتری نیاز داشت که این به فراشناخت و شخصی سازی برنامه نیاز دارد.
از این لحاظ درسی مثل علوم که اشغال داشتم را تقویت کردم .
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
زیرا میخواستم نقاط ضعف و قوت خود را در تست زنی هر درس پیدا کنم و با امید خدا، خود را برای کنکور آماده کنم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
به خاطر مزایای مدارس تیزهوشان و سطح آموزشی بالاتر و به پیشنهاد والدینم دوست داشتم شانس خود را امتحان کنم.
وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
وقتی روحیه ام را از دست میدادم، سعی میکردم خودم را با کارهایی که انگیزه من را چند برابر می کرد، وفق دهم ، همچنین سعی می کردم با والدینم از موضوعی که ذهن من را درگیر کرده و انگیزه ام را کم کرده بود، مطرح کنم تا به من روحیه دهند .
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
با نزدیک شدن به آزمون تیزهوشان برای از بین بردن استرس خود سعی کردم در آزمون های مشابه تیزهوشان شرکت کرده و با دادن هر آزمون به نقاط قوت خود پی ببرم و با توکل به خداوند به خودم روحیه داده و استرس را از خودم دور کنم.
در سؤالات استعداد تحلیلی (هوش) آزمون تیزهوشان چه نمرهای بهدست آوردید؟
از ۵۰ تا سوال به ۴۵ سوال پاسخ صحیح داده بودم.
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
اول به صورت آموزشی مطالعه میکردم و بعد از تسلط کامل به روش سوالات تست زماندارم را شروع میکردم و تمرین و تکراری زیادی از منابع مختلفی داشتم .
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
سعی میکردم بیشترین زمانی که در اختیار دارم را صرف این مبحث کنم و هر روز حداقل ۲۵۰ تست را داشته باشم که به مرور تعداد تست هایم افزایش می یافت .
چگونه بین مطالعهی درسهای مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ میکردید؟
با برنامه ریزی، من ابتدا برنامه هفتگی مدرسه ام را برسی می کردم و سعی می کردم با توجه به درسی که آن روز داشتم تعداد تست زنی هوش را افزایش و کاهش می دادم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟
تحلیل ازمون بهتر است در همان روز جمعه صورت بگیرد، زیرا امکانش هست فراموش شود، پس من سعی میکردم همان روز آزمون تحلیل کنم و نقاط ضعف خود را یاداشت برداری کرده و در طول هفته نسبت به آن مبحث بیشتر سوال حل کنم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل من به صورت تشریحی انجام می شد.
آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل میکردید؟
طبق توضیحاتی که به من داده شده بود، ابتدا سوالات غلط ،نزده، و صحیحم را جمع بندی می کردم سپس آن را در بخش مشخص شده خود کتاب خود اموز مینوشتم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله این دفتر به من کمک میکرد تا تسلط بهتری به زمانی که روی هر مبحث میگذاشتم، داشته باشم .
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟
برنامه ریزی خود را سعی میکردم روزانه انجام دهم، زیرا با برنامه ریزی روزانه میتوانستم ترتیبی به مطالبی که باید در ان روز انجام میدادم، داشته باشم.
