فائزه هوشیاری
شهر و استان: سعادت شهر،فارس
- شغل و تحصیلات مادر: مادر فرهنگی لیسانس آموزش ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: پدرفرهنگی -کارشناسی امور تربیتی و عربی
درصد دروس در کنکور:تاریخ و جعرافیا: 34%،اقتصاد:92%،تاریخ ادبیات: 63%،عربی:88%
رتبه کنکور انسانی: 65 منطقه 3-رتبه کنکور زبان: 212 منطقه 3
رشته و دانشگاه قبول شده:آموزش زبان و ادبیات فارسی / دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
- سالهای حضور در کانون: 2 سال (یازدهم و دوازدهم)
میانگین تراز: ۶۷۸۷
تعداد آزمون: 41 آزمون
مصاحبه گر: آناهیتا احمدی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
برادرم هم کانونی بودند و رتبه ۱۳۰۰ را کسب کردند، در حال حاضر معلم مقطع دبیرستان هستند.
من چند سال قبل از کنکور با کانون قلم چی کم و بیش آشنایی داشتم و به خصوص وقتی که تجربیات رتبه های برتر سال های مختلف را مطالعه می کردم و تجربه حضورشان در کانون باعث شد که من هم تشویق شوم
- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
مهم ترین دستاورد فارغ از هر نتیجه ای برای من این بود که نقاط قوت و ضعف خودم را شناسایی کنم و راهبرد های مطالعه ام را تغییر بدهم اینکه چه چیزی باعث شد درصدم و ترازم در درسی پایین بیاید :
آیا مطالعه ی من غلط بود؟
آیا به اندازه کافی تست زنی نکردم؟
آیا سرجلسه تسلط کافی نداشتم؟
و همچنین اینکه آزمون های کانون بسیار بسیار به حال و هوای کنکور نزدیک بود و در واقع جدی گرفتن آزمون ها باعث می شود روز کنکور، چیزی ما را غافلگیر نکند.
- چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
قطعا در سال کنکور قرار نیست همه چیز مطابق میل ما پیش برود و این کاملا طبیعیه گاهی اوقات مشکلاتی ناخواسته پیش میامد که به بودجه بندی نمی رسیدم و یا خسته می شدم و یا آزمون را خراب می کردم.
به هر حال همه این ها بخشی از مسیر پر فراز و نشیب یک دانش آموز کنکوری است، اما چیزی که مهم است این است چشم انداز بلند مدت خودمان را حفظ کنیم و روی موانع تمرکز نکنیم و نگذاریم ما را از هدفمان دور کنند
آزمون هایی هم بود که نتوانسته بودم خودم را برسانم و یا تسلط نداشتم، اما با خودم میگفتم حتی نشستن در سرجلسه و روبه رویی با دفترچه از شرکت نکردن بهتر است و به هر حال از هر آزمون درسی می گرفتم و تجربه ای کمک کننده و مفید،برای آزمون های بعدی بود.
- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
برادرم، پشتیبان تحصیلی من در منزل بود، قطعا نقش خانواده در موفقیت و مسیر کنکور چشمگیر است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
خواهر و برادرم انگیزه بخش من بودند و هرگاه که خسته یا ناراحت بودم به من انگیزه می دادند همین باعث میشد امیدوار تر شوم.
مادر و پدرم هم خیلی به من کمک کردند، تهیه کتاب های مورد نیازم، تشویق به شرکت مداوم در آزمون ها حتی وقتی آمادگی کامل نداشتم، پا به پای من می آمدند گویا آن ها هم یک دانش آموز کنکوری بودند فقط در جلسه کنکور شرکت نکردند.
شما مشاور درسی داشتید؟
خیر من با توجه به شناختی که از خودم داشتم و اینکه توانایی برنامه ریزی را در خودم می دیدم تصمیم گرفتم جزئیات مطالعه ام را خودم برنامه ریزی کنم، اما در مواردی که دچار سردرگمی میشدم از یک مشاور کمک می گرفتم ولی مشاور دائمی نداشتم.
یکی از مهم ترین مزایا برنامه ریزی شخص بتوسط خودمان این است که یک برنامه ریزی شخصی سازی و متناسب با شرایط تحصیل خانه و زندگی است و حتی میتوان اتفاقات غیرمنتظره را پیش بینی کرد و لطمه ای به برنامه وارد نشود
به هر حال این کاملا بستگی به روحیات و توانایی افراد دارد کسانی هستند که وقتی دیگران برایشان برنامه ریزی میکنند موفق تر هستند و کسانی هم نیز هستند که با برنامه خودشان پیشروی چشم گیر تری دارند.
- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی، اول درسهایی که درصد پایین تری میزدم چک می کردم و علت آن را پیدا می کردم .
اول سوالاتی که اشتباه زده بودم را مجدد حل میکردم و بعد پاسخ را نگاه می کردم و علت اینکه چرا اشتباه زدم را بررسی می کردم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامهریزی می کنید؟
بله قطعا ، مهم ترین مزیت برنامه راهبردی داشتن چشم انداز بلند مدت است اینکه دقیقا برای هر آزمون بودجه ی متعادلی چیده شده است و حتی اگر دانش آموز به برنامه راهبردی نرسد می تواند در آزمون های بعدی و آزمون های برگشت ،جبران کند و این بسیار انگیزه بخش است.
- کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
عربی و اقتصاد و جامعه شناسی نقطه قوت من بودند ؛ برای عربی یک شب در میان روتین حفظ لغت و تست تحلیل صرفی را در برنامه خود گذاشته بودم و این خیلی به من کمک کرد.
دوم اینکه قواعد عربی را در یک صفحه خلاصه نویسی می کردم و شبهای آزمون مرور می کردم و باعث می شد در مدت زمان کم بتوانم قواعد زیادی را مرور کنم و به یاد بسپارم.
برای اقتصاد هم هر شب از مسائل تست میزدم و در ماه های پایانی تست ها را زمان دار و در خود کتاب حل می کردم تا در جلسه کنکور با کمبود زمان و فضای حل سوال مواجه نشوم.
برای جامعه شناسی نیز متن کتاب و زیر نویس عکسها حتی پاورقی ها را با دقت و چندین و چند بار می خواندم به نظرم متن کتاب از هر درسنامه ای مفید تر است و باید چندین بار آن را با دقت خواند.
همچنین بعد از هر بار مطالعه حتما تست زنی داشتم حتی به تعداد کم و نکات تست ها را در حاشیه کتاب مینوشتم همین باعث میشد در مطالعات بعدی نکات را مرور کنم و فراموش نکنم.
- در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
در درس علوم و فنون اوایل روش مطالعه مطلوبی نداشتم، به خصوص مباحث عروض و قافیه و سبک شناسی؛
اما بعد از آن تصمیم گرفتم هر شب تست عروض و قافیه را در برنامه داشته باشم، همچنین برای سبک شناسی سعی میکردم ویژگی های هر سبک را حفظ نکنم و آن را بفهمم و در مثال های مختلف بیایم، برای تاریخ ادبیات هم از روش خلاصه نویسی استفاده کردم که بسیار مفید بود و توانستم در کنکور درصد ۸۳ را در این درس کسب کنم.
- روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
ساعت مطالعه من به مرور زیاد شد، در ماه های اول سال حدودا از ۷ ساعت تا ۹ است اما در اواسط و پایان سال از ۹ ساعت مینیمم تا ۱۴ ساعت ماکزیمم متغیر بود.
برای دروسی مثل جامعه شناسی روان شناسی و دروس متن محور سعی میکردم، در ساعات مطالعه آنها ۷۰ درصد متن کتاب و ۳۰ درصد پایانی ساعت مطالعه تست کار کنم.
اما در درس های مسئله محور و تفسیری مثل اقتصاد و ریاضی و فلسفه منطق بیشتر یادگیری را از طریق حل تست و نکات تست ها به دست می آوردم.
- آزمونها چقدر شبیه کنکور است؟
خیلی زیاد و این یکی از مزایای کانون است که بسیار به کنکور شباهت دارد، من در ازمون های کانون درصد بالایی در درس عربی کسب می کردم و در کنکور هم ۸۸ درصد توانستم کسب کنم.
درس عربی که یکی از نقاط،قوت من بود در ازمون اخر کانون درصد ۸۵ و در کنکور درصد ۸۸ را کسب کردم.
- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟
ابتدا ازمون را تحلیل میکردم و بعد از تحلیل متوجه نقاط ضعفم میشدم و سراغ دلایل آن میرفتم که در هر درس در چه مواردی کم کاری کردم ایا روش مطالعه غلطی داشتم؟ تست زنی کافی نداشتم؟ درسنامه را با دقت نخواندم؟
- آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟
بله هر جمعه که آزمون می دادم کارنامه من را نگاه می کردند و اگر افت داشتم راهنمایی می کردند و انگیزه می دادند .
- چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟
نیم سال دوم ، چون تجربیات بیشتری از آزمون ها کسب کردم و تا حدودی روش های مطالعه اثربخشی توانستم از نتایج آزمون ها به دست بیاورم خود را با جلسات آزمون وفق داده بودم.
تست های زمان دار را مطابق زمان کنکور شروع کردم، روتین روزانه هر درس را جدی تر گرفتم و آزمون های جمع بندی را با دقت شرکت می کردم و سعی می کردم خود را مطابق جلسه کنکور آماده کنم.
- فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟
استمرار و تلاش هوشمندانه خیلی مهم است، از نظر من در سال کنکور هرکس با چالش های زیادی رو به رو است چالش های تحصیلی خانوادگی شخصی و .. این کاملا طبیعی است مهم این است که ناامید نشویم و ادامه دهیم و از تجربیات خودمان درس بگیریم و هوشمندانه تلاش کنیم چرا که صرف تلاش کردن بدون برنامه ریزی بدون هدف و بدون آزمون نتیجه بخش نیست.
- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
بله قطعا این کار باعث میشد انرژی بیشتری بگیرم و پر انرژی تر ادامه دهم، معمولا جمعه های بعد از آزمون با خواهرم به طبیعت میرفتیم.
- آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
برادرم اعداد را قبل از مدرسه به من یاد دادند.
- قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
کتاب داستان – بله بیشتر کتاب های روانشناسی می خوانم.
اگر میخواهید از شخص خاصی تشکر و قدردانی کنید؟
اسم مدیر مدرسه من سرکار خانم دهقان فر بودند و به من خیلی کمک کردند چون برای مطالعه کردن من تایم بیشتری در مدرسه بودم ،خانم دهقان فر محیطی آرام برای من فراهم می کردند تا من بتوانم مطالعه کنم و به من انگیزه می دادندو در انتخاب رشته به من کمک کردند.
در آخر از مادرم به خاطر همراهی و اینکه در این مسیر کنار من بود و همیشه هست تشکر می کنم.
