نرگس زالی
رشته تحصیلی ، رشته قبولی : علوم انسانی ، آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان قم
نام شهر و استان : لرستان ، بروجرد
رتبه منطقه و کشوری : رتبه 614 منطقه دو و رتبه 1107 کشوری
تعداد سال های حضور در کانون : یک سال
تعداد آزمون : 38 آزمون
شغل و تحصیلات : مادر فرهنگی ، کارشناسی معارف
شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی، کارشناس ارشد تاریخ
مصاحبه کننده : احمد بیکی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
با تحقیق و پرس وجو از دوستانم کانون را انتخاب کردم و یکی از مهم ترین دلایل انتخاب شباهت سطح سوالات آزمون های قلمچی به سوالات کنکور سراسری بود.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
باعث شد که من بتوانم فضای کنکور را شبیه سازی کنم مخصوصا در آزمون های جامع که شباهت بسیاری به سوالات و شرایط کنکور داشت. همچنین باعث می شد که سطح درسی خودم را بدانم و نقاط ضعفم را تشخیص داده و تلاش کنم که آنها را برطرف کنم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر من تلاش می کردم که حتی اگر مطالعه کاملی نداشتم در آزمون ها شرکت کنم تا انگیزه پیدا کنم و به مطالعه ام ادامه دهم . همچنین معتقد بودم که هرچقدر آزمون ها و تست های بیشتری را کار کنم، یادگیری بیشتری خواهم داشت.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟
خواهرم در مورد آزمون ها و تحلیل آنها و همچنین بررسی این موضوع که به بودجه بندی آزمون ها رسیده ام یا نه خیلی به من کمک می کرد و اگر در آزمونی با تراز پایین مواجه می شدم به من انگیزه می داد که ناامید نشوم و نقاط ضعفم را به نقاط قوت تبدیل کنم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟
بله من در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردم. این آزمون ها باعث می شد که خودم را بسنجم و برای آزمون اصلی آماده شوم. همچنین با تست های بیشتری آشنا می شدم و یادگیری ام کامل تر می شد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من بیشتر از کارنامه اصلی، پنج نوع درس و کارنامه اشتباهات استفاده می کردم. در مورد کارنامه اصلی من بیشتر به تراز کلی و درصد های هر درس توجه می کردم تا عملکرد خودم را بسنجم. کارنامه پنج نوع درس معیار خوبی برایم بود تا بتوانم نقاط قوت خودم را حفظ کنم و دروس نوسانی و دروسی که به تلاشی اندک نیاز دارند را به نقاط قوت تبدیل کنم. کارنامه اشتباهات هم به یادگیری من خیلی کمک کرد و باعث می شد متوجه شوم کدام مبحث را خوب یاد نگرفته ام و آنها را مطالعه کنم و تست بزنم تا در آزمون های بعدی این اشتباهات را تکرار نکنم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟
بهترین نمره و تراز من برای درس های عربی اختصاصی و اقتصاد بود. این دروس نقاط قوت من بودند. در درس عربی برای مبحث ترجمه من تست های زیادی حل می کردم. و این باعث پیشرفت و تسلط من شد برای مبحث قواعد نیز من سعی می کردم تمام نکات تست ها و درسنامه ها را استخراج کنم و در زمان مناسب مرور کنم .برای دروس حفظی مثل اقتصاد از روش علامت گذاری استفاده می کردم. به این صورت که ابتدا یک دور متن درس را روخوانی می کردم سپس در دور دوم جملات مهم را با یک رنگی مشخص می کردم و در دور سوم کلمات کلیدی را با رنگ دیگری مشخص می کردم .این روش باعث تسلط من بر متن درس می شد.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در درس روان شناسی من در ابتدا کاملا مطالعه حفظی داشتم اما وقتی که با تست های مفهومی این درس مواجه شدم، روش مطالعه ام را تغییر دادم و بیشتر روی مثال ها تمرکز می کردم و تیپ تست ها را یاد می گرفتم پس از آن در این درس پیشرفت کردم.
روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
ساعت مطالعه من بسته به شرایط کاملا متغیر بود .حداکثر ساعت مطالعه من ۷ ساعت بود اما من کیفیت مطالعه برایم خیلی مهم تر از کمیت بود و این ۷ ساعت مطالعه کاملا مفیدی داشتم. همچنین من هر درسی را که مطالعه می کردم بعد از آن تست های آموزشی حل می کردم و تعدادی تست هم طبق برنامه درسی ام از دروس دیگر برای مرور آنها می زدم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟
در آزمون ها من به نمرات و درصد های همه درس ها اهمیت می دادم و وقتی ایراداتم را شناسایی می کردم آنها را با روش های مختلف برطرف می کردم . به عنوان مثال روش درس خواندن یا تست زدنم را تغییر می دادم یا اینکه تست های بیشتری حل می کردم تا به تسلط کاملی برسم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟
بله خانواده ام پیگیر کارنامه من در آزمون ها بودند و اگر با افت تراز مواجه می شدم من را تشویق می کردند که نقاط ضعفم را شناسایی کنم و آنها را برطرف نمایم. همچنین به من انگیزه می دادند تا تلاش کنم و برای آزمون بعدی نتیجه بهتری بگیرم
کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتاب های نوروز برای دوران جمع بندی عید استفاده کردم و مهم ترین ویژگی آن، آزمون های جمع بندی مناسب و داشتن سوالات شناسنامه دار بود که باعث می شد اشکالات خودم را در مباحث مختلف برطرف کنم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟
من تلاش کردم که در نیمسال دوم تمرکزم را روی مرور و بازیابی مطالبی بگذارم که قبلا مطالعه کرده بودم و در کنارش هم مقداری پیشروی داشته باشم. مرور من بیشتر به صورت حل تست از مباحث قبلی بود. اشتباهی که بعضی از دانش آموزان در سال کنکور می کنند این است که نیمسال دوم را به پیشروی می گذرانند و این باعث فراموشی مطالب قبلی مطالعه شده می شود.
فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟
من وقتی درس می خواندم با تمرکز و دقت بالا مطالعه می کردم و سعی می کردم که مطالب را بفهمم و صرفا حفظ نکنم. این باعث پایداری مطالب مطالعه شده در ذهن من می شد و تسلط من را بالا می برد.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله قبل از دبستان پدر و مادرم خواندن را به من یاد دادند و کتاب های مختلف را برای من تهیه می کردند تا هم بهتر بتوانم خواندن را یاد بگیرم و هم اینکه به کتابخوانی علاقمند شوم.
در دوران نوروز روش مطالعه شما چگونه بود؟
دوران نوروز را در سال کنکور به مرور و بازیابی مطالب سال دهم و یازدهم اختصاص دادم و از آزمون های کتاب نوروز در همین راستا استفاده می کردم.
استراحت شما در دوران کنکور چگونه بود آیا زمانی را به تفریح اختصاص می دادید؟
بله من زمان هایی را در برنامه ام به تفریح اختصاص می دادم که هم ذهنم استراحت داشته باشد و مطالب را بهتر مطالعه کنم و هم اینکه انگیزه لازم را بدست آورم. اما این تفریحات طوری بود که به برنامه درسی من لطمه نمی زد و زمان زیادی را از من نمی گرفت. به نظرم تفریحات سال کنکور باید برنامه ریزی شده باشد تا مانع درس خواندن دانش آموز نشود.
در دوران نوروز شرایط منزل شما به چه شکلی بود؟
در زمینه شرایط خانه، خانواده ام کاملا با من همکاری می کردند و شرایط را برای درس خواندن من فراهم می کردند. من هم سعی می کردم که از فرصت های مناسب استفاده مفیدی داشته باشم.
