گفت‌و‌گوی صفا شیدایی با قهرمان پیوستگی هلیا داستار

برای دوره امتحان سعی میکنم روزانه درکنار مطالعه و تست زنی ام ،زمانی را هم به حل سوالات امتحانی و یا حل سوالات شبه نهایی سال‌های قبل اختصای بدهم که با اینکار بگونه ای با نحوه سوالات هم اشنا میشوم و هم

گفت‌و‌گوی صفا شیدایی با قهرمان پیوستگی هلیا داستار

بیشتر از نمونه سوالات امتحانی سایت کانون استفاده می‌کنم


نام و نام خانوادگی : هلیا داستار 

پایه : یازدهم تجربی

نام شهر ، استان : سراب ، آذربایجان شرقی

سال‌های حضور در کانون : 6 سال

تعداد کل آزمون‌ها : 1۳۵ آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته ، دیپلم


مصاحبه‌گر : صفا شیدایی

 

برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار می‌برید؟

برای دوره امتحان سعی می‌کنم روزانه در کنار مطالعه و تست زنی ام ،زمانی را هم به حل سوالات امتحانی و یا حل سوالات شبه نهایی سال‌های قبل اختصاص بدهم که با این‌کار هم به نوعی با نحوه سوالات آشنا می‌شوم و هم آمادگی کافی را کسب می‌کنم.

 

آیا از نمونه سوالات امتحانی سایت یا کتاب‌های تشریحی کانون استفاده می‌کنید؟ چه زمانی؟ با چه روشی؟

 بله بیشتر از نمونه سوالات امتحانی سایت کانون استفاده می‌کنم. معمولا شب‌های قبل امتحان سعی می‌کنم نمونه سوالات با تیپ‌های مختلف را حل کنم.

 

برنامه شما برای تابستان پیشرو چیست؟ آیا در آزمون‌ها شرکت خواهید کرد؟

برای تابستان پیشرو این برنامه را در ذهنم دارم که تمام مطالب پایه دهم و یازدهم را جمع‌بندی کنم و در آزمون ها نیز شرکت کنم و مطالب دهم و یازدهم را به طور کامل فرا بگیرم و از مهر مطالب جدید را آغاز کنم.


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

وقتی کلاس ششم بودم از طریق دوستان و بقیه دانش آموزانی که مدرسه هم صحبت می شدیم با آزمون های دو هفته یکبار کانون آشنا شدم و تمایل زیادی به شرکت در آزمون ها داشتم و از این طریق در آزمون ها شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

شرکت در آزمون ها در پایه ششم و بعد از آن تا دوره متوسطه اول باعث می شد هم در درس های مدرسه پیشرفت داشته باشم و هم شیوه های تست زنی را کم کم یاد بگیرم و وقتی وارد دوره متوسطه دوم شدم؛ شیوه های تست زنی را یاد گرفته بودم و تنها دغدغه ام برای شرکت در آزمون ها کسب تراز بالاتر بود و این اشتیاق به افزایش تراز در هر آزمون نسبت به آزمون قبلی در من بیشتر می شد.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟خسته نشدید؟ 

شرکت در آزمون های دو هفته یکبار نه تنها خسته کننده نیست بلکه معیاری برای سنجش خودم در طی بازه زمانی کوتاهی (دو هفته تا آزمون بعدی) باعث می شود نقاط ضعف خودم را جبران و نقاط قوتم را تقویت کنم . در ضمن نظم و پیوستگی آزمون ها باعث می شود درس هایم را به خوبی پیش ببرم. 


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟پدر مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

من در بیشتر مسائل تحصیلی معتقدم که خودم پشتیبان خودم باشم و بیشتر اوقات خودم سعی می‌کنم بهم ریختگی‌ها و مشکلاتی که در برنامه ریزی یا نحوه مطالعه‌ام پیش می آید را خودم حل کنم، اما وقت هایی که از پس برخی بهم ریختگی‌های برنامه ام برنیایم از خواهرم کمک می‌گیرم.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟دلیل آن چیست؟

بله در تابستان که فرصت بیشتری برای مراجعه به کتاب‌های درسی و کتاب‌های تستی داشتم در آزمون‌های هدف گذاری به طور منظم شرکت می کردم، از مهر ماه هم سعی کرده ام شرکت کنم. 

با شرکت در آزمون های هدف گذاری، قبل از هر آزمون اصلی به مرور مطالبی که در این آزمون با اشکال های جزئی روبرو شده‌ام می پردازم تا در آزمون اصلی نتیجه خوبی بگیرم. در کل آزمون‌های هدف‌گذاری باعث می‌شود تمرکزم را به آزمون اصلی بیشتر جلب کنم و اهمیت بیشتری بدهم، علاوه بر این از لحاظ روحی هم امیدوارتر و پر انرژی‌تر به سراغ آزمون اصلی می‌روم.


از کدامیک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را توضیح دهید.

اولین کارنامه ای که بیشترین استفاده را از آن دارم کارنامه اصلی است که در همان روز آزمون دریافت می کنیم. بعد از آزمون ها با تحلیل کارنامه اصلی‌ام وضعیت هر درس ، میزان مطالعه و شیوه مطالعه خودم را ارزیابی می‌کنم.

کارنامه بعدی که بیشترین استفاده را دارم کارنامه هدف گذاری و کارنامه اشتباهات است . کارنامه هدف گذاری باعث می‌شود با ایجاد هدف‌های کوچک به سمت برنامه ریزی برای هدف‌های بزرگتر گام بردارم. با بررسی صحیح کارنامه هدف گذاری هر سری نسبت به آزمون قبل سعی می‌کنم افزایش تراز و افزایش چند از ده داشته باشم و اما کارنامه اشتباهات باعث می‌شود نقاط ضعف و مطالبی که هنوز کامل یاد نگرفته‌ام را بشناسم و بیشتر تمرکزم را بر روی مطالبی بگذارم که کامل یاد نگرفته ام.

 

مطابق برنامه راهبردی درس می‌خوانید؟چگونه برنامه ریزی می‌کنید؟ 

بیشتر اوقات بر طبق برنامه راهبردی پیش می‌روم. هم درس‌های مدرسه را جلو می‌برم و هم برای آزمون ها آماده می‌شوم. بعضی وقت‌ها که در مدرسه مبحثی را به آزمون نرسانده باشیم خودم ابتدا با درسنامه و سپس از طریق کتاب درسی آن را می خوانم و آخر تست کار می کنم. سعی می‌کنم استمرارم را در استفاده از برنامه راهبردی و پیش رفتن با آن حفظ کنم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

نقطه قوت من درس های فیزیک و زیست هستند.

برای این دو درس از دوره متوسطه اول پایه خوبی داشتم البته اینکه علاقه زیادی هم دارم بی تاثیر نیست. همیشه برای درس زیست قبل از اینکه در مدرسه بخوانیم مطالب کتاب را برای خودم پیشخوانی می کنم و سپس به سراغ درسنامه می روم. درسنامه را کامل می خوانم و بعد از آن نکات کتاب درسی را خلاصه برداری می کنم و دوباره درسنامه ام را مرور می کنم و بعد از آن به سراغ تست می روم. تست ها را از منابع ساده تری شروع می کنم تا آرام آرام پیش بروم و به خوبی همه مطالب را در ذهنم تثبیت کنم . 

برای درس فیزیک هم همین کار را می کنم. ابتدا نمونه سوالات موجود در کتاب درسی را حل می کنم و سپس به سراغ کتاب سوالات امتحانی می روم سوالات تشریحی را حل کرده و بعد از آن که منابع آسان و تشریحی را به خوبی فرا گرفتم به سراغ تست می روم. به نظر من اینکه هر مبحثی را به خوبی یاد گرفته و آرام آرام به سراغ منابع سنگین تر برویم خیلی موثر است.

 

در طول سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟چه کاری کرده‌اید؟ 

زمانی که در متوسطه اول از کتاب علوم تجربی که کتابی به جای چهار کتاب زیست، فیزیک، شیمی و زمین شناسی بود، چهار کتاب با عنوان‌های جدا جدا  شروع کردیم ابتدا اشتیاق زیادی به درس زیست نداشتم برایم فهم و یادگیری‌ آن سخت بود و این موضوع باعث می‌شد از آن فرار کنم و به سختی می‌توانستم برای امتحان‌های مدرسه بخوانم اما کم کم شیوه مطالعه‌ام را پیدا کردم و فهمیدم که چگونه باید بخوانم و چگونه مباحث سنگین را برای خودم آسان کنم.

شیوه مطالعه‌ام را کلا تغییر دادم. آن زمان اول فیلم آموزشی برای زیست نگاه می‌کردم و بعد به سراغ کتاب درسی می‌رفتم اما این روش اصلا به نظر من پاسخگو نیست چون باعث می‌شد به عمق کتاب درسی و نکاتی که در کتاب بود پی نبرم. بعد از آن ابتدا به سراغ کتاب درسی می‌روم و بعد از تسلط کامل به کتاب درسی‌ام ؛به سراغ فیلم آموزشی و درسنامه و ... می‌روم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خود را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟ 

میانگین زمان مطالعه‌ام بین ۵ تا ۶ ساعت است. در روزهای مدرسه، که در ابتدا درسهای هر روز مدرسه را می‌خوانم و بعد به سراغ تست می‌روم، سعی می‌کنم زمان کمتری را به درس‌هایی که در آنها مسلطم اختصاص بدهم و سپس درس‌های سخت را مطالعه می‌کنم و حدود ۲ ساعت را برای تست زدن اختصاص می‌دهم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

در کارنامه ابتدا به سراغ نمره درس های ریاضی و شیمی می‌روم.

اگر نمره هر کدام از درس‌ها بر طبق نمره ای که می‌خواهم نباشد و با منابعی که استفاده کردم و مطالبی که خوانده‌ام همخوانی نداشته نباشد، شیوه مطالعه آن درس و منابعی که در اختیار دارم را تا حد امکان تغییر می‌دهم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟

بله، بعد از هر آزمون نتیجه را با مادرم بررسی می‌کنم. تا قبل از متوسطه دوم  با خانواده بررسی نمی‌کردم اما از پایه دهم همیشه بعد از آزمون نتیجه را با مادرم بررسی می‌کنیم، اگر افتی ببینیم در همان فرصت اول بر این موضوع تاکید می‌کنند که شیوه مطالعه و درس خواندنم را بررسی کنم و تغییراتی ایجاد کنم و این موضوع که انرژی مثبت از طرف‌شان دریافت می‌کنم بی تاثیر در قوی ماندن من نیست.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده بود؟ 

بله از همان دوره دبستان (ششم )دفتر برنامه ریزی دارم و به طور منظم تکمیل می‌کنم. 

دفتر برنامه ریزی باعث می‌شود همیشه یک مانعی باشد که بی‌نظمی های درسی و غیر درسی را نظم بدهد. از زمانی که از دفتر برنامه ریزی استفاده می‌کنم می‌بینم استرس نرسیدن به مباحث آزمون و یا عقب ماندن از مباحث مدرسه را ندارم و همیشه بر طبق برنامه ام پیش می‌روم.

 

کدامیک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی هایی دارند؟

تا پایان سال نهم بیشتر از کتاب‌های پرتکرار و آبی استفاده می‌کردم.رفته رفته از کتاب‌های سه سطحی نیز استفاده کردم و امسال در سال یازدهم از کتاب های آبی برای زیست و ریاضی و از کتاب‌های سه سطحی زیست و فیزیک و شیمی استفاده می‌کنم.

 

دلیل اینکه در آزمون های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

 شرکت در آزمون های تابستان باعث می‌شود علاوه بر اینکه مطالبی که در طول مدرسه خوانده شده فراموش نشود بلکه باعث می‌شود چیزهایی را که یاد گرفته‌ایم را به سطح پیشرفته‌تری برسانیم. بعضی وقت ها که برای آزمون های تابستان  آماده نمی‌شدم  وقتی به جلسه آزمون می‌رفتم متوجه افتی که در طی همان بازه زمانی کوتاه دو هفته ای بود، می‌شدم و مجبور می‌شدم برای آزمون بعد قوی تر شروع کنم. در کل آزمون های تابستان بهترین فرصت برای جبران کم‌کاری‌ها و آمادگی برای شروع مهر ماه و پایه جدید است.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم‌سال دوم گرفتید؟

در نیم‌سال اول وقت زیادی برای مباحث آسان و سطحی می‌گذاشتم. از نیم سال دوم برای مطالب سطحی و آسان وقت کمتری اختصاص می‌دهم و بیشتر زمانم را به مباحث سنگین‌تر اختصاص می‌دهم و با توجه به اینکه درس عربی و ریاضی نهایی شدند از نیم سال دوم بیشتر تمرکزم بر روی درس ریاضی گذاشته‌ام.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید چیست؟ 

شاید اینکه بر طبق برنامه راهبردی پیش می‌روم و بیشتر اوقات سعی می‌کنم با برنامه راهبردی هم برای آزمون و هم برای مدرسه آماده شوم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟ 

بله در کنار برنامه ریزی درسی زمانی را هم در طول روز به استراحت و تنفس و خواب بعد ار ظهر اختصاص می‌دهم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله، از قبل از رفتن به مدرسه علاقه زیادی به نوشتن داشتم و به کمک مادرم و خواهرم نوشتن را به خوبی یاد گرفته بودم و خواندن هم کم و بیش برایم آسان بود.

 

قبل از دوران دبستان پدر یا مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیر درسی دارید؟

 قبل از دبستان در دروه کودکی علاقمند قصه بودم هر شب برایم قصه می‌خواندند. اما کم کم که وارد دبستان شدم مطالعه غیر درسی ام کمتر شد و الان در  که پایه یازدهم هستم بعضی وقت‌ها در روزهای تعطیل زمانی را به مطالعه غیر درسی اختصاص می‌دهم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم صحبت و گفت‌وگو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟  

سطح درسی دوستانم نیز مثل خودم بود و در پایه نهم و هشتم همراه با دوست صمیمی ام برنامه ریزی می‌کردیم و با همدیگر می‌خواندیم این کار باعث می‌شد رقابت هم در میان ما ایجاد شود و پرقدرت بخوانیم اما پس از آن سعی می‌کنم به تنهایی برنامه ریزی کنم و رقابت را با همکلاسی هایم پیش ببرم.

 

از کلاس چندم در آزمون‌های برنامه ای کانون شرکت کرده‌اید؟

من از نیم سال دوم کلاس ششم به طور منظم و بدون غیبت در آزمون های برنامه ای شرکت کرده‌ام.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟

 در پایه ششم تا نهم در همان روز آزمون تحلیل انجام می‌دادم، اما از پایه دهم تا الان بیشتر وقت‌ها تحلیل آزمون را در طول هفته انجام می‌دهم و در مدرسه در زمان‌های بیکاری سوالات آزمون را حل می‌کنم و اشتباهاتم را رفع می‌کنم.

 

روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟ 

من همیشه ابتدا مبحثی از آزمون را تحلیل می‌کنم که درصدش پایین‌تر از سایر مباحث است و برایم سنگین تر است. معمولا همیشه از درس ریاضی شروع می‌کنم اما بیشتر وقت ها که  خسته‌ام و از لحاظ روحیه ای در شرایط مناسبی نیستم از درس مورد علاقه ام که زیست است شروع به تحلیل می‌کنم.

 

آیا کتاب خودآموزی دارید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کنید؟ 

بله از پایه ششم از کتاب خودآموزی استفاده می‌کردم و اکنون نیز بیشتر وقت‌ها برخی سوالات آزمون را در کتاب خودآموزی می‌نویستم تا زمانی که به طور کامل مشکل را حل کنم.

در کتاب خودآموزی‌ام همیشه ابتدا سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده ام را می‌نوشتم و سپس سوالاتی را که پاسخ نداده ام و به دام آموزشی افتاده بودم و بعد از نوشتن آنها ،در هفته بعد روز قبل از آزمون یک‌بار کتاب خودآموزی ام را مرور می‌کردم.

 

آیا برنامه مدرسه با برنامه ی آزمون هماهنگ است؟چگونه بین این دو برنامه هماهنگی اینجا می‌کنید؟

 بله بیشتر وقت‌ها برنامه آزمون و برنامه مدرسه ام هماهنگ هستند. شکر خدا اگر بر طبق برنامه آزمون پیش بروم ،برنامه مدرسه ام هم ردیف می‌شود اما گاهی که برنامه مدرسه عقب‌تر از آزمون باشد خودم برای آزمون آماده می‌شوم.

 

اگر به بودجه بندی برنامه آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

 اگر هفته ای نتوانم به بودجه بندی آزمون برسم و یا تست زنی و مطالعه کافی نداشته باشم از سوالات موازی آزمون استفاده می‌کنم و به آن سوالات پاسخ می‌دهم، اما سعی می‌کنم برای هفته بعدی و آزمون بعدی به سوالات اصلی برسم و به آنها پاسخ بدهم. حقیقتا سوالات موازی برایم دشوارتر از سوالات عادی می‌آیند.

 

توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

 توصیه ای که دارم این است که همیشه ابتدا نقاط قوت خود را تقویت و سپس نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت خود کنیم و اینکه همیشه داشتن برنامه ریزی و برنامه مناسب درس خوندان تاثیر بسزایی در یادگیری دارد. علاوه بر این‌ها زمان بیشتری را به تست زدن اختصاص بدهیم.

 

وقتی در طول سال خسته شوید یا انگیزه تان را از دست بدهید برای بیشتر شدن انگیزه تان چه کار می‌کنید؟ 

وقتی انگیزه ام را از دست می‌دهم ابتدا سعی می‌کنم حال روحی خودم را به شرایط قبلی و خوبی برسانم و بعد به نقاط مثبت فکر می‌کنم. به آینده فکر می‌کنم که اگر از الان پرقدرت ادامه بدهم همه چیز تغییر می‌کند. و اینکه هیچ چیز ماندگار و خسته کننده نیست و بعد از هر سختی قطعا مسیری موفقیت آمیز در انتظار است.


با خودتان رقابت می‌کنید یا با دوستان‌تان؟چگونه با خودتان رقابت می‌کنید؟از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره تان در آزمون؟

 هم با خودم رقابت می‌کنم و هم با دوستانم.

هر وقت حس رقابت با خودم را داشته باشم ابتدا ساعت مطالعه ام را افزایش می‌دهم و بعد تعداد تست های روزانه ام را سعی می‌کنم هر روز نسبت به روز قبل بیشتر کنم‌. با این‌‌کار خود به خود ترازم در آزمون هم بیشتر می‌شود.

 

از کدامیک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟

 از معلم ریاضی خودم، من قبلا از درس ریاضی به شدت فاصله می‌گرفتم و میانه خوبی نداشتم اما کمک ها و قوت‌هایی که معلم ریاضی پایه دهمم به من می‌دادند باعث شد این درس هم به نقطه قوتم نزدیک شود.


Menu