گفت‌و‌گو با رضا جعفری؛ از تراز 6762 تا تراز 7327

چندین بار قبل از کلاس دهم میخواستم در آزمون‌ها ثبت نام کنم اما هر دفعه به خاطر تعلل، ثبت نام انجام نمی‌شد. اما بالاخره در سال دهم و برای موفقیت در کنکور سراسری در کانون ثبت نام کردم. از طریق تبلیغات

گفت‌و‌گو با رضا جعفری؛ از تراز 6762 تا تراز 7327
  1. «در دوران طلایی جمع‌بندی، با استفاده از برنامۀ راهبردی کانون توانستم برای خودم نقشۀ ذهنی تعیین کنم»

نام و نام خانوادگی : رضا جعفری

رتبه سال 1401 :‌ رتبه 1455 منطقه 1 و 4606 کشوری کنکور تجربی

رشته و دانشگاه قبولی : داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نام شهر و استان : شیراز ، فارس

میانگین تراز : 6800

سال‌های حضور در کانون : 3 سال

تعداد آزمون‌ها : 103 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه‌دار ، فوق دیپلم حسابداری

شغل و تحصیلات پدر : استاد دانشگاه ، فوق لیسانس مکانیک


مصاحبه‌گر : محدثه اسدی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

  1. چندین بار قبل از کلاس دهم می‌خواستم در آزمون‌ها ثبت نام کنم اما هر دفعه به خاطر تعلل، ثبت نام انجام نمی‌شد. اما بالاخره در سال دهم و برای موفقیت در کنکور سراسری در کانون ثبت نام کردم. از طریق تبلیغات تلویزیونی با موسسه آشنا شدم.

  2. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 
  3. افزایش آشنایی به سطح تحصیلی و سوادی خودم و همچنین آشنایی با نقاط ضعف و قوت کنکوری خودم.

  4. اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود؟
  5. در دوران طلایی جمع‌بندی، با استفاده از برنامۀ راهبردی کانون توانستم برای خودم نقشۀ ذهنی تعیین کنم و با استفاده از آن در دوران جمع‌بندی، مطالب را به خوبی برای خودم مرور کردم.

  6. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟
  7. هم پدر و هم مادر در سال کنکور به من کمک‌های بسیاری کردند. اما بیشتر مادرم در برنامه ریزی ها و بررسی نتایج آزمون‌ها به من کمک می‌کردند. هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر تحصیلی به من کمک‌های زیادی از طرف خانواده شد.

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

تقریبا از تمام کارنامه‌ها استفاده می‌کردم. اما بعد از هر آزمون ابتدا کارنامۀ اصلی و بعد کارنامۀ اشتباهات را چک می‌کردم که ببینم ایرادات آزمون‌های قبل را دوباره تکرار کرده‌ام یا خیر. 

کارنامه اشتباهات را قبل از هر آزمون نیز چک می‌کردم. تقریبا به بودجه بندی آزمون‌ها خودم را می‌رساندم ولی اگر به هر علتی در آزمونی نمی‌توانستم به بودجه بندی برسم، بعدا که آن قسمت را مطالعه می‌کردم به سراغ سوالات می‌آمدم و سوالات را حل می‌کردم. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟

مبنای برنامه ریزی ام، برنامه راهبردی کانون بود و معمولا در هفته اول بیشتر به مطالعه و در هفته دوم بیشتر به تست زنی می‌پرداختم.

کدام درس‌ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ 

نقطه قوت من در آزمون‌ها، درس زیست شناسی و شیمی بود که معمولا در امتحانات مدرسه هم نمرات بالایی کسب می کردم. نحوه مطالعه این دروس این‌گونه بود که ابتدا متن کتاب درسی و بعد درسنامه ها مطالعه می‌شد. بعد از آن به سراغ تست‌ها می‌رفتم و در هر مبحث که احساس ضعف می‌کردم مجددا درسنامه را مطالعه می‌کردم.

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

در سال دهم، زیست شناسی درسی بود که من در آن ضعف زیادی داشتم ولی بعد از پرس و جو و آزمون و خطاهای زیاد، روش صحیح مطالعه را برای خودم پیدا کردم. روش صحیح مطالعه را بالاتر توضیح دادم ولی قبل از آن اشتباهات زیادی در مطالعه زیست داشتم؛ مانند عدم تست زنی زیاد یا عدم مطالعه متن کتاب درسی.

روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟ 

در ایام کنکور به طور میانگین 9 الی 11 ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دادم. اگر در هفته اول بعد از آزمون کانون بودم حدودا روزی 3 الی 4 ساعت، و اگر در هفته دوم بودم بین 5 تا 6 ساعت را به تست زنی اختصاص می‌دادم.

برای نیم‌سال دوم چه برنامه‌ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟ 

در نیم‌سال دوم, علاوه بر تلاش برای یادگیری مطالب جدید، بر روی مرور آموخته‌های قبلی خودم نیز سرمایه‌گذاری کردم که باعث شد در نهایت افزایش تراز داشته باشم.

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟

بله بعد از هر آزمون به همراه خانواده کارنامه را چک می‌کردیم. در صورت افت تراز نگرانی به وجود نمی‌آمد زیرا خانواده در حال مشاهده تلاش‌های من بودند و از افت تراز نگران نمی‌شدند. همیشه بعد از آزمون تحلیل آزمون را انجام می‌دادم و نقاط ضعف و قوت را پیدا می کردم. در طول دو هفته ای که وقت داشتم روی نقاط ضعف وقت بیشتری می‌گذاشتم تا آن ها را رفع کنم.

  1. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 
  2. بله، از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده می‌کردم. به علت ثبت کردن ساعت ها و تعداد تست ها در هر روز، می توانستم روند خودم را بهتر مشاهده کنم و هرگاه احساس افت مطالعاتی یا افت تست زنی می کردم به سرعت متوجه می شدم.

  3. چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود؟ 
  4. کیفیت مطالعه خودم را بالاتر بردم. از افت تراز هراسی نداشتم چون به تلاش های خودم باور داشتم و مطمئن بودم به حق واقعی خودم می رسم. در نیم‌سال دوم ساعت مطالعاتی خودم را بالاتر بردم که در کنار افزایش کیفیت، باعث بهبود ترازم شد.

  5. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟
  6. تمرکز بالا؛ در واقع می‌توان گفت در صورتی که دانش آموزی در حین مطالعه زیاد دچار پرش ذهن بشود و حواسش به مطلبی که می‌خواند نباشد، هم وقت خود را و هم انرژی خود را تلف کرده و این در نهایت باعث افت کیفیت و کمیت مطالعاتی خواهد شد. من تمرکز بالای خودم را مهم‌ترین عامل خوب درس خواندن خودم می‌دانم.

  7. در چه درس هایی تغییر روش مطالعه داشتید که تغییر رادیکال ایجاد شد ؟ 
  8. اصلی ترین تغییر روش مطالعه را در درس زیست شناسی داشتم که باعث شد تراز و درصدم در این درس جهشی بزرگ داشته باشد و در نهایت باعث شد از درصد زیر 30، به میانگین 70% برسم.

  9. برای دانش آموزانی که همانند شما در نیم‌سال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید ؟ 
  10. مهم ترین عامل شکست دانش آموزان و همچنین مهم‌ترین عامل موفقیت دانش آموزان، امید و اعتماد به نفس است. می‌دانم که خیلی از دانش آموزان اعتماد به نفس خودشان را با یک آزمون بد از دست می دهند و ممکن است عده ای با یک آزمون خوب دچار غرور کاذب شوند. هر دوی این حالات مناسب دانش آموز کنکوری نیست و باعث می شود در نهایت به هدف اصلی خودشان در کنکور نرسند. کمک گرفتن از خانواده و تکیه بر توانایی‌های خودشان قطعا عاملی تعیین کننده در تغییر رویه قبلی خواهد بود.

 


Menu