گفت‌و‌گو با امیر‌حمزه اردی زهی؛ از تراز 5436 تا تراز 6628

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ از طریق برادرم آشنا شدم ایشون هم عضو کانون بودند و موفق شدند آموزش مشاوره و راهن

گفت‌و‌گو با امیر‌حمزه اردی زهی؛ از تراز 5436 تا تراز 6628
  1. «شاخصه پیوستگی مطالعاتی نقش بسزایی در پیشرفت ترازم داشت»


نام و نام خانوادگی : امیر‌حمزه اردی زهی

رتبه سال 1401 : رتبه ۲۱۱ منطقه ۳ و 936 کشوری کنکور انسانی

رشته و دانشگاه قبولی : آموزش تاريخ دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيدچمران تهران

نام شهر و استان : سراوان، سیستان و بلوچستان

میانگین تراز : 6600

سال‌های حضور در کانون :‌ 4 سال

تعداد کل آزمون‌ها : 77 آزمون

شغل مادر : خانه دار

شغل پدر : آزاد


مصاحبه‌گر : محدثه اسدی


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 
  2. از طریق برادرم آشنا شدم ایشان هم عضو کانون بودند و موفق شدند آموزش مشاوره و راهنمایی فرهنگيان قبول شوند.

  3. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 
  4. نکته‌ی مهمی که بتوانم بگویم کانون به من یاد داد این که همیشه از وضعیت خودم یک ارزیابی داشته باشم و این تعداد آزمون‌های کانون یک امتیاز مثبت محسوب می‌شد به طوری‌که من همیشه یک ارزیابی از وضعیت خودم با تراز و نمره داشتم.

  5. اقداماتی که در دوران طلایی انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود؟ 
  6. از نظر من دوره‌ی نوروز و امتحانات ، بهترین دوران برای پیشرفت و بالا بردن رتبه و تراز است. در دوران امتحانات اکثر داوطلبان خستگی و کمبود وقت را بهانه می‌کنند و آنطوری که باید، مطالعه نمی‌کنند. پس این دو بازه بهترین دوران برای جلو افتادن از سایر داوطلبان است، من همیشه سعی می‌کردم از لحاظ ذهنی خودم را قوی نگه دارم و خب این کار چه در آن دوران و چه در سایر چالش‌هایی که داشتم خیلی به من کمک کرد و البته باید بگویم شاخصه پیوستگی مطالعاتی نقش بسزایی در پیشرفت ترازم داشت.

  7. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟
  8. من دانش آموز خوابگاهی بودم پشتیبان تمام قد من و بقیه دانش آموزان مدرسه مدیر مدرسه‌مان استاد اربابی بودند که هر وقت ناامید شدم خورشید امید بودند و هر وقت موفق می‌شدم با تشویق‌های‌شان انگیزه‌‌ام را دو چندان می‌کرد


  9. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

روانشناسی و جامعه شناسی، برای این دروس زیاد تست حل می‌کردم. در مدرسه همیشه نمره ۲۰ می‌گرفتم و در آزمون بالای ۸۰% پاسخ می‌دادم.

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

من در ابتدای سال دهم در اقتصاد ضعیف بودم و درصدم پایین بود اما شروع کردم به تست زنی و مطالعه تا مدت ها پیشرفتی نداشتم، اما ناامید نشدم و به مطالعه و تست زنی ادامه دادم تا توانستم این درس را به نقطه قوتم تبدیل کنم.


روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟ 

برای من کیفیت اهمیت داشت تا کمیت و سعی می‌کردم تا هر کجا توان دارم از زمان حداکثر استفاده را کنم و ۷۰ درصد زمان را  به تست دادن اختصاص می‌دادم.

برای نیم‌سال دوم چه برنامه ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟

من در برنامه ریزی نیم‌سال دوم نسبت به نیم‌سال اول یک سری تفاوت‌های اساسی داشتم یکی از مهم ترین آنها این بود که من علاوه بر پیشروی و جمع بندی مطالب نیم سال دوم سعی کردم داخل برنامه ام مرور مطالب نیم سال اول دوازدهم و همچنین دروس پایه را داشته باشم. با توجه به اینکه مطالب نیم سال دوم دوازدهم جدید بود نیاز به زمان بیشتری داشت ولی با این حال سعی می‌کردم زمان‌های مرور داخل برنامه‌ام داشته باشم و اینکه قبل از نوروز دروس پایه را یک دور جمع بندی کردم و در دوران نوروز تمرکزم بیشتر روی مطالب نیم‌سال دوم دوازدهم و مرور مطالب گذشته بود.

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟

بعضی مواقع برادرم بررسی می‌کردند ، در صورت افزایش تراز من را تشویق می‌کردند و باعث ایجاده انگیزه در من می‌شدند و در صورت افت تراز در برخی از درس ها با توجه به اینکه رشته ایشان هم انسانی بوده بنده را  برای بهبود تراز راهنمایی می‌کردند.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

  1. بله استفاده می‌‌کردم، مانع اتلاف زمان و باعث استفاده حداکثری از زمان برای مطالعه بهتر دروس می‌شود.

  2. چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود؟
  3. در دوران کنکور خیلی دغدغه ام افزایش ساعت مطالعه نبود و بیشتر سعی می‌کردم با 1 ساعت مطالعه ثابت کیفیت مطالعه‌ام را افزایش بدهم که این‌کار را با افزایش تعداد تست و البته تحلیل درست تست‌ها انجام دادم که خب نهایتا باعث افزایش ترازم شد. نکته دیگری که خیلی مهم است تحلیل آزمون اصولی است که خیلی‌ برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت و افزایش تراز به شما کمک می‌کند.

  4. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 
  5. مهم ترین ویژگی من پشتکارم هست و به هدفی که دارم تا رسیدن به نتیجه متعهد و پایبند هستم.

  6. در چه درس‌هایی تغییر روش مطالعه داشتید که تغییر رادیکال ایجاد شد؟ 
  7. حقیقت این است که در درس خاصی تغییر روش مطالعه نداشتم و بیشتر سعی در ارتقا روش مطالعه داشتم و خب این کار را براساس تحلیل آزمون و پیدا کردن نقاط ضعف انجام می‌دادم.

برای دانش آموزانی که همانند شما در نیم‌سال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید؟ 

اولین توصیه‌ام این است که از افکار منفی جلوگیری کنید و مثبت فکر کنید. خیلی افراد دیگری هستند شبیه شما شاید هم با وضعیت بدتر از شما که فکر می‌کنند دیگر تلاش فایده ندارد در حالی که شما از هر نقطه ای که بخواهید می توانید تغییر کنید. دوم اینکه گذشته‌ را مرور کنید برای اینکه بفهمید کجا اشتباه کردید که دوباره تکرارش نکنید. برنامه ریزی دقیق داشته باشید و به آن پایبند باشید و از آدم های منفی‌باف اطرافتان دوری کنید.

 


Menu