«همیشه تمرکز خود را روی نکات مثبت و انجام کار درست میگذاشتم و به تلاشم ادامه میدادم.»
نام و نام خانوادگی : شیدا رحمانی فر
نام شهر ، استان : دره شهر ، ایلام
رتبه سال 1401 : رتبه 1246 منطقه 3 و 3575 کشوری کنکور انسانی
رشته و دانشگاه قبولی : آموزش دانش آموزان با نيازهاي ويژه دانشگاه فرهنگيان ايلام
سال های حضور در کانون : 1 سال
تعداد کل آزمون ها : 36 آزمون
میانگین تراز : 5952
تحصیلات و شغل مادر : دیپلم ، خانه دار
تحصیلات و شغل پدر : دیپلم ، آزاد
درصدهای کنکور 1401
ادبیات فارسی: 54% عربی: 36% فرهنگ و معارف اسلامی: 57.4% زبان خارجی: 25.4%
ریاضیات: 15% اقتصاد: 54% ادبیات تخصصی: 44.5% عربی تخصصی: 50% تاریخ و جغرافیا: 53% علوم اجتماعی: 54% فلسفه و منطق: 37% روانشناسی: 64%
- مصاحبه گر : لیلا محمدی
- مهمترین چیزی که در این سالها از کانون و آزمونها یاد گرفته اید چیست؟
مهم ترین چیزی که یاد گرفتم این بود مطالب و عناوین سالهای قبلی را مرور کنم و همچنین مطالب و مباحث دروس بعدی را پیشخوانی کنم و همچنین در کارهایم استمرار و پیوستگی داشته باشم و هیچ وقت در آزمون ها غیبت نکردم.
- شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟
مهمترین دستاوردم آشنایی با شیوهها و روشهای مطالعه هر درس از طریق خواندن مجلهها و سایت کانون بود. با خواندن مقالههای مشاوره ای هم با تکنیک مدیریت زمان و روش های کنترل استرس در آزمون آشنا شدم.
- نقاط قوت شما کدام درس ها بود؟ روش مطالعه آن ها را توضیح میدهید؟
درس علوم و فنون که از مباحث و بخشهای مختلفی تشکیل شده و نمیشود همه مباحث آن را به روش یکسانی مطالعه کرد.
مثلا سوالات تاریخ ادبیات آن دقیقا مشابه متن کتاب هستند. ابتدا مطالب آن را به صورت روزنامهوار میخواندم تا با کلیتی از آن آشنا شوم سپس متن را به زبان خودم بیان میکردم و قسمتهای مهم متن را نشاندار میکردم ، سپس تست میزدم و مطالبی را که به خوبی یاد نگرفته بودم ،دوباره دوره میکردم و نواقص را رفع میکردم. بعد از گذشت زمان برای مرور سراغ خلاصه ها میرفتم.
بخش آرایه آن اکثرا سوالات ترکیبی هستند و روش حذف گزینه برای پاسخ گویی به سوالات تستی آن بسیار مفید است. برای آرایه اول درسنامه را خلاصه وار میخواندم اما بیشتر تستهای ترکیبی را تحلیل میکردم.
بخش قرابت معنایی تستهای قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. ابتدا باید با یک سری از موضوعات پرتکرار قرابت آشنایی پیدا میکردم و معنا و ادبیات و نسلهای کتاب درسی را هم به خوبی میخواندم. رمز موفقیت در این بخش بدون شک تست زیاد است و هنگام تحلیل تستهای این نوع فقط نباید به معنای جواب درست اکتفا کرد.
- بعد از برگزاری آزمون سوالات را چگونه تحلیل میکردید؟
- در همان روز آزمون پس از قرار گرفتن پاسخنامه روی سایت تحلیل را انجام می دادم . اول با تحلیل سوالات غلط شروع می کردم سپس سعی میکردم سوالات نزده را پاسخ دهم و آن ها را هم تحلیل کنم. اغلب از فیلمهای ضبط شده سایت کانون استفاده میکردم خصوصا در درس ریاضی.
- مطابق برنامه راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکردید؟
بله مطابق برنامه راهبردی جلو میرفتم. در هفته ی اول دروس را مطالعه میکردم و در هفته ی دوم به حل و بررسی سوالات تستی میپرداختم و سعی میکردم آزمون زماندار بزنم و خلاصهها را مرور کنم.
- نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال ها چگونه بود؟
خانواده در مورد انجام تکالیف و دروس به من اعتماد کامل داشتند و این به من روحیه میداد و آنها وقتی پیشرفت من را در آزمون ها میدیدند خوشحال میشدند و من را تشویق میکردند.
- آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میدیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟
خودم نتیجه را به آن ها اعلام میکردم و در صورت پیشرفت من را تشویق میکردند و در صورت افت خودم سعی میکردم ساعت مطالعه ام را بالا ببرم و اشتباهاتم را تصحیح کنم.
- شما از کدام منابع کانون استفاده میکردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟
از کتابهای سه سطحی آبی و دفتر برنامهریزی استفاده میکردم. دفتر برنامه ریزی باعث ایجاد نظم و تعادل در ساعت مطالعه میشود. کتابهای سه سطحی باعث پیشرفت من در دو روز و هم چنین به تثبیت مطالعه در ذهنم کمک میکرد .
- تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده میکردید؟
در زمان تست زنی همیشه تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را استفاده میکردم خصوصا در دوران جمع بندی سعی میکردم این روش ها را تمرین کنم.
- توصیه تان در ارتباط با خواب و تغذیه ایام کنکور چیست؟
اهمیت تغذیه و خواب خوب در یادگیری برای هیچ کسی پوشیده نیست. پس باید سبک زندگی خود را در سال کنکور مدیریت کنیم و به تغذیه خود علی الخصوص در روزهای پایانی کنکور و همچنین خوردن حتمی صبحانه در روز کنکور اهمیت دهیم.
- نظرات منفی و کنایههای دیگران چقدر مانع کار شما میشد؟ تشویق و تحسین دیگران چقدر در شما تاثیر داشت؟
به هیچ وجه توجهی به نظرات منفی دیگران نداشتم و همیشه تمرکز خود را روی نکات مثبت و انجام کار درست میگذاشتم و به تلاشم ادامه میدادم.
- استراتژی شما برای درس خواندن چه تفاوتی با سال های قبل داشت؟
سال های قبل آنقدر همه چیز برایم جدی نبود و به نسبت آن هم میزان تلاشم کم تر بود، اما سال دوازدهم انگیزه و ساعت مطالعه و میزان تست زدن و شرکت در آزمون ها هم بالاتر رفت.
- آیا مدرسه شما در روند کلی و نتیجه شما موثر بود؟
بله مخصوصا معلمهای ما که بسیار در آموزش ما زحمت کشیدند. همین جا از آن ها تشکر میکنم.
- فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنید.
بله انتظار چنین رتبه ای را داشتم و خیلی منتظر نتایج بودم. شب قبل اعلام نتایج تا ساعت 12 منتظر ماندم ولی جواب ها نیامد ، صبح ساعت 6 بیدار شدم و فهمیدم که نتایج اعلام شده است. نتایج را که دیدم بسیار خوشحال شدم و پدر و مادرم خبر دادم و آنها هم خوشحال شدند.
- توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
سعی کنند هر روز به کمترین حد هم که شده مطالعه داشته باشند و در کار خود استمرار داشته باشند. زمان خود را مدیریت کنند، برنامهریزی داشته باشند، سعی کنند تکنیکهای تست زنی را یاد بگیرند و تمام تلاش خود را بکنند و توکل به خدا داشته باشند.
