«دانش آموزان که در عید برنامه درسی خاصی ندارند باعث می شود اکثراً از درس خواندن جدا و یا بی برنامه شوند. من هر سال کتاب نوروز را حل می کردم تا هم مطالب مرور شوند.»
نام و نام خانوادگی : ساینا کاتبی
نام شهر و استان : سراب ، آذربایجان شرقی
رتبه سال 1401 : رتبه 1430 منطقه 3 و 5700 کشوری کنکور تجربی
رشته و دانشگاه قبولی : دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
میانگین تراز : 6100
سال های حضور در کانون : 8 سال (از پنجم دبستان تا دوازدهم)
شغل و تحصیلات مادر : فوق لیسانس زبان ، دبیر زبان
شغل و تحصیلات پدر : دکتر دامپزشک
درصدهای کنکور 1401
ادبیات: 60% عربی: 80% دینی: 90% زبان: 50%
زمین شناسی: 43% ریاضی: 50% زیست: 50% فیزیک: 56% شیمی: 47%
شما از سال پنجم دبستان در آزمون ها شرکت کردید و در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدید؛ چرا بعد از آن پیوستگی خود را با آزمون ها حفظ کردید؟
چون هدف اصلی من نتیجه کنکور بود و می خواستم همیشه وضعیت درسی ام عالی باشد و درس ها را خوب یاد بگیرم ، پس پیوستگی خودم را تا سال کنکور حفظ کردم.
تحلیل آزمون را چه روزی انجام می دادید؟ روش تحلیل شما چگونه بود؟
تحلیل آزمون را از بعداز ظهر روز جمعه آغاز می کردم و گاهاً تا 3-2روز بعد آزمون هم طول می کشید.
در تحلیل ابتدا سراغ سوال های اشتباه و نزده می رفتم و دوباره تک تک آن ها را حل می کردم و اگر نمی توانستم حل کنم به پاسخنامه رجوع می کردم و اگر متوجه موضوع نمی شدم به کتاب درسی مراجعه می کردم تا کامل یاد بگیرم و اشکالم رفع شود.
اگر برنامه مدرسه و آزمون هماهنگ نبود چکار می کردید؟
تا جای ممکن دروس را پیشخوانی می کردم و اگر به بودجه بندی آزمون نمی رسیدم سعی می کردم سوالات آن مبحث را نزده بگذارم و فقط سوالاتی که خوانده بودم را پاسخ دهم و با این کار زمان بیشتری برای سوالاتی که بلد بودم داشتم و با تمرکز پاسخ می دادم.
عملکرد و برنامه شما در دوران جمع بندی چگونه بود؟
کتاب های زرد را تهیه کردم و 2ماه آخر یک روز در میان فقط آزمون کار می کردم و فردای آن روز ، همان آزمون را سوال به سوال و کامل و دقیق بررسی می کردم.
تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را ، تمرین و استفاده می کردید؟
بله ، از تکنیک ضربدر و منها استفاده می کردم. من از این تکنیک در همه آزمون ها کمک می گرفتم و باعث می شد زمان ذخیره کنم و در بازگشت ، سوالات را درست تشخیص دهم و زمان را به اندازه به هر سوال اختصاص دهم تا زمان اتلافی نداشته باشم.
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
من از طریق تبلیغات و همچنین مدیر دبستان خودم با کانون آشنا شدم و با دوستانم در کانون ثبت نام کردیم. همچنین یکی از فامیل های مادرم هم کانونی بودند که در رشته پزشکی دانشگاه اردبیل تحصیل می کنند.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
برنامه راهبردی کانون باعث می شد دو هفته یکبار دروس را بخوانم و مرور کنم و فراموشم نشود که این باعث تثبیت مطالب می شد.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
چرا در اواخر که خستگی داشت ولی چون حضور در آزمون ها باعث می شد برنامه ریزی درستی داشته باشم ادامه می دادم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کردند؟
پدر و مادرم هر دو در تمام آزمون ها کارنامه ام را می دیدند . همیشه با هم گفت و گو می کردیم و اگر افت داشتم دلیل آن را پیدا می کردیم تا برای آزمون بعدی حل کنم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله در آزمون هدف گذاری شرکت می کردم. چون سوالات آن نسبت به آزمون اصلی راحت تر بود باعث آمادگی و بالا رفتن اعتماد به نفس من می شد و می توانستم به سوالات آزمون که دشوارتر هستند با آمادگی بیشتر پاسخ دهم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه اشتباهات استفاده می کردم. چون این کارنامه باعث می شد متوجه شوم هر آزمون ایرادات و کم کاری ها در کدام مباحث بوده تا برای آزمون های بعد روی آن مباحث متمرکز شوم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله کاملاً؛ حتی اگر مباحث برنامه جلوتر از مدرسه بودند حتماً خودم پیشخوانی می کردم تا آمادگی داشته باشم.
من بعد از آزمون 3-2روز برای تحلیل وقت می گذاشتم و همه سوالات سفید و غلط را بررسی می کردم و برای آن ها مباحث مربوط را از کتاب می خواندم. بعد از آن برنامه آزمون پیش رو را شروع می کردم. در برنامه ریزی برای مباحث جدید کمتر تست می زدم و تمرکز اصلی را روی مباحث گذشته می گذاشتم ، چون هدفم این بود مباحث قبلی حتماً تثبیت شوند و بعد به سراغ جدیدها بروم.
کدام درس ها نقطه قوت شما بودند؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
در عمومی ها ادبیات با میانگین پاسخگویی 70% ، عربی 80% و در بین اختصاصی ها ریاضی و شیمی با 70%
در درس ادبیات همیشه سعی می کردم به آرایه ها تسلط بالایی داشته باشم و برای آن روزانه تست کار می کردم.
در عربی روی قواعد و ترجمه تمرکز می کردم و برای آن فیلم آموزشی می دیدم و سپس سراغ تست زنی می رفتم.
راهکار اصلی من برای شیمی تست زنی مداوم بود و در درس ریاضی هم اصلی ترین کمک را به من دبیرم کردند.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله در سال های اول در درس زیست شناسی خیلی ضعیف بودم و بعد با شرکت در کلاس های تقویتی و خواندن درسنامه و افزایش تعداد تست هایی که کار می کردم وضعیتم را اصلاح کردم.
روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
روزهای مدرسه 7ساعت و در روزهای تعطیل 9ساعت درس می خواندم. تقریباً یک سوم از این زمان برای تست زنی بود و مابقی را برای تشریحی می دادم چون تفهیم مطالب برایم خیلی مهم بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟
زیست و شیمی در اختصاصی ها و عربی و ادبیات در عمومی ها
این درس ها برایم مهم بودند ، چون معمولا ً میانگین پاسخگویی عربی و ادبیات پایین تر است و از طرفی ادبیات و زیست هم ضریب بالایی دارند پس ابتدا به سراغ آنها می رفتم.
اگر اشکالی داشتم حتماً دلیل آن را پیدا می کردم ، اگر دلیل آن تسلط نداشتن من بود به سراغ درسنامه ، فیلم آموزشی و تست می رفتم تا رفع شود ولی اگر این ها کارساز نبودند از دبیرانم کمک می گرفتم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟
بعد از هر آزمون پدر و مادرم کارنامه ام را می دیدند. اگر افت داشتم نکوهش نمی کردند بلکه با هم بررسی می کردیم و اشکال هایم را پیدا می کردیم و متناسب با آن به من راه حل می دادند.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
دفتر برنامه ریزی داشتم و تکمیل آن باعث می شد ساعات روزانه هر درس را متوجه شوم و بتوانم در درس خواندنم تعادل ایجاد کنم و برای هر درسی به اندازه اهمیت آن زمان تستی و تشریخی اختصاص دهم.
کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتاب های سه سطحی و نوروز
ویژگی خوب کتاب های سه سطحی ، سه دسته بودن سوالات آن است که باعث می شد سوالات را از ساده به دشوار حل می کردم و تسلطم بیشتر و بیشتر می شد.
به نظرم دانش آموزان که در عید برنامه درسی خاصی ندارند باعث می شود اکثراً از درس خواندن جدا و یا بی برنامه شوند. من هر سال کتاب نوروز را حل می کردم تا هم مطالب مرور شوند و هم اگر ایرادی داشتم از کتاب درسی مبحث آن را پیدا کنم و با مرور کردن آن ، همه اشکالاتم رفع شوند.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کرده اید چه بود؟
به دلیل اینکه بتوانم درس های پایه را جمع بندی کنم در آزمون های تابستان شرکت کردم و این درس خواندن و حضور در آزمون های تابستان باعث شد تا بتوانم مطالب پایه را تثبیت کنم و با آمادگی خوبی سال تحصیلی را شروع کنم.
فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟
در مورد هدف خودم مصمم هستم و تا به کمک خداوند به آن نرسم دست نمی کشم ، حتی اگر در مسیر اشتباه کنم ، سعی می کنم آن را جبران کنم تا در نهایت به هدفم برسم.

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟
بله، مثلاً رمان می خواندم ، گاهاً بعضی فیلم ها که بر روحیه ام تاثیر مثبت داشت می دیدم و آهنگ هم گوش می کردم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله برایم کتاب های داستان آموزنده می خواندند و من همیشه مطالعه غیردرسی داشته ام.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کردید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه بود؟
بله با دوستانم که وضعیت درسی مشابه هم داشتیم در ارتباط بودیم و با هم اشکال های درسی و آزمون های خودمان را رفع می کردیم.
از سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟
بله در سایت همیشه مصاحبه رتبه های برتر را می خواندم.
فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنید.
انتظار رتبه بهتری داشتم ولی چون در کنکور برای درس زبان مدیریت صحیحی نداشتم و از طرفی زیست هم دشوارتر بود ، باعث شد تعداد اشتباهم بیشتر شود و افت درصد داشتم ، خوب روی رتبه ام هم تاثیر گذاشت.
در لحظه اعلام نتایج استرس داشتم و چون نمی خواستم یک سال دیگر بمانم خیلی خوشحال شدم.
توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
توصیه می کنم حتماً از قبل هدف خود را از لحاظ رشته ، شهر و دانشگاه مشخص کنند و روی هدف خود مصمم باشند. تا زمانی که همه اشکالات خود را رفع نکرده اند بی خیال نشوند!
