گفت‌و‌گو با علی مهدوی؛ دانش آموز برتر کنکور هنر

من سال ششم به خاطر آزمون تیزهوشان در آزمون‌های قلم چی شرکت می‌کردم و شناخت داشتم،

گفت‌و‌گو با علی مهدوی؛ دانش آموز برتر کنکور هنر

"در سال کنکور ناامیدی و درجا زدن هست، ولی برای من موفقیتم مهم است."

علی مهدوی

شهر: کرمان 

شغل مادر: بازنشسته فرهنگی (دبیر ادبیات)

شغل و تحصیلات پدر: معاون بانک

مقطع و رشته: هنر

سال‌های  حضور در کانون: 1 سال 

میانگین تراز کانونی : 6364

تعداد کل آزمون ها: 22 آزمون


مصاحبه گر: صفا شیدایی

 شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

من سال ششم به خاطر آزمون تیزهوشان در آزمون های قلم چی شرکت می‌کردم  و شناخت داشتم، همچنین وقتی دیدم دوستانم از رشته های دیگر در کانون ثبت نام کرده اند و خیلی تعریف می کنند من هم ترغیب شدم و ثبت نام کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

آزمون ها باعث کشف نقاط قوت و ضعف می شود. از طرفی تداوم شرکت در آزمون ها مانع جدا شدن از فضای کنکور و درس خواندن شده و باعث می شود به مسیرم ادامه دهم، همچنین تحلیل آزمون ها  کمک کرده تا نکات خوبی از درس ها یاد بگیرم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

تا الان خسته نشده ام، در برخی آزمون ها گاهی ناامید می شوم ولی سریع به فضای تلاش و درس خواندن برمی‌گردم.  در این مواقع با دوستانم، پشتیبان و مشاورم صحبت می‌کنم  تا به من کمک کنند.

همچنین یکی از روش‌هایم  این است که آزمون بعدی را هدف قرار می دهم و آن را یک شروع دوباره در نظر می گیرم و با برنامه ریزی و اشتیاق برای جبران تلاش می کنم.

  

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

در منزل مادرم واقعاً‌ خیلی کمکم می کنند، پیگیر هستند و پشتیبانی می‌کنند. ایشان در مواقعی که خسته و ناامید هستم به من روحیه می‌دهند. البته به خاطر اختصاصی بودن درس ها در زمینه تحصیلی نقش پررنگی ندارند ولی به طور کلی پیگیر کارهایم هستند و مشکل ها را ریشه یابی می‌کنند  و راه حل می‌دهند. اگر کلاس تقویتی نیاز باشد ثبت نام می کنند و تلاش می‌کنند  من دغدغه ای بجز درس خواندن نداشته باشم.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟ 

خیلی وقت‌ها  اگر زمان کافی داشته باشم حتماً‌ شرکت می کنم ، چون خیلی کمک کننده هستند. 

به نظرم آزمون مشابه پارسال انگار همان آزمون اصلی است و این خوب است که قبل از آزمون اصلی خودم را در شرایط آزمون شبیه سازی شده قرار دهم و محک بزنم. در سال کنکور هرچه تعداد آزمونی که شرکت می‌کنیم  بیشتر باشد، بهتر است.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

کارنامه اصلی را بعد از آزمون چک می‌کنم  و از سه کارنامه دیگر هم استفاده می‌کنم. 

از کارنامه بازیابی در تحلیل آزمون استفاده می‌کنم و سوالات غلط را بررسی می‌کنم و سؤال های اشتباه و سؤال‌های  مهم را که نکته مهم دارند، در کتاب خودآموز می‌نویسم.  

از کارنامه 5نوع درس نقاط قوت و ضعف خودم را می بینم و این کمک می کند، بدانم در ادامه راه روی کدام درس‌ها  زمان بیشتری بگذارم و خودم را تقویت کنم.

با کارنامه پروژه ای می بینم در آزمون ها چکار کرده ام و وضعیتم چگونه است.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟  چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

برنامه راهبردی مخصوصاً‌ در رشته هنر که منابع پراکنده هستند، خیلی کمک کننده است و مرا از سردرگمی در برنامه ریزی شخصی ام بیرون آورده است.

من برنامه را شخصی سازی می کنم، روی آن مطالبی که بیشتر نیاز دارم تمرکز می کنم،  ولی در کل به برنامه راهبردی پایبند هستم.

برنامه راهبردی به غیر از زمان امتحانات که اندکی تداخل داشت با برنامه مدرسه ام هماهنگ است و اگر گاهی عقب می افتادم خوبی برنامه راهبردی این است که فرصت برگشت و مرور هست و من مشکلی نداشتم.


کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

درس ریاضی نقطه قوت من است.

من چون در مدرسه تیزهوشان بودم این درس را در کلاس خیلی خوب یاد می گرفتم. البته به نظر من درس ریاضی کاملاً وابسته به حل سوال و تست زنی است. من فرمول ها را جداگانه یادداشت و مرور می کنم و سوال تشریحی حل می کنم و تعداد زیادی تست می زنم. وضعیتم در مدرسه خیلی خوب است و در آزمون ها حدود 55% پاسخ می دهم.

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

درس خلاقیت تصویری، اوایل چون با نحوه مطالعه آشنا نبودم نقطه ضعفم بود. در روش مطالعه این درس باید تصاویر را تحلیل کرد و خیلی تصویر دید ولی من اوایل حفظی می خواندم، به مرور که آزمون دادم و تست زدم یاد گرفتم تحلیلی بخوانم و پیشرفت کنم. قبلاً در آزمون ها حدود 20% می زدم ولی با اصلاح روش مطالعه ام الان به 55% رسیده است.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟  چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟ 

 روزها متفاوت است، ولی میانگین 6-5 ساعت درس می خوانم ولی روزهایی که احساس می کنم از برنامه عقب هستم و روزهای تعطیل این میزان به 8 -7 ساعت هم می رسد. البته روزهای پنجشنبه قبل از آزمون ساعت مطالعه ام بیشتر است.

من در برنامه ام بعد از هر درسی که می خوانم حدود 5تست می زنم تا درس را یاد بگیرم. ولی در کنار آن برای همه درس ها تست زنی دارم و روزانه تقریباً 1ساعت از برنامه ام برای تست زدن است. نکاتی که از تست زنی یادداشت می کنم را در روزهای بعد مرور می کنم.

 گفت‌و‌گو با علی مهدوی؛ دانش آموز برتر کنکور هنر

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

در کارنامه همیشه حواسم هست که درس درک عمومی چه تغییری کرده است. البته تعداد سوال های صحیح و غلط برایم مهم است و هر آزمون تلاش می کنم تعداد غلط هایم را کاهش بدهم.

چون پایه اصلی کنکور هنر، ‌درک عمومی است بخاطر همین من هم روی آن تمرکز می کنم ، از طرفی در درس های ریاضی و خلاقیت تصویری به ثبات رسیده ام ولی این درس فعلاً نوسانی است و باید تمرکز بیشتری داشته باشم.

درک عمومی درسی حفظی است و باید بیشتر خوانده شود. به همین دلیل اگر در آزمونی افت داشته باشم زمان مطالعه ام را بیشتر می کنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

خانواده ام کارنامه را در حد اطلاع از تراز و رتبه و وضعیت پیشرفت تراز پیگیری می کنند. چون اگر در تراز افت داشته باشم خودم دلیل اصلی را می دانم و به همین خاطر خودم دلیل را می گویم و خانواده واکنش بدی ندارند و راهنمایی می کنند تا جبران کنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله ، سعی می کنم زمان های مطالعه ام را کامل بنویسم تا ببینم هر درس را چقدر خوانده ام و علاوه بر آن خودم هم یک دفتر دارم که برنامه ام را در آن می نویسم.

من اوایل فکر می کردم زمان مطالعه ام خوب است یا زمان مطالعه یک درس زیاد بوده است ولی نوشتن این دفتر باعث شد وضعیتم را واقعی تر ببینم و بفهمم برای هر درس چقدر خوانده ام و روی برنامه ریزی ام تمرکز کنم.

 

 کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب های آبی کانون استفاده می کنم. ویژگی خیلی خوب کتاب های آبی این است که هر تست شناسنامه دار است و پاسخ تشریحی دارد و من می توانم آن سوال را کامل یاد بگیرم و چون منابع هنر پراکندگی دارند داشتن این آدرس برای هر سوال بسیار کمک کننده است.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

به نظرم هرچقدر زودتر خودمان را در فضای کنکور قرار دهیم و آزمون بدهیم بهتر است. ویژگی کنکور هنر این است که نیازمند آزمون و خطای زیاد برای کشف راه درست است و من ترجیح دادم به کمک آزمون های تابستان کانون این آزمون و خطا را در تابستان انجام دهم و راه خودم را زودتر پیدا کنم چون اگر از مهرماه می آمدم پیدا کردن این راه طول می کشید.

  

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟ 

من چون کنکور دی را پشت سر گذاشته ام می خواهم استراتژی مطالعه ام را تغییر دهم. ساعات مطالعه ام را بالا برده ام. همچنین یک بازه زمانی را هم می خواهم به آمادگی برای آزمون عملی اختصاص بدهم.

 

فکر می‌کنید  مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من قبل از شروع به درس خواندن برای کنکور هنر خیلی در مورد کنکور هنر و مطالعه برای آن تحقیق کردم و با یک دید باز وارد این مرحله شدم و سعی می کردم از هر فردی که با این فضا آشناست کمک بگیرم و از مشاوره هایشان استفاده کنم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

قطعاً در درس خواندن اگر استراحت کافی و تغذیه مناسب نباشد مطالعه بازده نخواهد داشت. من سعی می کنم استراحت داشته باشم و تغذیه ام مناسب باشد. من معمولاً در هر 1ساعت مطالعه ، ‌ربع ساعت استراحت می کنم و به ازای هر 5ساعت درس خواندن 1ساعت زمان استراحت در نظر می گیرم.

 

آیا  الان مطالعه غیردرسی دارید؟

یکی از تفریحات من مطالعه است . من رمان خیلی دوست دارم و خیلی می خوانم. البته الان به خاطر کنکور این مطالعه محدود شده است.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ 

بله با دوستانم بعد از هر آزمون باهم بیرون می رویم و ارتباط خود را حفظ کرده ایم. البته چون من تغییر رشته ای هستم خیلی در مورد نکات درسی صحبت نمی کنیم.

 

حرف آخر...

به نظرم در سال کنکور خیلی مهم است، ناامید نشویم، من خودم فکر می‌کنم اگر ناامید شده بودم الان وضعیتم این نبود. در سال کنکور ناامیدی و درجا زدن هست، ولی برای من موفقیتم مهم است.

آزمون های کانون به لحاظ تداوم و پیوستگی زمینه لازم برای حفظ تلاش و امیدواری را ایجاد می کنند.

Menu