داوود اکبری: برترها درباره جلسه کنکور می‌گویند

از تعدادی از دانشجویان برتر 1401 خواستم تجربه‌شان را در اختیار شما قرار بدهند. شما را به مطالعه این متن دعوت می­‌کنم.

داوود اکبری: برترها درباره جلسه کنکور می‌گویند



برترها درباره جلسه کنکور می‌گویند

چگونه تغییرات جدید را مدیریت کنیم

می­‌دانم علاقه­‌مند هستید تجربه مدیریتِ زمان در جلسه کنکور 1401 را از زبان نخبه­‌های کنکور بدانید به ویژه، شیوه برخورد با موضوع چنددفترچه‌­ای شدن اختصاصی‌ها در اولین تجربه جذاب و خواندنی‌تر است. از تعدادی از دانشجویان برتر 1401 خواستم تجربه‌شان را در اختیار شما قرار بدهند. شما را به مطالعه این متن دعوت می­‌کنم.

      

                                                         

اصغر ستاری دولت آباد، رتبه‌ی 74 کنکور انسانی 1401 

 اولین باری بود که این اتفاق می افتاد و من هیچ تجربه قبلی نداشتم شرایط تازه­ای به­ وجود آورده و این حس ناآشنا بودن برایم سخت بود. خوشبختانه شرکت پیوسته در آزمون­‌های دو هفته یکبار کانون کمی سبب تعدیل این احساسم شد.

از طرفی چون دروسی مثل ریاضی، اقتصاد و علوم و فنون در یک دفترچه بودند، یک احساس ترس از اینکه دروس سخت (از نظر من) در یک دفترچه هستند روی من تاثیر بد داشت و تردید داشتم بتوانم به همه سوالات، در زمان مشخص آن­گونه که انتظار دارم جواب بدهم. مشکل دیگر هم، این بود که در دروسی مثل روان­شناسی، تاریخ، جغرافیا زمان ذخیره می­‌کردم که به سوالات فنون و ریاضی که مرحله اول جواب ندادم پاسخ بدهم ولی با دو دفترچه‌­ای شدن، این  فرصت از دستم رفت.

البته باید بگویم دو دفترچه‌­ای شدن برایم فایده‌هایی هم داشت، مثلا چون درس‌­ها در دو دفترچه تقسیم شده بودند و زمان پاسخ دهی به سوالات محدود بود و باید به اکثر سوالات جواب می­‌دادم تا درصد خوبی کسب کنم، دیگر اجازه فکر کردن به چیزهای دیگر را نداشتم و بسیار روی سوالات متمرکز شدم که با سرعت پاسخ دهم و چون تمرکزم بالا بود توانستم پاسخ های درست بیش­تری  بدهم و درصدهای قابل قبولی کسب کنم. قبل از این اتفاق من به دروسی مانند تاریخ و جغرافیا در عین اینکه راحت بودند و می­‌شد درصد های خوبی بدست آورد بی‌توجه بودم و سعی می­‌کردم زمان این دروس را برای جبران سوالات نزده ریاضی و فنون اختصاص بدهم که بعد از این تقسیم دروس، توجه ام به این دو درس را زیاد کردم و مطالعه ام را افزایش دادم و درصد عالی در این دو درس گرفتم.( کنکور 1402هم ضریب‌شان 5 است که خیلی دروس مهمی هستند)

یک نکته مثبت دیگر این بود که چون پاسخنامه ها مجزا بودند احتمال اینکه در وارد کردن پاسخ صحیح به اشتباه بیافتم خیلی کم شد. چون متاسفانه، اشتباه وارد کردنِ پاسخ درست یکی از نقاط ضعف من بود که این کار جلوی آن را گرفت.

 

 

محمدحسین جعفرنژاد، رتبه‌ی 26 کنکور 1401 تجربی 

اولین بار که شنیدم که قرار است دروس اختصاصی­‌ها دو تا دفترچه بشود و قرار است که درس ها جداشوند شوکه شدم و کلا استراتژی آزمون من عوض شد چون من معمولا تایم زمین شناسی را تقسیم می­‌کردم بین زیست و شیمی و با دو دفترچه‌­ای شدن اختصاصی ها این امکان وجود نداشت ولی چون این موضوع را در بهمن اعلام کردند زمان داشتم که بتوانم خودم را با این شرایط وفق بدهم که البته آزمون­‌های زیاد، به من خیلی کمک کرد که با این موضوع کنار بیایم.

دفترچه­‌ی اول اختصاصی برای من سخت‌­ترین دفترچه بود به دو دلیل :

اول این‌که درس زیست در این دفترچه وجود داشت و درس زیست معمولا زمانی بیشتر از 40 دقیقه از من می‌­گرفت و امکان این را نداشتم که از تایم زمین شناسی استفاده کنم و به درس زیست بدهم.  دوم این‌که به علت سخت بودن درس ریاضی کنکور 1400 درس ریاضی را خیلی سخت و در بعضی موارد غیر منطقی سخت می‌دادند و این باعث می­شد وقت کم بیاورم و به درس زیست هم لطمه وارد شود.ولی در مورد دفترچه‌­ی اختصاصی دوم وضع بهتر بود چون درس زمین شناسی با این دفترچه بود و می­‌شد تایم این درس را پخش کرد ولی باز چون تایم‌­ها را عوض کردند مشکلاتی وجود داشت.

برای حل این مشکلات دو تا راهکار به من خیلی کمک کردند: مورد اول زدن آزمون­‌های جامع و بسیار سخت‌­تر از کنکور به تعداد زیاد.  این مورد خیلی به من کمک کردند چون من یاد گرفتم که باید چه تست­‌هایی را بزنم و چه تست هایی را نزنم.

مورد دوم آزمون تک درس زیاد حل­‌کردن به من مخصوصا در درس زیست خیلی کمک کرد تا به زمان 40 دقیقه برسم برای حل کردن 50 تا سوال و در کنکور هم تقریبا همین اتفاق افتاد. در کنکور 1401 با این که زیست بسیار سخت بود ولی من در 43 دقیقه جواب دادم و این بخاطر زدن ­آزمون های تک درس بود.

در مورد دفترچه‌­ی دو اختصاصی باز هم زدن آزمون تک درس، مخصوصا در درس شیمی به من کمک کرد ولی چون درس زمین شناسی در این دفترچه بود چالش های این دفترچه نسبت به دفترچه یک اختصاصی کمتر بود. در پایان اگر بخواهم جمع بندی کنم تنها راه این که با دو دفترچه ای شدن کنار بیاید آزمون زدن زیاد و تمرین و تکرار استراتژی آزمون است.

 

ریحانه علی شاهی، رتبه‌ی  3 منطقه 1 رشته تجربی

دو دفترچه‌­ای شدن دفترچه­ها برای من یک چالش و یک فرصت بود اولا این که از یک طرف زمانی که آزادی داشتم و می­توانستم بین همه دروس تقسیم کنم محدود شده بود و نمی‌­توانستم از نقطه قوتم در درس فیزیک در دفترچه اول استفاده کنم اما از یک جهت میزان سر در گمی که برای انتخاب سوال­‌هایی که در بار دوم به آن‌ها برمی­‌گشتم را کم‌کرد. از طرفی این تغییر برای همه دانش‌­آموزان یکسان بود و هر کس می­‌توانست سریع‌­تر خودش را با این تغییر سازگاری کند در رقابت پیش می افتاد.

برای کنار آمدن و تمرین کردن این مورد سعی می­‌کردم در خاته و هنگام تمرین دروس درس های ریاضی و زیست شناسی را باهم و درس های فیزیک و شیمی را باهم تست زنی کنم و استراتژی­‌های آزمون را بیشتر تمرین کنم(این تغییر برای ما در حدود بهمن و اسفند اعمال شد). همچنین برای پیدا کردن ترتیب بهینه و مناسب خودم چندین بار آزمون و خطا کردم و بهترین ترکیب را همراه با بهترین زمان­‌های نقصانی برای خودم شخصی سازی کردم. 

از چالش‌­هایی که من داشتم کمبود تایم برای درس ریاضی بود که سعی کردم با تقویت هم­زمان زیست (که به تایم اضافی از طرف ریاضی احتیاج نداشته باشد) و همچنین تمرین تست‌­های زمان­‌دار برای ریاضی و انتخاب درست سوالاتی که باید در دفعه اول پاسخ دهم این مشکل را حل کنم. 

 

محدثه احمدی ، رتبه‌ی۵۷ کنکور ریاضی ۱۴۰۱

با توجه به تغییر روند کنکور و تغییر در تعداد دفترچه‌ها، رعایت این مورد در آزمون‌های ­تمرینی از موارد بسیار ضروری‌ست.

حال اگر بخواهیم درباره چند دفترچه‌ای شدن آزمون‌ها صحبت کنیم باید به این نکته اشاره کرد که در گذشته با وجود یک دفترچه، دانش‌آموزان ممکن بود با توجه به تسلط خود به درس انتخابی موردنظر در ابتدا پاسخ دهند و یا به طور خاص در رشته ریاضی دانش‌آموزان دروس هندسه پایه را در مرحله اول جواب ندهند و یا حتی حذف کنند و تایم آن را به دروس دیگر اختصاص دهند.

ولی با تغییر این رویکرد، دیگر امکان چنین شرایطی وجود ندارد و دانش آموزان ناچار هستند تایم مد نظر برای هر سرفصل را به آن درس اختصاص دهند و از بُعدِ دیگر که می­توان اشاره کرد، دانش‌آموزان می‌­توانند با این روش میزان تسلط خود را برای تمامی سرفصل‌ها به طور متعادل بالا برده و از کم‌کاری خود بکاهند.

همچنین شاید بتوان گفت این کار باعث کاهش استرس دانش‌آموزان نیز می­‌شود. زیرا با شروع دفترچه‌اول تمام تمرکز دانش‌آموز بر روی مباحث آن دفترچه بوده و به ذهن او انسجام کلی می‌بخشد.

 

فاطمه فریار، رتبه‌ی ۴۵ کنکور انسانی ۱۴۰۱

 وقتی خبر دو دفترچه‌ای شدن دروس اختصاصی را شنیدم کمی نگران شدم،چون می خواستم زمان اضافی که از دروس تاریخ و جغرافیا بدست می آورم برای حل بیشتر سوالات ریاضی و اقتصاد که ضریب بیشتری دارند اختصاص دهم.

کم کم سوالات دروس تخصصی آزمون های کانون هم به صورت دو دفترچه‌ای درآمدند و من سعی کردم سرعت عمل را در حل مسائل ریاضی و اقتصاد بالا ببرم و تسلطم را در درس علوم و فنون وجامعه شناسی افزایش دهم تا زمان اضافی این دروس  را به ریاضی و اقتصاد اختصاص دهم. تلاش کردم عروض سماعی را بیشتر تمرین کنم و در قسمت سبک شناسی به تسلط بالایی دست پیدا کنم. این تلاش باعث افزایش درصد در این درس شد. جغرافیا و تاریخ برایم اهمیت بیشتری پیدا کردند و میزان مطالعه‌ام در این حیطه افزایش یافت و توانستم درصد نسبتا خوبی کسب کنم. با این حال درصد اقتصاد در کنکور کم‌تر از آنچه انتظار داشتم شد.

با دو دفترچه‌ای شدن زمان اضافی در دفترچه دوم افزایش یافت و توانستم در سوالات عربی و روانشناسی بیشتر تمرکز کنم و درصد خوبی کسب کنم.

5/30/2023 1:54:59 PM
Menu