گفت‌وگو با مریم قنبری، رتبه‌ی 2 سهمیه ایثارگر تجربی سال 1401

در این مصاحبه با مریم قنبری برتر رشته تجربی گفت و گو کرده ایم.

گفت‌وگو با مریم قنبری، رتبه‌ی 2 سهمیه ایثارگر تجربی سال 1401

 

مریم قنبری در یک نگاه:

مریم قنبری هستم  از استان البرز شهر کرج ، مدرسه فرزانگان ۴ ، موفق شدم رتبه ۷۴ منطقه دو و ۲ سهمیه کنکور ۱۴۰۱ را کسب کنم.

 درصدهای من درکنکور:

زبان و ادبیات فارسی 94.7/ زبان عربی 73.4 /فرهنگ و معارف اسلامی 73.4/ زبان خارجی 89.4

زمین شناسی 0 /ریاضیات 84.5/ زیست شناسی 81.4/ فیزیک 72.3/ شیمی 68.6

 

 چند سال عضو کانون بوده اید؟ 

هفت سال ( سال ششم تا دوازدهم )

 

 شغل پدر و مادرتان چیست؟ 

پدر : دکتری علوم سیاسی ، فرهنگی 

مادر : فوق لیسانس زبان انگلیسی ، فرهنگی 

 

با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

از طریق مدرسه با آزمون های کانون آشنا شدم و وقتی متوجه شدیم که شرکت در آزمون‌ها می تواند به پیشرفتم کمک کند همراه پدر و مادرم تصمیم گرفتیم که در آزمون ها شرکت کنم.

 

 

بعضی از دانش آموزان می‌گویند اوایل شرکت در آزمون‌ها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟

سال ششم من به قصد آمادگی برای آزمون تیزهوشان در آزمون‌ها شرکت کردم و در همان سال آزمون‌ها و شرکت در آن‌ها برایم مهم بود ولی با ورود به سال دهم و فضای کنکور اهمیت آزمون دادن بیش‌تر شد و پیوسته شرکت کردن در آزمون‌ها بیش‌تر اهمیت پیدا کرد .

 

استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟ 

چون در سال‌های دهم و یازدهم هم مطالعه داشتم سعی کردم با برنامه آزمون‌های تابستان قلم چی کتاب های سال دهم و یازدهم را یک دور مرور کنم و با شروع آزمون‌های مهر ماه تمرکز اصلیم روی کتاب های دوازدهم باشد و در کنار آن ها به برنامه آزمون برای سال دهم و یازدهم هم برسم .

 

بعضی از دانش آموزان تصور می‌کنند رتبه‌های تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، ایا این تصور درستی هست؟ 

همه‌ی دانش آموزان و حتی رتبه‌های تک رقمی یک نقطه شروع داشتند که در آن نقطه از هیچ درسی اطلاعات کافی را نداشتند ولی با تلاش و ناامید نشدن به مطالعه آن درس ادامه دادند ، درواقع تفاوت رتبه‌های تک رقمی با بقیه دانش آموزان در این موضوع است که نقاط ضعف آن‌ها را پیدا می‌کنند و برای بهبود آن‌ها تلاش می‌کنند مثلا من اوایل سال کنکور با درس ادبیات مشکل داشتم ولی بعد از بررسی و رفع مشکلات توانستم درصدش را به ۹۴ درصد در کنکور برسانم 

 

خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟

چون قبل از روز کنکور و در دوران جمع بندی آزمون‌های جامع زیادی را کار کرده بودم و از این رو تجارب زیادی داشتم متوجه شده بودم که باید در هر شرایطی چه برنامه‌ای برای آزمون دادنم اجرا کنم و به همین خاطر هم از نظر علمی و هم کنترل استرس به راهکارهای مشخصی برای آزمون دادن رسیده بودم که در روز کنکور هم از همین راهکارها استفاده کردم. 

 

از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟

 چون روش های مدیریت زمان را قبلا چند بار کار کرده بودم به این روش‌ها عادت داشتم و از نظر مدیریت زمان به مشکل خاصی برنخوردم ، از نظر مدیریت استرس قبل از آزمون به خودم می‌گفتم که کنکور هم مثل یکی از آزمون‌های قلم چی است ،  ولی چون بعد از آزمون  کنکور امکان جبران نتیجه وجود ندارد با استرس بیشتری مواجه می‌شویم ولی سعی کردم این موضوع را هم کنترل کنم که روی نتیجه تاثیر نگذارد. 


روش‌های مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟

چون از سال های پایه در آزمون‌ها شرکت کردم با ورود به سال کنکور بارها این روش ها را به کار برده بودم و با آن‌ها آشنایی کاملی داشتم ولی باز هم چون تعداد سوالات و حجم مطالب کنکور با سال های پایه متفاوت هست سعی کردم در دو ماه منتهی به کنکور آزمون‌های جامع  زیادی را کار کنم که  تسلطم برای استفاده از این روش ها بیشتر بشود.

 

پیوستگی شما به آزمون‌ها در سه سال آخر چقدر بود؟

آزمون ها در کنار هم تکمیل کننده‌ی هم هستند که باعث می‌شوند تا روز کنکور مطالب چندین دور مرور شوند. اگر این پیوستگی حفظ نشود زنجیره مطالب در ذهن قطع می شوند به همین دلیل من سعی کردم حتی اگر یک آزمون را به طور کامل نرسم باز هم شرکت کنم و از برنامه  و آزمون ها جدا نشوم و پیوستگیم را حفظ کنم 

 

 در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردید و رتبه‌ی دورقمی داشتید واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ واکنش شما چطور بود؟

پدر و مادر و مشاورم  سعی می کردند که در هر شرایطی به من کمک کنند و اگر نتیجه باب میل من نبود باز هم به من اطمینان داشتند که شرایط را درست می‌کنم و سعی می‌کردند من را آرام کنند.

وقتی نتیجه یک آزمون بد می‌شد مسلما من خیلی ناراحت می‌شدم ولی سعی می‌کردم یک زمانی را به ذهنم استراحت بدهم و این‌طور فکر می‌کردم که شرایط جدید به من کمک می‌کند توانایی های جدیدی از خودم را بشناسم که اگر همیشه رتبه و تراز همانی بشود که انتظار داریم این توانایی‌ها نادیده گرفته می‌شوند و به خودم اعتماد داشتم که اگر دوباره تلاش کنم شرایط درست می‌شود.

 

در این دوره‌ای که در کانون بودید چیزهایی را که یادگرفتید و بعدا ادامه خواهید داد، چیست؟

این‌که برای رسیدن به  یک هدف باید علاوه بر تلاش کردن این تلاش در یک مسیر مشخص و با برنامه درست باشد و در مسیر تلاش کردن قرار نیست همیشه در اوج باشیم  این مسیر پستی و بلندی‌های زیادی دارد چیزی که مهم هست این است که مسیر درست را پیدا کنیم و تا زمانی که به هدفمان می‌رسیم صبر داشته باشیم و در این مسیر بدون ناامیدی تلاش کنیم 

 

دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ چه کمکی برایتان بود؟ روزی هم که درس نمی‌خواندید، می‌نوشتید؟ 

بله ، پر کردن دفتر علاوه بر این‌که کمک می‌کند عملکرد و میزان پایبندی به برنامه را متوجه شویم کمک می‌کند به جای رقابت کردن با بقیه با خودمان رقابت کنیم و هر روز از روز قبل بهتر باشیم 

در سال کنکور علاوه بر پیوستگی در آزمون‌ها پیوستگی در درس خوندن هم خیلی مهم هست به همین دلیل من سعی کردم حتی اگر یک روز حالم خیلی بد باشد هم درس بخونم و هیچ روزی را بدون درس خواندن نگذارم و ساعت مطالعه آن روز را هم در دفتر بنویسم 

 

نظر شما در مورد کتاب‌های سه سطحی چیست؟ کدام درس‌ها را داشتید؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار می‌کردید یا بعد از خواندن درس‌ها؟

کتاب هایی هستند که تعداد تست آن‌ها نه خیلی زیاد و غیرقابل حل کردن است  و نه کم و این تست ها در سطوح مختلفی هستند ، من بعد از مطالعه دروس و استفاده از منابع مختلف برای مرور نهایی دو درس شیمی و فیزیک از این کتاب ها استفاده می‌کردم 

 

 

در مطالعه روش بازیابی را اجرا می‌کردید یا درس خواندن؟

برای مطالعه دروس دهم و یازدهم در سال کنکور چون قبلا مطالعه داشتم بیش‌تر از روش بازیابی استفاده می‌کردم که بتوانم تست‌های بیش‌تری را کار کنم برای دروس دوازدهم هم بعد از مطالعه اولیه و مرور کردن بعد این‌که به سطح خوبی از تسلط به کتاب‌ها رسیدم برای آزمون‌های جمع بندی دوازدهم هم از روش بازیابی استفاده می‌کردم 

 

در زمان مطالعه چند درصد متنی می‌خواندید و چند درصد آزمون بود؟

اگر بار اولی بود که یک مطلب را می‌خواندم یا هنوز به طور کامل مرور نکرده بودم سعی می‌کردم بیش‌تر متنی بخوانم ولی هر چه قدر که تسلطم روی مطالب بیش‌تر می‌شد زمان بیش‌تری را به حل تست و آزمون اختصاص می‌دادم 

 

چند ساعت در روز مطالعه می‌کردید؟

در بازه های زمانی مختلف متفاوت بود در اوایل سال بین ۷ تا ۹ ساعت بود ولی سعی کردم با نزدیک شدن به عید و بعد هم دوران جمع بندی ساعت مطالعه ام را افزایش بدهم و به ۱۲ ساعت برسانم 

 

 آیا درسی بود که در آن روش درس خواندتان را عوض کرده باشید و نتیجه گرفته باشید؟

بله ، در سال یازدهم با درس زیست مشکل داشتم اول فکر می‌کردم که هرچه قدر بیش‌تر تست بزنم حتی اگر تحلیل درستی از تست ها نداشته باشم باعث افزایش درصدم می‌شود ولی بعد متوجه شدم که حتی اگر ده تست هم کار می‌کنم باید این تست‌ها را گزینه به گزینه تحلیل کنم و نکات را در کتاب بنویسم که بعد این کار درصدم افزایش پیدا کرد علاوه بر این با درس ادبیات هم مشکل داشتم که آن را هر روز در برنامه ام قرار دادم و زمان جداگانه ای از برنامه را به آن اختصاص دادم

 

در طول روز به سایت کانون مراجعه می‌کردید؟ 

بله ، برای دیدن کارنامه و خواندن مصاحبه نفرات برتر به سایت مراجعه می‌کردم از صحبت های نفرات برتر و قهرمانان پیشرفت خیلی انگیزه می‌گرفتم 

 

از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده می‌کردید؟

علاوه بر کارنامه روز آزمون از کارنامه پروژه ای و پنج  نوع درس هم استفاده می‌کردم علاوه بر این یک ماه مانده به کنکور هم کارنامه اشتباهات را برای درس های مختلف چک کردم که خیلی کمک کرد 

 

پدر و مادر و خواهرشما در این دوران چه کمکی به شما می‌کردند؟

اگر در یک آزمون افت می‌کردم به من انگیزه می‌دادند که باز هم تلاش کنم ، علاوه بر این خواهرم چون خودشان دانشجوی پزشکی بودند در برنامه ریزی و انتخاب کتاب و کلاس هم کمک می‌کردند ، اگر حمایت ها و تلاش های پدر و مادر و خواهرم نبود قطعا من به این جایگاه نمی‌رسیدم و واقعا به خاطر زحماتشان از ایشان متشکرم 

 

نظر شما در مورد آزمون‌های کانون چیست؟

به نظرم بعد از این همه سال آزمون های کانون به همه ی دانش آموزان کاملا اثبات شده اند و اگر دانش آموزی کامل و دقیق برنامه های کانون را اجرا کند قطعا در روند موفقیتش تاثیر زیادی دارد 

 

آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردید؟ 

 بله ، سعی می‌کردم حتی اگر مطالب را کامل نرسونده بودم همان مقداری که رساندم را آزمون بدهم و وضعیتم را قبل آزمون چک کنم 


نظر شما در مورد آزمون‌های هدیه که غیرکانونی‌ها هم در آن شرکت می‌کنند، چیست؟

چون این آزمون ها جامعه آماری علاوه بر دانش آموزان کانونی دارند می‌توانند دید بهتری نسبت به جایگاه دانش آموز بدهند و راه مناسبی برای سنجش بهتر جایگاه خودمان هست 

 

در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟

با ورود به سال دهم سعی کردم یک هدف برای خودم تعیین کنم و در این سه سال برای رسیدن به این هدف به طور پیوسته تلاش کنم 


نظر شما در مورد کتاب زرد چیست؟

با نزدیک شدن به کنکور بهترین منبع حل تست سوالات کنکورهای سال های قبل هست که این سوالات در کتاب های زرد هستند من هم در سال های پایه سوالات مربوط به آن سال را از  این کتاب‌ها حل می‌کردم هم در ماه های نزدیک کنکور خیلی کاربرد داشتند مخصوصا کتاب زرد عمومی که کمک می‌کند به برنامه و نتیجه‌ی خوبی برای دروس عمومی در کنکور برسیم 

 

توصیه‌ی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟

وقتی یک مسیر را شروع می‌کنند قرار نیست همه چیز از ابتدای مسیر عالی و ایده آل باشد هم از نظر شرایط درسی و هم شرایط  روحی روز های سختی در سال کنکور هستند که ما باید با وجود این روز‌ها دست از تلاش کردن برنداریم و اگر یک روش مطالعه را امتحان کردیم و نتیجه مناسبی در آزمون نگرفتیم تا جایی که به نتیجه مطلوبمان می‌رسیم روش ها و نحوه آزمون دادنمان را اصلاح کنیم تا به بهترین روش برای خودمون برسیم همچنین در این مسیر ناامید نشویم و بدانیم هر تلاشی هر چه قدر کم باشد باز هم یک روزی نتیجه می‌دهد 

 


مصاحبه کننده : روژین صحبتی

Menu