دنیا دیانتی پور در یک نگاه:
رتبه کسب شده در کنکور : رتبه۸منطقه سه و رتبه ۳۵ کشور در کنکور تجربی۱۴۰۱
شغل پدر: پدرم معلم بازنشسته هستند.
شغل مادر: مادرم خانه دار هستند.
سابقه عضویت در کانون: از کلاس ششم دبستان تا دوازدهم به مدت هفت سال عضو کانون قلمچی بودم.
با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
من با پیشنهاد دوستان عضو کانون قلمچی شدم و پیوسته در آزمونها شرکت کردم.همچنین بورسیه آزمونهای قلمچی بودم.پدر و مادرم وقتی علاقه و اشتیاق مرا برای آزمونها دیدند مرا در آزمونها ثبت نام کردند.
بعضی از دانش آموزان میگویند اوایل شرکت در آزمونها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمونها را جدی گرفتید؟
من از همان ابتدا که در آزمونها ثبت نام کردم شرکت در آزمونها و هماهنگی با برنامه آزمونها را جدی گرفتم و پیوستگی را در طول مسیر حفظ کردم.به همه آزمونها از جمله آزمون های اصلی، هدفگذاری، هدیه و مشابه پارسال توجه میکردم.
استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟
من در تابستان دروس را پیش خوانی کردم و به مطالعه درسنامهها و کتاب درسی مشغول بودم. همچنین با تست زدن خودم را امتحان میکردم.در طول سال نیز بیشتر وقتم را به تست زدن تخصیص دادم و سعی میکردم اشتباهاتم را کاهش بدهم.
بعضی از دانش آموزان تصور میکنند رتبههای تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، آیا این تصور درستی هست؟
هر کس نقطه ضعفها و نقطه قوتهایی دارد. مهم این است نقطه ضعفها را شناسایی کند و سعی کند آنها را برطرف کند.استفاده از راه حلهایی که نتیجه مطلوب میدهند مهم هست و باید این راهها را شناخت.
خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟
در روز کنکور با استفاده از زمانهای نقصانی و ضربدر منها توانستم وقت اضافه داشته باشم.همچنین شرایط کنکور را در آزمونهای آزمایشی تمرین و تکرار کرده بودم.
از مدیریت خودتان در جلسهی کنکور چه ارزیابیای دارید؟
در جلسه کنکور از روشهای ضربدر منها و زمانهای نقصانی استفاده کردم که سبب شد وقت اضافه داشته باشم و بتوانم عملکرد خیلی خوبی از خود بهجا بگذارم.
روشهای مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟
در خانه هنگام حل تست و همچنین در آزمونهای کانون این روشها را تمرین میکردم.
پیوستگی شما به آزمونها در سه سال آخر چقدر بود؟
من چون پیوستگی و منظم بودن و هماهنگی با آزمونها اهمیت بسیاری برایم داشت ، در تمام آزمونها به جز یکی شرکت کردم و فقط یک غیبت داشتم .
در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردی و رتبهی دورقمی داشتید واکنش پدر و مادرت چه بود؟ واکنش خودت چطور بود؟
در این مواقع پدر و مادرم به من اطمینان می دادند،که فقط خودم رقیب خود هستم.
در این دورهای که در کانون بودید چه چیزهایی را که یادگرفتید و بعداً ادامه خواهید داد، چیست؟
فهمیدم که رمز و کلید رسیدن به هدف تلاش و کوشش است. من قبل از اینکه وارد مدرسه بشوم میتوانستم بخوانم و بنویسم.و از همان کلاس اول دبستان تلاش بسیاری میکردم و دانش آموز برتر بودم و این تلاش را تا روز کنکور ادامه دادم تا به هدفم رسیدم.برای ادامه زندگیام نیز برای رسیدن به هدفهای بالاتر تمام سعی و تلاش خودم را به کار میگیرم.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ چه کمکی برایتان بود؟ روزی هم که درس نمیخواندید، مینوشتید؟
دفتربرنامه ریزی داشتم و به درس خواندنم نظم میداد ،ساعت مطالعه هر درس و تعداد تست هایی که زدم را یاداشت میکردم و بعد از هر آزمون میزان مطالعه و تست را بری هر درس ارزیابی میکردم که آیا این مقدار برای آن درس مطلوب بوده یا نه و با شناخت بیشتر از خودم برای آزمونهای بعد برنامه میریختم. اگر هم روزی مشکلی داشتم که نمیتوانستم بخوانم یادداشت میکردم و روز های بعد جبران میکردم.
نظرشما در مورد کتابهای سه سطحی چیست؟ کدام درسها را داشتید؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار میکردید یا بعد از خواندن درسها؟
کتابهای سه سطحی با توجه به اینکه سطوح مختلفی دارند مفید هستند و در تمام دروس استفاده میکردم.
از کدام کتاب آبی بیشتر استفاده میکردید؟
از کتابهای آبی در دروس اختصاصی یعنی ریاضی، زیست، فیزیک و شیمی بیشتر استفاده میکردم.
در مطالعه روش بازیابی را اجرا میکردید یا درس خواندن؟
روش درس خواندن و بازیابی هر دو باعث میشد اشتباهاتم را راحت تر برطرف کنم.
در زمان مطالعه چند درصد متنی میخواندید و چند درصد آزمون بود؟
در تابستان بیشتر وقتم را به مطالعه کتاب درسی و درس نامه اختصاص میدادم چون باید درسهای سال آینده را مطالعه میکردم.همچنین از تستها و آزمونها نیز استفاده
میکردم. در طول سال تحصیلی بیشتر از تست و آزمون استفاده میکردم و وقت کمتری را صرف درسنامه میکردم.
چند ساعت در روز مطالعه میکردید؟
در کلاس دهم وقتی کلاسها حضوری بود روزی ۷ ساعت مطالعه داشتم و از اواسط یازدهم تا اواخر دوازدهم روزی ۱۴ ساعت مطالعه داشتم.
آیا درسی بود که در آن روش درس خواندنتان را عوض کرده باشید و نتیجه گرفته باشید؟
امکان دارد در درسی روش مطالعه اشتباهی داشته باشیم پس باید آن را عوض کنیم تا نتیجه مطلوب را بگیریم.اگر روشی برایم جواب نمیداد سعی میکردم یک روش مطلوب پیدا کنم تا نتیجه خوبی بگیرم.مثلا در درس ادبیات تصمیم گرفتم تعداد تست هایم را زیاد کنم و نتیجه خوبی گرفتم.
در طول روز به سایت کانون مراجعه میکردید؟
بله به قسمتهای مختلف از جمله صفحه شخصی، نفرات برتر ،مجله آزمون و ....مراجعه میکردم.
از کدام کارنامهها بیشتر استفاده میکردید؟
از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم تا اشتباهاتم را کاهش بدهم و آنها را تکرار نکنم و نکات مربوط به آن را یاد آوری کنم.

پدر و مادر و خواهرشما در این دوران چه کمکی به شما میکردند؟
با حمایتها ، تشویقها و کمک هایشان من را در این مسیر همراهی کردند و قدردان زحمات آنها هستم.
نظرشما در مورد آزمونهای کانون چیست؟
آزمونهای کانون پیوستگی و نظم خاصی دارند که باعث میشود دانش آموز به نتیجه دلخواه برسد و به درس خواندن نظم میدهد.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
بله .همیشه یک هفته قبل از آزمون اصلی در آزمون هدفگذاری شرکت میکردم.
نظر شما در مورد آزمونهای هدیه که غیرکانونیها هم درآن شرکت میکنند، چیست؟
آزمونهای هدیه فرصتی است که خود را باغیر کانونی ها بسنجیم همچنین با سوالات بیشتری آشنا می شویم و اشتباهات خود را برطرف میکنیم.
در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟
من از همان زمان کودکی تلاش و سعی میکردم و دانش آموز برتر بودم و این تلاش را ادامه دادم.برنامه ریزی دقیق من از تابستانی که از نهم وارد دهم شدم شروع شد.
توصیهی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟
از تمام فرصتهایی که دارید استفاده کنید و قدر هر لحظه تان را بدانید و از تمام امکانات که در اختیار دارید استفاده کنید .من همیشه میگویم از کم ترین امکانات بیش ترین استفاده را باید کرد.
نظرشما در مورد کتاب زرد چیست؟
این کتاب ها در مرحله جمع بندی کمک زیادی میکنند و باعث می شود آموخته های دانش آموز مرور شود و یک جمع بندی مطلوب داشته باشد.
مصاحبه کننده: فتانه صادقی
