آزمونک فلسفه-فلسفه دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

آزمونک فلسفه دوازدهم انسانی – توسط آرمین عبدالحسینی

آزمونک فلسفه-فلسفه دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

آزمونک فلسفه دوازدهم انسانی   

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران



1. دغدغه اصلی متکلمان ......... بود ، اما آن ها همچون فلاسفه ........

الف) دفاع از معارف دینی – از موجود بما هو موجود بحث می کردند.

ب) انتقاد از معارف دینی – از روش های عقل و استدلال استفاده می کردند.

ج) دفاع از معارف دینی – از روش عقل و استدلال استفاده می کردند.

د) انتقاد از معارف دینی – از موجود بما هو موجود بحث می کردند.

2. کدام عبارت ارتباط بیشتری با دستگاه فلسفی ملاصدرا دارد؟

الف) چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی / صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی

ب) که تا دانی که در هر ذره خاک / یکی نوری است تابان گشته ، زان پاک

ج) گر اندیشه کنی از راه بینش / به عشق است ایستاده آفرینش

د) از سخن پُر دُر مکن همچون صدف هر گوش را / قفل گوهرساز ، یاقوت زمرد پوش را

3. چرا ملاصدرا ، 15 سال از عمرش را در انزوا گذراند؟

الف) به جهت کثرت تفکر و عبادت و سیر و سلوک

ب) به دلیل تنظیم استدلالی نظام حکمت متعالیه

ج) به جهت حسادت رقیبان به تدریس او در شیراز

د) به دلیل تکمیل تحصیلات و کسب مقام استادی

4. کدام گزینه با بیت زیر ارتباط کمتری دارد؟

« وجود اندر کمال خویش جاری است / تعین ها امور اعتباری است »

الف) اشیا در حقیقت و اصل هستی مشترک هستند.       ب) آنچه در خارج اصالت دارد ، وجود است.

ج) ماهیت به تبع وجود در ذهن ساخته می شود.             د) در جهان خارج ، ماهیت ها اصیل هستند.

5. در صورت قبول مراتب داشتن وجود ، کدام گزینه نادرست است؟

الف) وجود به صورت غیرمساوی بر مصادیقش حمل می شود.

ب) شدت و ضعف ، وصف مرتبه وجودی موجودات است.

ج) از نظر وجودی ، برخی موجودات برتر از موجودات دیگر هستند.

د) شدت و ضعف در مراتب وجود ، دلالت بر کثرت حقیقت آن ها دارد.

6. در رابطه با سفر « در خلق با حق » از نظر عرفا و مباحث فلسفی ملاصدرا می توان گفت ...

الف) سالک در این مرحله از حق جدا می گردد.              ب) همان مرحله شناخت حق با کمک خود اوست.

ج) سالک در این مرحله از طبیعت عبور می کند.            د) مشتمل بر علم نفس و مراحل شکل گیری آن است.

7. کدام گزاره با اصول فلسفی ملاصدرا مطابقت دارد؟

الف) وجود در خارج اصالت دارد و ماهیت نه ذهنی است و نه خارجی.

ب) هر وجودی با ویژگی های خاص در خارج هست و از این ویژگی های خاص مفهوم وجود به دست می آید.

ج) آنچه واقعیت خارجی را تشکیل می دهد ، وجود است که با ماهیت وحدت دارد.

د) واقعیت خارجی ، مصداق مفهوم وجود است و حقیقت وجود واحد و دارای مراتب است.

8. بنیادی ترین اصل فلسفی ملاصدرا ........ است که از پیش نیازهای آن قبول ......... است.

الف) اصالت وجود در برابر ماهیت – زیادت وجود بر ماهیت در خارج

ب) وحدت حقیقت وجود – زیادت وجود بر ماهیت در خارج

ج) اصالت وجود در برابر ماهیت – مغایرت وجود و ماهیت در ذهن

د) وحدت حقیقت وجود – مغایرت وجود و ماهیت در ذهن

9. اینکه موجودات به چه اندازه مظهر حقیقت یگانه باشند به میزان چه عاملی بستگی دارد؟

الف) بهره مندی از ماهیات تکثر                                                ب) نصیب آن ها از غنای ذاتی

ج) ترکیب با غیر نور                                                                 د) درجه وجودی آن ها

10. بیت « چون ز یک ، جز یکی نشد صادر / پس یکی  بیش نیست آنچه صد است » به کدام بنیان فلسفه صدرایی اشاره دارد و ملاصدرا این حقیقت را ابتدائاً از چه راهی کسب کرده بود؟

الف) وحدت حقیقت وجود – شناخت عقلی                             ب) کثرت در عین وحدت – شناخت عقلی

ج) وحدت در عین کثرت – شناخت شهودی                            د) اصالت وجود – شناخت شهودی

 

 


 

پاسخ نامه:

1. گزینه 3

دغدغه اصلی متکلمان دفاع از معارف دینی بود. همانطور که فلاسفه از روش عقل و استدلال استفاده می کردند ، متکلمان نیز از همین طریق از معارف دینی دفاع می کردند.

2. گزینه 2

طبق نظریه امکان فقری ملاصدرا ، اگر ذات الهی آنی پرتو عنایت خویش را باز گیرد ، کل موجودات نابود می گردند و نور آن ها خاموش می شود.

3. گزینه 3

هنگامی که جویندگان علم در مدرسه خان شیراز به سرعت به گرد او جمع می شدند ، دیری نپایید که رقیبان حسد ورزیدند و در صدد آزارش برآمدند ، او ناچار عازم قم شد و در یکی از روستاهای آن به نام کهک 15 سال از عمرش را به تفکر و سلوک پرداخت.

4. گزینه 4

بیت بر اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت اشاره دارد.

گزینه 4 ، مربوط به اعتقاد به اصالت ماهیت است.

5. گزینه 4

نمی توان گفت اگر وجود موجودات دارای شدت و ضعف باشد ، حقیقت وجود و هستی هم کثیر می شود ؛ بلکه وجود حقیقتی واحد است که به موجودات به صورت یکسان صدق نمی کند.

6. گزینه 4

در این سفر ، سالک می کوشد به کمک حق مردم را هدایت کند و آن ها را نیز سالک راه حق نماید. ملاصدرا در مباحث کتاب خود آن را به علم النفس و مراحل شکل گیری آن تا رسیدن به مرحله معاد اختصاص داده است.

7. گزینه 4

گزینه 1: وجود در خارج اصالت دارد اما ماهیت مفهومی است که ذهن آن را انتزاع می کند.

گزینه 2: هر وجودی با ویژگی ها و خصوصیات خاص در خارج هست از این خصوصیات خاص مفهوم « ماهیت » به دست می آید نه وجود.

گزینه 3: وجود با ماهیت وحدت ندارد. ماهیت مفهومی است که از وجودها انتزاع می شود.

گزینه 4: واقعیت خارجی مصداق مفهوم وجود است. وجود حقیقتی واحد است که دارای مراتب و درجاتی است.

8. گزینه 3

اصالت وجود ، بنیادی ترین اصل فلسفی ملاصدرا است و در قدم سوم برای رسیدن به این اصل باید بپذیریم که وجود و ماهیت در ذهن با هم مغایر هستند و وجود و ماهیت همانند دو مفهوم انسان و بشر نیستند که یکی باشند.

9. گزینه 4

طبق نظر ملاصدرا وجود که حقیقت واحدی است ، در تجلیات و ظهورات خود دارای مراتبی می باشد و هر مرتبه ای از وجود ، به میزان درجه وجود خود ، ظهور آن حقیقت یگانه و واحد است.

10. گزینه 3

بنیان دوم فلسفه صدرایی وحدت وجود است. او می گوید هستی یک حقیقت و یک واحد حقیقی بیش نیست (وحدت در عین کثرت). این بیت نیز به همین مفهوم اشاره دارد. ملاصدرا که خود از عارفان برجسته بود و این وحدت را خود نیز شهود کرده بود ، می خواست که این حقیقت را با برهان فلسفی نیز اثبات نماید و به دیگران برساند.

 


سایت برترها

مطالب مرتبط:

دوران متاخر-فلسفه دوازدهم-نکته و تست-آرمین عبدالحسینی

فایل های ضمیمه

Menu