دوران متأخر - فلسفه دوازدهم- درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! ! در این بخش قصد داریم مروری بر مطالب و نکات درس یازدهم فلسفه دوازدهم یعنی (( دوران متأخر )) داشته باشیم .

دوران متأخر - فلسفه دوازدهم- درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی  . . . ! ! ! 
 
در این بخش قصد داریم مروری بر مطالب و نکات 
درس یازدهم فلسفه دوازدهم یعنی ((  دوران متأخر  )) داشته باشیم .
 
 امیدواریم مطالب ذکر شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری دهد . 


دوران متأخر - فلسفه دوازدهم- درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب









مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400




صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .



ویژگی های مطلب : 

⚫  درسنامه جامع  ⚫

⚫  تست شناسنامه دار و پاسخنامه تشریحی  ⚫












🟥   تــســت   🟥 


1-بحث (( اصالت وجود و اصالت ماهیت )) ، بلافاصله بعد از کدام مرحله قابل طرح است ؟    (سطح : متوسط ، کنکور 98 داخل)

1)تعیین ملاک نیازمندی معلول به علت                         2)تجزیه واقعیت یگانه ، در ذهن ، به دو مفهوم جداگانه 

3)پذیرش وجود واقعیت هایی مستقل از ذهن             4)تبیین منشأ اختلاف موجودات از نظر خواص و آثار 


2-کدام عبارت درست است ؟                                                                                             (سطح : دشوار ، کنکور 98 خارج) 

1)در سفر (( فی الخلق بالحق )) سالک به اذن پروردگار ، عوالم گوناگون را پشت سر گذاشته و به ذات حق می رسد . 

2)ملاصدرا در کتاب اسفار ، مباحث صفات الهی را در مرحله ی (( سیر من الحق الی الخلق )) مورد توجه قرار داده است . 

3)مباحث کلی وجود که زمینه ساز بحث توحید است ، در اسفار ، با مرحله ی (( سفر من الخلق الی الحق )) مطابقت دارد . 

4)ملاصدرا برای تأکید بر شیوه ابتکاری اش در فلسفه ، در کتاب اسفار ، سفرهای چهارگانه عرفانی را مورد بررسی قرار داده است .


3-اگر هم (( وجود )) و هم (( ماهیت )) اعتباری باشند ، کدام نتیجه به دست می آید ؟         (سطح : متوسط ، کنکور 98 خارج)

1)زیادت وجود بر ماهیت در ذهن                       2)تمایز ذاتی موجودات از یکدیگر 

3)بسته شدن راه شناخت واقعیات                    4)اشتراک موجودات در اصل وجود و اختلاف ماهیات آنها  


4-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟                                          (سطح : دشوار ، کنکور 99 داخل)

1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد .                2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند .

3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند .          4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است . 


5-کدام عبارت نظر ملاصدرا را به درستی بیان می کند ؟                                                      (سطح : دشوار ، کنکور 1400 داخل)

1)از میان دو مفهوم (( انسان )) و (( وجود )) ، وجود مفهوم واقعی و انسان مفهومی ساخته ی ذهن اشخاص است . 

2)ماهیت ها اموری ذهنی هستند که ما آنها را به موجودات گوناگون نسبت می دهیم .

3)در خارج از ذهن ما ، آنچه که واقعاً هست ، یک حقیقت است و آن ، وجود است . 

4)با توجه به واقعی بودن وجود ، هیچ جایی برای تکثر و کثرت در عالم نیست . 


6-کدام عبارت با نظرات ملاصدرا سازگار است ؟                                                                (سطح : دشوار ، کنکور 1400 خارج )   

1)آنچه اصیل است ، وجود است و ماهیت انتزاعی است ، یعنی هیچ گونه واقعیتی ندارد . 

2)میان وجود و ماهیت ، وجود امری واقعی و ماهیت مفهومی ساخته و پرداخته ذهن افراد است . 

3)ذهن عادی و طبیعی انسان ، در مسئله اصالت وجود یا ماهیت ، حقیقت را وارونه نشان می دهد . 

4)وحی و شهود را باید در فلسفه به همان نحوی به کار گرفت که عقل و استدلال به کار می روند . 


7-کدام مورد در توضیح مفهوم اصالت در بحث اصالت وجود یا ماهیت مناسب تر است ؟      (سطح : آسان ، کنکور 96 داخل) 

1)آن چیز که قائم به چیز دیگری نیست .                   2)مفهومی که دارای منشأ واقعی است . 

3)چیزی که دارای نوعی مصداق باشد .                     4)آنچه واقعیت را تشکیل می دهد . 



✅  پاسخنامه  ✅ 


پاسخ گزینه 2 است . بحث اصالت وجود و اصالت ماهیت فرع بر بحث مغایرت وجود و ماهیت در ذهن است . ابتدا باید وجود و ماهیت را در ذهن مستقل از هم در نظر بگیریم و سپس درباره اصالت آنها اظهار نظر کنیم . 


پاسخ گزینه 3 است . در سفر اول یعنی سفر از خلق به خدا ، ملاصدرا مباحث عمومی فلسفه مثل وجود را بیان کرده است . 


پاسخ گزینه 3 است . اگر هم (( وجود )) و هم (( ماهیت )) اعتباری باشند یعنی هر دو ساخته ی ذهن انسان باشند ، واقعیتی در عالم خارج وجود ندارد که بتوان آن را شناخت . 


 پاسخ گزینه 3 است . وجود و ماهیت در ذهن ، مغایر هستند و در خارج ، عین هم هستند ؛ چون اگر در ذهن هم عین هم بودند ، هر ماهیتی که تصور می شد ، باید موجود می شد در حالی که چنین اتفاقی محال است . 

*نکته : حمل وجود بر ماهیت در گزینه 1 ، چه در فرض مغایرت و چه در فرض وحدت صحیح است و دلیلی برای مغایرت وجود و ماهیت نیست . 


پاسخ گزینه 3 است . طبق نظر ملاصدرا ، آنچه در جهان خارج است ، وجود است و جهان چیزی جز وجود و حقیقت وجود نیست . 


پاسخ گزینه 3 است . اذهان عادی ، اصالت ماهیت را بهتر می پسندد و پذیرش اصالت وجود دشوار را می داند . 


پاسخ گزینه 4 است . اصالت به معنای واقعی است و در مقابل ذهنی و غیر واقعی قرار دارد .



تهیه کننده :

مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب  -  دانشجوی رشته علوم قضایی


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹

Menu