بانک سوالات مصاحبه با قهرمانان پیوستگی سال 1400- 1399
نام و نام خانوادگی دانشآموز: صالح قلعه برخورداری - نام شهر: ملایر
رشته تحصیلی: تجربی - میانگین تراز: ۶۴۷۶
تحصیلات مادر: لیسانس علوم تربیتی - شغل مادر:فرهنگی
تحصیلات پدر: فوق لیسانس ادبیات فارسی- شغل پدر:معاون آموزشی آموزشوپرورش جوکار
میانگین درصد هر درس در کنکور: زبان و ادبیات فارسی:۶۰ – عربی: ۷/۹۰ – فرهنگ و معارف اسلامی:۴/۷۳ – زبان انگلیسی:۹۶
زمین شناسی:۲۰ – ریاضیات:۲۸ – زیست شناسی: ۶۸ – فیزیک: ۲/۵۱ – شیمی:۷/۴۶
رتبه در منطقه 2: 902- رتبه کشوری: 2061
رشته قبولی: پزشکی- نام دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی همدان
تعداد سال حضور در کانون: 3 سال
تعداد آزمون های امسال: 25 آزمون
تعداد کل آزمون ها: 95 آزمون
شرکت در آزمونهای کانون
- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟
اولین باری که در آزمون های کانون شرکت کردم برای آمادگی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بود،که به پیشنهاد خانواده و مدرسه تصمیم گرفتم با کانون همراه بشم ، شکرخدا این مرحله موفقیتآمیز بود .بعد از اون هم از سال دهم در آزمونهای کانون شرکتکردم و تا لحضه آخر با کانون پیش آمدم.یکی از ویژگی های مهم درسخواندن این است که نیاز به رقابت و فهمیدن جایگاه فردی خیلی احساس میشود،این یکی از دلایل من برای شرکت در آزمون های کانون بود.
- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
به نظر خودم یکی از عادت های خوبی که دارم این است که اگر کاری را شروع کنم، تمام تلاشم را میکنم که آن را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانم،همین امر تاثیر مهم در پیوستگی در آزمون ها و جا نزدن در مسیر کنکور دارد،مسیری که پر از فراز و نشیب است اما برنده واقعی کسی است که به خط پایان برسد.من تمامی آزمون های کانون را به چشم یک آزمون برای محک زدن مقدار یادگیری و تسلط خود روی متن کتاب درسی میدیدم،امری که آزمونهای کانون همواره در آن سربلند بوده و همیشه به تو میفهماند ،هنوز چیز های جدیدی برای یادگیری هست.
- نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمونها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟
چه در سالهای پایه و چه در سال کنکور یکی از الویت های من شرکت در آزمون های کانون بود،چون برنامهریزی هایم بر اساس برنامه راهبردی کانون بود.در سال دوازدهم اصلا غیبت نداشتم،در طول دو هفته تمام تلاشم را برای مطالعه مباحث و آمادسازی برای شرکت در آزمون صرف میکردم ، و در روز آزمون بی توجه به اینکه آیا به خواسته ها و هدف هایی که در ذهن داشتم رسیدم یا نه در آزمون شرکت میکردم و سعی میکردم دیگر اشتباهات را تکرار نکنم.آزمایش و خطا در دوران کنکور زیاد است،مهم تکرار نکردن اشتباهات است.
- آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
بله،من در تابستان هم با کانون همراه میشدم.تابستان ورود یه سال دوازدهم برایم خیلی مهم بود و از عملکرد خودم در آن دوره هم بسیار راضی بودم،آن زمان کرونا شدت گرفته بود و دانشآموزان کنکور ۹۹ هنوز تکلیفشان برای زمان برگزاری کنکور سراسری معلوم نبود.به نظر من یکی از مهمترین عوامل موفقیت نظم فکری و برنامهریزی است نکته ای که آقای قلمچی هم به کرات به آن اشاره کردن.آزمون های تابستان کمک میکرد که در مسیر کنکور بمانم.
- در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟
درکل هر چقدر هم که ناامید باشم،حداکثر یک روز این ناامیدی ذهنم را به خودش مشغول میکند،در این سال ها یادگرفتم که چگونه حال خود و اطرافیانم را خوب کنم.همیشه به گونهای برنامه ریزی میکردم که کاملا به مباحث آزمون برسم،گاهی اوقات هم در بعضی دروس مخصوصا لغات ادبیات و دینی به مباحث آزمون نمیرسیدم که این اتفاقات بیشتر در اوایل سال دوازدهم میاقتاد ، اما همواره ذهن خودم را مدیریت میکردم و با خودم میگفتم تو فقط برای سنجش کیفیت کار این چند وقت خود آزمون میدهی.سنجش خود نسبت به دیگران و تراز آزمون ها برایم در آخرین مرحله الویت قرار داشت،اگر آزمون خوب میشد که از تراز راضی بودم و اگر بد میشد همان لحظه با کمک خانواده موضوع تراز و رتبه را به بحث میگذاشتم و مثل همیشه صحبت خانواده به این موضوع منتهی میشد که تلاشم برای این آزمون عالی بود و پرقدرت تر سراغ آزمون بعدی برویم.به طور کلی در کل سال دوازدهم از هیچ کدام از تراز هایم راضی نبودم ، که علت اصلی آن هم تقلب هایی بود که انجام میشد، اما همیشه بیتوجه به حاشیه ها به راهم ادامه دادم.
- در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ آیا در همه ی آزمون های دوران جمع بندی کانون شرکت کردید ؟
در دوران جمعبندی پیوستگی اهمیت بیشتری پیدا میکند ، مخصوصا زمانی که دانشآموزان به فکر انجام کارهای هیجانی و تقریبا غیر ممکن میگیرند.من در تمامی آزمون های دوران جمعبندی شرکت کردم و از نتایجی که در این آزمون ها گرفتم راضی بودم.
- چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟
مهمترین کارنامه برایم همان کارنامه اصلی آزمون بود. تعداد کل غلط هایم در آزمون بسیار مهم بود و روی این نکته خیلی با مادرم صحبت میکردم و سعی میکردم آزمون به آزمون از تعداد غلط هایم کم کنم.گاهی تا یک هفته بعد از آزمون هم باز به سراغ کارنامه میرفتم و نکات مهم آن را به خودم گوشزد میکردم.
برنامه راهبردی
- تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامهریزی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
- به طور کلی برنامه ریزی دو هفتگی را براساس برنامه راهبردی انجام میدادم و همیشه سعی میکردم در برخی دروس از برنامه راهبردی جلوتر باشم.با توجه به جدیدتر بودن مطالب سال دوازدهم |آن را در الویت قرار میدادم و بعد هم به سراغ پایه میرفتم.به طور کلی هفته اول را به آموزش و تستآموزشی و هفته دوم را به تستزنی آزمونی اختصاص میدادم.پنجشنبه قبل آزمون هم به مرور اختصاص میدادم.
- یکی از بهترین شخصی سازی هایی که در برنامه ام ایجادکردم مربوط به آزمون مشابه بود.مصاحبه یکی از بچه های برتر رشته ریاضی را میخواندم و ایشان میگفتند که آزمون مشابه را در روز جمعه هفته اول حل میکند،من هم این تغییر مهم را در برنامهام انجام دادم.
مهمترین ویژگی برنامه راهبردی برایم ایستگاههای جبرانی و جمعبندی بودند و برای این آزمون ها خیلی برنامه ریزی و تلاش میکردم،چون کنکور هم یک آزمون جمعبندی بزرگ است.
از اواسط سال یازدهم درس خواندن برایم خیلی جدی شد و برنامهریزی هایم هم منظم شد.از اول کار خودم با کمک مادرم برنامه نوشتم و این باعث شد که به راحتی بتوانم برای هر آزمونی برنامه ریزی کنم.به نظرم برنامه ای خوب است که نتیجه بدهد و بعد از اتمام کارهای مشخص شده خود فرد از عملکرد خود راضی باشد و شب با آرامش بخوابد
- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟
از سال یازدهم بیشتر تمرکزم را بر روی کنکور گذاشتم و همین باعث شد ،برنامه اصلی من برنامه راهبردی باشد.با وجود کرونا هم مدرسه برایم خیلی کمرنگ تر شد.هرچند که از یکسری از اساتید مدرسه خیلیخیلی سوال میپرسیدم و همیشه با آنها در ارتباط بودم .معتقدم دانشآموزی که خود را برای آزمون ها آماده کند در مسیر کنکور درس بخواند مشکلی با مدرسه و یا امتحانات نخواهد داشت.
- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟
در سال کنکور خیلی خیلی حرفهای تر درس میخواندم.یکی از مهمترین تفاوتهایی که ایجاد کردم چگونگی مطالعه دروس عمومی بود.سعی کردم به دروس عمومی ار همان اول سال توجه کنم و آنها را به صورت موضوعی و مهارتی مطالعه میکردم.مثلا نه اینکه صرفا عربی بخوانم ،بلکه بعد از تمام شدن یادگیری و مطالعه متن کتاب ، برای مهارتهای ترجمه،درک متن و قواعد به صورت تخصصی تست میزدم.
یک ویژگی خوبی که دارم این است که اگر در مسیری نتیجه بگیرم به آن شک نمیکنم،در مسیر درسخواندن هم در صورت گرفتن نتیجه به روشهای خود شک نمیکردم.مادرم مدت زیادی از زمان خودش را به بررسی و مطالعه مطالب موجود در سایت کانون صرف میکرد و همیشه ایدهها و مشاوره های خوبی به من میداد.مثلا مصاحبه رتبههای برتر را میخواند و به من پیشنهاد میداد.در اکثر مواقع هم به این تیجه میرسیدیم که خوشبختانه من هم مشابه همان کارهایی که رتبه برتر ها انجام میدادند را در برنامه خودم دارم،فقط با اندکی تفاوت.
- در دوران دبستان هم برنامهریزی میکردید؟ در دوران امتحانات چگونه درس میخواندید؟
در دوران دبستان اصلا برنامهریزی به خصوصی نداشتم.فقط هرموقع نیاز بود درس میخواندم.
من همیشه در امتحانات مدرسه موفق بودم و اغلب اوقات نفر اول در معدل میشدم.تعجب میکنم که چرا برخی دانشآموزان میگویند کنکوری درس خواندن و امتحانات مدرسه باهم متفاوتند.یه نظر شخصی من دانشآموزان اگر در مسیر کنکور و برنامه راهبردی به درستی و با قدرت درس بخوانند با یک تیر دو نشان میزنند.هم موفقیت در کنکور و هم موفقیت در امتحانات مدرسه.
- وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟
یکی از مواردی که به من خیلی کمک کرد که با غیرحضوری شدن مدرسه ها و نداشتن معلم خیلی راحت کنار بیایم و با همان قوت و انرژی قبلی درسبخوانم این بود که من خودم را به پیشخوانی و بدون معلم درسخواندن عادت داده بودم و همیشه منتظر نبودم تا معلم یک مبحث را به من درس دهد.بعد از غیرحضوری شدن مدارس تنها تفاوتی که برنامه من با قبل داشت این بود که زمان بیشتری برای درس خواندن دارم و از این زمان بیشتر باید استفاده کنم تا خودم جای معلم را برای خودم پر کنم،که در این امر هم موفق بودم.
- در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟
من بسیار به کتابهای سه سطحی علاقه داشتم مخصوصا در دو درس فیزیک و ریاضی.هنوز هم وقتی دانشآموزان راجع به منابع سخت و ایدهدار فیزیک از من سوال میپرسند همیشه یکی از کتاب هایی که معرفی میکنم کتاب سه سطحی است.از کتاب آبی زیست شناسی هم استفاده میکردم و در مرحله آموزش بیشتر از روی آن تست میزدم و آموزش را برای خودم تکمیل میکردم.از کتاب زرد عمومی هم در دوران جمعبندی استفاده کردم و کنکور عمومی میدادم.از کتاب آبی در درس دینی هم استفاده میکردم،تست های خوبی داشت.کتابچه زمینشناسی هم به من کمک کرد،کتابی بسیار کم حجم و مناسب برای مطالعه زمینشناسی در دوران کنکور.
- درهردرس منابع غیرکانونی خود را به ترتیب اولویت بنویسید؟
در درس زیست از کتاب خیلی سبز و جامع آیکیو استفاده میکردم،در درس ریاضی از کتاب خیلیسبز و ریاضیات با طمع گلابی استفاده میکردم.در درس فیزیک منابع زیادی داشتم مثل نردبام ،خیلیسبز و گاجنقرهای و در درس شیمی مهمترین منبعم کتاب شیمیبهمنبازرگان بود.
کارنامه و سایت
- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟
خیلی به مطالعه مصاحبه علاقه داشتم،البته خودم همه را نمی خواندم و مادرم بیشتر مطالعه میکرد و اگر مصاحبهای خیلی جالب بود به من توصیه میکرد که آن را مطالعه کنم،مثل مصاحبه جالب و بسیار دلچسب آقای علی شیدایی که قهرمان پیشرفت بودند.از مطالب درسی سایت هم استفاده میکردم.چند روز قبل از آزمون ها استفاده ام از سایت بیشتر میشد و از اطلاعاتی که درباره آزمون قرار داده میشد استفاده میکردم.مادرم علاقه زیادی به خواندن مطالبی که دانشآموزان دوازدهمی در صفحه مقطع میگذاشتند داشت ،چون بیشتر درونمایه طنز داشتند.
- بعد از برگزاري آزمون ،آزمونها راچگونه تحلیل میکردید؟
من تحلیل آزمون را به صورت درس به درس در روز شنبه بعد از آزمون انجام میدادم.چندباری هم تلاش کردم که آزمون را در همان روز جمعه انجام دهم اما زیاد موفق نبودم.تحلیل آزمون برایم خیلی اهمیت داشت و وقت زیادی برایش میگذاشتم.گاهی تحلیل آزمون به دو یا سه بازه در روز یکشنبه هم کشیدم میشد.تحلیل بخش اعظم آزمون در روز جمعه واقعا اخلاق خوب و حرفهای است اما اگر نتوانستید این کار را انجام بدهید،ایرادی هم ندارد،فقط آزمون رابه دقت و باکیفیت تحلیل کنید.من نکات خوب دروس ریاضی و فیزیک را در دفتری یاداشت میکردم و در دوران جمعبندی از آن استفاده کردم.برای دو درس شیمی و زیشت نکات را به کتاب انتقال داده و برای دروس عمومی هم نکات را به متن کتاب درسی اضافه میکردم.
- در صفحهی شخصی تان در سایت کانون كدام قسمت هارا میدید؟ چند وقت يك بار به صفحه شخصي سر ميزدید؟
در دوران کنکور تقریبا هر روزه به سایت کانون و صفحه شخصی مراجعه میکردم.بیشتر به قسمت کارنامه ها سر میزدم و از آنها استفاده میکردم.
- از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده کردید؟
من از کارنامه اصلی آزمون،کارنامه اشتباهات و کارنامه پروژهای استفاده میکردم.
- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟
به طور کلی هفته اول را به آموزش و هفته دوم را به تستزنی آزمونی اختصاص میدادم.روز پنجشنبه قبل آزمون هم که به مرور و تورق سریع کتاب ها میپرداختم.روزهای جمعه خانواده تمام سعی خود را میکرد که دفترچه آزمون را از نمایندگی برایم تهیه کند.که در اغلب موارد هم این اتفاق می افتاد.من تمام سعی خود را میکردم که آزمون را راس ساعت هشت شروع کنم.حتی هرچه جلوتر رفتم،آزمون را زودتر شروع میکردم،مثلا در ساعت هفت و چهلوپنج دقیقه.
همیشه در پردازش اول قرار گرفتم بجز یکی از آزمونهای جمعبندی که در یک روز دو آزمون مشابه کنکور دادم و آزمون کانون را بعداز ظهر دادم.به نظر من آزمونی که در پردازش اول قرار نگیرد فاقد اعتبار است،دانشآموز کارش آزمون دادن است،پس دلیلی برای به تعویق انداختن آن ندارد.البته باید این شرایط هم درنظر گرفت که دانشآموزانی که بدون دفترچه کاغذی آزمون میدهند،یعنی توسط کامپیوتر ،موبایل یا ... واقعا شرایط سخت تری دارند اما این شرایط سخت و طاقت فرسا نباید دلیلی بشود که ما سرجلسه آزمون به خود زمان بیشتری بدهیم.
- شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه آزمون ها را تحلیل می کردید ؟ روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
به طور کلی در هر آزمون یک سری سوالات هستند که سر جلسه آزمون باتوجه به مطالعه و تمرین زیاد ،هنوز نمیتوانی آن ها را به راحتی حل کنی.در اولین مرحله تحلیل سراغ این سوالات میرفتم.
غلط هایم در آزمون برایم خیلی مهم بود،اغلب غلط هایم هم به خاطر بیدقتی بود.خیلی خیلی در آزمون هایم بیدقتی داشتم که با تمرین زیاد سعی کردم این مشکل را در ااخر سال حل کنم،اما باز هم درگیرش بودم.و بعد هم سوالات نزده و درست هر درس را بررسی میکردم.،به طور کلی تحلیل آزمون از خود آزمون بیشتر طول میکشید.من برای تحلیل آزمون زیاد وقت میگذاشتم.
- در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
درسالهای دهم و یازدهم هم در آزمون ها نتیجه خوبی میگرفتم و از تراز و رتبه خودم راضی بودم.به خصوص در سال یازدهم که بعد از بهمن ماه آزمون هارا به شدت خوب میدادم که متاسفانه کرونا باعث شد دیگر آزمون ها حضوری نباشند و تراز ها افت پیدا کند.در تابستان ورود به سال دوازدهم هم واقعا از آزمون ها و ترازهایم به شدت راضی بودم ،اما با شروع سال تحصیلی تراز ها افت پیدا کردند که دلیلش هم همان تقلب هایی بود که انجام میشد.درکل هرچه دانشآموز از لحاظ سنی بزرگتر میشود و به اهمیت رسیدن به اهدافش پی میبرد انگیزهاش برای رسیدن به هدف بیشتر میشود.
برنامهریزی شخصی و روش مطالعه
- ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟
به طور کلی در سال دوازدهم همواره سعی کردم که در تمامی روزها(بجز جمعه های بعد آزمون ساعت مطالعه دورقمی داشته باشم.من همواره متعادل درس میخواندم و پیوستگی داشتم ،به همین دلیل ساعت مطالعهام در طول سال چندان جابجا نمیشد.به طور کلی در اوایل سال یازده الی دوازده ساعت و در اواخر سال و دوران جمعبندی حدود سیزده ساعت مطالعه مفید داشتم.
- از دفتر برنامه ریزی و صفحه ی 182 استفاده می کردید؟ مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست؟
در سال دوازدهم خیلی دقیقتر از دفتر برنامهریزی استفاده کردم.ویژگی مهم دفتربرنامه ریزی این بود که وقتی بعد از اتمام مطالعه روزانه آن را پرمیکردم تمام عملکرد آن روزم از جلوی چشمانم میگذشت و میفهمیدم کجا کار نیاز به تقویت دارد.همچنین با دفتربرنامهریزی دید دقیقتری نسبت به تعداد تستهایی که روزانه میزدم داشتم.
- میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟
همانطور که گفتم من در درس خواندن پیوستگی داشتم به همین دلیل زیاد تفاوتی در مقدار ساعت مطالعه نداشتم.دفتر برنامهریزی من را نسبت به دو نکته آگاه کرد.اول اینکه به دروس عمومی ظلم نکنم و دوم اینکه به دو درس زیست و شیمی توجه داشته باشم و آن ها را هیچگاه در برنامه کمرنگ نکنم.من شخصا به درس ریاضی و فیزیک خیلی علاقه دارم و همین امر باعث میشد به این دو درس بها بیشتری دهم.
- چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟
به طور کلی سعی میکردم یکسوم از مطالعه و تستزنی روزانه را به دروس عمومی اختصاص بدم.به طور کلی هم تعداد تست ها روزانه در دروس عمومی راحت تر از دروس اختصاصی افزایش مییابد.برای همین سعی میکردم که دید دقیقی نسبت به تعداد تست ها برای هر درس داشته باشم.
در بین دروس اختصاصی بیشترین مقدار ساعت مطالعه به درس زیست اختصاص داشت ، حدود سه ساعت در روز.
- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟
به طور کلی برای اینکه در یک درس به نتیجه برسیم نیاز است مدت زمانی را برای یافتن روش درست مطالعه آن صرف کنیم.اما من این تجربه عوض کردن روش مطالعه را در درس زیستشناسی انجام دادم که واقعا کمکم کرد.البته نه به این معنا که کل روشم را عوض کرده باشم بلکه تصمیم گرفتم بعد از حلکردن تست ها در خانه زمان بیشتری برای بررسی تکتک گزینه ها صرف کنم.چون در اواسط سال دوازدهم درصدم در درس زیست راضی کننده نبود،بعد از انجام این کار نتیجه گرفتم و حدود پانزده درصد افزایش نمره داشتم.
مهارت های خودتنظیمی:فراشناخت و هوش هیجانی
- شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد.
من خیلی سعی میکردم که از دوبارهکاری جلوگیری کنم و همیشه بازیابی را به دوبارهخوانی ترجیح دادم.اما در پیاده کردن اینکار مشکلاتی داشتم.مثلا زمانی که مبحثی را از متن کتاب درسی مطالعه میکردم خیلی ازم زمان می برد و همیشه سعی میکردم جلو این اتفاق را بگیرم.همیشه سعی میکردم سریع تر آموزش مباحث را تمام کنم و سراغ تست و آزمون بروم.
- آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات، سوالا های علامتدار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از ان ها استفاده می کردید؟ بیشتر در چه زمان هایی برایتان مفید بود؟ چقدر در آزمون ها جمع بندی و زمان امتحانات به شما کمک کرد؟
بله ، در دو درس ریاضی و فیزیک به طور جدی خلاصه نویسی میکردم.به طوری که حدود دو دفتر برای این دو درس خلاصه نویس داشتم.اما نکته اینجاست در خلاصه نویس ها دوباره متن کتاب را وارد نمی کردم و بلکه نکات را به صورت تست در دفتر مینوشتم و سوالات خاص و راهحل های خلاصه را می نوشتم.گاهی هم نکات مهم را به زبان ساده برای خودم مینوشتم ، مثلا میگفتم اگر در سوالی فلان نکته آمد پس تو از این راه حل استفاده کن.
توقع نداشته باشید که از اول راه خلاصه نویسی های جامع و خیلی حرفهای انجام بدهید بلکه شما در هرآزمون و هر مرحله نکات جدیدی یاد میگیرید که به نکات قبلی اضافه میکنید.
- چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟
دانش آموزی که برای کنکور درست و قوی درس بخواند اصلا نگرانی بابت امتحانات نهایی ندارد.امتحانات نهایی را میتواند به راحتی بدهد و نیاز به نگرانی نیست.
- روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ روش مطالعه ي اين درس را توضيح دهيد؟
به نظرم روش مطالعه ام در درس ریاضی و فیزیک خیلی خوب بود.مهمترین نکته در مطالعه این دو درس این است که تا تست نزنی هیچ چیز یاد نگرفتهای ،پس وقت خودت را برای مطالعه چندباره متن درسنامه هدر نده.یک بار مطالعه درس نامه ، بعد از آن تست آموزشی و بعد هم تست آزمونی.مرور و خلاصه نویس هم در هر مرحله که نیاز بود اتفاق میافتد.
- براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟
خودمرا از لحاظ دسترسی به فضای مجازی خیلی محدود کرده بودم.مادرم مسئول اطلاع رسانی ها در زمینه کنکور به من بود.خیلی خیلی مواظب روابطم در دوران کنکور بودم و بجز دوسه نفر از دوستانم دیگر با هیچکس در ارتباط نبودم.
- تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟
در اوایل هجوم کرونا ، اغلب فکر میکردیم که یکماه یا نهایتا دوماه در خانه میمانیم و بعدش راحت میشویم.من هم در روزهای ابتدایی با همین تفکر درس میخواندم و منتظر بودم بعد از حضوری شدن آزمون ها به اوج برگردم.اما نشد.مهمترین چیز مدیریت ذهن و کنار آمدن با شرایط موجود است.با خودم حرف میزدم که شرایط را نمیتوان تغییر داد و تنها راهی که داری این است که مثل همیشه پر توان درس بخوانی.
- از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟
یادگیریناقص موضوعی بود که من چالش زیادی با آن داشتم.چون زمانی تو یادگیری ناقصی نداری، که به سطح بالایی از مرور و تست زنی رسیده باشی و برای رسیدن به این سطح تمرین زیاد لازم است.یادگیری های ناقص را قبل از آزمون به خود دوباره گوشزد میکردم.این کمکم میکرد که اشتباهات را دوباره تکرار نکنم.
- معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار می دهید و با چه معیارهایی ؟
همانطور که میدانیم علاقه مهمترین عامل است اما نباید توانایی ها و اوضاع شغلی هم نادیده گرفت.من شخصا عاشق فیزک هستم و اگر شرایط مهیا بود حتما در این رشته به تحصیل میپرداختم اما می بینیم که از لحاظ شرایط شغلی چندان وضعیت خوبی ندارد.پس هر انتخابی باید با چشم باز باشد.
- از نظر شما گرایش های جدید در سوال های کنکور امسال کدام هاست ؟ لطفا توضیح دهید .
کنکور خیلی به سمت حفظیات حرکت کرده و دانشاموزان را بیش از قبل با این مسئله می آزماید.همچنین دانشآموز را از نظر پختگی ومدیریت ذهن هم مورد چالش قرار میدهد.به شخصه من درصد درس ریاضی را برای کنکورم روی صد درصد برنامهریزی کرده بودم ،اما دیدیم که درصد صد در درس ریاضی در کنکور هزاروچهارصد معنایی نداشت.
- یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا و آزمون های آنلاین نگرانی از تقلب برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد می کردید ؟ آیا به تراز و رتبه ی دیگران کار داشتید؟
مهمترین چیز بهتر بودن نسبت به گذشته است ، اگر هر آزمون پیشرفت وجود داشته باشد دیگر نیازی به مقایسه نیست.چه تقلب باشد و چه نباشد عملکرد دیگران نباید هیچ اثری بر روی کار ما بگذارد.میدانم که این کار خیلی خیلی سخت است ، اما کلید موفقیت در کنکور است.
- قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟ شمارش و نوشتن اعداد ، خواندن و نوشتن حروف الفبا ،شعر ، جمع و تفريق اعداد يك رقمي و ...
در دورانی که من تازه وارد کلاس اول شدم ،مادرم هم معلم کلاس اول ابتدایی بودند و همیشه در درس من را کمک میکردند.بازار شعر و شاعری هم در خانه ما داغ است و از کودکی با آن آمیخته شدم.به طوری که به لطف پدرم که خود در رشتهادبیاتفارسی تحلیل کرده توانستم در سال کنکور در مسابقات شاهنامهخوانی کشوری مقام اول را کسب کنم.
- پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ پدرو مادرشما زماني كه مدارس غيرحضوري شد، چگونه به شما كمك مي كردند؟
حتی یک لحظه را هم یاد ندارم که مسئله آموزش و تحصیل من اولویت اول خانواده ام نباشد.همواره مشاوره های پدر و مادر و خواهرم برایم راهگشا بود و رسیدن به هدف بدون کمک آن ها برایم قابل تصور هم نیست.همیشه پدرم بهم میگفت مهم برای من تلاشیست که انجام میدی و هر روز داری ، بقیه اش را به خدا بسپار.
- بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايي به شما كردند؟
کسی که بیشترین کمک را به من کرد و همیشه با رویباز پاسخ سوال های من را میداد خانم کولیوند مسئول پایه دوازدهم در نمایندگی کانون بودند.
مدیریت زمان
- برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟
من از تکنیک ضریدر و منفی و استراتژی بازگشت در جلسه کنکور استفاده کردم.من از این روش ها در طول سال و مخصوصا در دوران جمعبندی هم استفاده میکردم و برای خودم این روش هارا شخصیسازی کرده بودم.به نظر خودم سرجلسه کنکور وقت کم نیاوردم و اگر مثلا به من زمان بیشتری میدادند شاید فقط دو یا سه سوال شیمی بیشتر میزدم.
- چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟
من در کنکور هنر وزبان هم شرکت کردم.کنکور هنر قبل از کنکور تجربی بود باعث شد که خیلی از استرسم کاسته شود.تنها درسی که در کنکور من را غافل گیر کرد درس ریاضی بود که توانستم آن را مدیریت کنم.اول آزمون چهل دقیقه به این درس وقت دادم ودیگر هم سراغش نیامدم.با شناختی که نسبت به خودم داشتم ، با خود میگفتم اگر من نمیتوانم این سوال هارا جواب دهم پس بقیه هم نمیتوانند واین باعث میشد جلسه آزمون را مدیریت کنم.
- روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟
من چندین بار تجربه بهم ریختن ترتیب دفترچه را داشتم که چندان موفقیت آمیز نبود.تنها درسی هایی که من در آن ها ترتیب دفترچه را بهم ریختم در دو درس پایانی یعنی فیزیک و شیمی بود که من اول حفظیات و مفاهیم شیمی را پاسخ میدادم ، بعد به سراغ فیزیک میرفتم و در آخر به سراغ محاسبات شیمی میآمدم.بقیه دروس طبق ترتیب دفترچه بود.
- آیا اتفاق غیرمنتظرهای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟
درس ریاضی خیلی برایم غیر منتظره بود.با خود گفتم من که در این درس بسیار قوی هستم اما نمیتوانم به اکثر سوالات پاسخ دهم ، پس بقیه هم همین وضعیت را دارند.این جملات از فشار روانی میکاست و بر تمرکز من میافزود.
رشته، رتبه و دانشگاه قبولی
- در مورد رتبه،رشته و دانشگاه قبولی توضیح داده شود؟علت انتخاب رشته قبولی را ذکر کنید.
من با رتبه ۹۰۲ و رتبه در زیر گروه یک ۸۱۸ رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی همدان قبول شدم.پزشک شدن آرزوی خودم و پدر ماردم بود.خوشحالم که آنها را شاد کردم.
