گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول حمیده آمالی

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول حمیده آمالی.

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول حمیده آمالی

نام و نام خانوادگی: حمیده آمالی

نام شهر: بستان آباد

میانگین تراز: 6955

رشته تحصیلی: ادبیات و علوم انسانی

تحصیلات مادر: پنجم ابتدایی

تحصیلات پدر: پنجم ابتدایی

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: سوپر مارکت

 

میانگین درصد:

ادبیات 50 / عربی 80 / دینی 60 / زبان 20 / اقتصاد 100 / علوم و فنون ادبی 60 / عربی اختصاصی 80 / تاریخ و جغرافیا 50 / ریاضی 60 / جامعه شناسی 70 / فلسفه و منطق 60 / روان شناسی 60 

 

به آزمون دادن علاقه دارم چون موجب می شود متوجه شوم در چه سطحی قرار دارم و کدام قسمت ها را بلدم... 

 

آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از تابستان سال دهم به یازدهم وارد کانون شدم حدود یک سال و نیم است که در آزمون ها شرکت می کنم دلیل آن جامعه ی آماری بالا و کیفیت آزمون ها و کارنامه بود.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

به آزمون دادن علاقه دارم چون موجب می شود متوجه شوم در چه سطحی قرار دارم و کدام قسمت ها را بلدم و کدام قسمت ها نیاز به تمرین و مطالعه دارند.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

همین که از وضعیت خود اطلاع می یابم و خود را با رقبا می سنجم.  


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

من از زمانی که وارد کانون شدم آزمون ها به صورت آنلاین برگزار می شوند ولی این شرایط تاثیری در آزمون دادن من ندارند من دفترچه را از نمایندگی می گیرم و ساعت۸:۱۵ دقیقه آزمون را شروع می کنم و در زمان مقرر به پایان می رسانم گاهی هم با حضور در نمایندگی آزمون می دهم تا به شرایط کنکور نزدیک تر باشد به هر حال آزمون ها برای آگاهی از وضعیت خودمان است و هرگونه تقلب و کوتاهی به ضرر خودمان است و به قولی چوبش را خودمان در آینده می خوریم.


5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می دهید یا مقایسه با دیگران؟ چقدر تراز و درصد دیگران برای شما مهم است؟

ابتدا خودم را با آزمون قبلی خودم مقایسه می کنم و به پیشرفت یا پسرفت خود و دلایل آن توجه می کنم سپس به کارنامه نفرات برتر نگاه می کنم و از این کار انگیزه می گیرم.


6-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

قبل از ظهر روز چهارشنبه در آزمون مشابه پارسال شرکت می کنم و همه ی سوالات را یکجا پاسخ می دهم سپس روز پنجشنبه تحلیل می کنم.


7- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کردید ؟

مطالعه ی جدی برای کنکور را از تابستان با ساعت مطالعه ی خیلی پایین یعنی در حد روزی۱ساعت شروع کردم ولی همین زمان اندک موجب شد از بسیاری رقبا جلو بیفتم و مطالعه در طول سال تحصیلی برایم راحت تر باشد. به نظر من کنکور تنها وسیله ای برای رسیدن به رشته ی تحصیلی مورد نظر در دانشگاه و سپس انتخاب شغل است پس نباید استرس و فشار روانی بیش از حد برای کنکور داشته باشیم در حد توان تلاش می کنم و نتیجه را به خدا می سپارم. 


8-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین ترازم در آزمون تابستان یازدهم تا جایی که به یاد دارم۶۸۰۰ بود و به تراز۷۴۰۰ در آزمون جمع بندی رسیدم با اینکه پیشرفت چشم گیری نداشتم ولی دلیل افزایش تراز همین پیوستگی در آزمون ها و آشنایی با نحوه ی تست زدن سر آزمون است.


9-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

مطالعه تشریحی و تستی تفاوت هایی باهم دارد من برای آزمون به صورت کاملا مفهومی مطالعه می کنم ولی برای مدرسه باید تا حدودی جملات را به حافظه سپرد تا روی برگه پیاده کرد همزمانی آزمون و مدرسه موجب شده است مهارت مفهومی و حفطی خواندنم همزمان رشد کند.

 

برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی انسجام، واضح بودن، کامل بودن، نظم و آرامشی است که به دانش آموز می دهد وقتی با توجه به برنامه راهبردی برنامه ریزی می کنیم مطمئن هستیم که دیگر نباید نگران عقب افتادگی یا مشکلات دیگر باشیم و هر آنچه که باید بخوانیم و هرتعداد که باید مرور داشته باشیم در برنامه راهبردی در نظر گرفته شده است. 


2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

اولویت من برنامه آزمون هاست و نگرانی چندانی برای برنامه مدرسه ندارم صبح ها موقع رفتن به مدرسه یکی دوساعت زودتر بیدار می شوم و برنامه ی مدرسه راهم انجام می دهم. 


3- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟ 

روش مطالعه در سال های پایه بیشتر با اولویت مدرسه و مطالعه به صورت تشریحی محور بود ولی سال کنکور به شکل مفهومی مطالعه می کنم ساعت مطالعه حدودا ثابت است که بعد از نوروز طبعا بیشتر خواهد شد. 


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

سعی کردم ساعت مطالعه را کمی افزایش دهم و از طرفی به دلیل آزمون دادن متوجه شدم که کدام بخش ها سوال خیزتر هستند به عبارتی در درس خواندن به مرور زمان حرفه ای تر شدم. 


5-ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

از کتاب نوروز و زرد عمومی و اختصاصی استفاده خواهم کرد مهم ترین ویژگی آنها یکجا بودن سوالات کنکور سال های قبل است همان چیزی که در دوران جمع بندی مورد نیاز است.


6-در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه حلی رسیدید؟

درس چالشی من زبان انگلیسی هست با وجود اینکه به این درس بسیار علاقه مندم و یادگیری کامل این زبان جزء اهدافم است که سعی می کنم با انجام روتین شبانه توانایی خودرا افزایش دهم.

 

7-کدام درس(دروس) نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درصد من در دروس تخصصی تقریبا نزدیک به هم هست دروسی مثل اقتصاد،ریاضی،عربی نقاط قوت من محسوب می شوند.


8-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

من بیشتر از طریق خودآموزی مطالب را یاد می گیرم خودم کتاب درسی را می خوانم سپس درسنامه و سپس تست. همه ی دروس را به این روش می خوانم.


9-پیشنهاد شما برای دانش آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده اند چیست؟

از نظر من ساعت مطالعه ی بالا شرط کافی برای موفقیت نیست هرچند لازم است ولی کیفیت مطالعه مهم تر است خود را با ساعت بالا گول نزنید سعی کنید دروس را با عشق و علاقه مطالعه کنید و از تحصیل علم لذت ببرید نتیجه خود به خود خوب خواهد شد پیوستگی را حفظ کنید هرروز یک روش را امتحان نکنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید الان زمان دودل بودن نیست فقط با توکل به خدا تلاش خودرا بکنید و استرس نتیجه راهم نداشته باشید.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

کارنامه اصلی، صفحه مقطع، فیلم آموزشی


2- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می کنید؟ کارنامه را چه ساعتی می گیرید ؟

ساعت۸:۱۵شروع می کنم ساعت۳کارنامه را می گیرم. 


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

از کارنامه اصلی برای اطلاع از وضعیت کلی و مقایسه درصد دروس، کارنامه پنج نوع درس برای شناسایی دروسی که نقاط ضعفم هستند و توجه بیشتر به آنها و همچنین حفظ نقاط قوت.


4-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

برای تحلیل آزمون از سوال اول شروع می کنم و به ترتیب تمام سوالات چه صحیح چه غلط چه نزده همه را بررسی می کنم و نکاتشان را یادداشت می کنم روز شنبه ی بعد از آزمون حدود ۴ساعت برای تحلیل آزمون زمان می گذارم.

 

 مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

بعد از هر آزمون چند از ده را از کارنامه نگاه کرده مقابل هر درس می نویسم سپس برای آزمون بعدی حدود یک واحد افزایش در نظر می گیرم.


2- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است ؟

در درس تاریخ و قسمت تاریخ ادبیات درس فنون خلاصه نویسی می کنم به این شکل که کتاب درسی را مطالعه می کنم و هر نکته ای شامل اسم اشخاص، تاریخ تولد ها و... که فکر می کنم فرّار هستند در کاغذی یادداشت کرده و درون کتاب قرار می دهم.


3-چه زمانی یک مبحث را خلاصه نویسی می کنید؟ خلاصه نویسی شما چه ویژگی هایی دارد؟ 

همانطور که گفتم قسمت های فرار را خلاصه نویسی یا نکته برداری می کنم تا در دوران جمع بندی راحت تر بتوانم مطالعه کنم.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

اخبار را دنبال نمی کنم و به این نکته توجه دارم که مهم ترین کاری که باید در حال حاضر انجام دهم مطالعه کردن است و بقیه ی موارد اولویت های بعدی هستند بنابراین تمرکز خود را معطوف به مطالعه میکنم در زمان های فراغت با دوستان و خانواده صحبت می کنم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

در سال یازدهم چون مطالعه برای کنکور را جدی آغاز نکرده بودم به برنامه راهبردی توجه نمی کردم و در آزمون ها صرفا با اطلاعات قبلی شرکت می کردم که قطعا نتیجه ی خوبی نداشت.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پشتیبان من چون از رتبه های برتر شهر هم هستند بیشتر موجب انگیزه و تلاش بیشتر در من می شوند و به نظرم برای کسی که روش مطالعه را آموخته است و تراز خوبی دارد مهم ترین نقش پشتیبان همین انگیزه دهی و پیشگیری از افت انرژی در برهه های زمانی خاص مثل بهمن ماه است.

  

7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

بیش ترین نقشی که پدرو مادرم در زمان کنکور برای من ایفا کرده اند حفظ آرامش و فضای مناسب برای مطالعه و همچنین فراهم کردن منابع است که از این بابت از ایشان و خانواده ام تشکر می کنم.


8-زمان استراحت تان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می دهید؟

بعد از مدرسه و مطالعه برای کنکور بقیه ی وقتم را با خانواده و دوستانم سپری می کنم همچنین کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی،پیاده روی و... هم در برنامه ام دارم.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

در دفترچه ی اختصاصی مشکلی با زمان ندارم و معمولا به اندازه ی کافی برای هر درس وقت دارم ولی در دفترچه ی عمومی  معمولا در درس ادبیات عمومی به وقت بیشتری نیاز دارم که سعی می کنم تا زمان کنکور سرعت تست زنی در این درس را افزایش دهم همچنین چون در درس دینی معمولا وقت اضافه می آورم زمان باقیمانده را به درس ادبیات و عربی اختصاص می دهم.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به صورت خلاصه روش خود را توضیح دهید.

تکنیک زمان های نقصانی را تمرین می کنم تا در ۳ماه آینده به تسلط کامل برسم در دفترچه عمومی ابتدا از هر درس۵ دقیقه ذخیره می کنم و زمان ذخیره شده را روی نزده ها و همچنین درس زبان صرف می کنم.


3-هفته ای چند ساعت مطالعه می کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می کنید؟

هفته ای حدود۲۰ ساعت مطالعه می کنم هفته ی اول و چند روز اول از هفته ی دوم را به مطالعه تشریحی میپردازم و حدود۴-۵ روز هم به مطالعه ی تستی می پردازم.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

زبان،تاریخ و جغرافیا،دینی چون در نیمسال اول در این دروس کم کاری کرده ام و با اندکی مطالعه ی بیشتر می توانم مطالب بیشتری بیاموزم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

در درس زبان سعی می کنم تعداد تست بیشتری کار کنم.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

سعی می کنم ساعت مطالعه خود را به ۶ تا۸ ساعت افزایش دهم تا فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشم.


4-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

در آزمون۱۹ فروردین کل کتاب های دوازدهم را تاجایی که مطالعه کرده ام مرور می کنم.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

در نوروز انشاءالله با استفاده از کتاب نوروز و همچنین زرد عمومی تست زنی را افزایش می دهم همچنین در این آزمون ها تکنیک زمان نقصانی را هم تمرین می کنم و سعی می کنم بیش ترین و بهترین استفاده را از این ایام بکنم.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. 

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول حمیده آمالی

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Menu