انگیزش و نگرش-روانشناسی یازدهم-آزمونک-یاسین مهدیان

نکته و تست درس انگیزه و نگرش از روانشناسی یازدهم توسط یاسین مهدیان

انگیزش و نگرش-روانشناسی یازدهم-آزمونک-یاسین مهدیان

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل آزمونک روانشناسی یازدهم از درس انگیزه و نگرش است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 کنکور 1400 و دانشجوی اموزش زبان و ادبیات فارسی کرمان تهیه شده است.


 1- چه تعداد از موارد زیر به انگیزۀ درونی اشاره دارند؟ (کانون 98)

الف) شرکت در مسابقۀ تلویزیونی برای بردن جایزۀ میلیونی آن

ب) خواندن مداوم کتاب داستان بدون توجه به زمان

ج) درس خواندن به امید گرفتن نمرۀ 20 و شاگرد اول شدن

د) ارائه یک بازی خوب در والیبال تحت تأثیر وعده و وعیدهای باشگاه

1) صفر                                2) یک                             3) دو                             4) سه

 

پاسخ: گزینـــۀ 2 – بردن جایزه، گرفتن نمرۀ 20 و تحت تأثير وعده و وعید قرار گرفتن، اشاره به انگیزۀ بیرونی و علاقه به خواندن کتاب مربوط به انگیزۀ درونی است.

 

2- ناتوانی انسان در به­کارگیری صحیح از قوۀ اختیار در مواجهه با دو موضوع مطلوب، کدام مورد را در پی دارد و انتخاب در بین آن دو، منجر به کدام شرایط می­شود؟ (کانون 99)

1) ناکامی – ناهماهنگی بعد از تصمیم                                        2) تعارض – ناهماهنگی بعد از تصمیم

3) ناکامی – درماندگی آموخته شده                                             4) تعارض – درماندگی آموخته شده

 

پاسخ: گزینـــۀ 2 – ناتوانی در تصمیم­گیری به تعارض منجر می­شود. تعارض ناشی از ناتوانی در تصمیم­گیری بین دو موضوع جذاب و خواستنی را اصطلاحاً تعارض گرایش – گرایش می­نامند.

هرگاه فرد مجبور شود بین دو انتخاب مطلوب، یکی را برگزیند، دچار ناهماهنگی بعد از تصمیم می­شود.

 

3- رضا با اینکه سخت مشغول مطالعه برای امتحانات مدرسته است، برای موفقیت در مسابقات ورزشی مدرسه نیز تلاش می­کند و نهایتاً، هم در امتحانات موفق می­شود و هم در مسابقات ورزشی موفق به کسب مدال می­شود؛ اما موفقیت­های خود را به شانس و اقبال نسبت می­دهد. کدام­یک از عوامل نگرشی دربارۀ او صدق نمی­کند؟ (کانون 99)

1) ناهماهنگی شناختی                                                      2) ارادۀ قوی

3) اسناد درونی                                                                     4) هدفمندی

 

پاسخ: گزینـــۀ 3 – او موفقیت خود را ناشی از عوامل خارجی (شانس و اقبال) می­داند. بنابراین اسناد درونی ندارد.

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینۀ «1»: او تلاش می­کند، اما در عین حال به شانس هم معتقد است، لذا شناخت و رفتار او باهم سازگار نیستند.

گزینۀ «2»: مطالعۀ جدی برای امتحانات و تلاش برای موفقیت ورزشی، نشان از ارادۀ قوی او دارد.

گزینۀ «4»: تلاش برای رسیدن به موفقیت، بیانگر هدفمندی اوست.

 

4-کدام­یک از عبارات زیر در ارتباط با «باورها و نظام­های ارزشی فرد» است؟ (کانون 97)

1) وقتی که باور می­کنیم که کنترلی بر محیط خود نداریم، انگیزۀ عمل در ما به وجود نمی­آید و هیچ تلاشی نمی­کنیم.

2) به­وسیلۀ ارکانی همچون خانواده، مدرسه، اجتماع و در نهایت به­وسیلۀ خود فرد ساخته می­شود.

3) شناخت ما همچون نظام قاعده­مندی است که بین عناصر آن پیوندهای بسیاری برقرار است.

4) بسیاری از ناتوانی­های ما به این دلیل است که باور می­کنیم ناتوانیم.

 

پاسخ: گزینــۀ  2 – بررسی گزینه­ها:

گزینۀ «1»: درماندگی آموخته­شده

گزینۀ «2»: باورها و نظام ارزشی فرد

گزینۀ «3»: هماهنگی شناختی

گزینۀ «4»: درماندگی آموخته­شده

 

5- اقدام کارآمد «از سوی فردی که با علم به مضر بودن مواد اعتیادآور، از آن­ها برای مطالعۀ آسان و سریع استفاده می­کند»، کدام است؟ (کانون 99)

1) توجیه رفتار                     2) تغییر نگارش                 3) پیوند میان عناصر شناختی                4) تغییر رفتار

 

پاسخ: گزینـــۀ 4 – فرد مفروض در صورت سؤال، دچار ناهماهنگی شناختی شده است. هنگام بروز ناهماهنگی، فرد می­تواند دو کار انجام دهد: 1- رفتار خود را تغییر دهد، 2- نگرش خود را تغییر دهد تا این دو باهم هماهنگ شوند. در مثال صورت سؤال، تغییر نگرش (در مورد مضر بودن مواد اعتیادآور) و یا توجیه رفتارش، اقداماتی ناکارآمد هستند؛ در نتیجه، فرد راهی جز تغییر رفتار (برای مثال ترک مواد مخدر یا کاهش مصرف آن) ندارد.

 

6- وقتی یادگیرندگان شکست را به چیزی نسبت می­دهند که نمی­توانند آن را کنترل کنند، در نتیجه ... . (کانون 98)

1) چون بین کار خود و پیامدهای آن رابطه­ای نمی­بیند، دست از کار می­کشند.

2) انگیزۀ بسیار کمی برای جبران شکست خود خواهند داشت.

3) می­آموزند که ناتوان هستند و تلاش آن­ها موقعیت فعلی را تغییر نخواهد داد.

4) این اعتقاد در آن­ها ایجاد می­شود که هیچ رویدادی تحت کنترلشان نیست.

 

پاسخ: گزینــۀ 2 – وقتی یادگیرندگان شکست را به چیزی نسبت می­دهند که نمی­توانند آن را کنترل کنند، انگیزۀ بسیار کمی برای جبران آن خواهند داشت.

 

7- در مورد عوامل نگرشی مؤثر بر رفتار، کدام گزینه نادرست است؟ (کانون 98)

1) دستیابی به اهداف فردی و اجتماعی در جوامع، متأثر از نظام باورهای فرد و جامعه است.

2) نتیجۀ همیشگی ناهماهنگی شناختی، تغییر رفتار قابل مشاهده است.

3) قرار گرفتن بر سر دو راهی انتخاب یک امر از بین دو چیز مطلوب، به ناهماهنگی بعد از تصمیم می­انجامد.

4) انسجام در رفتار و عدم اتلاف منابع انرژی، از پیامدهای انتخاب هدف هستند.

 

پاسخ: گزینــــۀ 2 – در صورت بروز ناهماهنگی شناختی، فرد دو کار را می­تواند انجام دهد:

1- رفتارش را تغییر می­دهد.                  2-نگرش خود را تغییر دهد.

 

8- عدم احساس ارزشمندی و غرور، هنگام رسیدن به اهداف، در چه صورتی به وقوع می­پیوندد؟ (کانون 98)

1) انتخاب اهداف متضاد با علایق                                  2) انتخاب اهداف زودگذر

3) انتخاب اهداف دست­نایافتنی                                     4) تقسیم اهداف بزرگتر به اهداف کوچکتر

 

پاسخ: گزینــــۀ 2 – اگر اهداف را بسیار کوچک، بی­ارزش و زودگذر انتخاب کنیم، هرگز انگیزۀ تلاش و عمل ایجاد نمی­شود؛ زیرا از انجام آن­ها احساس ارزشمندی، افتخار و غرور نمی­کنیم.



برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

ایهام-فنون دوازدهم-نکته و تست-یاسین مهدیان

Menu