سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری
این مطلب شامل آزمونک روانشناسی یازدهم از درس انگیزه و نگرش است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 کنکور 1400 و دانشجوی اموزش زبان و ادبیات فارسی کرمان تهیه شده است.
1- چه تعداد از موارد زیر به انگیزۀ درونی اشاره دارند؟ (کانون 98)
الف) شرکت در مسابقۀ تلویزیونی برای بردن جایزۀ میلیونی آن
ب) خواندن مداوم کتاب داستان بدون توجه به زمان
ج) درس خواندن به امید گرفتن نمرۀ 20 و شاگرد اول شدن
د) ارائه یک بازی خوب در والیبال تحت تأثیر وعده و وعیدهای باشگاه
1) صفر 2) یک 3) دو 4) سه
پاسخ: گزینـــۀ 2 – بردن جایزه، گرفتن نمرۀ 20 و تحت تأثير وعده و وعید قرار گرفتن، اشاره به انگیزۀ بیرونی و علاقه به خواندن کتاب مربوط به انگیزۀ درونی است.
2- ناتوانی انسان در بهکارگیری صحیح از قوۀ اختیار در مواجهه با دو موضوع مطلوب، کدام مورد را در پی دارد و انتخاب در بین آن دو، منجر به کدام شرایط میشود؟ (کانون 99)
1) ناکامی – ناهماهنگی بعد از تصمیم 2) تعارض – ناهماهنگی بعد از تصمیم
3) ناکامی – درماندگی آموخته شده 4) تعارض – درماندگی آموخته شده
پاسخ: گزینـــۀ 2 – ناتوانی در تصمیمگیری به تعارض منجر میشود. تعارض ناشی از ناتوانی در تصمیمگیری بین دو موضوع جذاب و خواستنی را اصطلاحاً تعارض گرایش – گرایش مینامند.
هرگاه فرد مجبور شود بین دو انتخاب مطلوب، یکی را برگزیند، دچار ناهماهنگی بعد از تصمیم میشود.
3- رضا با اینکه سخت مشغول مطالعه برای امتحانات مدرسته است، برای موفقیت در مسابقات ورزشی مدرسه نیز تلاش میکند و نهایتاً، هم در امتحانات موفق میشود و هم در مسابقات ورزشی موفق به کسب مدال میشود؛ اما موفقیتهای خود را به شانس و اقبال نسبت میدهد. کدامیک از عوامل نگرشی دربارۀ او صدق نمیکند؟ (کانون 99)
1) ناهماهنگی شناختی 2) ارادۀ قوی
3) اسناد درونی 4) هدفمندی
پاسخ: گزینـــۀ 3 – او موفقیت خود را ناشی از عوامل خارجی (شانس و اقبال) میداند. بنابراین اسناد درونی ندارد.
تشریح گزینههای دیگر:
گزینۀ «1»: او تلاش میکند، اما در عین حال به شانس هم معتقد است، لذا شناخت و رفتار او باهم سازگار نیستند.
گزینۀ «2»: مطالعۀ جدی برای امتحانات و تلاش برای موفقیت ورزشی، نشان از ارادۀ قوی او دارد.
گزینۀ «4»: تلاش برای رسیدن به موفقیت، بیانگر هدفمندی اوست.
4-کدامیک از عبارات زیر در ارتباط با «باورها و نظامهای ارزشی فرد» است؟ (کانون 97)
1) وقتی که باور میکنیم که کنترلی بر محیط خود نداریم، انگیزۀ عمل در ما به وجود نمیآید و هیچ تلاشی نمیکنیم.
2) بهوسیلۀ ارکانی همچون خانواده، مدرسه، اجتماع و در نهایت بهوسیلۀ خود فرد ساخته میشود.
3) شناخت ما همچون نظام قاعدهمندی است که بین عناصر آن پیوندهای بسیاری برقرار است.
4) بسیاری از ناتوانیهای ما به این دلیل است که باور میکنیم ناتوانیم.
پاسخ: گزینــۀ 2 – بررسی گزینهها:
گزینۀ «1»: درماندگی آموختهشده
گزینۀ «2»: باورها و نظام ارزشی فرد
گزینۀ «3»: هماهنگی شناختی
گزینۀ «4»: درماندگی آموختهشده
5- اقدام کارآمد «از سوی فردی که با علم به مضر بودن مواد اعتیادآور، از آنها برای مطالعۀ آسان و سریع استفاده میکند»، کدام است؟ (کانون 99)
1) توجیه رفتار 2) تغییر نگارش 3) پیوند میان عناصر شناختی 4) تغییر رفتار
پاسخ: گزینـــۀ 4 – فرد مفروض در صورت سؤال، دچار ناهماهنگی شناختی شده است. هنگام بروز ناهماهنگی، فرد میتواند دو کار انجام دهد: 1- رفتار خود را تغییر دهد، 2- نگرش خود را تغییر دهد تا این دو باهم هماهنگ شوند. در مثال صورت سؤال، تغییر نگرش (در مورد مضر بودن مواد اعتیادآور) و یا توجیه رفتارش، اقداماتی ناکارآمد هستند؛ در نتیجه، فرد راهی جز تغییر رفتار (برای مثال ترک مواد مخدر یا کاهش مصرف آن) ندارد.
6- وقتی یادگیرندگان شکست را به چیزی نسبت میدهند که نمیتوانند آن را کنترل کنند، در نتیجه ... . (کانون 98)
1) چون بین کار خود و پیامدهای آن رابطهای نمیبیند، دست از کار میکشند.
2) انگیزۀ بسیار کمی برای جبران شکست خود خواهند داشت.
3) میآموزند که ناتوان هستند و تلاش آنها موقعیت فعلی را تغییر نخواهد داد.
4) این اعتقاد در آنها ایجاد میشود که هیچ رویدادی تحت کنترلشان نیست.
پاسخ: گزینــۀ 2 – وقتی یادگیرندگان شکست را به چیزی نسبت میدهند که نمیتوانند آن را کنترل کنند، انگیزۀ بسیار کمی برای جبران آن خواهند داشت.
7- در مورد عوامل نگرشی مؤثر بر رفتار، کدام گزینه نادرست است؟ (کانون 98)
1) دستیابی به اهداف فردی و اجتماعی در جوامع، متأثر از نظام باورهای فرد و جامعه است.
2) نتیجۀ همیشگی ناهماهنگی شناختی، تغییر رفتار قابل مشاهده است.
3) قرار گرفتن بر سر دو راهی انتخاب یک امر از بین دو چیز مطلوب، به ناهماهنگی بعد از تصمیم میانجامد.
4) انسجام در رفتار و عدم اتلاف منابع انرژی، از پیامدهای انتخاب هدف هستند.
پاسخ: گزینــــۀ 2 – در صورت بروز ناهماهنگی شناختی، فرد دو کار را میتواند انجام دهد:
1- رفتارش را تغییر میدهد. 2-نگرش خود را تغییر دهد.
8- عدم احساس ارزشمندی و غرور، هنگام رسیدن به اهداف، در چه صورتی به وقوع میپیوندد؟ (کانون 98)
1) انتخاب اهداف متضاد با علایق 2) انتخاب اهداف زودگذر
3) انتخاب اهداف دستنایافتنی 4) تقسیم اهداف بزرگتر به اهداف کوچکتر
پاسخ: گزینــــۀ 2 – اگر اهداف را بسیار کوچک، بیارزش و زودگذر انتخاب کنیم، هرگز انگیزۀ تلاش و عمل ایجاد نمیشود؛ زیرا از انجام آنها احساس ارزشمندی، افتخار و غرور نمیکنیم.
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب مرتبط:
