گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) آرنیکا فلاحی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) آرنیکا فلاحی.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) آرنیکا فلاحی

نام و نام خانوادگی: آرنیکا فلاحی

نام شهر: همدان

میانگین تراز: 6980

رشته تحصیلی: انسانی 

تحصیلات مادر: فوق لیسانس ادبیات

تحصیلات پدر: لیسانس رادیولوژی

شغل مادر: فرهنگی

شغل پدر: بازنشسته

 

میانگین درصد:

ادبیات 40 / عربی 50 / دینی 70 / زبان 90 / ریاضی 80 / اقتصاد 80 / علوم و فنون 60 / عربی اختصاصی 60 / تاریخ 80 / جغرافیا 70 / جامعه شناسی 80 / فلسفه و منطق 60 / روانشناسی 70 


به نظرم مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی جامع بودن و منسجم بودن برنامه است...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

چهار سال. کلاس هشتم. نهم . یازدهم و دوازدهم. برای آشنایی با نمونه سوالات و سنجیدن خودم و یادگرفتن نحوه ی تست زنی و بالا بردن سرعت عمل و دقت عمل


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

می خواهم نحوه ی عملکردم در دو هفته ی گذشته را بسنجم و اشکالاتم را پیدا کنم تا بتوانم در آزمون نهایی عملکرد بهتری داشته باشم.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

مهم ترین ویژگی آزمون ها آشنا کردن ما با نکته های ظریف درس ها و سوالات پرتکرار است.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

به نظرم برای دانش آموزانی که صرفا هدف شان سنجیدن خود و آشنایی با سوالات مختلف است، تفاوت خاصی ندارد اما برای مقایسه چون موقعیت یکسان نیست (مثل داشتن مکان مناسب و ساکت مشابه جلسه ی آزمون و رعایت نکردن تایم دفترچه ها) شرایط مناسبی برای مقایسه وجود ندارد.

 

5-آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می دهید یا مقایسه با دیگران؟ چقدر تراز و درصد دیگران برای شما مهم است؟

من خودم را با آزمون های قبلی خودم می سنجم و تلاش می کنم بدون نگرانی و مقایسه های آسیب زننده کارنامه های نفرات برتر را نگاه کنم و درصد هایم را مثل آنها پیشرفت بدهم.


6-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

روز چهارشنبه قبل از آزمون، در آزمون مشابه پارسال شرکت می کنم و پنج شنبه درس هایی را که در آزمون مشابه مشکل داشتم دوباره مرور می کنم.


7-از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کردید؟

در واقع همیشه در پس ذهنم به کنکور فکر می کردم و در نهایت تمام تصمیم هایم با هدف کنکور انجام می شد ولی تابستان دوازدهم به صورت جدی تر برنامه ریزی کردم و برای آن تلاش کردم. 


8-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

در اولین آزمون تابستان تراز 6500 گرفتم و الان به طور متوسط به 7000 رسیده ام و بهترین ترازم 7250 بوده. فکر میکنم تا حدودی دلیل پیشرفتم نا امید نشدن و مقایسه نکردن خودم با بقیه بوده است. 


9-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

به طور کلی جدیت در درس خواندن و آشنایی با سواالت مختلف و نکات مهم در مدرسه هم تاثیرگذار بوده است.


برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

به نظرم مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی جامع بودن و منسجم بودن برنامه است و خیال آدم را از در بر گرفتن تمام درس ها راحت می کند.

 

2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

مدرسه ی ما تقریبا با برنامه راهبردی قلمچی یکسان است و معلم ها سعی می کنند برای بهم نخوردن برنامه ی ما با برنامه راهبردی قلمچی پیش بروند.


3-روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟ 

درواقع می توانم بگویم روش درس خواندن ام به کلی تغییر کرده چرا که من در سال های پایه به صورت تستی درس نمی خواندم و صرفاً به تست ها و امتحانات مدرسه بسنده می کردم و ساعت مطالعه ام هم خیلی کمتر بود، از تابستان دوازدهم تا الان که درحال آمادگی برای کنکور هستم ساعت مطالعه و تست زنی خودم را افزایش داده ام. 


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

مطالعه ی دقیق تر و تست بیشتر


5-ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

من از کتاب روانشناسی و ریاضی سه سطحی استفاده کرده ام و به نظرم بهترین ویژگی این کتابها همان سطح بندی سوالات و نوشتن درصد تعداد بچه هایی است که آن سوال را جواب داده اند و اگر داده اند؛ جواب چند درصد آنها درست بوده است؛ این ویژگی به من این کمک را می کند تا با سوالاتی که دام یا حتی نکته ی ساده ای دارند آشنا شوم و روش حل آنها را یاد بگیرم.


6-در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه حلی رسیدید؟

برای من درس علوم و فنون و ادبیات از همه ی درسها چالش برانگیز تر بود، برای حل مشکلات ام در درس فارسی به طور مبحثی آرایه ها را تمرین کردم و در علوم و فنون هم بیت های مختلف را خواندم تا بتوانم وزن آنها را راحت تر تشخیص بدهم.


7-کدام درس(دروس) نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

فکر می کنم درس ریاضی نقطه ی قوت من محسوب می شود، برای این درس ابتدا کتاب را مطالعه می کنم و بعد به سراغ کتابهای کمک درسی می روم و بعد از مطالعه ی نکات، سواالت مختلفی حل می کنم.


8-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

یادگیری برای من بیشتر به صورت خودخوان اتفاق می افتد و وقتی به مشکلی برمی خورم با معلم هایم درمیان می گذارم تا آنها به من کمک کنند.

 

9-پیشنهاد شما برای دانش آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده اند چیست؟

می توانند دست از مقایسه ی خود با دیگران بردارند و روی نقاط قوت خود تمرکز کنند و آرام آرام با هدف گذاری و بدون فشار آوردن بیش از حد به خود، خود را به تراز و درصدهای مطلوب شان برسانند و تا آخرین حد ممکن اعتدال را در درس ها و برنامه های زندگی شان رعایت کنند.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

از کارنامه ها استفاده کرده ام.


2-روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می کنید؟ کارنامه را چه ساعتی می گیرید؟

روز جمعه ساعت ۸ وارد سایت می شوم و فایل پی دی اف را دانلود می کنم و ساعت ۳ کارنامه را می گیرم.


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

کارنامه اصلی، کارنامه اشتباهات و کارنامه پنج نوع درس، کارنامه اشتباهات چون به صورت جامع اشتباهاتم را به همراه نکته ها می توانم ببینم و کارنامه پنج نوع درس چون می توانم نقاط قوت و ضعفم را بشناسم.


4-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

سوالات اشتباه و نزده هایم را به همراه جوابشان می خوانم و نکته های مهم را در کتابم هایلایت یا اضافه می کنم.


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله برای بعضی درسها که یاد آوری شان برایم سخت است خلاصه نویسی می کنم مثل بعضی درسهای جامعه شناسی یا فلسفه، نکات و مواردی را که خودم از درس و کتاب های کمک درسی و تست ها متوجه شدهام به طور کلی و خلاصه می نویسم.


2- چه زمانی یک مبحث را خلاصه نویسی می کنید؟ خلاصه نویسی شما چه ویژگی هایی دارد؟ 

زمانی که یادآوری، بازیابی و فهم یک درس برایم سخت باشد؛ خالصه هایم مثل متن کتاب نیست و درواقع مواردی است که خودم از درس برداشت کرده ام که قابل فهم و عموما به زبان عامیانه هستند.

 

3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

سعی می کنم کمتر از گوشی استفاده کنم تا خبرها و استرسه ای اضافه را تجربه نکنم و تاجایی که می شود از این قبیل حواشی دوری کنم.


4-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

بزرگترین افت من در دوره ی امتحانات بود و دوران جمع بندی چرا که من تایم زیادی را برای آمادگی در امتحانات از دست دادم، هنوز خیلی درس ها را نتوانسته ام به شیوه ی مورد نظرم جمع بندی کنم که در عید اینها را جبران خواهم کرد.


5-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

فکر می کنم بهترین ویژگی یک پشتیبان تحلیل کارنامه و یادآوری نکاتی برای بهتر خواندن دروس است.


6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده برای کنترل روحیه ی من و ناامید نشدن با من صحبت می کنند، نسبت به آینده به من امید می دهند و من را با دیگران مقایسه نمی کنند که اینها خیلی به من کمک می کند، و در رابطه با کنترل وضعیت درسی ام گاهی به من نکاتی را یادآور می شوند که کمکم می کند.


7-زمان استراحت تان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می دهید؟

میزان استراحتم بین درس خواندن بیست دقیقه تا نیم ساعت است و سعی می کنم در این تایم کاری را بکنم که از آن لذت می برم و یا گهگاهی دراز می کشم تا بدنم کمی استراحت کند و قوه ی دوباره نشستن را پیدا کنم.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

سعی می کنم طبق تایمی که در دفترچه داده است پیش بروم و اگر در درسی وقت اضافه آوردم به سوال های وقت گیر قبلی برگردم.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به صورت خلاصه روش خود را توضیح دهید.

من از روش ضربدر منها استفاده می کنم، یعنی برای سوالاتی که مطمئنم جواب آنها را پیدا نمی کنم در پاسخ برگم ضرب در می زنم و دیگر برای آنها وقت اضافه نمی گذارم.


3-هفته ای چند ساعت مطالعه می کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می کنید؟

من به طور هفتگی ساعت مطالعه ام را یادداشت نمی کنم اما به طور متوسط روزی 5 الی 6 ساعت مطالعه دارم که این تایم را روزانه بین دروس سخت و راحت برای خودم تقسیم می کنم.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

در درس ادبیات، می خواهم در این درس پیشرفت کنم و به چند از ده مورد نظرم برسم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

فکر نمی کنم روش مطالعه ام در درسی را تغییر دهم.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

دروس عمومی به خصوص ادبیات و عربی


4-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

در عید با برنامه ریزی، نیم سال اول دوازدهم و نقاط ضعفم در دروس پایه را مطالعه و جبران می کنم تا بتوانم به جمع بندی مورد نظر برسم.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

قصد دارم نقاط قوتم در دروس پایه را تقویت و نقاط ضعفم را جبران کنم و نیم سال اول دوازدهم را جمع بندی کنم.


////////////////////////////////////////////////

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) آرنیکا فلاحی

////////////////////////////////////////////////

Menu