گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) زهرا سهرابی

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول(انسانی) زهرا سهرابی .

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) زهرا سهرابی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: زهراسهرابی

نام شهر:  اسفراین       

رشته‌ تحصیلی:  دوازدهم انسانی

میانگین تراز:  ۷۰۷۲                

تحصیلات پدر: دیپلم تجربی

شغل پدر:راننده وسیله نقلیه سنگین

تحصیلات مادر:دیپلم انسانی 

شغل مادر:خانه دار



آزمون های اصلی باعث میشود مطالب با برنامه ریزی و تکرار مداوم در ذهن دانش‌آموز ته‌نشین و ماندگار بشود و آزمون های مکمل مثل هدف‌گذاری و مشابه پارسال سبب اطمینان فرد نسبت به آموخته هایش و آمادگی بیشتر برای آزمون اصلی است...


آزمون‌ 

  1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

من از پایه دهم یعنی سال ۹۸ در کانون ثبت نام کردم قبل از آن هیچ اطلاعی از موسسه و آزمون هایش نداشتم دبیر ادبیات سال نهم خانم نسرین کسکنی که بسیاری از موفقیت ها مو مدیون ایشان و کمک هاشونم ما را با آزمون ها آشنا کرد و پرینت سوالات رو در اختیارمون میزاشت اما از سال دهم به طور رسمی وارد کانون شدم.


  1. دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

اولین دلیلش این بود که مصاحبه خیلی از افراد موفق را که مطالعه کرده بودم مهمترین عامل موفقیت خودشان را پیوستگی در آزمون ها می دانستند و دلیل دوم هم نگرش هم به غیبت بود که شرکت نکردن در آزمون را نوعی شکست تلقی می کردم حتّی اگر گاهی اوقات آمادگی کامل را نداشتم آزمون و شرکت می‌کردم


  1. مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

آزمون های اصلی باعث میشود مطالب با برنامه ریزی و تکرار مداوم در ذهن دانش‌آموز ته‌نشین و ماندگار بشود امّاآزمون های مکمل مثل هدف‌گذاری و مشابه پارسال سبب اطمینان فرد نسبت به آموخته هایش و آمادگی بیشتر برای آزمون اصلی است


  1. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

من ساکن روستا هستم امکان دریافت دفترچه های سال در روز آزمون برای آن وجود ندارد و مجبور بودم با موبایلم آزمون بدم که این روش باعث کاهش سرعت و کیفیت عملکرد می‌شود ولی هیچ کاری مشکلات نتوانست انگیزه‌ام را برای شرکت در آزمون ها کاهش بدهد


  1. چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟

قطعاً به رقابت و توجه به هم سطح ها یک قوه فطری در انسان است اما بیشتر توجه ام را صرف تحلیل در درصد و تراز های خودم می کنم خیلی کم به مسئله تقلب توجه می‌کنم و معتقدم کسی که تقلب می کند در عمل به خود صدمه می‌زند و هیچ اطمینانی به اندازه رشد حاصل از تلاش واقعی خود فرد ارزش ندارد


  1. آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این آزمون پاسخ دهید)

آزمون های هدف گذاری باعث شده من دروس بودجه بندی را در هفته اول تمام کنم و آموخته های خودم را با این آزمون ارزیابی کنند و نقاط ضعف را در هفته دوم جبران کنم


  1. چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

من آزمون هدف گذاری را جمعه هفته اول شرکت می‌کنم و چهارشنبه هفته دوم در آزمون مشابه پارسال راستش من عملکرد خودم را چندین بار امتحان کردم و به این نتیجه رسیدم زمانی که در این آزمون شرکت می‌کنم آزمون اصلی را موفق‌تر انجام میدم


  1. از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بعد از پایه دهم یعنی ورودی یازدهم و دوازدهم تابستان‌ها را جدی می خواندم و بخش نگاه به آینده آزمونهای تابستان باعث می‌شد مطالب دروس سال پیش رو را هنگام تدریس معلم بهتر بفهمم


  1. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین آزمون ترازم ۴۷۰۰ شد من پایه دهم رشته تجربی بودم اما زمانی که سال یازدهم تغییر رشته دادن به انسانی اومدم اولین ترازم در رشته انسانی ۵۹۰۰ شد و بعد از آن به تدریج به میانگین تراز ۷۱۰۰ رسیدن بیشترین تراز ۷۶۰۰ بود مهمترین عامل پیش رفتن به نظر خودم بررسی اشتباهات هم در آزمون ها و یادداشت نکات پاسخنامه بود


  1. کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

دروس اختصاصی نقاط قوت من هستند اکثر نمره من از این دروس در آزمون و ۸۰ درصد به بالا بوده من در این روز ابتدا از تدریس دبیران استفاده می کنم و سپس به مطالعه و تست می پردازم و سعی می‌کنم روز بیشتری از این دروس داشته باشم


  1. برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

در دروسی که کمی ضعیف تر بودم از پشتیبان ویژه و دبیران کمک می خواستند و مشورت می‌کردم پدر و مادرم همواره تاکید زیادی بر روی کیفیت مطالعه هم داشتند


  1. بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

آزمون های کانون باعث شده به نکات ریز تری در کتاب توجه کنند و مشکلی در امتحانات مدرسه نداشته باشم


برنامه و کتاب


  1. چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

من ابتدا دروس بودجه بندی کانون را مطالعه می کنم در هفته دوم مطالعه فقط مرور و تست کارمیکنم دروس مدرسه را هم میخوانم چون اغلب از مدرسه پیشتر از کانون است


  1. آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟ 

روش مطالعه سال کنکور مثل سال های قبل است اما کمی با جدیت بیشتر و ساعت مطالعه بالاتر و میزان تست بیشتر


  1. برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

 برای رسیدن به تراز کانونی وقتی میزان مطالعه و کیفیت مطالعه خودم را بررسی کردم و اشکالی در آن ندیدم میزان تست خودم را در روز افزایش دادم این روش را به پیشنهاد خود پشتیبان ویژه کانون برایم در نظر گرفته بود خانم زهرا رستم خانی انجام دادم


  1. ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

من در درس های ریاضی و اقتصاد از کتاب آبی کانون استفاده می کنم چون تمامی فرمول و نکات رو پوشش می دهند  قصد دارم برای جمع بندی دوازدهم از کتاب های کانون استفاده کنم


  1. آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله از دفتر برنامه ریزی استفاده می کنم نوشتن برنامه باعث می شود که اهداف کوتاه مدت برای مطالعه مشخص شوند


  1. در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟

روش مطالعه خود را در درس زبان انگلیسی تغییر دادند قبل از آن صرفاً کتاب درسی و درسنامه را مطالعه می‌کردم اما با تغییر روش به تست روی آوردم و این تغییر روش باعث افزایش درصدم در آزمون ها شد

 

کارنامه و سایت


  1. روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيري؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي‌كني؟

ساعت ۴ بعد از ظهر کارنامه را دریافت می کنم و بیشتر تمرکز آن بر روی درصد است


  1. از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

 از بین کارنامه های جعبه ابزار از کارنامه اشتباهات بیشتر استفاده می کنم



  1. هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار می‌گرفتید يا در پردازش‌هاي بعدي؟ چرا؟

همانطور که در قسمت های قبل گفتم  اول تمام دروس و تمام می‌کردم و هفته دوم به مرور و تست زنی می پرداختم خیلی از آزمون ها به دلیل قطعی اینترنت و کاهش سرعت م که دلیل اصلیش آزمون آنلاین بود باش و در پردازش دوم قرار بگیرم


  1. در سال‌های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون‌ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال‌های پایه پیشرفت داشته‌اید، دلیل و انگیزه‌ی این پیشرفت چه بود؟

سال یازدهم میانگین تراز م ۶۸۰۰ بود اما از ابتدای آزمون های دوازدهم به تراز بالای ۷۰۰۰ رسیدم و تنها دلیل آن اهمیتی بود که به پایه دوازدهم دادم و با جدیت مطالب و آزمون ها رو دنبال می کردم



مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

 

  1. شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي‌خوانديد بعد آزمون مي داديد؟

من امسال بیشتر از روش بازیابی استفاده می کنم اول آزمون می‌دهم بعد مطالب رو مطالعه می کنم چون معتقدم آزمون اعتماد به نفس و اطمینان به آموخته های فرد را تقویت می کند در ابتدا دوباره خوانی را نیز امتحان کردم اما بازدهی آن بسیار کمتر است


  1. آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله بیشتر هفته دوم خلاصه نویسی می کنم و در خلاصه نویسی از نمودار درختی بیشتر استفاده می کنم


  1. براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

برای دور ماندن از حاشیه های کنکور و کرونا سعی می کنم بیشتر با پدر و مادرم به پیاده روی و طبیعت بروم و اجتماعات دوری کنم 


  1. در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

 بیشتر افت ترازم در مهر ماه بود با چون شیوه مطالعه دروس آشنا نبودم اما پس از آن با کمک های پشتیبان ویژن ویژه ام کم کم شیوه درست مطالعه را یاد گرفتم و دروسی را مثل ریاضی فلسفه و منطق ادبیات و علوم و فنون را در راس برنامه هایم گذاشتم زیرا تاثیر زیادی در رتبه و تراز دارد


  1. پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تشکر ویژه ای دارم از خانم رستم خانی پشتیبان عزیزم که در هر ساعت از شبانه روز به سوالاتم پاسخ میداد به نظرم مهمترین ویژگی یک پشتیبان و راهنما اول سطح اطلاعات بالا و دوم خونسرد بودن و آرامش داشتن است که بتواند از میزان تنش و اضطراب دانش آموزش بکاهد


  1. اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

پدر و مادرم گرایش به درس خواندن را از همان سالهای اول دبستان در من ایجاد می‌کردند و پشتیبانی و حمایت گردانی من در همه شرایط زندگی هم بودند و اکنون هم تنها انگیزه هم در تحصیل پدر و مادر من هستند یکی از رویاهایم خدمت کردن به این دو گوهر گرانقدر است و تشکر ویژه دارم از خانم صدیقه خاکشوری یکی از عوامل کادر مدرسه ام که کمک هایش تاثیر فزاینده ای در ادامه روند تحصیلم داشت و اگر مساعدت‌های ایشان و همدلی هایشان نبود مسیر زندگی‌ام تغییر می‌کرد.



هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم 


  1. در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

حساس می کنم یکی از نقاط ضعف من اختیارات شاعری در فنون است سعی می کنم در زمان تعطیلات نوروز زمان بیشتری برای تمرین در این مبحث بگذارم


  1. یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

به نظر من زمان تعطیلات نوروز وقت مناسبی برای مرور مطالب نیمسال اول است.


  1. برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

قصد دارم در تعطیلات نوروز به جمع‌بندی مطالب پایه بپردازم مطالب تدریس شده دوازدهم را مرور کنم





دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) زهرا سهرابی


Menu