گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول(ریاضی)علی زرندی

مصاحبه با قهرمان پیوستگی نیمسال اول(ریاضی)علی زرندی

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول(ریاضی)علی زرندی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: علی زرندی

نام شهر: خوی

رشته‌ تحصیلی:  ریاضی فیزیک                                   

میانگین تراز: 7007          

تحصیلات پدر: فوق لیسانس برق                                                       

شغل پدر: فرهنگی

تحصیلات مادر: فوق لیسانس برق                                                                       

شغل مادر: کارمند

میانگین درصد هر درس در آزمون ها: 

فارسی:75              عربی:70              دینی:80                 زبان:90                ریاضی:60                 فیزیک:70                   شیمی:50



آزمون‌



  1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 
  2. در پایه های نهم و دوازدهم. در مجموع 2  سال در کانون شرکت کرده ام . دلیل آن به جهت وجود سوالات سطح بالا و جامعه آماری و برنامه ریزی دقیق آزمون های کانون بوده است .

  3. دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 
  4. حضور مداوم و پیوستگی در آزمون ها موجب تداوم زنجیره یادگیری و تمرین خواهد شد به همین جهت حضور مداوم من موجب شده در هر آزمون در اولین فرصت متوجه نواقصات شده و رفعشان کنم.

  5. مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 
  6. مهم ترین ویژگی آزمون ها سنجش میزان تسلط در هر مبحث می باشد به همین جهت شرکت در آزمون بسیار پر اهمیت است و همچنین آزمون های هدف گذاری قبل آزمون به دانش آموران کمک میکند که دید کلی از تسلط خود در مباحث سال دوازدهم داشته باشند و بتوانند سنجش درستی از یادگیری خود در هر مبحث  داشته باشند.

  7. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 
  8. شرایط غیر حضوری بودن آزمون ها باعث شده شبیه سازی نحوه امتحان دادن به طور کامل برایم میسر نشود . ولی هدف اصلی من سنجش میزان تسلطم در مباحث می باشد به همین دلیل نمیگذارم که غیر حضوری بودن آزمون ها در نحوه یادگیری و آزمون دادن من تاثیر چندانی داشته باشد .

  9. آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 
  10. در مرحله اول تحلیل کارنامه همیشه سعی میکنم تراز و میانگین درصد های هر درس را با آزمون های قبلی مقایسه کرده و علت تفاوت را شناسایی کنم . در مرحله دوم تحلیل درصد های خود را با رتبه های برتر مقایسه میکنم و سعی میکنم بیشتر در درس هایی کار کنم که موجب افزایش درصد سازی در آزمون شود . به طور کلی مقایسه با خودم در اولویت قرار دارد.

  11. آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟ 
  12.  آزمون های هدف گذاری کمک میکند که دید کلی از وضعیت دروس دوازدهم داشته باشم و بتوانم نواقصات خود را شناسایی کنم و برای هفته بعد برنامه ریزی دقیق تری داشته باشم.

  13. چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟
  14.  آزمون هدفگذاری در پنچ شنبه در اولین فرصت شرکت میکنم و با توجه به نتیجه برای هفته آینده برنامه ریزی دقیق تری به نسبت نتیجه آزمون انجام می دهم و سعی می کنم مثل آزمون اصلی در یک نوبت با مدیریت زمان پاسخ دهم.

  15. از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کرده‌اید؟
  16.  از تابستان هدف اصلی را کنکور سراسری قرار داده ام و با توجه به برنامه راهبردی از ابتدا شروع به مطالعه مباحث پایه و دوازدهم کرده ام .

  17. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 
  18. 5500 – دلیل پیشرفت من مطالعه مستمر و تسلیم نشدن می باشد. با توجه به نتیجه اولین آزمون شروع به یادگیری نحوه مطالعه مباحث کردم و با کمک برنامه راهبردی نتایجم را به تدریج بهتر کردم.

  19. بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 
  20. بلی – آزمون ها این فرصت را به من دادند تا نواقصات و مباحثی که در پایه مشکل داشتم جبران کنم و به همین جهت کمک بسیاری در پیشرفت و یادگیری مباحث مدرسه شد.



برنامه و کتاب


  1. همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 
  2. برنامه ریزی اصولی با توجه به همه سطوح از تسلط و وجود ایستگاه های جبرانی برای رفع مشکلات یادگیری در مباحث گذشته

  3. چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟ 
  4. روند برنامه راهبردی از مدرسه تفاوت زیادی ندارد ولی به کمک برنامه راهبردی می توانم از قبل یک پیشخوانی در مباحثی که هنوز در مدرسه تدریس نشده اند داشته باشم و به نظرم مطالعه با برنامه راهبردی بهتر می تواند در برنامه مدرسه هم به من کمک کند .

  5. روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد ؟ دلیل آن چیست؟
  6. روش مطالعه من در سال کنکور بیشتر بر مبنای یادگیری مفهومی مباحث می باشد و نسبت به سال های پایه سعی میکنم تست بیشتری کار کنم تا مهارت و سرعت خود را بهتر کنم ولی مهم ترین شرط قبل از شروع تست زنی تسلط در همه مباحث کتاب درسی میباشد.

  7. برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
  8.  تغییراتی همچون نوشتن گزارش کار روزانه به کمک دفتر برنامه ریزی برای بهتر و با ثبات تر کردن مطالعه مستمر و همچنین یادگیری استراتژی های مطالعه هر درس به جهت صرفه جویی در زمان.

  9. ازکدام یک از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد. کتابهای سه سطحی و زرد کانون به دلیل داشتن سوالات آزمون های گذشته و سراسری کمک زیادی برای جمعبندی در مباحث کردند .

  10. آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟
  11. بلی – دفتر برنامه ریزی بهترین ابزار برای ثبت گزارشکار هر روز و ارزیابی مطالعه در هر روز می باشد.

  12. در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می‌شدید ؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟ 
  13. درس شیمی و ادبیات چالشی ترین دروس برایم بودند و برای رفع مشکل ابتدا سعی کردم تسلط خود را در کتاب درسی افزایش دهم و مباحث مهم را به صورت موضوعی مطالعه کنم و هر روز تست مشخصی از آنها حل کنم .

  14. کدام درس( دروس)  نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟
  15.  درس زبان انگلیسی – روش مطالعه من به این صورت است که هر روز نیم ساعت وقت برای این درس اختصاص میدهم . چون زبان انگلیسی درسی است که تمرین زیاد موجب افزایش مهارت در آن میشود.

  16. یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟ 
  17. یادگیری با استفاده از تمرین و حل سوالات زیاد در هر مبحث می باشد . 

  18. پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟ 
  19. پیشنهاد من این است که هیچوقت ناامید نباشند و دست از تلاش برندارند و سعی کنند استراتژی های مطالعه هر مبحث را یاد بگیرند و مطمئن باشند که با تمرین و مطالعه اصولی می توانند در کمترین زمان بهترین نتیجه را کسب کنند.




کارنامه و سایت



  1. از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟ ( فیلم‌های آموزشی، مطالب درسی، خلاصه درس‌هاو..) 
  2. از سایت کانون برای تحلیل کارنامه و  مطالعه خلاصه درس ها برای مرور در روز پنجشنبه آزمون استفاده میکنم.

  3. روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 
  4.  از ساعت 8 شروع کرده و کارنامه را ظهر دریافت کرده و شروع به تحلیل آزمون میکنم.

  5. از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟  
  6. از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات استفاده میکنم تا هنگام تحلیل آزمون دلیل اشتباهاتم را یادگرفته و در اولین فرصت رفعشان کنم.


روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

ابتدا درصد هر درس را با میانگین درصدهای کسب شده در آزمون های قبلی مقایسه میکنم و علت پیشرفت و پچسرفت را شناسایی کرده و راه های درست مطالعه را با توجه نتیجه انتخاب میکنم.




مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت 



  1. آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه؟ براي هدف‌گذاري از کدام کارنامه‌ها استفاده مي‌كنی؟
  2.  بله از کارنامه هدفگذاری   برای هدفگذاری اسفاده میکنم و سعی میکنم عملکردم را نزدیک به هدفگذاری خود بکنم.

  3. آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟ 
  4. بله در دروسی که مباحث و حجم زیادی دارند . خلاصه نویسی یک پکیجی خواهد بود که مهم ترین مباحث به زبان ساده برای ما تفهیم خواهد شد . ابتدا بعد از مطالعه و تمرین در مبحث شروع به شناسایی مواردی میکنم که احتمال طرح سوال در آنها بسیار بوده و یا می تواند در آینده به فراموشی سپرده شوند در یک دفتر یادداشت کرده و در آخر هفته یک مرور اجمالی بر آنها می کنم.

  5. چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟  
  6. در زمانی که به تسلط در مبحث رسیده ام شروع به خلاصه نویسی میکنم.

  7. براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟
  8.  این موارد موجب میشود که بر روحیه همه لطمه وارد کنند  به همین جهت با دیدی مثبت به قضیه نگاه میکنم و سعی میکنم بر خودم تلقین کنم که همه چیز در نهایت به خوبی به پایان خواهد رسید و فکرم را زیاد مشغول نمیکنم.

  9. در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 
  10. عوامل زیادی میتوانند باعث شوند که دانش اموزان نتوانند به بودجه بندی آزمون برسند و یا حتی در مدیریت زمان مشکل داشته باشند . من سعی میکنم هر هفته جمعه ها وقت بخصوصی را برای جبران مشکلاتی که در روند مطالعه داشتم اختصاص بدهم تا در بروز مشکل نگرانی بابت از بین رفتن زنجیره یادگیری نداشته باشم .

  11. پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ 
  12. پشتیبان همیشه روند مطالعه من را بررسی میکند و و اشکالاتم را در برنامه ریزی مشخص می کند . پشتیبان خوب همیشه وضعیت دانش آموزان را می سنجد و در انتخاب راه درست در مطالعه کمک می کند.

  13. اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟ 
  14. خانواده همیشه پیگیر وضعیت درسی من هستند و سعی می کنند روحیه من را در هر زمان حفظ کنند و محیط مناسبی برای مطالعه برایم فراهم آورند.

  15. زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟
  16. زمان استراحت من بعد از 90 دقیقه مطالعه حدود 10 تا 15 دقیقه است و برای تفریح بیشتر سعی میکنم فعالیت بدنی داشته باشم و مواد مغذی مصرف کنم.



روش‌های مدیریت زمان 

 

  1. زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟ 
  2. با استفاده از دسته بندی سوالات از ساده به دشوار و وقتگیر شروع کرده و با حل سوالات ساده در مرحله اول و در مراحل آتی با حل سوالات دشوار درصد سازی کرده و زمان خود را مدیریت میکنم.
  3. از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید. 
  4. تکنیک ضربدر منها خیلی به من در دسته بندی سوالات کمک کرده و عملکرد بهتری داشته ام.

  5.  هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟ 
  6. به طور میانگین 60 ساعت مطالعه مستمر در هفته و روزانه حد اقل 8 ساعت مطالعه و حل تمرین




هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم



  1. در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟ 
  2. دروس اختصاصی – چون مباحث دروس اختصاصی در نیمسا ل دوم به مراتب حجم بیشتری داشته و زمان زیادی نیاز است تا برای مطالعه آنها صرف کنم.

  3. در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟ 
  4. عربی – بیشتر سعی میکنم عربی را هم به تدریج مثل ادبیات از درس به درس به سمت موضوعی پیش ببرم.

  5. در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟ 
  6. در نیم سال اول ضعف هایی همچون خستگی زیاد داشتم ولی سعی کردم در نیمسال دوم با تغییر در شیوه زندگی بتوانم انرژی زیادی ذخیره کرده و با سرعت و کیفیت بالاتری به مطالعه بپردازم.

  7. یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟
  8. خلاصه نویسی و حل آزمون های جمع بندی بهترین روش برای مرور آموخته ها می باشد پس بهتر است با حل آرمون مطالب را مرور کنند و نگرانیشان را برطرف کنند.

  9. برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟  
  10. نوروز بهترین زمان برای مرور مطالب پایه و حتی بهترین زمان برای رفع نواقصات می باشد و من سعی می کنم با کمک کتاب نوروز مطالب یاد گرفته شده را مرور کنم و دانش آموزان در دوران طلایی نوروز می توانند نتیجه را عوض کرده و به سود خود کنند.




دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول(ریاضی)علی زرندی

Menu