گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) علیرضا زارع

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) علیرضا زارع.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) علیرضا زارع

نام و نام خانوادگی: علیرضا زارع

نام شهر: قوچان

میانگین تراز: 6696

رشته تحصیلی: تجربی

تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد مشاوره

تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد حسابداری

شغل مادر: فرهنگی

شغل پدر: فرهنگی

 

میانگین درصد:

ادبیات 40 / عربی 70 / دینی 70 / زبان 60 / شیمی 85 / فیزیک 85 / زیست 80 / ریاضی 60


آزمون اصلی موجب می شود که مطالب مطالعه شده تثبیت و میزان یادگیری افزایش یابد...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از پایه دهم و به مدت 3 سال در آزمونهای کانون شرکت کردم. به دلیل وجود برنامه راهبردی جامع و کاربردی و سطح معقولانه سوالات، آزمونهای کانون را انتخاب کردم.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

آزمون دادن موجب سنجش یادگیری و تثبیت آموخته ها می شود. به آزمون آزمایشی باید به چشم مرحله ای از یادگیری نگاه کرد که این دید موجب می شود که حتی با وجود عدم آمادگی 100 درصدی در آزمون ها شرکت کرد و واهمه ای از شرکت در آزمون نداشت.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

آزمون اصلی موجب می شود که مطالب مطالعه شده تثبیت و میزان یادگیری افزایش یابد.آزمون هدفگذاری باعث می شود که متوجه عملکرد در هفته اول شد و همچنین نقاط ضعف را برای برطرف کردن در بازه باقی مانده تا آزمون اصلی، مشخص می کند. آزمون مشابه پارسال تمرین خوبی برای شرکت در آزمون اصلی است و می توان با استفاده از آن استراتژی آزمون دادن را تمرین کرد.  


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

شرایط کرونا تاثیر زیادی در زمینه آموزش داشته و قطعا آزمون هم از این موضوع مسثتنی نیست اما سعی کردم شرایط آزمون دادن را بطور تقریبا کامل برای خودم ایجاد کنم. 


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟

قطعا رقابت برای پیشرفت در هر زمینه ای مفید است اما شرط این رقابت، اطمینان از سالم بودن آن است؛ به همین دلیل سعی کرده ام در شرایط کرونا، وضعیت خودم را بیشتر نسبت به خودم بسنجم. کسانی که تقلب را برای شرکت در آزمون انتخاب می کنند، عملا خود را از رقابت کنکور حذف کرده و نتیجه تصمیم اشتباه خود را خواهند دید.


6-آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هذف گذاری موجب می شود که از عملکرد خودم در هفته ابتدایی آزمون مطلع شوم و برنامه ای کوتاه مدت با توجه به آن برای زمان باقیمانده تا آزمون تنظیم کنم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

پنجشنبه هفته اول در آزمون هدف گذاری و 2 یا 3 روز آخر در آزمون مشابه شرکت می کنم تا نحوه آزمون دادن را برای آزمون اصلی تمرین کنم. سعی میکنم در یک زمان به همه درس ها پاسخ دهم.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از تابستان ورودی به یازدهم، آزمونهای تابستان ابزار کمکی است که موجب مرور مطالب گذشته و نگاهی به مطالب آینده می شود که قطعا در سال تحصیلی اثر خود را خواهد گذاشت.


9-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

زیست شناسی و فیزیک از نقاطی قوتی هستند که دلیل آن به ترتیب اهمیت دادن به کتاب درسی و حل تست¬های متنوع و ایده دار است.


10-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

برای پیشرفت کردن همواره با پدر و مادرم و همچنین دوستانی که قبلا این مسیر را طی کرده اند، مشورت می کنم. 


11-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

مطالب مدرسه از مطالب آزمون جدا نیست و شرکت در آزمون باعث می شود که مطالب گذشته حفظ و تثبیت و برای شرکت در امتحانات آمادگی لازم ایجاد شود. 


برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم ترین ویژگی برنامه کانون یادگیری مطالب جدید در عین مرور مطالب گذشته و همچنین تقسیم بندی معقولانه مطالب در بازه های مختلف سال است.


2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، متاسفانه مدرسه برنامه قابل اتکا و دقیقی نداشته و برنامه کانون اولویت اول من بوده است.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟ 

بله، در سال دوازدهم مطالب پایه باید در کنار مطالب دوازدهم مطالعه شود که باعث شده دید من به دروس ترکیبی تر شده و مطالب را در کنار هم مرور کنم.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

آزمون و خطا کمک زیادی کرده است که بتوانم مسیر درست و مخصوص به خود را پیدا کنم. برای مثال با استفاده از این روش نحوه مطالعه برخی دروس و همچنین برخی از منابع را تغییر یا ارتقا دادم.


5-ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

از کتاب آبی زیست شناسی در پایه دهم و یازدهم استفاده کردم. مهم ترین ویژگی این کتاب مرور مطالب در زمان بسیار کوتاه و دستیابی به تسلط نسبی است.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

شرکت در آزمون های اصلی، هدفگذاری و مشابه پارسال و همچنین دریافت کارنامه 


2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيري؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي‌كني؟

حدودا ساعت 3 کارنامه را دریافت می کنم و توجه من بیشتر به درصدها و عملکرد خودم است. 


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

کارنامه اصلی، پروژه ای و 5 نوع درس در کنار هم دید مناسبی از عملکردم به من می دهد. 


4-هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار می‌گرفتید يا در پردازش‌هاي بعدي؟ چرا؟

هفته اول را به مطالعه مطالب به ویژه مطالب جدید و هفته دوم را به مرور برای رسیدن به آمادگی کامل برای شرکت در آزمون اختصاص می دهم. آزمون را حدودا ساعت 8:30 شروع می کنم و در پردازش اول کارنامه می گیرم زیرا کنکور سراسری در این تایم از روز برگزارمی شود.


5-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

با بررسی کارنامه ها متوجه نقاط قوت و ضعف پایدار می شوم و سعی میکنم برنامه آینده را با توجه به مطالب استخراج شده از کارنامه ها تنظیم کنم.


6-در سال‌های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون‌ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال‌های پایه پیشرفت داشته‌اید، دلیل و انگیزه‌ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های دهم و یازدهم هم به طور تقریبی در همین سطح قرار داشتم.


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

هدف گذاری چند از 10 را تقریبا برای همه دروس انجام می دهم و در پایان آزمون و با بررسی کارنامه عملکردم را با هدف گذاری که داشتم، مقایسه می کنم.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي‌خوانديد بعد آزمون مي داديد؟

بیشتر با روش بازیابی درس می خوانم، البته در قسمت هایی که متوجه فراموشی بیش از حد مطالب می شوم، بازخوانی را در دستور کار قرار می دهم. روش بازیابی باعث مرور مطالب بصورت یکجا و در زمان کوتاه می گردد. اول درس می خوانم و بعد آزمون می دهم.

 

3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

سعی می کنم تمرکزم را روی کارم بگذارم و همچنین از روش های ابداعی برخی از دوستانم که در سال های گذشته از آن استفاده کردند، بهره می برم.


4-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پشتیبان نکات مهم را گوشزد می کند تا توجه بیشتری به آن ها داشته باشم. پشتیبان خوب پشتیبانی است که تجربه های خود را به دانش آموز منتقل و او را در مقاطع مختلف راهنمایی کند.


5-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

صحبت های انگیزشی آنان موجب دلگرمی من برای ادامه مسیر می شود؛ همچنین از آن ها در تصمیم گیری هایم کمک می گیرم و برنامه هایم را با مشورت آن ها تنظیم و اجرا می کنم.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

ترتیب پاسخگویی را بر اساس تجربیاتی که بدست آوردم تغییر می دهم که این مسئله باعث ذخیره زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات باقی مانده می شود.

 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

در دروس عمومی، زیرا نیاز به فعالیت بیشتری برای این دروس احساس می کنم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

سعی می کنم در همه درس هایم تغییراتی هر چند جزیی ایجاد کنم؛ زیرا باید در زمان باقیمانده مطالب را ترکیبی تر خواند و مرور کرد.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

درس ریاضی با توجه به کنکور امسال تغییر زیادی در سطح سوالات داشته که باید در ادامه کار توجه بیشتری به آن داشته باشم و تست های متنوع تری برای آن حل کنم.


4-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

سعی می کنم هر چند از گاهی نگاه و بازگشتی به دروس نیم سال اول داشته باشم تا از فراموشی آن ها جلوگیری کنم. می شود با تعداد تست اندک از فراموشی آن ها جلوگیری و آن ها را مرور کرد.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

نوروز زمان مرور دروس است. سعی می کنم با پاسخگویی به آزمون های موجود در نوروز مطالب را مرور و نقاط ضعف را رفع کنم.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. 

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) علیرضا زارع

///////////////////////////////////////////////////////////////////////

Menu