نام و نام خانوادگی دانشآموز: امیرحسین پارساپور | نام شهر: کرمان | رشته تحصیلی: ریاضی | میانگین تراز: 6904 | تحصیلات پدر:دکتری | شغل پدر: هیئت علمی دانشگاه ولی عصر رفسنجان | تحصیلات مادر:کارشناسی ارشد | شغل مادر: خانهدار |
امیرحسین پارساپور: مهمترین ویژگی برنامه راهبردی کانون این است که در عین اینکه تمام مطالب را پوشش میدهد، مرور مطالب گذشته نیز را دربردارد.
آزمون
از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
از تابستان سال دهم وارد کانون شدم و حدود یک سال و نیم است که در آزمون های کانون شرکت میکنم. دلیل شرکت من در آزمون ها این بود که میخواستم خودم و پیشرفتم را محک بزنم و ارزیابی از میزان آمادگی ام در دروس مختلف و برای کنکور سراسری داشته باشم.
دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
به دلیل اینکه میخواهم به طور مداوم و پیوسته خود را ارزیابی کنم و هر دو هفته بدانم که چه عملکردی داشتم و نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنم.
مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدفگذاری و مشابه پارسال)
آشنا شدن با سؤال ها و تیپ های سؤالی متفاوت و حل آنها
شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
از ابتدایی که من در آزمون های کانون شرکت کرده ام آزمون ها آنلاین بوده اند. البته در هر صورت کیفیت آزمون آنلاین به آزمون حضوری نمیرسد اما سعی کرده ام که شرایط آزمون واقعی را برای خود شبیه سازی کنم و با دفترچه کاغذی و لباس رسمی آزمون بدهم.
چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
در هر صورت تقلب وجود دارد ولی در درصد ها و تراز های بالا که رقابت سنگین است تأثیر این تقلب کمتر است. به تراز و رتبه بقیه توجه میکنم اما در این حد که بدانم که با چه درصد هایی میتوان این تراز را کسب کرد و بتوانم درصد خودم را به آن برسانم.
آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید)
آزمون های هدف گذاری کمک میکنند تا هم با نمونه سؤالاتی از آزمون اصلی آشنا شوم و هم اینکه ارزیابی از کیفیت مطالعه ام در هفته ابتدایی داشته باشم.
چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
معمولا در روز جمعه هفته اول در آزمون هدف گذاری و در روز قبل از آزمون در آزمون مشابه پارسال شرکت میکنم. آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال را به صورت درس به درس پاسخ میدهم و بیشتر به عنوان نمونه سؤال و پاسخ به آنها نگاه میکنم تا یک آزمون واقعی.
از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از تابستان سال یازدهم ( تابستان قبل از سال دوازدهم ) آزمون های تابستان را جدی گرفتم و این به من کمک کرد که دروس پایه را مطالعه کنم و در طول سال و دوران مدرسه بتوانم وقت بیشتری برای دروس سال دوازهم بگذارم.
اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین ترازی که در آزمون های کانون گرفتم 6264 بود و پس از ان قدری پسرفت و پیشرفت داشتم اما در انتها به تراز 7864 رسیدم. دلیل پیشرفت خود را مداومت در مطالعه و ناامید نشدن از نتایج ضعیفم میدانم.
کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
در دروس ریاضیات گسسته و فیزیک قوت دارم و درصد های بالایی میزنم. سعی میکنم این دروس را بیشتر به جای تستی یاد گرفتن به طور مفهومی یاد بگیرم و سپس به سراغ تست زدن بروم و این به من برای حل مسائل سخت و پیچیده کمک میکند.
برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
با مشورت والدین و برخی بستگان که نتایج خوبی در کنکور سراسری کسب کرده بودند.
بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
بله دروسی که برای ازمون های کانون مطالعه میکردم تا درصد بالایی را بزنم در مدرسه هم میتوانستم به خوبی به آنها پاسخ بدهم
برنامه و کتاب
همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
به نظرم مهمترین ویژگی برنامه راهبردی کانون این است که در عین اینکه تمام مطالب را پوشش میدهد مرور مطالب گذشته نیز در آن در نظر گرفته شده است و ایستگاه هایی برای جبران نیز در آن وجود دارد و اگر یک هفته از برنامه عقب افتادیم میتوان بعدا ان را جبران کرد
چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟
برنامه مدرسه و برنامه راهبردی اختلاف زیادی ندارند و در برخی از درس ها جلوتر و برخی درس ها عقب تر از برنامه کانون است. در درس هایی که برنامه کانون جلوتر است تست زدن و خواندنم را با برنامه راهبری کانون تنظیم میکنم و در درس هایی که برنامه مدرسه جلوتر است با برنامه مدرسه.
آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
بله _ هم میزان درس خواندن و هم کیفیت و توالی ساعات درس خواندن بسیار تغییر کرده است.
برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
تقریبا تمام فعالیت های جانبی که در سال های گذشته انجام میدادم را کنار گذاشته ام و ساعت مطالعه و تعداد تست زدنم را بیشتر کرده ام.
ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
از کتاب های سه سطحی استفاده میکنم. مهم ترین ویژگی این کتاب ها این است که با سؤالات مختلف و درصد حل شدن آنها توسط آزمون دهندگان آشنا میشوم و هم نمونه سؤال خوبی است و هم معیاری تقریبی برای سنجش خودم با بقیه رقبا
آيا دفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده نمیکنم.
در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
تقریبا در تمامی درس ها روش مطالعه ام را از بیشتر خواندن مطالب به بیشتر تست زدن تغییر داده ام و توانستم نتیجه مطلوبی بگیرم.
کارنامه و سایت
از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
از سایت کانون برای دریافت کارنامه و پاسخنامه و کارنامه اشتباهات استفاده کرده ام.
روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
ساعت ۱۶ به سایت برای دریافت کارنامه مراجعه میکنم و بیشتر به بخش چند از ده و درصد دروس مختلف توجه میکنم و پس از ان به تراز این دروس که ببینم پاسخگویی بقیه به این دروس چگونه بوده است.
از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
* کارنامهی اصلی آزمون * کارنامهی هدفگذاری * کارنامهی پروژهای * کارنامهی 5 نوع درس
* کارنامهی اشتباهات * کارنامهی بازیابی سؤالمحور * کارنامهی نردبانی
از کارنامه اصلی ازمون برای سنجش عملکرد خود و از کارنامه اشتباهات برای تحلیل ازمون استفاده میکنم.
هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
معمولا در هفته اول بیشتر وقتم را به مطالعه مفهومی و سپس تست زدن از درس ها صرف میکنم اما در هفته دوم تست زماندار و با تعداد بالا میزنم. روز های جمعه راس ساعت هشت ازمون را شروع میکنم و در پردازش اول کارنامه میگیرم. زیرا میخواهم شرایط ازمون مشابه ازمون واقعی باشد.
روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
از زمان دریافت کارنامه از سوال اول شروع میکنم و دلیل پاسخی که انتخاب کرده ام را با دلیل پاسخنامه مقایسه کرده و اگر نکته ای پیدا کنم یادداشت میکنم. روی سوالاتی که پاسخ نداده ام یا پاسخ اشتباه داده ام وقت بیشتری میگذارم تا راه حل صحیح را یادبگیرم.
در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
از نظر آموزشی وضع مناسبی داشتم اما مطالعه ام بیشتر به صورت تشریحی و برای ازمون های مدرسه بود نه آزمون های تستی مانند کانون و ترازم در حدود ۶۰۰۰ بود. دلیل پیشرفتی که در سال های پایه داشته ام تست هایی است که از درس های این سال ها حل کرده ام و انگیزه ام هم موفقیت در کنکور سراسری بوده است.
مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت
شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد
ابتدا درس میخواندم و بعد ازمون میدادم.
آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
بله برای درس شیمی در کتابم علاوه بر پررنگ کردن نکات مهم نکاتی در حاشیه کتاب یادداشت کرده ام که مرور کنم و برای دروس اختصاصی نیز در دفترچه هایی فرمول های مربوط به هر درس را یادداشت کرده ام.
براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟
تقریبا به طور کامل از فضای مجازی و اینستاگرام و کانال های تلگرامی و ... خارج شدم و استفاده ام از فضای مجازی فقط در حد گروه های درسی و مدرسه است.
در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
علت افت ترازم از دست دادن انگیزه برای مطالعه و ضعیف شدن مطالعه ام بود که دوباره با مطالعه کردن و بازیابی ساعات مطالعه ام توانستم ترازم را بالا ببرم.
پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟
پشتیبان هر هفته با تماس گرفتن و گوشزد کردن نکاتی در مورد نوع و میزان مطالعه به پیشرفت من کمک کرده است. به نظرم یک پشتیبان خوب باید پیگیر میزان و کیفیت مطالعه دانش اموزان باشد و در رفع اشکالات و ابهامات پیش امده به انها کمک کند.
اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
خانواده ام با تشویق هایشان هنگام پیشرفت به تداوم روحیه و انگیزه برای مطالعه و پیشرفت کمک کرده اند. همچنین هر هفته با پیگیری میزان تست حل شده و درصد تست های درست و ساعات مطالعه ام به کنترل وضعیت درسی ام کمک میکنند.
روش های مدیریت زمان
زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟
ابتدا سوالات ساده ای که میتوانم سریع به انها جواب دهم را جواب میدهم سپس به سراغ سوالات وقت گیر تر می آیم و سوالات شک دار را برای اخر ازمون میگذارم که اگر توانستم به انها پاسخ بدهم و اگر نتوانستم انها را نزده باقی میگذارم. از درس هایی مانند زبان و دینی که نقطه قوتم هستند و کمتر از وقت تعیین شده به انها پاسخ میدهم زمان به بقیه درس هایی که نیاز دارم میدهم.
از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده میکنید؟(ضربدر منها- زمان های نقصانی...)
از تکنیک ضربدر منها استفاده میکنم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای میکنید؟ چرا؟
در نیمسال دوم برای درس شیمی هدفگذاری ویژه ای دارم زیرا نسبت به بقیه دروس درس شیمی نقطه ضعقم بوده است و باید به نقطه قوت تبدیل شود.
در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر میدهید؟ چرا؟
روش مطالعه ام را تغییر نمیدهم ولی تعداد تست ها و تعداد تست های زماندار در تمامی دروس را بیشتر خواهم کرد.
در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟
بیشترین ضعفی که از خود شناسایی کردم بی دقتی های مکرر در ازمون ها و اشتباهات محاسباتی بود که قصد دارم در نیم سال دوم ان را برطرف کنم.
یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
با مرور کردن مباحث نیم سال اول در خلال مطالب نیم سال دوم
برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
قصد دارم که ایام نوروز را به مرور مطالب و زدن تست های ترکیبی و زماندار بگذرانم.
***************************************
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
***************************************

