نام و نام خانوادگی: سعید یوسفی سیاهگورابی نام شهر: لاهیجان
رشته تحصیلی: انسانی میانگین تراز: 7160
سال های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دوازدهم تعدادآزمون: 151
منطقه یا سهمیهی کنکور: ايثارگر( 5درصد ظرفيت)
رتبه قبولی: ۱۷ رتبه کشوری: 220
رشته و دانشگاه قبولی: حقوق - دانشگاه شهيدبهشتي –تهران
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی- بازرس اداره کار - کارشناس دادگستری
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی ارشد حسابداری- مسئول مالی تأمین اجتماعی
مصاحبه کننده: انیسه صانعی فرد
از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید ؟
از سال تحصیلی 93-92 از پایه پنجم به مدت 8 سال در آزمون های کانون شرکت کردم و دلیل آن هم آشنایی با روش تست زنی و نحوه آزمون دادن بوده است و البته با تشویق مادرم وارد قلم چی شدم و در طول این دوران نتیجه و تأثیر آزمون های آزمایشی را بر خودم مشاهده کردم.
شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟
در اوایل تعطیلی مدارس به روند درسی و تحصیلی من آسیب زد و حتی کارهای روزانه من را تحت تأثیر قرار داد اما کم کم با عادت به وضعیت کرونایی و آنلاین بودن آزمون ها برنامه ریزی مجدد را شروع کردم و به گونه ای خودم را موظف به انجام آن می نمودم و اغلب هم در پردازش اول قرار می گرفتم.
چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟
فکر می کنم که شرکت در آزمون های آزمایشی دو هدف بسیار مهم دارد :
- اول این که آشنایی با تست و سؤال و تشبیه سازی با کنکور و درصدها
- دوم در نظر گرفتن رتبه فرد که در اثر مقایسه با دیگران حاصل می شود.
پس بدین ترتیب کسی که صادقانه و سخت کوشانه برای درس و موفقیت در آزمون آزمایشی تلاش می کند و زحمت می کشد حتماً و حتماً رتبه و درصد خود را با دیگران مقایسه کرده و نگران این می باشد که مبادا کسانی حق او را ضایع کنند.
در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟
به نظر من این را همه دانش آموزان باید بدانند که تداوم در انجام کاری بدون توجه به احساسات زودگذر مانند شکست و غم و یأس و یا حتی پیروزی و غرور باعث موفقیت در همان کار می شود. کلید موفقیت تنها همان روز اولیه است که در آغاز انجام هر کاری وارد می کنیم و عامل ایجاد کننده این ((اراده)) است و این اراده انسان است که انجام هر کاری را برای انسان ممکن می سازد. و اما نگرانی حاصل از کم شدن تراز من حس زودگذر بود ولی این را می دانستم که این نگرانی را باید به اهرمی برای افزایش تراز آزمون های بعد تبدیل کنم.
چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟
اول به سراغ پاسخنامه می رفتم و سؤال های زده خودم را بررسی می کردم از این طریق به درصد کسب شده خودم در آن درس می رسیدم و آن را با درصد درون کارنامه مطابقت می دادم در ضمن در کارنامه ها بیشتر از این که درصدها را در نظر بگیرم اولویت خود را رتبه قرار می دادم و به جنبه مقایسه بیشتر توجه می کردم.
چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟
برای من معیار برنامه راهبردی کانون بود برای اینکه در طول سال های متمادی اعتمادم نسبت به برنامه های راهبردی جلب شد و می دانستم که اگر مطابق با برنامه کانون عمل کنم تمام درس ها را به موقع به پایان می رسانم و برای امتحان های مدرسه مطالعه اندکی روز پیش از امتحان می کردم.

از کدامیک از کتاب های کانون استفاده کردید؟ مهمترین ویژگی این کتاب ها از نظر شما چه بود؟
از کتاب های تابستان در پایه های ابتدایی و راهنمایی استفاده می کردم
همچنین کتاب نوروز و زرد در سال کنکور بسیار مورد استفاده بنده قرار گرفت و در جمع بندی مطالب کنکور بسیار به من کمک کرد و همچنین اعتماد به نفس و آمادگی در سطح بالا را برای من در جلسه کنکور فراهم کرد.
برای ریاضی : آبی ، منطق : آبی و اقتصاد : آبی استفاده می کردم. چون کتاب های آبی دارای تست های استاندارد هستند.
در دوران دبستان هم برنامهریزی میکردید؟
همانطور که گفتم پیوستگی و تداوم نقش بسیار بزرگی را در موفقیت ایفا می کنند و علت پیوستگی من در آزمون ها ((آگاهی به همین نکته و تأکید بر آن نزد خودم)) بود.
همچنین با تقسیم درس ها و پخش آن ها در روزهای هفته سعی کردم برنامه راهبردی را اجرایی کنم.
وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟
سعی کردم که با افزایش ساعات مطالعه، نبود معلمان را جبران کنم.
به کدام قسمت کارنامه بیشتر توجه می کردید؟ و از کدام کارنامه ها بیشتر استفاده میکردید؟
به رتبه های کسب شده در هر درس و درصد بیشتر توجه می کنم. از کارنامه اصلی – 5 نوع درس – اشتباهات بیشتر اشتفاده می کردم.
شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه ؟
برای من نقاط قوت بر نقاط ضعف تقدم داشت زیرا اعتماد به نفس بدست آمده از نقاط قوت به من برای بررسی درس به درس نقاط ضعف انرژی و توانایی می داد.
همچنین به یادداشت نکته های مهم در هر سؤال (سخت، آسان یا متوسط فرقی نمی کرد) بسیار اهمیت می دادم که در این زمینه کتاب خودآموز بسیار می تواند مفید واقع شود.
روش من در کل اول بررسی سوال ها دوم یادداشت نکات و سپس مرور نکات را انجام می دادم.
آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ چه كمكي به شما كرد؟
بله دفتر برنامه ریزی داشتم – به ساماندهی ساعات درسی و همچنین درک رابطه میان میزان مطالعه و میزان موفقیت کمک می کرد.
ساعت مطالعه خودرا طول شرکت در آزمون ها کانون بگویید؟
سال دهم : تابستان : 3 تا 5 ساعت روزانه / تحصیلی : 2 تا 6 ساعت روزانه
سال یازدهم : تابستان : 3 تا 6 ساعت روزانه /تحصیلی : 3 تا 6 ساعت روزانه
سال دوازدهم : تابستان : 5 تا 9 ساعت روزانه / تحصیلی : 6 تا 10 ساعت روزانه
در خرداد و اواخر سال : 10 تا 12 ساعت روزانه
از نظر تعادل مطالعاتی چقدر برای دروس عمومی و چقدر به دروس اختصاصی چگونه عمل می کردید؟
برای عمومی ها 40% از زمانم را برای مطالعه و 45% برای تست و برای اختصاصی ها 60% مطالعه و 55% تست زنی اختصاص می دادم.
برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟
در روز بین 2 تا 4 درس بستگی به سختی و تفاوت درسها
تنوع در درس ها باعث طراوت و عدم خستگی می شود . همچنین تقدم با دروس دوازدهم برای من بوده برای اینکه دروس پایه تکراری هستند و فقط نیاز به مرور دارند.
در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟
علوم و فنون – عربی – روانشناسی
آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟
بله تا حدودی خلاصه نویسی داشتم ، من نکات معدود اما مهم را خلاصه می نوشتم.
دفترهایی را برای نوشتن خلاصه نکات اختصاص داده بودم که در 10 روز مانده به کنکور به من در جمع بندی کمک شایانی کرد. همچنین امتحانات آخر سال نیز به گونه ای توفیق اجباری در جهت جمع بندی مطالب دوازدهم بود.
براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟
شاید دیوانه وار به نظر برسد اما گاهی روزها تا حدودی مطالعه می کردم که زمان استراحت دیگر توأمان و حوصله فکر کردن به این چیزها را نداشتم. همچنین در این حوزه معنویات به انسان می تواند کمک بسیاری برساند.
تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟
اول تحلیل دقیق، دوم نوشتن نکات ، سوم مرور نکات و در نهایت عدم تکرار اشتباه باعث تبدیل یادگیری ناقص به کامل میشد.
بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه کسی بود؟
پشتیبان بنده آقای اصغرپور : ایشان از هیچ کمکی به من دریغ نمی کردند و همیشه نقاط قوت من را به گونه ای جلوه می دادند که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و انرژی من برای مطالعه می شد.
کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟
معلم تاریخ : آقای جعفری : طرز بیان استاد و همچنین داستان های مرتبط با درس که در کلاس تعریف می کردند باعث می شد مطالب تاریخ که نیاز به مرور زیاد دارند در ذهن بنده باقی بماند و همچنین ایشان با برگزاری آزمون کوچک در هر دو هفته یادگیری درس توسط دانش آموزان را تثبیت می کردند.
برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور از چه روشی استفاده کردید ؟
نقصانی – ضربدر و منفی - استراتژی بازگشت از سال دهم تا دوازدهم این کار را انجام می دادم و در کنکور هم وقت کم نیاوردم.
علت این که این رشته را انتخاب کردید چه بود؟
من در رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی قبول شده ام و چون به رشته حقوق علاقه داشتم، آن را انتخاب کردم.
