10 گام برای ماندن در مسیر درست و رسیدن به هدف

سلام دانش اموزان عزیز و کنکوری‌های 1401 این مطلب مشاوره ایی از مهمترین موارد مورد نیاز برای شروعی قدرتمند می‌باشد و در این مطلب به دنبال بیان مجدد آموزهای کلیدی مورد نیاز هستیم

10 گام  برای ماندن در مسیر درست و رسیدن به هدف

سلام دانش اموزان عزیز و کنکوری های  1401  این مطلب مشاوره ایی از مهمترین موارد مورد نیاز برای شروعی قدرتمند می باشد  و در این مطلب به دنبال بیان مجدد آموزهای کلیدی مورد نیاز هستیم

آموزهای مورد بحث در این مطلب

  1. تعین هدف
  2. برنامه راهبردی و پروژه ها؟ 
  3. چه زمانی و چه تستهای بزنیم ؟
  4. دفتر برنامه ریزی؟
  5. انتخاب منابع و استفاده از انها
  6. آزمونهای هدفگذاری و مشابه سال قبل
  7. هدفگزاری چند از ده ؟
  8. پیوستگی در حضور ؟
  9. تحلیل آزمون و نوشتن کتاب خود آموز یا همان کلاسور ارزیابی ؟
  10.  کارنامه و نحوه تحلیل درست ان

(( این آموزها از مهم ترین و کلیدی ترین آموزهای لازمه که برای شروع کنکور نیازمی باشد ، پس حتما تا انتها این مطلب را با دقت مطالعه کنید و کلیه دانش عزیز لازم است پس از مطالعه کامل این متن تصمیمات و راهکارهای خود را  برای هر 10 گام اعلام شده را در یک سناریوی کامل رفتاری یادداشت کرده و مهمترین آنها را در یک پیام صوتی اماده کرده و برای پشتیبان خود ارسال کنند تا خود را ملزم به اجرای آنها بدانند))

 

یک : تعیین هدف 

اولین قدم برای شرو ع هر تلاشی باید تعیین هدف از انجام آن کار و رسیدن به یک خواسته باشد و بی شک داشتن هدف در این مسیر پر فراز و نشیب خود بهترین انگیزه برای استمرار تلاش و ناامید نشدن از ناکامی های احتمالی می باشد و در ترویج وایجاد ادب شکست خود یکی از مهمترین عوامل کمک کننده است .در این مسیر باید برای رسیدن به هدف اصلی با خورد کردن هدف انواع هدفگذاری ها زیر را داشت 

الف) هدفگذاری کوتاه مدت (همان هدفگذاری چند از ده برای هر آزمون )

ب) هدفگذاری میان مدت (به عنوان مثال اتمام مطالعه دروس یک پایه تا زمان مشخص )

ج) هدفگذاری بلند مدت (قبولی در یک رششته و دانشگاه خاص)

 لذا توضیه می شود قبل ازهر کاری ابتدا هدف خود از تلاش و درس خوندن را مشخص کرده و ان را با افتخار در اتاقتان نصب کنید تا همیشه در مقابل دیدگانتان باشد که خود یکی از بهترین فاکتورهای ادامه تلاشتان خواهد بود در زمانهای نا امیدی . چرا که در داستانی می خواندم در یک مسابقه حرکت روی برف یک نقر که موفق شده بود حرکت مستقیم داشته باشد و قهرمان شود می گفت من در ابتدای حرکت خورشید را هدف خود قرار دادم و در طول مسیر با نگاه کردن به هدفم هر نوع مانعی را نادیده می گرفتم و برای رسیدن به هدفم بدون تغییر مسیر به ادامه راه  و رسیدن به خورشید فکر می کردم لذا خواهشمند کلیه دوستان عزیز بیندشید هدف واقعیتان چیست و برای رسیدن به ان تلاش کنید چرا که هدف بدون تلاش یک آرزو می باشد و یادمان باشد هدف دست یافتنی می باشد و ارزو ها معمولا خیر  

دو :برنامه راهبردی و برنامه شخصی 

برنامه راهبردی : یکی از عوامل اصلی اعتماد دانش آموزان برتر و خانواده های فرهیخته به کانون ، برنامه منظم و کارشناسی شده کانون می باشد .پس از انتخاب هدف باید بهترین مسیر برای رسیدن به هدف انتخاب شود و همانگونه که برای مسافرت به شهر خاصی نیاز به وجود و داشتن نقشه می باشد در درس خواندن و رسیدن به هدف نیز نیاز به یک نقشه می باشد که در این مهم ابتدا باید با اعتماد راسخ به تجربه و دانش متخصصین امر در کانون برنامه راهبردی را به عنوان نقشه راه پذیرفته و با مطالع و شناخت دقیق آن در پیوستگی و اجرای آن مصمم شد و سپس به منظور شخصی سازی این برنامه به نوشتن برنامه شخصی پرداخت ( توصیه اکیدمی کنم که خودتان شروع به تنظیم برنامه شخصی کنید تا بر اساس شناخت دقیق تر و نیاز این برنامه تنظیم شود )در برنامه راهبردی با تقسیم دقیق زمان و شناخت زمانهای خاص ، برنامه به پروژها و سکوها و ایستکاههای خاصی تقسیم شد تا از آشفتگی احتمالی و عقب افتادگی ها محتمل جلوگیری شود  با نظم مشخصی به اتمام و مرور هر کتاب پرداخته و بسیار مهم و کلیدی است تحت هیچ شرایطی از برنامه راهبردی جدا نشوید و توصیه می کنم با مطالعه دقیق برنامه راهبردی و شناخت پروژها و سکو ها با اطمینان بیشتر وکسب ارامش از نحوه اتمام مباحث و مرورهای به موقع پیوستگی خود را با برنامه راهبردی بیشتر کنید

 برنامه شخصی : در برنامه شخصی توصیه می شود با توجه به گذشته و میزان مطالعه خود برنامه بنویسید و از ایده آل پردازی خود داری کنید چرا که عدم تحقق احتمالی برنامه موجبات یاس و ایجاد باور ناتوانی را در شما به دنبال خواهد داشت و همچنین توصیه می شود در برنامه شخصی در هر روز حداقل سه درس اختصاصی و یک عمومی را قرار دهید و از تک بعدی شدن برنامه بشدت پرهیز نماید و همچنین با توجه و مطالعه برنامه راهبردی در ازمون برای دو هفته خود برنامه ریزی کنید و برنامه ترکیبی زمان و محتوا را اجرا کنید به اینگونه که مشخص کنید در زمان مشخص مطالعه قرار است چه حجم از صفحات و یا چه تعداد از تستها را مطالعه کنید ممکن است دوستان در ابتدای کار این روند برای شما سخت به نظر آید ولی رفته رفته با شناخت از توانمندی های خود و کشف روشها و دیگر موارد به این مهم دست  پیدا خواهید کرد.و اگر پرسیده شود عمومی بیشتر بخوانم یا اختصاصی باید بگویم باید بین عمومی و اختصاصی خوندنتان تعادل برقرار کنید و از چاق و لاغر کردن دروس خود داری کنید و اینکه پرسیده شودچند ساعت بخوانیم؟ باید گفت هیچ جا نوشته نشده دقیقا چند ساعت خواندن  لازم است و باید گفت هر چه بیشتر و صد البته با دقت و حوصله و علاقه بهتر و یادمان باشد اول مهم کمیت خواندن است و کیفیت خواندن خود بعد از کمیت و کشف شخصی روشهای مطالعه ایجاد می شود و نباید به بهانه کیفیت مطالعه خود را دچار مشکل کنیم و هر وقت بپرسند چرا نمی خوانید بگوید من بلد نیستم چگونه بخوانم که کیفیت داشته باشد و یا اینکه بگویم من چون با کیفیت می خوانم یک ساعتم معادل چند ساعت خواندن دیگران است

3- تست زدن  

یکی از مواردی که مورد پرسش تعداد بسیار زیادی از دانش اموزان می باشد نحوه چگونگی تست زدن و زمان تست زدن می باشد و برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا هدف از تست زدن را مشخص نمود که بر این اساس تصمیم گیری متفاوت است که با تجمیع کلی مدلهای تست زنی می توان گفت در حالت کلی دو حالت وجود دارد 

الف) با هدف آموزش و یادگیری (تست آموزشی)

ب) با هدف سنجش(تست ارزیابی )

تست آموزشی : این نوع تست زدن به منظور یادگیر و تثبیت و تکمیل آموخته ها  صورت می پذیرد و باید این کار را همزمان با مطالعه و یادگیری یک مبحث انجام داد و از زمان گیری در این مرحله خود داری نمود ودر این مرحله تست های را بصورت یک به یک همراه با مطالعه پاسخ بررسی می کنیم و تحیل موشکافانه پاسخ تست بسیار مهم است تا یادگیری ما از مطالب کامل تر شود و معمولا زمان این کار بهتر است در هفته اول و روزهای ابتدایی هفته دوم ازمون صورت گیرد و به زبان ساده باید گفت این نوع تست زنی قسمتی از کار مطالعه شما در فرایند یادگیری باید باشد و متناسب با نوع درس میزان این تست ها و نسبت آنها به کل تستها مشخص می شود به عنوان مثال در دورس مهارتی مثل ریاضی و یا فیزیک اگر از یک مبحث منبع شما 100 تست دارد باید دست کم 50 الی 60 درصد سوالات را به عنوان تست آموزشی کار کرده تا به تسلط لازم برسید و نکته قابل توجه این است از غلط بودن پایسخ های این مرحله به هیچ عنوان نباید نا امید و یا نتیجه گیری بد کنید و یا با غلط جواب دادن هر سوال تصمیم به مطالعه مجدد مبحث نماید چرا که این فرایند با هدف تکمیل یادگیری انجام می شود و جای تعجب ندارد اگر بگویم از اشتباهات خود باید در این مرحله خوشحال هم بود چرا که باعث توجه ویادگیری بیشتر می شود و یادمان باشد اشتباه همسایه دیوار به دیوار موفقیت است اگر درست با اشتباهتان برخورد کنی و از آن درس بگیریم یادگیری های ناقص شما به یادگیرهای کامل تبدیل می شوند و با تکرار این روند در برخورد با سوالات آزمون و تحلیل آنها یادگیری شما از آزمون لذت بخش تر و موثر تر است

تست ارزیابی:

ااین نوع تست زدن به منظور سنجش میزان یادگیری صورت می گیرید ومی بایست این کار را پس از پایان مطالعه یک مبحث انجام داد به این تر تیب که وقتی مطالعه ما به پایان رسید تعدادی تست را با زمان گیری استاندارد پاسخ می دهیم و سپس سراغ تعیین میزان درست جواب دادنمان می رویم در این مرحله بر خلاف تست آموزشی باید تمام تستها را ابتدا کاملا پاسخ داده و سپس به سراغ بررسی جواب انها پرداخت (با پیمانه ایی بودن کتابهای آبی کانون می توان با یک برنامه مشخص از پیمانه های هر مبحث در این مهم استفاده کرد )و معمولا این کار باید در هفته دوم ازمون با اتمام مباحث آزمون انجام داد و این نوع کار باعث بازیابی مطالب نیز می شود و وآزمونهای آزمایشی نیز خود نمونه ایی از این نوع  تستها می باشد و باز هم باید با تحلیل درست پاسخها یادگیری ناقصمان را به یادگیری کاملی تبدیل کنیم در این مرحله و در صورت استاندارد بودن منبع و شناسنامه دار بودن سوالات چنانچه نتیجه تستهای ارزیابی بسیار از حد مطلئب پایین تر بودن باید نسبت به مطالعه مجدد مبحث و مهندسی روش مطالعه اقدام نمود 

4- دفتر برنامه ریزی 

دفتر برنامه ریزی ابزاری هست که به مطالعه ما نظم می بخشد و باعث ایجاد رقابت با خود که یکی از بهترین نوع رقباتها می باشد ،می شود  با تکمیل دفتر برنامه ریزی از نحوه پیشرفت کمیت مطالعه و ایجاد تعادل در مطالعه دروس و اطلاع از روند مطالعه خود در هر درس مطلع می شویم و همچنین باعث کشف روشها می شود و مهمترین ویژگی تکمیل دفتر برنامه ریزی ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر است و با مقایسه ساعات مطالعه در روز های گذشته و  هدف گذاری های درست برای افزایش ساعات مطالعه باعث رقابت با خود شده و نتیجه ان افزایش تدریجی ساعات مطالعه می باشد و بطور کلی می توان به نتایج داشتن دفتر برنامه ریزی و تکمیل آن به موارد زیر اشاره کرد

  1. نظم بخشی به مطالعات
  2. افزایش تدرجی ساعات مطالعه
  3. کشف روشهای درست مطالعه
  4. رسیدن به تعادل لازم در دروس  مطالع
  5. رقابت با خود
  6. اولویت بندی مناسب و درست کارها
  7. شناسایی نقاط قوت و نقاط نیاز به توجه در رفتارهای مطالعاتی 
  8. سنجش بهتره کارنامه ازمون براساس ساعات مطالعه هر درس
  9. اتخاذ تصمیمات راهبردی برای هر درس در زمانهای حساس براساس وضعیت ثبت شده ان درس در دفتر برنامه ریزی 
  10. و نتایج دیگر که بر اساس نوع کار دانش آموز بدست می آید 

لذا توصه می شود ضمن تکمیل دفتر برنامه ریزی نسبت به بررسی نحوه عملکرد هفتکی خود در پایان هر هفته از اولیا عزیزتان و یا پشتیبان محترمتان بخواهید بر نحوه تکمیل دفتر برنامه ریزیتان نظارت کنند

5-انتخاب منابع

با توجه به نیاز به ابزار کار و منابع در طول مسیر مطالعه و یادگیری و وجود انواع منابع مختلف ، باعث شده یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات که باعث چالش فراوان خانواده های عزیز و دانش آموزان شود انتخاب منبع است و همواره دانش آموزان بیش از نحوه و میزان استفاده از منبع بدنبال انتخاب منبعی هستند که انها را به رسیدن به هدفشان نزدیکتر می کند و واقعا کدام منبع می تواند این کار را بکند ؟! همین ابتدای امر بگویم در صورت عدم استفاده از منبع ، قوی ترین منبع هم نمی تواند اندک کمکی به دانش آموز بکند و در صورت مطالعه حتی با فرض ضعیف بودن یک منبع باز هم می تواند به او کمک کند پس یادمان باشد ان چیزی که یک منبع را موثر می کند بیش از نوع منبع، استفاده آن است . ولی مطمنن انتخاب منبع درست یک گام بسیار مهم در مطالعه می تواند باشد ولی واقعا کدام منبع مناسب تر است :

منبعی که حجیم تر است ؟!

منبعی که رنگی است؟!

منبعی که دوستم می گوید ؟!

منبعی که درسنامه های بیشتری دارد ؟!

منبعی که تست بیشتری دارد ؟!

منبعی که تست سخت تر دارد ؟!

منبعی که تبلیغات بیشتری دارد؟!

و دیگر فاکتورهایی که این روزها ملاک انتخاب بعضی از دانش آموزان است . ضمن احترام به فاکتورهای بالا و عدم تایید و یا رد انها باید گفت منبعی مناسب است که باعث پیشرفت ما گردد و با نیازهای ما هماهنگئ داشته  باشد چرا که ممکن است یک منبع بتواند نیاز یک دانش آموز خاص را برطرف کند ولی برای رفع نیازما کارآمد نباشد همانگونه که یک دارو شاید بتواند برای یک بیماری خاص کاربرد داشته باشد ولی ایا برای سرماخوردگی هم کاربرد دارد؟! ویژگی هایی لازم یک منبع خوب  که می توان به آنها اشاره کرد کدامند؟:

دارای تعادل در حجم باشد 

دارای تعادل  در درسنامه و تست باشد 

دارای تستهای شناسنامه دار و معتبر باشد

با منطق مشاوره ایی تنظیم شده باشد

نیاز ما را برآورده کند 

همسو با مطالعه و منطق کار ما باشد 

پوشش دهنده تمام مطالب کتاب درسی باشد

متعادل با بودجه بندی کنکور باشد و از چاق و لاغر کردن مباحث با سلیقه مولف خود داری شده باشد 

(توصیه می شود برای انتخاب منبع حتما براساس وضعیت خود و گفتگو با پشتیبان خود نسبت به تهیه منبع اقدام نمایید )

پس از انتخاب منبع نوبت به استفاده درست از منبع می رسد چرا که یک منبع استاندار زمانی نتیجه بخش است که از ان استفاده شود و نه در قفسه کتابخانه بماند هنر امسال ما باید در کهنه کردن کتابها بدلیل میزان استفاده از انها باشد و نه نو نگه داشتن انها به دلیل عدم استفاده . و البته یادمان باشد منابع کمکی هستند و منبع اصلی ما باید کتاب درسی باشد  و همچنین یادمان باشد چارچوب و ساختار منابع تا 70 درصد همانند هم هستند و نحوه استفاده از انها مهم است  و تجربه نشان داده دانش آموزان زیادی یک منبع مشترک   تهیه کرده اند ولی نتایج کاملا متفاوت و معنی داری گرفته اند و این مهم به نحوه استفاده از منابع بر می گردد که خود یک بحث مجزا را می طلبد و انشالله در فرصت بعدی بیشتر در مورد ان صحبت خواهم کرد 

6- آزمونهای هدفگذاری و مشابه سال قبل 

در سالهای اخیر یکی از خدمات نو و بسیار مفید کانون که بصورت رایگان برای دانش آموزان کانون فعال شده است برگزاری دو ازمون بسیار کاربردی به نام های آزمون هدفگذاری ( پنج شنبه هفته اول بعد از آزمون )و آزمون مشابه سال قبل (در روزهای پایانی هفته دوم ) توصیه اکید می شود با یک برنامه مشخص در هر دو آزمون هدفمند شرکت نمایید ومیزان مطالعه هفتگی خود را سنجیده و ببینید نقاط نیاز به توجه کدام مباحث می باشند و تا قبل از شروع آزمون اصلی کانون نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام نمایید . ویژگی بارز آزمون هدفگذاری این است که از تمام مباحث آزمون سوال طرح نمی شود و تعداد سوالات نیز بالا نمی باشد و مطالعات هفته اول سنجیده می شود 

 

7_هدفگذاری چند از ده  

همانطور که در ابتدا گفتم یکی از مهمترین و اولین گامهای موفقیت در هر کاری هدفگذاری می باشد و همانطور که در موارد زیر صحبت کردیم باید برای هر آزمون هدفگذاری کوتاه مدت برای چند از ده دروس داشت و اینکار باعث می گردد رودخانه ایی و تدریجی برروی   پیشرفت خود تمرکز کنید و همچنین می تواند در تمرکز بیشتر روی دروس در مطالعه و مدیریت روز آزمون به شما کمک کند چرا که دانش آموزی که به عنوان مثال روی درس ریاضی  هدفگذاری می کند اولا در مطالعه دو هفته ی خود به درس ریاضی نگاه ویژه تر خواهد داشت و با دقت و تمرکز بیشتر و تلاش بیشتر برای آن درس مطالعه خواهد کرد ودر آزمون نیز با داشتن هدف روی ریاضی نحوه برخورد ما با آن درس متعادل تر و درست تر خواهد بود و با انگیزه رسیدن به هدفمان در ریاضی آزمون را مدیریت خواهیم کرد و استمرار این کار و هدفگذاری های بدور از احساسات و همچنین تدرجی و با نگاه تقسیم رو همه دروس در مابقی آزمونها پیشرفت پلکانی تمام دروس را به دنبال خواهد داشت و توصیه می کنم در برنامه ریزی شخصیتان یک زمان خاص را برای دروس هدفگذاری شده بزارید تا پس از هدفگذاری با توجه بیشتر به آن دروس، برنامه ریزیتان رنگ و بوی اهمیت و توجه بیشتر به دروس هدف گذاری را به خود بگیرد در پایان این سرفصل باید بگویم سعی کنید حتما برای هر آزمون حداقل در سه درس هدفگذاری کنید با ویژگی های زیر 

الف) هدفگذاریتان متعادل و وافع بینانه و باتوجه به نتیجه آزمون قبلتان باشد 

ب) در برنامه ریزی شخصیتان حتما یک زمان مشخص برای مطالعه دروس هدفگذاری قرار دهید 

ج) در انتخاب دروس برای هدفگذاری حتما به نقاط قوت پایدار خود در شروع کار توجه داشته باشد و با پشتیبان خود مشورت کنید 

8- اهمیت پیوستگی تلاش و حضور در آزمونها

در اهمیت پیوستگی و استمرار تلاش و حضور کامل در آزمونها هرچه گفته شود شاید نتواند ارزش آن را بطور شایسته نشان دهد . از قدیم گفته اند رهرو آن نیست که گه تند و گهی اهسته رود ،رهرو آن است که اهسته و پوسته رود در این سالها با بررسی نتایج رتبه های برتر اهمیت حضور بصورت معنا دار تری خود را نشان می دهد ویکی از ویژگی های مشترک بین  رتبه های برتر این است که همگی آنها از قهرمانان پیوستگی می باشند و در آزمونها غیبت نکرده اند لذا شایسته است تحت هر شرایط خود را مقید به تلاش و حضور در آزمونها بدانیم و از غیبت در آزمونها به دلایل و بهانه های مختلف خود داری کنید چرا که هر غیبت در آزمون علاوه بر از دست دادن فرصت یادگیری از آزمون ، هدفگذاری آزمون بعد و بدنبال آن میزان مطالعه و نحوه مطالعه آزمون بعد را دچار مشکل خواهد نمود و بدون استرس از نتیجه آزمون در تمام آزمونها شرکت کنید و یادمان باشد آزمونهای کانون با سه ویژگی منحصر بفرد زیرکه نمی توان به راحتی انها را در جای دیگر جستجو کرد فرصتی مغتنم برای کمک به پیشرفت و نتیجه بخش بودن تلاش شما می باشد 

الف) سوالات آموزشی و استاندار که باعث پوشش کامل نکات درسی لازم می باشد  براساس یک برنامه راهبردی تخصصی 

ب) وجود رقبای اصلی در آزمونها و تعیین جایگاه شما بین آنها ( در دو دهه اخیر اکثریت قاطع رتبه های برتر و دانش آموزان موفق کنکور ایران در این آزمونها شرکت می کنند که رقبای جدی شما می باشند )

ج) جامعه آماری بالا ( باعث می شود نتایج بدست آمده بیشتر مورد اعتماد و استفاده باشند و به واقعیت نزدیکتر)

9-تحلیل آزمون

اگر بخواهیم مهمترین نتیجه شرکت در یک آزمون آزمایشی را عنوان نمود یادگیری از آزمون و تبدیل یادگیر های ناقص به یاد گیری های کامل می باشد و از نتیجه آزمون و کارنامه آن مهمتر نباشد بی شک کمتر نیست و این مهم توسط تحلیل سوالات آزمون محقق می شود و تحلیل سوالات آزمون و تکمیل کتاب خود آموز(کلاسور ارزیابی )منجر به یادگیر از آزمون خواهد شد و در این حالت حس خوشایند یادگیر از آزمون بر نتیجه آزمون غالب شده و باعث پیوستگی حضور نیز خواهد شد . کتاب خود آموز هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت است و حاوی نکات مهمی است که هر کس از آزمون یاد گرفته و باید اگر گزاف گویی نباشد بگویم آزمون بی تحلیل و یادگیری تفاوت چندانی با عدم حضور  ندارد . باید سعی نماییم همان روز آزمون نسبت به بررسی و تحلیل سوالات آزمون اقدام کنیم و در صورت کمبود زمان دروسی که در آزمون بعد بصورت پوششی هستند را در بین دو آزمون به همراه مطالعه انجام دهیم و همچنین از ابتدای کار دورس مهم تر و مورد انتخاب را برای این کار کنار گذاشته و تحت هر شرایط برای این دروس تکمیل کتاب خود آموز را حداقل داشته باشیم و در زمانها مهمی چونآزمونهای ایستگاه جبرانن و سکوهای مقایسه ایی و دوران نوروز و آزمون های جمع بندی به مطالعه آن بپردازیم تا از یک اشکال درسی دوبار آسیب نبینیم و نحوه چگونگی تحلیل آزمون و تکمیل کتاب خود آموز را چنانچه نمی دانید حنما تا ابتدای کار است از پشتیبان خود بپرسید.یادمان باشد کتاب خود آموز تنها کتابی است در دنیا که نویسنده وخواننده آن یک نفر است و آن هم خود شمایید 

10 کارنامه آزمون 

نحوه استفاده از کارنامه آزمون بسیار مهم است و سهم بسزایی در  شناسایی نقات قوت پایدار و کشف روشها دارد و بعضی از دوستان به اشتباه بعد از هر آزمون چشمشان فقط تراز را دنبال می کند و به ویژگی های دیگر کارنامه بی توجهن . کارنامه آزمون دو بعد مهم دارد

 1) نتایج فردی :تعیین کیفیت مطالعه و تعیین نقاط قابل توجه و نقاط قوت هر فرد، قضاوت در مورد روشهای فردی برای مطالعه هر درس رقابت با خود و تمرکز بر چند از ده های دروس مختلف 

 2) نتایج جمعی : تعیین جایگاه بین رقبا توسط رتبه فرد و تلاش برای پیشی گرفتن از آنها

ولی متاسفانه در نگاه نادرست دوستان فقط به تراز توجه می کنند حال آنکه پس از هر آزمون اولین مبحث چند از ده هر درس می باشد و مقایسه با همتایان با بازه ترازی مشترک و تعیین کیفیت چند از ده .ممکن است ما چند از ده یک درسمان مثلا 6 باشد ولی نسبت به همتایان1- باشد که نشان دهده نیاز به تلاش بیشتر است و یا برعکس ممکن است چند از ده یک درس دیگرمان 4 باشد ولی نسبت به همتایانمان 1+ باشیم و در مقایسه ساده کیفیت باید دانست علی رغم اینکه 4 از 6 کمتر است ولی موقعیت ما در آن درس بین رقبا  بهتر است . بررسی کارنامه باید همه جانبه باشد و از نگاه تک بعدی به تراز خود داری شود و از آن برای هدفگذاری آزمون بعد ، کشف روشهای درست استفاده کرد

 

 چون در ابتدای یک مسیر پر فراز و نشیب هستیم   باید بگم موفقیت در کنکور اصلا کار پیچده ایی نیست و فقط کافی کارهای درست را انجام بدی و تکرارشون کنی ویادت باشه موفقیت حاصل تکرار لجوجانه کار های ساده و درست است  و در این مسیر از افکار نا امید کننده مانند نمیشه و من نمی تونم و دیگران از من بهترن و ..... خود داری کن و با آرامش و مثبت اندیشی بی توجه به موانع احتمالی درس بخوان و در لابلای  تلاشهای این یک ساله و بین کتابها و تستها، اینده خودت را ترسیم کن و به ان فکر کن و شک نکن به آن خواهی رسید

 

 

نیکوکار/ واحد مشاوره نمایندگی شوش

برای آگاهی از شرایط ثبت نام در آزمون های برنامه ای کانون فرم موجود را تکمیل کنید. ( کلیک کنید )