سلام به همه کنوری های 1401
محمد مهدی بذرافشان هستم رتبه 43 کنکور انسانی دانشجوی رشته آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان
آنچه درباره ی درس اول روانشناسی باید بدانید:
روانشناسی در مقایسه با سایر علوم تجربی در توصیف و تبیین پدیده ها با دشواری های زیادی روبرو است
💥💥 مهم ترین دلیل این دشواری اینست که پدیده های روانشناختی تحت تاثیر علت های زیادی هستند. انطور که پیشبینی و کنترل در علوم دیگر سهل و آسان است در علم روانشناسی نیست. پیش بینی و کنترل موضوعی که توصیف و تبیین روشن تری داشته باشد آسان تر است.
🔹🔶 🔹 دانشمندان علوم تجربی بیش از حد به یافتههای خود اعتماد میکنند و منابع دیگر کسب شناخت را نا معتبر میدانند حال آنکه موضع آن ها نسبت به سایر منابع شناخت باید نمیدانم باشد نه اینکه بگویند نیست.برای مثال اونا میگن من تنها به روش علمی اعتقاد دارم و اصلا روش خردگرایانه ای وجود ندارد.
✅ تعریف روش علمی:
فرآیند جست و جوی با قاعده و نظام دار برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین. جریان رسیدن به هدف را فرآیند گویند. در جستجوی چیزی بودن باعث میشود تا روش علمی هدفمند باشد.
📚 روش علمی تابع قواعد مشخصی است که به صورت منظم طی می شود. مهم ترین تفاوت دانشمند و فرد عادی در این است که هرچند هر دو با مسئله رو به رو میشوند اما مواجه دانشمند بر خلاف فرد عادی منظم و قاعده مند است.
دانشمند به دنبال ابهام زدایی و روشن سازی است. تعریف عملیاتی موجب یکپارچه سازی و شکل دهی به مفاهیم مشترک می شود. به دلیل رعایت مسائل اخلاقی و نیز پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان روش علمی همواره با محدودیت هایی مواجه است.
❌ تعریف واحدی برای علم روانشناسی وجود ندارد. دلیل اصلی وجود تعاریف مختلف در روانشناسی گذر زمان و پیشرفت دانش از یک سوو تفاوت زاویه نگاه دانشمندان از سوی دیگر است. جامع ترین تعریف روانشناسی عبارت است از: علم مطالعه رفتار و فرآیند های ذهنی.
❇️❇️ عالی ترین مرحله شناخت حل مسئله و تصمیم گیری است. حل مسئله و تصمیم گیری مبتنی بر پردازش مفهومی کارآمدتر از تصمیم گیری مبتنی بر پردازش ادراکی است.
✅ از نتایج پرسشنامه ها باید با احتیاط استفاده کرد. در مصاحبه محقق بعد از شنیدن پاسخ سوال قبلی پرسش بعدی را سازمان می دهد. مصاحبه برخلاف گفتگوی معمولی هدفمند و سازمان یافته است. استفاده از آزمون ها چگونگی اجرا و تفسیر آن باید به همراه سایر روش ها باشد.
سوالات نمونه⁉️
1-کدام گزینه در ارتباط با تعریف روش علمی درست است؟
1)وقتی از مبدا به سوی مقصد در حال حرکت هستیم جریان رسیدن به هدف را فرآیند گویند
2)در جست و جوی چیزی بودن باعث می شود تا روش علمی مبهم و گنگ شود
3)نظام دار بودن روش علمی به جریان یک عمل اشاره دارد
4)در صورتی که اقدامی محقق شود دیگر وجود هدف یا عدم آن موضوعیت ندارد
2-به ترتیب کدام گزینه جاهای خالی زیر را به درستی تکمیل می کند؟
<<صرف تکیه داشتن بر ویژگی های حسی محرک اشاره به پردازش ......دارد و هرچه پردازش ما.....باشد.......شکل گرفته پایدار تر و کارامد تر است همچنین عالی ترین مرتبه شناخت .......و........است>>
الف)ادراکی-مفهومی تر-شناخت-حل مسئله-تصمیم گیری
ب)مفهومی-ادارکی تر-تفکر-تصمیم گیری-حل مسئله
ج)ادراکی-مفهومیتر-شناخت-تفکر-استدلال
د)مفهومی-ادراکی تر-تفکر-استدلال-تفکر
3-به ترتیب تعریف عملیاتی کدام یک از واژگان سخت تر است
و دلیل اصلی اینکه روش های علمی همواره با محدودیت هایی مواجه است چه می باشد؟
19)میزان پیشرفت تحصیلی-عدم تعریف عملیاتی دقیق
2)قضاوت-پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان و لزوم رعایت مسائل اخلاقی
3)شتاب جاذبه زمین-مسائل اخلاقی و پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان
4)جرم یک توپ فوتبال-عدم تکرار پذیری
پاسخنامه ✅
سوال1-گزینه1:فرآیند به جریان یک عمل اشاره دارد وقتی از مبدا به سوی مقصد در حال حرکت هستیم جریان رسیدن به هدف را فرآیند گویند
سوال2- گزینه1 :برخی از پردازشگران صرفا بر ویژگی های حسی همانند اندازه و شکل ظاهری محرک تکیه دارند.نوع پردازش در چنین حالتی پردازش ادراکی است.هرچه پردازش ما مفهومی تر باشد شناخت شکل گرفته پایدار تر وکارامد تر است.عالی ترین مرتبه شناخت هم حل مسئله و تصمیم گیری است
سوال3-گزینه2:منظور از تعریف عملیاتی این است که در روش علمی متغیر مورد نظر باید به صورت عینی و دقیق بررسی شود بنابرای تعرف عملیاتی واژه قضاوت سخت تر است چون عینی نیست به دلیلی رعایت مسائل اخلاقی و نیز پیچیدگی پژوهش های مربوط به انسان روش علمی همواره با محدودیت هایی مواجه است
