گفتگو با وانیا نجفی-میانگین تراز 6500 -پنجم دبستان

درسال 99 از پایه چهارم ابتدایی در کانون شرکت کردم تا در آزمون­های تیزهوشان موفق باشم. به پیشنهاد پدر ومادرم، خودم تصمیم گرفتم که در آزمون­ها شرکت کنم.

گفتگو با وانیا نجفی-میانگین تراز 6500 -پنجم دبستان
نام و نام خانوادگی دانش آموز: وانیا نجفی  
 نام شهر: مراغه
پایه تحصیلی :  پنجم ابتدایی
  میانگین تراز: 6500
تحصیلات پدر: فوق دیپلم عمران
  شغل پدر: در شرکت فولادسازی کار می­کند.
تحصیلات مادر: دیپلم  
   شغل مادر: خانه دار

تعداد سال حضور در کانون: 1 سال

تعداد کل آزمون ها در 1 سال: 57 آزمون
تعداد آزمون های هدفگذاری: 15 آزمون

تعداد آزمون های مشابه پارسال: 14 آزمون

      

                                                                                                   شرکت در آزمون های کانون

 از چه زمانی وارد کانون شدید و درچه پایه ­هایی در آزمون کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون­ها شرکت کنید؟

درسال 99 از پایه چهارم ابتدایی در کانون شرکت کردم تا در آزمون­های تیزهوشان موفق باشم. به پیشنهاد پدر ومادرم، خودم تصمیم گرفتم که در آزمون­ها شرکت کنم.


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون­های کانون چه بود؟ مهم­ترین ویژگی آزمون­ها از نظر شما چیست؟ 

هدف از شرکت در آزمون اصلی آشنایی با سوالات متعدد کانون بوده و اینکه خودم را برای آزمون­های تیزهوشان آماده کنم. هدف از شرکت در آزمون هدف گذاری هم کسب آمادگی برای آزمون اصلی بود. آزمون مشابه پارسال را هم برای اینکه بتوانم سوالات قبل را کامل یاد بگیرم، شرکت می کردم.


آیا در سال­های حضور خود در کانون در آزمون­ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بوده؟

در هیچ یک از آزمون­های کانون غیبت نداشتم.


آشنایی شما با کانون و آزمون­های کانون چگونه بوده؟ آیا از خانواده و آشنایان و دوستان شما قبلاً کسی کانونی بود؟ 

تصمیم پدر و مادرم بود البته یکی از فامیل­ها که یک نفرشان در تکنیسن اتاق عمل کار می­کند و دیگری در علوم آزمایشگاهی هم قبلا کانونی بودند.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون­ها تأثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونه در آزمون شرکت می­کردید و خود را مدیریت می­کردید؟ آیا در پردازش اول قرار گرفتید؟

هیچ تأثیری  نداشت. بلکه در درس­هایم پیشرفت کردم. قبل از آزمون کتاب­هایم را خوب مطالعه می­کردم و تست می­زدم و خودم را یرای آزمون­ آماده می­کردم. از ساعت 7:30 صبح در آزمون­ها آنلاین بودم و تا ساعت 10 آزمون را تمام می­کردم.


آیا در تابستان در آزمون­ها شرکت می­کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون­های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بله، از سال 99 که وارد کانون شدم( از سال چهارم ابتدایی) که باعث شد پایه­ام را قوی­تر کنم و تسلط را روی درس­ها بیشتر کنم.


شما شخصاً به کدام درس در تابستان اهمیت بیشتری دادید؟ مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در آزمون­های اصلی سراسری نقش داشت در تابستان مطالعه و تمرکز شما برروی دروس پایه به چه میزان بود؟

به فارسی، ریاضی و علوم توجه زیادی داشتم. خیلی زیاد. چون در تابستان وقتی مطالعه می­کنم می­توانم در آزمون­های کانون موفق باشم. بیشترین تمرکزم روی درس­های ریاضی و علوم و فارسی بود.


منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب­ها و به چه دلیل استفاده می­کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟

 کتاب تابستان، استعداد تحلیلی هوش غیرکلاسی، دفتر برنامه­برنامه­ریزی، باهم بیاموزیم ریاضی و علوم. دفتر برنامه ریزی هم کمک می­کرد که نقاط ضعف و قوت درسی­ام را بدانم و برای آنها برنامه­ریزی کنم. باکتاب تابستان هم درس­های سال قبل و آینده را مطالعه می کنم و یاد می گیرم. با کتاب استعداد تحلیلی هوش غیر کلامی هم  مباحث مربوط به هوش را تمرین و تکرار می کنم و کتابهای باهم بیاموزیم هم باعث شده که درس­های مدرسه را بهتر یاد بگیرم.


آیا از کتاب آبی، سه سطحی، تابستان، نوروز و زرد استفاده کردید؟ مهم­ترین ویژگی­های این کتاب­هایی که استفاده کردید را توضیح دهید؟

بله، کتاب آب تسلط­ام را روی مباحث درسی افزایش داد. ازکتاب سه سطحی بخاطر سطح بندی سوالات بعد از کتاب آبی استفاده می­کردم. باکتاب تابستان می­توانستم هم مباحث نگاه به گذشته را تمرین کنم و هم مباحث نگاه به آینده را پیش مطالعه کنم. کتاب نوروز باعث یادگیری درس­های خودم در ایام نوروز و دوره و تمرین و تکرار درس­هایم بود.


وقتی مدارس غیرحضوری شد، چگونه  برای درس خواندن برنامه­ ریزی کردید؟ 

چون فرصت بیشتری داشتم بهتر توانستم برای همه درس­هایم برنامه‌­ریزی کنم و خودم را برای آزمون­ های کانون و پیشرفت در مدرسه آماده کنم.


از کدام کتاب­های کانون در دوران دبستان استفاده می­کردی؟

کتاب تابستان، نوروز، سه سطحی، آبی، هوش غیرکلامی


برای آمادگی در آزمون­های تیزهوشان از کدام کتاب­ها استفاده کردی و چه برنامه­‌ای داشتید؟ از چه کتاب­هایی سوال حل می­کنی؟

از همه کتاب­های کانون استفاده کردم. چون برخی از کتاب­های کانون بصورت فصلی خیلی موثر هست و مطالعه آن در زمان خودش روی پیشرفت درسی­ام خیلی کمک کننده بود. 

                                                                                        

                                                                                                  کارنامه و سایت

روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می­گیری؟ چگونه و به کدام قسمت­ها بیشتر توجه می­کنی؟

در همان ساعات اولیه یعنی ساعت 15:30 بعد از ظهر. به تراز و رتبه و پاسخ­های اشتباهم بیشتر توجه می­کنم و سعی می­کنم غلط­هایم را برای آزمون بعدی بهتر کنم وبه حداقل برسانم.


بعد از برگزاری آزمون، آزمون­ها را چگونه تحلیل می­کردی؟

روی سوالات اشتباهم متمرکز می­شدم. از آنها سوال مشابه طراحی می­کردم تا خود را برای آزمون بعدی آماده کنم و یادگیری­های ناقص خودم را در آن مبحث به کامل برسانم و سعی کنم که در آزمون­های بعدی این تیپ سوالات را اشتباه نزنم.


هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیادر پردازش اول کارنامه می­گرفتید؟

هفته اول بیشتر روی مطالب درسی متمرکز می­شدم وبرای هفته دوم تست کار می­کردم و مطالب خوانده شده خود را برای هفته دوم از طریق تست زدن مسلط می شدم. ساعت 7:30 صبح آزمون را شروع می­کردم. همیشه  در پردازش اول کارنامه را دریافت می کنم چون دوست دارم تراز معادل نداشته باشم.


                                                                                              برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه

آیا دفتر برنامه­ ریزی داشتید؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد؟

بله با نوشتن دفتر برنامه ­ریزی می­توانستم نقاط ضعف و قوت درسی­ام را بشناسم  و روی درس­هایی که کمتر مطالعه داشتم برای روزهای بعد برنامه­ریزی کنم تا بهتر تمرین و مطالعه را داشته باشم و ساعات مطالعه ام را بیشتر کنم.


ساعات مطالعه خود را در طول دوره بنویسید؟ ساعات مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون­های برنامه ­ای کانون چقدر بود؟ ساعات مطالعه شما در آخر سال چقدر بود؟

ساعات مطالعه ام در طول دوره به 6 الی 7 ساعت رسیده است. در ابتدای شرکت در آزمون­ها چون آشنایی نداشتم روزانه 2 الی 3 ساعت مطالعه می­کردم ولی بعدها با افزایش ساعات مطالعه توانستم در درس­هایم پیشرفت کنم. مطالعه­ام در آخر سال به 7 ساعت رسید.


کتاب خودآموزی برای شما چه فایده‌­ای دارد؟

سوالاتی که بلد نبودم  را در دفتر خودآموزی می­نوشتم. حتی سوالاتی که شک داشتم و یادگیری ام در آنها کم بود یا ناقص بود. همچنین سوالاتی که برایم خوشایند بود و مطلب جدیدی ازش یاد گرفته بودم را هم می­نوشتم و آنها را برای آزمون بعدی مطالعه و تمرین می­کردم تا بهتر یاد بگیرم.


در کدام درس­ها روش مطالعه خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟

درس علوم و ریاضی

                                                                                                 مهارت های خودتنظیمی: فراشناخت و هوش هیجانی

پدر ومادرتان در سال آخر چه کمک­های آموزشی به شما کردند؟

پدر و مادرم آرامش محیط خانه را برایم فراهم می­کردند تا بهتر بتوانم درس بخوانم و تغذیه و امکانات درسی مناسب فراهم می کردند برای اینکه بتوانم خوب درس­ها را بخوانم و یاد بگیرم.


پدر ومادرت چگونه اوضاع درسی ات را پیگیری می­کردند؟

با بررسی کارنامه­ام در روز آزمون و برنامه­ریزی درسی در طول هفته و با پرسیدن درس­هایم و پیگیری تکالیف مدرسه کمک موثری در پیشرفت درس­هایم داشتند.


آیا درس­ها را پیش خوانی می­کردی؟ کدام درس­ها و چطور؟ تجربه ای از مطالعه­ی درسی بدون تدریس معلم را داری؟

بله، همه درس­ها، سال پنجم اصلاً دبیر نداشتم و خودم به کمک مادرم باهم پیش مطالعه می­کردیم.


پیشخوانی در تابستان را چگونه انجام می­دهی؟ 

قبلاً که معلم نداشتم خودم مطالعه می­کردم امسال در سال جدید با استفاده از کلاس­های آموزشی و تدریس خصوصی برنامه­ریزی درسی­ام را انجام دادم.


با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ آیا جدی تر درس خواندید مثل گذشته یا کمتر از گذشته؟ 

افت نکردم. بلکه پیشرفت هم داشتم. جدی­تر مطالعه داشتم چون فرصت مطالعه­ام زیاد بود.


از اشتباهات خودتان در آزمون­ها چگونه کمک می­گرفتید؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری­های کامل را چگونه انجام می­دادید؟

تمرین و تکرار می­کردم، از معلم کمک می­گرفتم همچنین از پدر ومادرم برای یادگرفتن بهتر این سوالات کمک می گرفتم. 


برای آینده چه برنامه‌­ای دارید؟

می خواهم بیشتر تلاش کنم تا برای جامعه مفید باشم که بتوانم گرهی از مشکلات مردم را باز کنم.


از اشتباهات چگونه یاد می­گیری؟

سوالات مشابه از آنها درست می کردم تا بهتر یاد بگیرم.


در خانواده شما چه کسانی کانونی بودند یا هستند؟ چه نتایجی گرفتند؟

دختر خاله های مادرم در سال 89 کانونی بودند. یکی از آنها از تکنسین اتاق عمل قبول شده و کار می­کند و دیگری در رشته علوم آزمایشگاهی موفق شدند.

                    


                                                                                          روش‌های مدیریت زمان

برای مدیریت زمان سرجلسه کنکور چکاری کردید؟ از کدام روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ ( ضربدرمنفی، زمان های نقضانی، استراتژی بازگشت) 

از تکنیک ضربدر منفی در آزمون­ها استفاده می­کردم. چون از تکنیک­ها استفاده می­کردم سعی کردم روی سوالاتی که کاملاً تسلط دارم آنها را اول جواب بدهم.


چگونه آرامش خود را در روز آزمون حفظ می کردید؟ آیا در روز آزمون با سوالات چالشی و طراحی جدید مواجه می شدید؟ چگونه احساسات در زمان خود را مدیریت کردید؟

شب قبل سعی می­کردم زودتر بخوابم تا بتوانم آزمون­ خوبی را شروع کنم. بله در درس ریاضی ابتدا برخی از سوالات را نمیتوانستم جواب دهم و رد می­شدم و در آخر روی آنها متمرکز می­شدم و آنهایی که بلد بودم را جواب می­دادم و سعی می­کردم آنهایی که بلد نبودم به خودم استرس ندهم و با تمرکز بیشتر برای بقیه سوالات وقت می­گذاشتم.

 

 

Menu