علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور تجربی 1400

سوالات لغت همانطور که انتظار می‌رفت اغلب از واژگان لغت نامه کتاب درسی آمده است و از لحاظ شکلی سوالات تفاوت زیادی با سال‌های گذشته و سوالات سایر گروه‌های آزمایشی نداشتند

علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور تجربی 1400

لغت 

سوالات لغت همانطور که انتظار می رفت اغلب از واژگان لغت نامه کتاب درسی آمده است و از لحاظ شکلی سوالات تفاوت زیادی با سال های گذشته و سوالات سایر گروه های آزمایشی نداشتند و می‌توان سطح بخش لغت این آزمون را متوسط ارزیابی کرد.ابهام سوالات لغت در سوال ۳ و در واژه «جرّاره» است. این واژه در کتاب درسی «ویژگی عقرب زرد» معنا شده است ولی در اصل معنایی که در کنکور آمده (عقرب زرد) نیز در فرهنگ لغت ضبط شده است و نمی‌توان گفت این واژه حتما اشتباه معنا شده است.نکته ی دیگر قابل توجه ، عدم رعایت تناسب بین سوالات واژگان است، به طوری که اغلب واژگان از فارسی ۳ آمده است و طبق سنت هر ساله لغات سوال از فارسی ۲ نیامده است.


املا 

اما راجع به سوالات مربوط به املا واژگان هم آوا و مشابهت های املایی مورد نظر خاص طراحان قرار گرفته است. در همه موارد فهم معنای عبارت صورت سوال در تشخیص غلط املایی بسیار موثر است و به همین سبب سوالات سطح خوبی دارند و میان افردای که بابت این مبحث تلاش کرده اند و دیگران، تمایز ایجاد می‌کنند.


تاریخ ادبیات 

سوال ۷ کنکور تقریباً همانند سایر گروه های آموزشی است و تفاوت آن با سایر گروه ها این است که به حفظ «عبارت» اختصاص داده شده است و همچنین همانطور که در سایر گروه‌های آزمایشی دیده شد یکی از عبارات موجود در قلمرو ها آمده است.


آرایه های ادبی

 سوالات آرایه سطح دشواری دارد، آرایه های تشبیه، ایهام و استعاره بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته اند و وجود چهار سوال ترکیبی با شکل معمول ولی محتوای دشوار زمان پاسخگویی به سوالات این بخش را تا حد زیادی افزایش داده است.متاسفانه با این سطح از سوالات تفاوت داوطلبان مشخص نمی‌شود، چرا که سطح دشوار بخش آرایه به نحوی است که داوطلبان قوی‌تر تفاوت عادلانه‌ای با سایرین نخواهد داشت!


دستور

در سوالات دستور نوآوری زیادی نمی بینیم.تاکید بر مباحث نقش یابی ، الگوی جمله و گروه اسمی بود. ایراد علمی سوال های دستور در بیت (ب) تست شماره ۱۴ است. «ی» در عبارت «جامه جان دریدنی» ی نکره است نه ی لیاقت.شایان ذکر است سوالات ۱۵و ۱۶ نسبت به موارد مشابه در سایر آزمون ها (آزمایشی و سراسری) دارای نکات ظریف‌تر و دشواری بود.‌


قرابت معنایی 

سوالات در سطح قابل پیش بینی و معقولی بود.شکل و محتوای سوالات این بخش با تاکید بر مضامین و ابیات کتاب درسی اولویت طراحان در این بحث را نشان می دهد.


سیدعلیرضا احمدی 

رتبه ۴۱ کنکور سراسری 

مسوول درس و طراح سوال ادبیات فارسی دوازدهم

مولف ، مدرس و ویراستار علمی در حوزه ادبیات کنکور

مطالب مرتبط

Menu