علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور هنر 1400

در این مطلب درس ادبیات فارسی در کنکور هنر 1400 تحلیل شده است.

علیرضا احمدی: تحلیل ادبیات فارسی کنکور هنر 1400

در این مطلب درس ادبیات فارسی در کنکور هنر 1400 تحلیل شده است.

تحلیل گر: سید علیرضا احمدی

مسؤول درس و طراح درس ادبیات فارسی در آزمون های کانون - رتبه 41 کنکور سراسری انسانی


* سطح کلی سوالات در قیاس با سال های گذشته ساده تر از حد انتظار بود.در سوالات واژگان از مجموع ۲۴ واژه به تعداد ۲۳ لغت از لغتنامه کتاب درسی آمده بود و این خود دلیلی بر سادگی سطح سوالات این بخش می باشد.

تیپ مشابه سوال ۱ در کنکور ۹۹ دیده شده بود و دلیلی بر سخت دانستن سطح کنکور ۹۹ بود اما با توجه به آشنایی دانش‌آموزان نسبت به این تیپ، نمی توان این سوال را در شمار سوالات سخت کنکور حاضر آورد. و سوال ۳ نیز در آزمون های آزمایشی سال های گذشته قابل مشاهده بود. 

* نتیجتاً از لحاظ شکلی و محتوایی سوالات بخش لغت برای کسانی که مسلط بر واژه های لغت‌نامه کتاب بودند ، دشواری چندانی نداشت.

* راجع به سوالات املا نیز با توجه به لغاتی همچون اعراض ، غرس و برخاستن که همگی در سوالات سال‌های گذشته مورد توجه طراحان بوده اند ، می‌توان سطح سوالات املای کنکور هنر ۱۴۰۰ را متوسط و قابل پیش‌بینی دانست.

سوال ۷ کنکور امسال به عنوان تنها سوال تاریخ ادبیات در کنکور ۹۹ برای اولین بار دیده شده بود و نکته قابل توجه راجع به این سوال آمدن یک بیت از متن درس کتاب می‌باشد ولی سایر ابیات در قلمرو ها و تمارین آمده است، در حالی که در کنکور ۹۹ بیشتر از گنج حکمت ها سوال تاریخ ادبیات طرح شده‌بود.

* سوالات آرایه همانطور که پیش بینی می شد با تاکید بر آرایه های بیانی( تشبیه ,استعاره ، مجاز و کنایه) سطح نسبتا دشواری داشت.

وجود ابيات تکراری و معروف در سوالات آرایه نکته ی شایان توجهی بود و همچنین مهمترین ارایه این کنکور مجاز بود . 

عدم تاکید روی آرایه ی ایهام از موارد جالب های این آزمون بود. 

* دستور زبان فارسی ساده تر و و ملایم تر از هر زمان دیگر رخ می نمود. مبحثی که خیلی از داوطلبان در برهه های مختلف تصمیم به حذف آن می گیرند ، در این آزمون قابل اعتمادتر از همیشه بود. بازگشت مبحث جهش ضمیر پس از دو سال به کنکور سراسری از موارد جالب توجه این آزمون بود و تاکید همیشگی طراحان بر روی نقش یابی و الگوی جمله در این آزمون نیز دیده می شد و فقدان مباحثی چون شیوه بلاغی ،سرگذشت واژگان، روابط معنایی و مباحثی جزئی از این از این دست، در این آزمون نکته‌ی قابل توجهی بود. 

* سوالات قرابت معنایی همانند سال‌های گذشته با تکیه بر مضامین کتاب درسی قابل پاسخگویی بود. وجود ابیاتی که عیناً در کنکور های گذشته تکرار شده بود نکته جالبی بود و جدید ترین نوع سوالات قرابت معنایی که ترکیبی از مباحث املا، واژگان ،دستور زبان فارسی و قرابت معنایی بود در سوال ۲۵ قابل مشاهده بود. 

* در کل سوالات این آزمون نسبت به آنچه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دیدیم ساده تر از حد انتظار و برای دانش‌آموزانی که بر روی کتاب درسی تسلط داشتند قابل پاسخگویی بود.

مطالب مرتبط

Menu