نکات تغذیه ای و مطالعاتی دانش آموزان در ماه رمضان

دانش آموزان با یک برنامه ریزی تغذیه و مطالعاتی صحیح می‌توانند از ضعف خود جلوگیری کرده و طبق برنامه‌های درسی خود در ماه رمضان پیش روند.

نکات تغذیه ای و مطالعاتی دانش آموزان در ماه رمضان

نکات مهم تغذیه و مطالعه افراد کنکوری

وعده سحری

برای تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان، باید وعده سحر و افطار باید طوری باشد که تمام نیازهای بدن را تامین کند. مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار (برنج، جو، جو دوسر، نان)، لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات موجب آزاد شدن تدریجی ذخایر قندی و دفع کمتر آب از بدن می شوند. علاوه بر این کربوهیدراتها تا 8 ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند که موجب دیرتر احساس کردن گرسنگی می شوند.

وعده افطار

هنگام افطار انتخاب غذای مناسب با حجم سبک برای کنکوری ها باعث می شود که آنها بتوانند از مواد مغذی بیشتری و مایعات کافی قبل از خواب استفاده کنند تا بتوانند همزمان با روزه داری ، دروس خود را مطالعه کنند.

برای آغاز افطار نوشیدن مایعات گرم مانند اب جوشیده موجب سبب سم زدایی از دستگاه ادرار و تنفس می شود. همچنین می توان از چای کمرنگ و شیر گرم به همراه قندهای طبیعی مانند خرما و کشمش استفاده کرد. سپس مواد غذایی مانند نان و پنیر و سبزیجات، فرنی، شیربرنج و یا مقدار کمی مغز نظیر گردو و پسته و تخم مرغ آب پز گزینه ی مناسبی برای تغذیه در افطار هستند.

وعده شام

حدود دو ساعت بعد از افطار ساده و سبک، شام خورده شود که می تواند شامل نان، غلات، سبزیجات، لبنیات کم چرب و گروه گوشت در ماه رمضان باشد.

پرهیز از خوردن غذاهای سرخ شده

در ماه رمضان نباید از غذاهای سرخ شده به طور زیاد استفاده کرد زیرا موجب سوء هاضمه، سوزش سردل و تشنگی بیشتر در طول روز می شوند. همچنین خوردن پروتئین هایی مانند کباب موجب افزایش تشنگی بیشتر کنکوری ها در ماه رمضان می شود.

نوشیدن آب کافی

به دانش آموزان و داوطلبانی که خود را برای مارتن کنکور آماده می کنند ، توصیه می شود که زمان بیرون ماندن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانند. زیرا با از دست دادن آب بدن ، دچار بی حالی خواهند شد. بعد از افطار تا سحر 8 لیوان مایعات مانند آب،خاکشیر و لیموترش تازه بنوشند و از نوشیدن مواد غذایی دارای شکر و کافئین مانند نوشابه ، قهوه و چای بپرهیزند زیرا موجب دفع زیاد آب بدن می شوند.


مصرف ویتامین C

این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سلول های عصبی دارد. سبزی و میوه هایی مانند مرکبات ، سویا، هویج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، انار،گریپ فروت و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.


استفاده از میوه و سبزیجات تازه

در فاصله میان افطار تا سحر ، میوه و سبزیجات تازه استفاده شود. این مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان و یبوست بسیار مفید هستند .در کنار غذای خود ، سبزیجات ، سالاد ، آب و حبوبات کافی مصرف شود. همچنین به جای نوشیدنی های غیر طبیعی و مضر از آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی بسیار مصرف نمایند.

نکاتی برای درس خواندن در ماه رمضان

  • *خواندن دروس بعد از سحری تا ظهر

  • *جابه جایی ساعات مطالعه و خواب

  • *داشتن خواب اندازه و کافی

  • *موکول کردن ساعات خواب به بعد از ظهر تا افطار

  • ببببببب


پس از خوردن افطار سبک و افزایش میزان گلوکز خون ، مطالعه را شروع کنید و در حین درس خواندن محدودیتی برای مصرف تنقلات سالم نداشته باشید.

خواب و استراحت کافی باعث افزایش بازده فکری می شود. به دلیل به هم خوردن برنامه خواب و بیداری در ایام رمضان ، دانش آموزان می بایست حداقل 7 ساعت استراحت کنند و تماشای برنامه های تلویزیونی را به حداقل برسانند.

پس از افطار ، استراحت میان مطالعه را کمتر کنند تا از حداکثر انرژی برای مطالعه استفاده کنند.

دروس سخت و مشکل را پس از وعده سحری مطالعه کنند و دروس سبک مانند دروس عمومی مثل نکته برداری و پاکنویس را در ساعات پایانی صبح و بعد از ظهر، هنگامی که خسته و گرسنه هستند مطالعه نمایند.

لحظه هاتون قشنگ

منبع :