گفت وگوی حمید آقالویی با هادی عنبری رتبه 4 انسانی

نوروز همان روزهایی است که دانش آموزان سختکوش و درس خوان می‌توانند به موفقیت بالایی دست پیدا کنند

گفت وگوی حمید آقالویی با هادی عنبری رتبه 4 انسانی

نوروز همان روزهایی است که دانش آموزان سختکوش می توانند به موفقیت بالایی دست پیدا کنند


هادی عنبری  در یک نگاه

شهر:یاسوج (کهکلویه و بویراحمد)

سال‌های حضور در کانون: هشتم تا دوازدهم

رتبه‌ی کنکورسال 99: 4 منطقه 3

رشته قبولی : علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم ، آزاد

تحصیلات و شغل مادر :دیپلم، کارمند


در نیم سال دوم امکان تغییر در تراز و رتبه را داریم؟

برای قبولی در رشته خودم باید رتبه زیر 300 را کسب کرد .من قبل از عید راضی به این بودم که فقط با کسب رتبه زیر 300 در این دانشگاه مشغول تحصیل شوم ولی در نیم سال دوم با تغییر اهدافم برای رسیدن به رتبه تک رقمی تلاش کردم و به آن رسیدم .یکی از کارهایی که خوب آن را انجام دادم این بود که  در رشته انسانی باید تکرار زیادی در درس ها داشته باشیم و من هم با دانستن این موضوع هر چه به کنکور نزدیک تر میشدیم تکرار در درس ها را بیشتر می کردم . در گروه انسانی معمولا دانش آموزان درس های جامعه شناسی و روانشناسی را خوب کار می کنند ولی برای درس هایی مثل فلسفه و منطق زمان کمی در نظر می گیرند ولی بر عکس همه من به همه درس ها توجه کردم و این نکته دیگری بود که باعث کسب این نتیجه شد


آیا اتفاق افتاد که در نیم سال دوم از برنامه جدا شوی؟

اصلا من از برنامه آزمون ها جدا نشدم حتی برای اینکه به برنامه برسم روز اول فروردین بعد از سال تحویل دوباره به سراغ مطالعه و خواندن درس ها رفتم  .


به نظر تو تبعات جدا شدن از برنامه چیست؟

کافی است فقط یک آزمون از برنامه جدا شوید شک نکنید در برنامه ریزی های بعد هم دیگر نمی توانید طبق برنامه جلو بروید .با جدا شدن از برنامه شما نمی توانید با نظم به مطالعه همه دروس برسید و این بی نظمی تا روز کنکور ادامه خواهد داشت و حجم زیادی از درس ها بدون تسلط خواهد ماند


چه تغییراتی را نسبت به نیم سال اول داشتی؟

در نیم سال اول که کرونا نبود با هم کلاسی ها رقابت داشتم و این کفایت می کرد ولی در نیم سال دوم به دلیل تعطیلی مدارس این رقابت از بین رفت ومن برای اینکه افت نکنم سعی کردم نسبت به خودم رقابت ایجاد کنم .این رقابت هر چه به کنکور نزدیک تر می شدیم بیشتر میشد .از طرفی ساعت مطالعه را از 12 ساعت در نیم سال اول به 15 ساعت در نیم سال دوم رساندم


تغییراتی که در نیم سال دوم دادی تاثیری در تراز تو داشت؟

ترازم در نیم سال اول حدود 7400 بود که با این تغییرات بعد از عید و در نیم سال دوم به حدود 8000 رسید



برنامه ریزی را برای رسیدن به این رشته را  از چه زمانی آغاز کردی؟

طبیعی است که من هم مثل سایر دانش آموزان همیشه به کنکور فکر می کردم و از ابتدا هم دوست داشتم رشته علوم قضایی قبول شوم ولی تلاشی درخور رسیدن به این هدف انجام نمی دادم  .از تابستان منتهی به سال دوازدهم به صورت جدی برای رسیدن به این رشته تلاش خودم را آغاز کردم


فکر می کردی که این تلاش منتهی به کسب رتبه تک رقمی شود؟

در سال یازدهم در المپیاد علوم و معارف اسلامی که از طریق  مدرسه برگزار می شد شرکت کردم و تا مرحله دوم پیش رفتم همین باعث شد که از آن زمان به این فکر بیفتم که من هم می توانم در کنکور نتیجه خوبی بگیرم


فکر می کنی مهم ترین ویژگی تو برای رسیدن به این هدف چه بود؟

من عادت داشتم که هیچ زمانی را در هنگام مطالعه از دست ندهم وبهترین استفاده را از این زمان ها می کردم .از طرفی برای تک تک کارهایم هدف داشتم مثلا وقتی خسته میشدم با هدف اینکه خستگی را برطرف کنم وانرژی دوباره برای مطالعه داشته باشم استراحت می کردم یا وقتی مبحث یا درسی را کار می کردم می دانستم برای رسیدن به چه درصدی باید این درس را کار کنم .من از اینکه زمان را از دست بدهم رنج می بردم برای همین زمان های هدر رفته من کم بود همین الان هم که دانشجو هستم روزی دوازده ساعت درس می خوانم


کرونا تاثیری در روند مطالعه شما ایجاد کرد؟

همان طور که توضیح دادم یکی از ویژگی های من این بود که زمان را از دست نمی دادم .بعد از کرونا چون مدرسه هم نمی رفتیم فرصتی شد که بتوانم ساعت مطالعه خودم را افزایش دهم .کرونا باعث شد تلاش من بیشتر شود


یک دانش آموز  رتبه تک رقمی در سال دوازدهم استراحت و تفریح هم دارد؟

در فاصله هر آزمون روزهای جمعه بعد آزمون را به تفریح و استراحت اختصاص داده بودم .البته باید توجه کنید که تفریح هر کس مختص به خودش است و باید ببینید چکاری باعث رفع خستگی خواهد داشت..من به همراه خانواده به حاشیه شهر می رفتم .این استراحت و تفریح حدود 3 ساعت وقت من را می گرفت .من هیچ وقت به خسته شدن و خستگی فکر نمی کردم همین باعث میشد که دوباره به درس خواندن ادامه دهم .در زمان هایی که افکار مختلف به ذهنم هجوم می آورد برای رفع آن سعی می کردم به سراغ درسی که مورد علاقه م هست بروم که  با این کار از دست فکر و خیالات مختلف راحت شوم.


در فلسفه و منطق نمره 90 را در کنکور کسب کردی روش مطالعه تو چگونه بود؟

اکثر بچه ها در این درس به سراغ کتابی غیر از کتاب درسی می روند و بعد برای این درس تست کار می کنند ولی متاسفانه در آزمون ها درصد مناسبی کسب نمی کنند روش مطالعه من در این درس کمی با سایر دانش آموزان تفاوت داشت ابتدا من هم کتاب کمک درسی را می خواندم تا متوجه شوم که فضای این بخش به چه صورت است بعد از این کار به سراغ کتاب درسی می رفتم و خط به خط کتاب را می خواندم و بعد از آن به سراغ کار تستی می رفتم .اعتقاد دارم اگر کتاب درسی خوب خوانده شود به دانش آموز کمک می کند که درصد بالایی را کسب کند .من معمولا بعد کار بر روی بخشی از این کتاب حدود 40 تست کار می کردم و باز دوباره به متن کتاب مراجعه می کردم


بعد کنکور متوجه شدی که در درسی روش مطالعه اشتباه داشتی؟

بله .من در کنکور در درس دین و زندگی نمره 65 را به دست آوردم .همیشه کتاب درسی را می خواندم و بعد از آن برای درک مفاهیم به سراغ کتاب کمک آموزشی رفته و در نهایت تست کار می کردم .فکر می کنم اگر روش مطالعه من در درس دینی مثل مطالعه درس فلسفه و منطق بود که ابتدا برای یادگیری مفاهیم کتاب کمک درسی را می خواندم نتیجه بهتری می گرفتم .


چرا نباید یک دانش آموز دوران نوروز را از دست بدهد؟

به نظرم دانش آموز از الان  هر روزی را که از دست بدهد تاثیر آن را در رتبه کنکورش خواهد دید .هر دقیقه و ساعت و روز بسیار مهم است .در ایام نوروز خواهیم دید که عده ای خسته هستند ، عده ای می خواهند استراحت کنند و خواهید دید که خیلی از دانش آموزان درس نخواهند خواند .نوروز همان روزهایی است که دانش آموزان سختکوش می توانند به موفقیت بالایی دست پیدا کنند


چه برنامه ای در نوروز داشتی؟

طبق برنامه آزمون درس ها را خواندم و چون مدرسه نمی رفتم ، زمان بیشتری داشتم برای همین علاوه به رسیدن به برنامه کانون توانستم  نقاط ضعف خودم را در درس هایی مثل عربی و ریاضی برطرف کنم .در این ایام من روزی 15 ساعت مطالعه داشتم


برخورد خانواده در زمان هایی که افت تراز داشتی چه بود؟

من متوجه ناراحتی خانواده میشدم ولی وقتی با من گفتگو می کردند احساس آرامش می کردم همیشه به من تذکر می دادند که می توانم این افت را در آزمون های آینده جبران کنم .در سال کنکور به دلیل اینکه آرامش من به هم نریزد محل تلوزیون را عوض کرده و به اتاقی دورتر از اتاق من بردند .زمان هایی پیش می آمد که من مثل یک معلم دلیل کسب درصد درسی را در آزمون ها و برنامه خودم را برای  پیشرفت برای آزمون ها به پدر و مادرم توضیح می دادم وپدر و مادر مثل یک دانش آموز به حرفهای من گوش می کردند و اگر نکته ای به ذهنشان می رسید به من می گفتند فکر کنم یکی دیگر از ویژگی های اولیا من این بود که شنونده خوبی برای حرفهای من بودند .


چه افرادی غیر خانواده در موفقیت تو نقش داشتند؟

سرکار خانم صادقی مسئول گروه انسانی نمایندگی یاسوج خیلی در این مسیر به من کمک کردند از طرفی جناب خلقی پور که مسئول نمایندگی کانون در یاسوج هستند .توصیه های ایشان قبل کنکور خیلی کارساز بود .و مشاورم که در این سال کمک شایانی به من کرد


به چه دلیلی در آزمون های کانون ثبت نام کردی؟

در سال هشتم متوجه شدم تمام دانش آموزانی که به دنبال کسب رتبه بهتر و رشته های بهتر هستند در آزمون های کانون ثبت نام می کنند و به همین علت من هم ثبت نام کردم .متاسفانه از سال هشتم تا دهم فقط آزمون شرکت می کردم و به آموزه های دیگر هیچ توجهی نداشتم .از سال یازدهم آزمون ها را جدی گرفتم و به شدت پشیمان شدم که چرا از ابتدا این کار را نکرده بودم .یکی از کارهایی که دیر شروع کردم و متوجه اشتباه خودم شدم تحلیل آزمون بود  از طرفی برنامه راهبردی باعث پیشرفت بیشتر همه دانش آموزان خواهد شد .طبق برنامه راهبردی همه درس ها پوشش داده می شود به صورتیکه در هنگام کنکور درسی نخوانده باقی نمی ماند .برای همین من هیچ نگرانی بابت نرسیدن نداشتم .من تک تک آزمون ها را با برنامه جلو می رفتم


چگونه برنامه ریزی می کردی؟

روال درسی من بیشتر تشریحی خواندن است. اعتقاد دارم اگر درس را درست بخوانم می توانم تمام بخش های یک مبحث را پوشش دهم ولی ممکن است اگر فقط تستی کار کنم  در بخشی از درس به تست مربوطه برخورد نکنم و آن بخش یادگیری ناقص بماند . اولویت اصلی من برای برنامه ریزی دو هفته توجه ویژه به نقاط ضعف بود .ساعت مطالعه این درس ها یا مباحث را بیشتر در نظر می گرفتم همین طور زمان مطالعه این نقاط ضعف را طوری تنظیم می کردم که بیشترین انرژی را داشته باشم .روال برنامه ریزی با این صورت بود که تا سه شنبه هفته قبل آزمون درس ها را می خواندم و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه قبل آزمون را به دوره اختصاص داده بودم .در این دو روز بیشتر تمرکز من بر روی درس های حفظی بود .


در تحلیل آزمون به چه مواردی دقت می کردی؟

بعد از آمدن کارنامه تحلیل را آغاز می کردم .ابتدا به سراغ سوالاتی که درست زده بودم می رفتم و اگر نکته مهمی  از این سوالات به ذهنم می رسید در دفتر تحلیل آزمون یادداشت می کردم .بعد به سراغ غلط ها و نزده ها می رفتم .این سوالات را با قیچی از دفترچه سوال می بریدم و به دفتر تحلیل می چسباندم و سپس راه حل و توضیحات را زیر آن یادداشت می کردم .این کار را در هر آزمون انجام می دادم .این دفتر تحلیل را تا قبل کنکور بارها و بارها مرور کردم .لازم به ذکر است که اشتباهات من در آزمون ها بیشتر به دلیل بی دقتی بود که این تحلیل در هر آزمون باعث شد در روز کنکور کم ترین غلط را داشته باشم .نزده های من هم به دلیل برخورد با سوالاتی بود که رویکرد جدید داشتند که بعد هر آزمون سعی می کردم آن ها را یاد بگیرم


روز کنکوراتفاق خاصی برای شما افتاد؟

یکی از کارهایی که من باید انجام می دادم و نکردم تمرین برای استفاده از تکنیک ضربدر و منها بود که الان پشیمان هستم ولی در آزمون ها از تکنیک زمان های نقصانی استفاده می کردم .روز کنکور برنامه ریزی کرده بودم که از این تکنیک استفاده کنم ولی با تاخیری که با دیر دادن دفترچه پیش آمد همه محاسبات من بهم ریخت .شاید این تاخیر باعث شد که من رتبه بهتری کسب نکنم چون فرصت نکردم به بخشی از سوالات پاسخ بدهم


تکمیل دفتربرنامه ریزی چه کمکی به تو کرد ؟

مهم ترین تاثیر پر کردن دفتر در نظم دهی برنامه ریزی روزانه من بود. می دانستم باید چه درس هایی را در روز کار کنم و برای هر درس باید چه میزانی مطالعه باید انجام دهم .زمانی که نتایج آزمون مشخص میشد به دفتر مراجعه می کردم و برخی اوقات متوجه میشدم که دلیل افت من مطالعه کم در آن درس بوده است .یا متوجه میشدم که زمان مطالعه آن درس مناسب نبوده و باید جابجایی انجام دهم


به چه مطالبی از سایت یا مجله آزمون بیشتر دقت می کردی؟

من همه مجله های آزمون را مطالعه می کردم و موردی که در مجله به من کمک کرد مصاحبه با دانش آموزان برتر بود . از طرفی در سایت کانون همه مصاحبه ها فارغ از رشته دانش آموز تراز برتر یا تک رقمی ، را مطالعه می کردم  


کدام  ویژگی کتاب های آبی باعث شد در تمام درس ها ازآن استفاده کنی؟

مهم ترین دلیل استفاده من از این کتاب ها بودن سوالات کنکور سال های گذشته و از مهم تر بودن سوالات تالیفی کانون که از سطح سوالات کنکور بالاتر بودند و در این کتاب تجمیع شده بودند .با تمرین با کتاب آبی آمادگی بیشتری برای رویارویی با سوالات کنکور خواهیم داشت


توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

نباید در این مسیر خسته شوید نباید از مطلبی که یاد نگرفته اید عبور کنید .هیچ کاری نباید برای شما نشدنی تلقی شود دردرس هایی مثل ریاضی و زبان که نقطه ضعف دانش آموزان انسانی است نباید از رویارویی با مشکلات و متوجه نشدن ها  ناامید شوید .باید اینقدر تلاش کنید که درس را مغلوب کنید اگر در درس هایی که ضعیف هستید تلاش کنید و خسته نشوید آن درس به نقطه قوت شما تبدیل خواهد شد .کار را به روزهای بعد نیندازید اگر صفحه ای را متوجه نشدید سعی کنید همان زمان  ایراد را برطرف کنید .زندگی برای این ساخته شده که ما برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم .مهم ترین کار شما باید رسیدن به هدف باشد