گفت‌وگوهای پرستو عسکری: نیما اسماعیلی با میانگین تراز 7087

تا چهارم دبستان زیاد درس نمی‌خواندم و فقط به انجام‌دادن تکالیف مدرسه بسنده می‌کردم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: نیما اسماعیلی با میانگین تراز 7087

نیما اسماعیلی از اردبیل

از پنجم دبستان تا کلاس هشتم

آزمون هدف‌گذاری مسیر را برای ما روشن می‌کند


نیما اسماعیلی در یک نگاه

شهر: اردبیل

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا کلاس هشتم به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز هشتم: 7087

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد مهندسی برق، کارمند شرکت

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی ادبیات، خانه‌دار

از چه سالی در درس‌خواندن جدی‌تر شدی؟

تا چهارم دبستان زیاد درس نمی‌خواندم و فقط به انجام‌دادن تکالیف مدرسه بسنده می‌کردم. چهارم دبستان بسیج دانش‌آموزی، مسابقه‌ی علمی برگزار کرد که من در آن مسابقه مقام برتر کسب کردم. بعد از آن امتحان، از حل تست و آزمون‌دادن خوشم آمد و درس‌خواندن را جدی‌تر گرفتم. وقتی به پنجم دبستان رفتم، خواهرم پایه‌ی دهم بود و در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد. من هم دوست داشتم آزمون بدهم و با هم رقابت کنیم. به همین دلیل، من هم وارد کانون شدم. خواهرم در کنکور موفق شد در دانشگاه فرهنگیان اردبیل پذیرفته شود.

آزمون‌دادن در طول این سال‌ها چه تأثیرات خوبی برایت داشته است؟

آزمون‌دادن باعث شد با نظم و برنامه‌ریزی درس بخوانم و در دو هفته‌ی آزمون، برای هر روز برنامه‌ی مخصوصی داشته باشم. آزمون‌دادن به من انگیزه داد تا تلاش کنم ساعت مطالعه‌ام را نسبت به گذشته افزایش بدهم. وقتی برای آزمون، تست کار می‌کردم و در آزمون‌ها شرکت می‌کردم، با انواع مختلفی از سؤالات آشنا می‌شدم. چه در دوره‌ی دبستان و چه متوسطه‌ی اول، آشنایی با سؤالات به من کمک کرد بتوانم در کلاس به‌راحتی به سؤالات معلمانم پاسخ بدهم و همین موضوع، تأثیر خوبی بر اعتمادبه‌نفسم گذاشت.

در دوره‌ی امتحانات چطور بین مطالعه‌ی تشریحی و تستی تعادل ایجاد می‌کنی؟

برای هر درس خیلی تست کار می‌کنم و اعتقاد دارم اگر کسی بتواند با تست، درس‌ها را یاد بگیرد، می‌تواند به تمام سؤالات تشریحی هم پاسخ بدهد. معلمانم هم در مدرسه بیشتر با سؤالات تستی از ما امتحان می‌گیرند و تعداد سؤالات تشریحی کمتر است. البته اگر دانش‌آموزی بخواهد با حل تست از پس پاسخ‌گویی به سؤالات تشریحی هم برآید، باید پاسخ‌نامه‌ی تشریحی سؤالات را با دقت مطالعه کند. من این کار را انجام می‌دهم. البته با شروع امتحانات نیم‌سال اول برای درس‌هایی مثل مطالعات، سهم مطالعه‌ و حل سؤالات تشریحی را افزایش دادم. کانون در هر دوره‌ی زمانی از ما آزمون‌های دوره‌ای می‌گیرد که کمک می‌کند تا فرصت کافی برای مرور تستی و تشریحی مطالب را داشته باشیم.

برای شروع نیم‌سال دوم چه تصمیمات مهمی گرفته‌ای؟

وقتی پنجم و ششم دبستان بودم، همیشه برنامه‌ی مدرسه از برنامه‌ی راهبردی عقب‌تر بود و این باعث می‌شد به‌طور خودآموز درس‌ها را پیش‌خوانی کنم. از سال گذشته که آموزش مدارس، غیرحضوری شد، مشکل خاصی با خودآموزی نداشتم. در نیم‌سال دوم هم طبق روال قبل سعی می‌کنم زمان مناسبی را به یادگیری و فهم درس‌ها اختصاص بدهم. البته از تدریس دبیرانم هم استفاده می‌کنم. نیم‌سال دوم فرصت بسیار خوبی برای دوره‌ی مطالب نیم‌سال اول و حل دوباره‌ی تست‌های مهم‌تر است. باید ساعت مطالعه‌ام را کمی افزایش بدهم و برای درس استعداد تحلیلی هم بیشتر کار کنم. ممکن است سال آینده بخواهند دوباره از ما آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بگیرند که ترجیح می‌دهم برایش آماده باشم. حتی اگر آزمون نداشته باشیم، استعداد تحلیلی به پرورش ذهن کمک می‌کند و در آینده هم به دردم می‌خورد.

در نیم‌سالی که گذشت، کدام درس‌ها نقاط قوت تو بود؟

نمره‌ام در درس ریاضی همیشه 10 از 10 است. در بخش‌های مختلف علوم (فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی) و زبان و عربی هم قوی هستم. در این درس‌ها هم اغلب نمره‌ام 10 از 10 است.

ریاضی را با چه روشی می‌خوانی؟

معلم‌مان پس از تدریس، روی تمرین‌های کتاب درسی تمرکز می‌کنند تا مبحث را خوب بفهمیم. البته تمرین‌های کتاب اغلب برایم ساده‌اند. بعد از یادگیری مطلب، تمام تست‌های کتاب آبی ریاضی را کار می‌کنم. وقتی احساس کردم به تسلط نسبی رسیده‌ام، به سراغ حل تست‌های کتاب سه‌سطحی می‌روم. اگر باز هم زمان داشته باشم، از منابع دیگر هم تست کار می‌کنم تا خیالم راحت باشد که انواع سؤالات را کار کرده‌ام و به تسلط کافی رسیده‌ام.

زیست‌شناسی را با چه روشی می‌خوانی؟

ابتدا کتاب درسی را می‌خوانم. متن کتاب درسی نکات مهمی دارد و درک شکل‌ها و تصویرهای کتاب بسیار مهم است. سپس درس‌نامه‌های کتاب‌هایی را که دارم، بررسی و مطالعه می‌کنم و از روی کتاب سه‌سطحی، تست کار می‌کنم. در پاسخ‌نامه‌ی تشریحیِ کتاب سه‌سطحی، نکات بسیار خوبی وجود دارد که به فهم بیشتر مطالب کمک می‌کند. بعد از کتاب سه‌سطحی از منابع دیگر هم تست کار می‌کنم. در هفته‌ی دوم هم دوباره مطالب را مرور می‌کنم تا برای آزمون‌ها آماده‌تر باشم.

با روزی چند ساعت مطالعه، فرصت کافی برای حل تست‌های متنوع داری؟

به‌نظرم اگر خودمان اراده‌ی کافی برای تلاش‌کردن داشته باشیم، زمان به‌اندازه‌ی کافی در اختیارمان هست. مهم این است که با برنامه‌ای درست و اصولی درس بخوانیم و در یک روز، فقط روی یک درس تمرکز نکنیم. خیلی مهم است که در روز، برنامه‌ی ما متنوع باشد. من تا ظهر مشغول آموزش مجازی هستم. بعد تا ساعت 3 خواب و استراحت دارم. بعد هم درس‌خواندن را شروع می‌کنم و تا آخر شب مشغول درس‌خواندن هستم. البته بین هر بازه‌ی مطالعاتی، استراحت کافی هم دارم. روزم را با مطالعه‌ی ریاضیات و علوم شروع می‌کنم و درسی مثل زبان را که برایم ساده‌تر است، شب‌ها کار می‌کنم. روزانه بین 6 تا 7 ساعت درس می‌خوانم و اگر کلاس مجازی نداشته باشم به 12 ساعت هم می‌رسد.

در نیم‌سال دوم به فکر پیشرفت در چه درسی هستی؟

دوست دارم در درس ادبیات فارسی پیشرفت کنم. نمره‌ام در این درس 9 از 10 است؛ اما هنوز در مباحثی مثل قرابت‌معنایی اشکال دارم که باید رفع شود. باید روی نکات دستوری هم بیشتر تمرکز کنم. این هم یک تصمیم خوب برای نیم‌سال دوم است.


خانواده‌ات در مسیر پیشرفتت چه کمک‌هایی می‌کنند؟

خانواده‌ام در هر آزمون تشویقم می‌کنند و کمک می‌کنند تا برای آزمون بعدی هدف‌گذاری مناسبی کنم. امکانات خوبی را برای درس‌خواندنم در خانه فراهم می‌کنند و کتاب‌های کمک‌درسی را برایم تهیه می‌کنند. تشویق‌های خانواده‌ام باعث می‌شود اشتیاق بیشتری برای درس‌خواندن و تلاش‌کردن داشته باشم. خواهرم همیشه برایم برنامه‌ریزی می‌کند و کل اعضای خانواده پیگیر نتایج آزمون‌هایم هستند.

در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنی؟

در دو هفته، در سه آزمون هدف‌گذاری، مشابه ‌پارسال و اصلی شرکت می‌کنم. در آزمون هدف‌گذاری، درس‌های ریاضی و فارسی برای همه‌ی دانش‌آموزان و درس علوم در آزمون عادی سؤال دارد. من آزمون‌های عادی و تیزهوشان، هر دو را پاسخ می‌دهم. دوست دارم با انواع سؤالات آشنا شوم. در آزمون مشابه پارسال و آزمون اصلی، هم به سؤالات ریاضی عادی و هم به سؤالات موازی پاسخ می‌دهم؛ چون فرصت کافی داریم. آزمون هدف‌گذاری مسیر را برایمان روشن می‌کند تا بدانیم اگر کمی تلاشمان را بیشتر کنیم، می‌توانیم در آزمون‌ اصلی چقدر نمره‌هایمان را افزایش بدهیم. سؤالات آزمون مشابه پارسال، به سؤالات آزمون اصلی نزدیک است و کمک می‌کند با انواع سؤالات خوب و استانداردی که برای هر مبحث مطرح می‌شود، آشنا شویم. شرکت در این آزمون‌ها کمک می‌کند در مدرسه هم عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم.

برنامه‌ات در جمعه‌های آزمون چگونه است؟

ساعت 7 بیدار می‌شوم و پس از صرف صبحانه، مثل آزمون‌های حضوری، رأس ساعت 8، آزمون را شروع می‌کنم. آزمون ما دو ساعت و سی دقیقه زمان دارد که من سر ساعت ده و نیم، پایان آزمون را به پشتیبانم اعلام می‌کنم. بعد از آزمون استراحت می‌کنم تا کارنامه و پاسخ‌نامه‌ی تشریحی منتشر شود. ابتدا به سراغ غلط‌هایم در آزمون می‌روم. نکات سؤالات آزمون را در حاشیه‌ی کتاب‌های درسی‌ام می‌نویسم تا زمانی که کتاب را مرور می‌کنم، آن نکات را هم مرور کرده باشم. در باقی‌مانده‌ی زمانم در روز جمعه به سراغ مطالعه‌ی درس‌های مدرسه‌ام می‌روم.

عادت خاصی در درس‌خواندن داری که به پیشرفتت کمک کرده باشد؟

هر روز بخش‌های زیست‌شناسی و فیزیک را از کتاب علوم مطالعه می‌کنم. این دو بخش نکات بسیار زیاد و مهمی دارند که به تمرکز ویژه نیاز دارد. در آینده هم این دو بخش سخت‌تر می‌شود و باید پایه‌ی درسی‌ام قوی باشد. تست‌های زیادی هم کار می‌کنم و معتقدم یادگیری با حل تست اتفاق می‌افتد. اگر بیشتر کتاب درسی را بخوانیم، مسلط نمی‌شویم و مطالب را فراموش می‌کنیم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu